اختلال روتر در سرویس‌های گوگل، سرویس‌های این شرکت را از دسترس خارج کرد

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کاربران چند روز پیش با اختلال در دسترسی به سرویس‌های گوگل روبه‌رو شدند که طبق بیانیه‌‌ی شرکت، ارتباطی به افزایش ترافیک نداشته است.
تبلیغات

چند روز پیش، سرویس‌های اصلی گوگل همچون جی‌میل و گوگل داکز و یوتیوب به‌مدت دو ساعت از دسترس کاربران در برخی مناطق شرقی ایالات متحده خارج شد. بسیاری از کاربران نگران بودند که احتمالا افزایش ترافیک ورودی به‌خاطر افزایش استفاده از سرویس‌ها در دوران قرنطینه‌ی خانگی ویروس کرونا، باعث اختلال در سرویس‌های گوگل شده است. معاون ارشد زیرساخت گوگل کلاد، ارش هولتز، در پاسخ به‌ نگرانی‌های ایجادشده گفت:

ما از رخداد پیش‌آمده واقعا عذرخواهی می‌کنیم. یک اشکال در روتر آتلانتا شرکت ایجاد شده بود که روی ترافیک آن منطقه تأثیر گذاشت. همه‌ی فعالیت‌ها اکنون در شرایط عادی ادامه دارند. باید به این نکته اشاره کنم که مشکل ایجادشده هیچ ارتباطی به فشار بیش‌ازحد به سرورها نداشت. شبکه‌ی ما به‌خاطر بحران کنونی کووید ۱۹ تحت فشار قرار ندارد.

گوگل کلاد هم در بخش وضعیت داشبورد مدیریتی متنی برای شرح اختلال پیش‌آمده منتشر کرد:

برخی از کاربران ما، امروز اختلال در سرویس را تجربه کردند که به‌خاطر اشکال در عملکرد روتر در دیتاسنترهای آتلانتا رخ داد. درنتیجه سرویس‌های گوگل که در آن دیتاسنتر دچار مشکل شدند و تا زمان رفع اختلال و تغییر مسیر ترافیک توسط مهندسان ما، اختلال ادامه داشت. کاربران در جنوب شرقی ایالات متحده، احتمالا در دسترسی به برخی از سرویس‌های دیگر گوگل هم با چالش روبه‌رو بوده‌اند.

همان‌طور که در بیانیه‌ها گفته شد، حدود نیم ساعت پس از شروع اختلال، اکثر سرویس‌ها به دیتاسنتر جایگزین منتقل شدند و برخی دیگر نیز با گذشت کمی زمان بیشتر، به روال عادی بازگشتند. گوگل همچنین در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که راهکارهایی برای به حداقل رساندن رخدادهای مشابه انجام خواهد داد. شرکت ThousandEyes که در حوزه‌‌ی نظارت بر ترافیک شبکه فعالیت می‌کند، پاسخ و دلیل گوگل را منطقی می‌داند. در اختلال پیش آمده، کاربران در ساحل شرقی ایالات متحده به‌مدت ۲۰ دقیقه به‌خاطر قطع کامل ترافیک، به سرویس‌های گوگل دسترسی نداشتند که دلیل اختلال در عملکرد روتر را منطقی نشان می‌دهد.

اختلال در عملکرد روتر گوگل، در مناطقی گسترده‌تر از شرق ایالات متحده هم تأثیر گذاشت. کاربران در دیگر مناطق هم شاهد مشکلاتی در عملکرد سرویس‌ها بودند و حتی در برخی مناطق، وب‌سایت اصلی گوگل هم از دسترس خارج شد. کاربران مذکور، خطاهای متناوب سرور HTTP 500 دریافت می‌کردند. کارشناس ThousandEyes می‌گوید چنین خطاهایی در زمانی‌که دسترسی به سیستم‌های بک‌اند برای بارگذاری سرویس‌ها مختل شود، به وفور مشاهده می‌شوند. او می‌گوید هر ترافیکی که از منطقه‌ی دچار اختلال عبور کند (شامل ترافیکی که فرانت‌اند و بک‌اند سرویس‌های گوگل را متصل می‌کند)، در زمان اختلال روتر، تحت تأثیر خواهد بود. این توضیح نشان می‌دهد که چرا برخی از کاربران ساحل غربی آمریکا نیز با اختلال در عملکرد سرویس‌ها روبه‌رو شدند.

بسیاری از کاربران و کارشناسان دنیای فناوری، نگران فشار زیادی هستند که شرایط کنونی بر زیرساخت اینترنت وارد می‌کند. درواقع در وضعیت کنونی که اکثر کارها از خانه انجام می‌شود و کنفرانس‌های ویدئویی به‌همراه سرویس‌های استریم فیلم و بازی، سهم عمده‌ای از ترافیک اینترنت را اشغال کرده‌اند، شاید ظرفیت شبکه‌ها به حداکثر برسد. به‌هرحال رخدادهایی مشابه آن‌چه برای گوگل اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که اینترنت همیشه هم پایدار نیست. اگرچه اتفاق اخیر ارتباطی با افزایش ترافیک در شبکه‌ی اینترنت خانگی نداشت، اما چنین اختلال‌هایی در شرایط کنونی، بالاخره نگران‌کننده هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات