گوگل پیش‌نیازهای فعالسازی رزولوشن 4K را در نسخه‌ی تحت وب استادیا اعلام کرد

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل از پیش‌نیازهای تجربه‌ی رزولوشن 4K در نسخه ی تحت وب سرویس گیمینگ ابری خود پرده برداشت.
تبلیغات

گوگل هفته‌ی گذشته امکان فعال‌سازی رزولوشن 4K در نسخه‌ی تحت وب سرویس گیمینگ استادیا را برای کاربران فراهم کرد. تا پیش‌ازاین، تجربه کردن رزولوشن 4K در پلتفرم مذکور فقط از طریق اتصال کروم‌کست اولترا به تلویزیون امکان‌پذیر بود.

طبق اعلام گوگل، برای دست‌یابی به رزولوشن 4K در نسخه‌ی تحت وب پلتفرم استادیا به سیستم‌عامل‌ ویندوز یا کروم (Chrome OS) و دستگاهی با توانایی رمزگشایی سخت‌افزاری (hardware decoding) فرمت VP9 نیاز دارید. کاربران برای بررسی وضعیت پشتیبانی سیستم خود از قابلیت مذکور می‌توانند دستورالعمل زیر را دنبال کنند:

  • در نوار آدرس مرورگر گوگل کروم عبارت chrome://gpu را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید.
  • بخش «Video Acceleration Information» را پیدا کنید.
  • اگر عبارت Decode VP9 را در این بخش مشاهده می‌کنید کامپیوتر شما از قابلیت رمزگشایی سخت‌افزاری فرمت VP9 پشتیبانی می‌کند.

همانطور که انتظار می رفت، داشتن یک مانیتور 4K پیش‌نیاز دیگری برای فعال‌سازی این رزولوشن در تنظیمات استدیا است؛ البته برخی افراد توانسته‌اند راهکاری برای دور زدن آن پیدا کنند.

رزولوشن 4k در استادیا / Stadia 4K

احتمالا متوجه شده‌اید که در بین سیستم‌عامل‌های اعلام شده برای بازی در رزولوشن 4K اثری از سیستم‌عامل مک به چشم نمی‌خورد. علت این مطلب پشتیبانی نکردن این سیستم‌عامل از رمزگشایی سخت‌افزاری کدک VP9 به‌صورت پیش‌فرض است؛ با‌این‌حال، با برخی روش‌های غیررسمی نظیر استفاده از افزونه‌ی +Stadia در مرورگر کروم، می‌توان رزولوشن 4K را در سیستم‌عامل مک نیز فعال کرد.

اپل به دلیل برخی مسائل مربوط به پتنت‌ها از فرمت VP9 گوگل پشتیبانی نمی‌کند و فرمت‌هایی نظیر AV1 را که نیاز به پرداخت حق امتیاز ندارند، ترجیح می‌دهد. پشتیبانی نکردن مرورگر سافاری از ویدئوهای 4K در یوتیوب نیز از همین مطلب ناشی می‌شود.

برای تجربه‌ی گیمینگ 4K در نسخه‌ی تحت وب پلتفرم استادیا علاوه بر موارد گفته‌شده به اینترنتی با سرعت حداقل ۳۵ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید. به‌علاوه باید گزینه‌ی «بهترین کیفیت بصری» را در بخش تنظیمات فعال کنید.

گوگل همچنین اشاره کرده است که قابلیت‌های HDR و صدای فراگیر 5.1 به‌زودی به نسخه‌ی وب پلتفرم استادیا راه پیدا خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات