فیسبوک پس از درگیری‌های متعدد قانونی، استراتژی رمزارز لیبرا را تغییر می‌دهد

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک تصمیم گرفته است برنامه‌های جدیدی به استراتژی توسعه‌ی لیبرا اضافه کند تا شاید حمایت بیشتری از تنظیمگران قانونی دریافت کند.
تبلیغات

فیسبوک از ماه‌ها پیش مشکلات متنوع تنظیمگری قانونی را درباره‌ی رمزارز لیبرا تجربه کرد. پس از جداشدن نام‌های بزرگی همچون مسترکارت و ویزا از انجمن پشتیبانی لیبرا، نگرانی قانون‌گذاران، به‌ویژه در ایالات متحده، مشکل بزرگ دیگر توسعه‌ی رمزارز اختصاصی فیسبوک بود. به‌هرحال، مارک زاکربرگ و تیمش اکنون تصمیم گرفته‌اند برنامه‌های توسعه‌‌ای لیبرا را تغییر دهند تا قانون‌گذاران و سیاست‌مداران را کمی راضی کنند.

طبق گزارش‌های اخیر درباره‌ی لیبرا، فیسبوک دیگر توکن لیبرا را به‌عنوان نقطه‌ی تمرکز استراتژی پرداخت دیجیتال خود در نظر نمی‌گیرد. توکن لیبرا همان رمزارز اصلی است که پروژه‌ی لیبرا در همکاری با انجمن غیرانتفاعی Libra Association حول آن شکل گرفت. فیسبوک در تصمیم جدید قصد دارد ارزهای تحت پشتیبانی دولت آمریکا مانند دلار آمریکا و یورو را در سرویس‌های خود پشتیبانی کند و پس از آماده‌شدن لیبرا، آن را به پلتفرم موجود بیفزاید.

اخبار دیگر ادعا می‌کنند رونمایی کیف‌پول دیجیتال کالیبرا نیز با تأخیر روبه‌رو خواهد شد. کیف‌پول لیبرا قرار بود به‌عنوان نقطه‌ی نمایش اصلی پروژه‌ی لیبرا رونمایی شود. امکاناتی همچون خرید و نگه‌داری رمزارز و خرید کالا و خدمات با گوشی هوشمند، ازجمله قابلیت‌های هستند که برای کالیبرا ذکر می‌شوند. به‌هرحال، اخبار جدید می‌گویند کالیبرا علاوه‌بر لیبرا، از ارزهای مرسوم نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پیش‌از‌این، تابستان سال جاری زمان رونمایی کالیبرا ذکر شده بود؛ ولی حالا فیسبوک اکتبر را زمان رونمایی عنوان می‌کند. به‌علاوه، کالیبرا در زمان رونمایی در همه‌ی نقاط جهان دردسترس نخواهد بود. دسترسی‌پذیری به این کیف‌پول به این بستگی خواهد داشت که کدام دسته ار ارزهای حمایت‌شده‌ی دولت در اپلیکیشن پشتیبانی شوند.

Libra members

برنامه‌های جدید و تلاش برای هماهنگی بیشتر با مقا‌م‌های قانون‌گذار، درنهایت به آهستگی در رونمایی کامل کالیبرا منجر می‌شود. البته قابلیت‌های اصلی اپلیکیشن همچون نگه‌داری ارز و قابلیت‌های جابه‌جایی و پرداخت، در سرویس‌های دیگر فیسبوک مانند مسنجر و واتساپ هم عرضه خواهند شد. بااین‌همه، هنوز نمی‌توان برنامه‌‌ی زمانی مشخصی برای رونمایی قابلیت‌ها پیش‌بینی کرد.

رسانه‌ها در ابتدا به‌اشتباه برداشت کرده بودند کالیبرا از رمزارز لیبرا پشتیبانی نخواهد کرد؛ اما سخن‌گوی فیسبوک در بیانیه‌ای ادعاهای مطرح‌شده را کاملا رد کرده و از تعهد کامل به لیبرا خبر داده است و پس از انتشار بیانیه، رسانه‌ها گزارش خود را اصلاح کردند.

پروژه‌ی لیبرا ژوئن سال گذشته معرفی شد؛ پروژه‌ای بلندپروازانه که تلاش می‌کند سیستم انتقال پولی را متحول کند. فیسبوک و شرکایش در انجمن لیبرا تلاش می‌کنند خود را در مرکز انقلاب بعدی دنیای فناوری و صنعت پرداخت دیجیتال قرار دهند. پروژه‌ی مذکور دو بخش اصلی دارد: ۱. توکن لیبرا که شباهت‌های زیادی با رمزارزهای دیگر همچون بیت‌کوین خواهد داشت؛ اما برای جلوگیری از تورم و نوسان‌های شدید، تفاوت‌هایی جدی هم با آن‌ها دارد؛ ۲. شبکه‌ی بلاک‌چین که بنیادهای فنی لازم را برای توکن مذکور فراهم می‌کند و ابزارهای متنوعی نیز برای تأیید تراکنش‌ها و مالکیت توکن‌ها دارد.

فیسبوک پیش از رونمایی لیبرا، انتقادهای تنظیمگران و قانون‌گذاران را پیش‌بینی کرده بود؛ به‌همین‌دلیل، انجمنی غیرانتفاعی تشکیل داد که فیسبوک و زیرمجموعه‌ی جدید موسوم به Calibra، تنها یک عضو در انجمن مذکور هستند.

در ابتدا، ۲۷ شرکت و سازمان غیرانتفاعی دیگر نیز عضو انجمن لیبرا بودند. گروه مذکور که در زوریخ سوئیس راه‌اندازی شد، وظیفه‌ی نظارت بر توسعه‌ی رمزارز و شبکه‌ی بلاک‌چین زیرساختی آن را برعهده دارد. همچنین، در برنامه‌های اولیه گفته شد مجموعه‌ای از دارایی‌های متعدد شامل ارزهای موجود در جهان از ارز حاصل پشتیبانی و شرکای انجمن از سرتاسر جهان نیز ارزهای پشتیبان را تأمین می‌کنند. در ابتدا، نام‌های بزرگی همچون مسترکارت، ویزا، پی‌پال و استرایپ در میان اعضای انجمن لیبرا حاضر بودند.

ارز دیجیتال لیبرا فیسبوک

خروج نام‌های بزرگ از انجمن لیبرا، بزرگ‌ترین ضربه به پروژه‌ی رمزارز فیسبوک بود

با وجود تمام تمهیداتی که فیسبوک برای لیبرا اندیشیده بود، سیاست‌مداران از طیف‌های گوناگون از همان ابتدا مخالفت شدید خود را با پروژه ابراز کردند. تنظیمگران نگران ابعاد تأثیرگذاری شرکتی مانند فیسبوک در این پروژه بودند. درواقع، متولد‌شدن ایده از فیسبوک و بازدهی مالی پروژه برای غول شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌ها را افزایش می‌داد. افزون‌براین، عواقب اجازه‌دادن به شرکت‌های خصوصی برای تولید ارز و ورود به اقتصاد جهانی و محاسبات ژئوپولیتیک کاملا ناشناخته بود.

قانون‌گذاران علاوه‌بر نگرانی‌های یادشده، بر سر شیوه‌ی دسته‌بندی توکن جدید و تنظیمگری قانونی لیبرا نیز بحث می‌کردند. آن‌ها نمی‌توانستند سازمان مشخصی برای تنظیمگری پروژه تعیین کنند؛ به‌ویژه اینکه فیسبوک در زمان رونمایی پروژه، قابلیت‌های بانکی متعددی همچون پرداخت قرض و وام در آن را تبلیغ کرده بود. از مهم‌ترین نگرانی‌ها، می‌توان به قابلیت تبادل پول خارج از سیستم بانکداری اشاره کرد که احتمال سوءاستفاده از پروژه برای مقاصدی همچون پول‌شویی و کمک به سازمان‌های تروریستی را افزایش می‌داد.

پاییز سال گذشته، بزرگ‌ترین ضربه‌ها به پروژه‌ی لیبرا وارد شد؛ زیرا فشار سازمان‌های تنظیمگر روز‌به‌روز بیشتر می‌شد و فیسبوک و مدافعان متعدد پروژه‌ی لیبرا پاسخ مناسبی به مقام‌ها نداشتند. به‌همین‌دلیل، بزرگانی همچون مسترکارت، پی‌پال، ویزا و استرایپ از انجمن لیبرا خارج شدند که بحران خبری بزرگی برای پروژه‌ی لیبرا به‌همراه داشت.

از آن زمان، دیوید مارکوس، مدیر بخش بلاک‌چین فیسبوک و عضو سابق پی‌پال و فیسبوک مسنجر، در مصاحبه‌های عمومی، برنامه‌ها و قابلیت‌های پروژه‌ی لیبرا را کمتر از قبل بیان می‌کند. اخیرا هم که خبر تأخیر در عرضه‌ی محصول و پذیرفتن ارزهای دیگر منتشر شده است، شواهد بیشتری مبنی‌بر تلاش فیسبوک برای هماهنگی بیشتر با سازمان‌های تنظیمگر دیده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات