اسپاتیفای و گزارش چهارماهه آخر ۲۰۱۹؛ افزایش تعداد مشترکان پولی و تمرکز بر پادکست‌ها

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۹ اسپاتیفای از رکوردی در افزایش مشترکان پولی در بازه‌ی سه‌ماهه و تداوم بلندپروازی‌های این شرکت درزمینه‌ی پادکست‌ها خبر می‌دهد.
تبلیغات

اسپاتیفای در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۹ اعلام کرد کل کاربران فعال ماهانه‌ی این سرویس استریم موسیقی با افزایشی چشمگیر به ۲۷۱ میلیون کاربر رسیده است. این رقم رشدی ۳۱ درصدی را درمقایسه‌با سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین، تعداد مشترکان پولی این سرویس با افزایشی ۱۰ میلیونی به ۱۲۴ میلیون کاربر رسیده است. به‌عبارت‌دیگر، تعداد مشترکان پولی این شرکت درمقایسه‌با سال گذشته با رشدی ۲۹ درصد مواجه شده که این بهترین عملکرد سه‌ماهه‌ی اسپاتیفای در جذب کاربران پولی است. این ارقام کاملا با پیش‌بینی‌های قبلی اسپاتیفای در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی قبل همسو است. اسپاتیفای دلیل این موفقیت چشمگیر را مشابه چند فصل اخیر توجه ویژه به پادکست‌ها عنوان کرده است.

آمار کاربران اسپاتیفای / Spotify User Statistics

در سال‌های اخیر، عادات شنیداری مردم جهان دچار اندکی تغییر شده و پادکست‌ها شنودگان زیادی پیدا کرده‌اند. این روزها، پادکست‌ها بسیار پرشمار هستند و ساخت آن‌ها هزینه‌ی کمی می‌طلبد و در اغلب موارد، می‌توانند طرفداران مشتاق بسیاری را به‌سمت خود جذب کنند؛ ازاین‌رو، این شرکت سوئدی از سال گذشته ورود به بازار پادکست‌ها را به‌عنوان گام بعدی برای توسعه‌ی پلتفرم استریمینگ خود انتخاب کرده است؛ بازاری که در آن سلطه‌ی اپل آن‌چنان قوی است که حتی نامش هم از یکی از محصولات این شرکت، یعنی آیپاد گرفته شده است.

اسپاتیفای تاکنون برای حضور قدرتمند در بازار پادکست‌ها سرمایه‌گذاری‌های متعددی کرده است. برای مثال، در سال گذشته، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صرف تصاحب شرکت‌های مطرح فعال درزمینه‌ی استریم پادکست، ازجمله گیملت (Gimlet) و انکر (Anchor) و پاراکست (Paracast) کرد. به‌نظر می‌رسد امسال نیز روند سریالی تصاحب شرکت‌های مطرح دنیای پادکست با خرید وب‌سایت رینگر (Ringer) ادامه پیدا می‌کند؛ شرکتی که میزبان حدود سی عنوان پادکست است.

سوئدی‌ها ادعا کرده‌اند سرمایه‌گذاری‌های مستمر آن‌ها در این حوزه موفق بوده و به افزایش تصاعدی ساعات استریم پادکست‌ها در پلتفرم این شرکت منتهی شده است؛ یعنی به‌طور دقیق‌تر، میزان گوش‌دادن به پادکست‌ها درمقایسه‌با سال قبل با افزایشی ۲۰۰ درصدی مواجه بوده است. به‌گفته‌ی این شرکت، در‌حال‌حاضر بیش از ۷۰۰ هزار پادکست روی پلتفرم اسپاتیفای وجود دارد و حدود ۱۶ درصد کاربران به این پادکست‌ها گوش می‌دهند. همچنین، اسپاتیفای به وجود شواهدی مبنی‌بر اثرگذاری این‌ نوع محتوا بر افزایش تعداد مشترکان پولی اشاره کرده است. این موضوع حتی در مناطقی مثل آمریکای‌شمالی و اروپا نیز مشاهده می‌شود که بازاری بسیار اشباع‌شده دارند.

اسپاتیفای / Spotify

در‌حال‌حاضر، اسپاتیفای بزرگ‌ترین پلتفرم استریم موسیقی محسوب می‌شود؛ اما رقبای آن، یعنی آمازون و اپل، نیز روند رو‌به‌رشدی دارند. آمازون ماه پیش تعداد کاربران سرویس آمازون‌موزیک را ۵۵ میلیون نفر اعلام کرد. اپل نیز در تابستان گذشته، اعلام کرد اپل موزیک، سرویس استریم موسیقی‌اش، ۶۰ میلیون نفر کاربر دارد. رشد اخیر تعداد کاربران اسپاتیفای آن را از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش، یعنی اپل موزیک، بسیار جلوتر می‌اندازد. اسپاتیفای برعکس اپل که تمام کاربرانش مشترکان پولی هستند، سرویس رایگان نیز دارد که اجازه‌ی گوش‌دادن به موسیقی همراه‌ با تبلیغات را برای همه‌ی کاربران فراهم می‌کند.

درآمد کلی اسپاتیفای در چهارماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۹ با رشدی ۲۴ درصدی به ۱/۹ میلیارد یورو (۲ میلیارد دلار) رسیده که از این میزان ۱/۷ میلیارد یورو از مشترکان پولی و تنها ۰/۲ میلیارد یورو از تبلیغات پخش‌شده برای مشترکان عادی حاصل شده است. سود ناخالص این شرکت در این بازه ۴۷۴ میلیون یورو (۵۲۲ میلیون دلار) و هزینه‌های عملیاتی این شرکت در همین مدت معادل ۵۵۱ میلیون یورو بوده است. با این حساب، عملکرد این شرکت در دوره‌ی زمانی مذکور ۷۷ میلیون یورو (۸۴ میلیون دلار) زیان حاصل کرده است.

اسپاتیفای در گزارش خود به سال ۲۰۲۰ بسیار خوش‌بین و پیش‌بینی کرده است تا انتهای سال جاری میلادی، بین ۱۴۲ تا ۱۵۳ میلیون مشترک پولی خواهد داشت. همچنین، تعداد کاربران فعال ماهانه را بین ۳۲۸ تا ۳۴۸ میلیون تخمین زده است. این شرکت معتقد است پادکست‌ها در جذب مشترکان پولی بسیار سودمند خواهند بود؛ مشتریانی که منبع بخش عمده‌ای از درآمد آن هستند. به‌همین‌دلیل، اسپاتیفای با نامیدن سال ۲۰۲۰ به‌عنوان «سال سرمایه‌گذاری»، قصد دارد با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه، جای پایش را در بازار پادکست‌ها محکم‌تر کند. ازاین‌رو، این احتمال وجود دارد که روند زیان‌دهی این شرکت تا حدودی در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات