لوکزامبورگ؛ اولین کشوری که حمل‌ونقل همگانی را رایگان می‌کند

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دولت لوکزامبورگ اعلام کرد تمامی وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از روز شنبه سرویس‌دهی به شهروندان و مسافران را به‌صورت رایگان انجام خواهند داد.
تبلیغات

این تصمیم تازه در راستای کاهش استفاده از خودروهای شخصی برای کاهش میزان ترافیک و آلودگی هوا و البته حمایت از اقشار کم‌درآمدتر اتخاذ شده است. بدین‌ترتیب لوکزامبورگ اولین کشوری خواهد بود که حمل‌و‌نقل عمومی در آن رایگان است.

استفاده از تمامی قطارها، ترامواها و اتوبوس‌ها از شنبه هفتم مارس ۲۰۲۰ (۱۷ اسفند ۱۳۹۸) در این کشور رایگان خواهد بود.

پیش از این برنامه حمل‌و‌نقل عمومی رایگان برای شهروندان در شهر تالین (پایتخت کشور استونی) انجام شده بود؛ اما حالا دولت لوکزامبورگ کل کشور را تحت پوشش این طرح قرار داده است.

به گفته فرانسوا باوش وزیر حمل‌و‌نقل لوکزامبورگ:

طرح حمل‌و‌نقل رایگان یک فاکتور اجتماعی مهم به حساب می‌آید. اجرای این طرح برای افرادی که مستمری کمی دریافت می‌کنند یا سطح درآمد پایینی دارند بسیار با اهمیت است. اما علاوه بر آن، اولویت‌های زیست‌محیطی نیز در کنار افزایش کیفیت حمل‌و‌نقل، از دلایل اصلی اجرای طرح بوده است.

با این طرح، جابجایی با وسایل نقلیه عمومی استاندارد که پیش از این به‌طور متوسط ۴۴۰ یورو در سال هزینه داشت، اکنون در لوکزامبورگ به رایگان برقرار است. 

لوکزامبورگ با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، کم‌جمعیت‌ترین و در عین حال ثروتمندترین کشور اروپا است. کشوری که خودرو برای بسیاری از مردم ابزار معمول برای جابجایی به حساب می‌آید.

روزانه جمعیتی بالغ بر ۲۱۴ هزار نفر از کشورهای همسایهٔ آلمان، بلژیک و فرانسه برای کار به لوکزامبورگ سفر می‌کنند و این عامل ایجاد ترافیکی سنگین در اغلب مسیرهای منتهی به محل‌های کار کارکنان ایجاد می‌کند که اکثرا از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

بیشتر از نیمی از گازهای گلخانه‌ای تولیدی در لوکزامبورگ حاصل مصرف سوخت خودروهای شخصی در این کشور است.

تولید نیمی از گازهای گلخانه‌ای در لوکزامبورگ حاصل مصرف سوخت خودروهای شخصی در این کشور است

باتوجه به تعداد مسافرانی که روزانه به لوکزامبورگ سفر می‌کنند، این کشور از سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری‌ای ۳٫۹ میلیارد یورویی برای ایجاد خطوط ریلی، بهبود خدمات اتوبوس‌رانی و افزایش پارکینگ‌های خودرو در مرزها در نظر گرفته است.

به رغم این سرمایه‌گذاری‌ها، دولت تخمین می‌زند ۶۵ درصد مسافران کماکان تا سال ۲۰۲۵ خودروی شخصی را برای رسیدن به محل کار به حمل‌و‌نقل عمومی ترجیح دهند. در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۳ درصد از مسافران از خودروی شخصی استفاده می‌کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات