گوگل دلیل ارائه‌‌نکردن اپلیکیشن‌هایش در گوشی‌های جدید هواوی را شرح داد

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیر حقوقی گوگل در پستی وبلاگی دلایل ارائه‌‌نشدن اپلیکیشن‌های این شرکت در گوشی‌های جدید هواوی را کاملا شرح داد.
تبلیغات

گوگل بالاخره به پرسش‌های کاربران درباره‌ی رفتارش با هواوی پاسخ داد. اهالی مانتین‌ویو از سال گذشته ارائه‌ی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در گوشی‌های هواوی را متوقف کرده‌اند که مشکلات زیادی برای غول چینی دنیای گوشی‌های هوشمند و کاربرانش ایجاد کرده است. اگرچه هواوی راهکارهای متعددی برای دورزدن محدودیت‌های پیش‌آمده توسعه داد، به‌هرحال تجربه‌ی کاربری در گوشی‌های جدید اندرویدی این شرکت به کیفیت گذشته و رقابتی با دیگر محصولات نیست. گوگل در پستی وبلاگی دلیل اتخاذ سیاست جدید و ارائه‌‌‌نکردن اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود مانند گوگل مپس را شرح داد که درادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.

دولت آمریکا در ۱۶ مه ۲۰۱۹ هواوی را در فهرست سیاه تحریم قرار داد و تصمیم دولت تمامی شرکت‌های آمریکایی اعم از گوگل را از همکاری با چین منع می‌کند. به‌بیان دیگر، گوگل نمی‌تواند در تولید و ساخت گوشی‌های جدید با هواوی همکاری کند؛ درنتیجه اجازه‌ ندارد سرویس‌های اختصاصی خود همچون جی‌میل و یوتیوب و پلی‌استور را به‌صورت پیش‌فرض یا دانلودی در گوشی‌های هواوی ارائه ندهد.

گوگل پس از تصمیم دولت آمریکا و ابلاغ دستورهای ممنوعیت، تمرکز خود را روی حفظ امنیت کاربران خود در میلیون‌ها گوشی هوشمند هواوی در سرتاسر جهان معطوف کرد. گوگل با هماهنگی مقام‌های دولتی، همکاری‌اش برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های امنیتی سرویس‌ها در گوشی‌های موجود با هواوی را ادامه داد. این غول دنیای جست‌وجو در خبری جدید می‌گوید این همکاری را تاحدممکن و زمان ارائه‌ی مجوز دولت ادامه خواهد داد. درحال‌حاضر، دولت آمریکا به اهالی مانتین‌ویو اجازه می‌دهد خدمات خود را برای گوشی‌های عرضه‌شده‌ی پیش از ۱۶ مه ۲۰۱۹ ارائه کنند.

کاربران از سرتاسر جهان نگرانی‌های متعددی درباره‌ی استفاده از سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هوشمند هواوی مطرح کرده‌اند. آن‌ها سؤال‌هایی درباره‌ی دستگاه‌های جدید هواوی می‌پرسند که پس از ۱۶ مه سال گذشته معرفی شده و اکنون به نقاط گوناگون جهان رسیده‌اند. کاربران می‌پرسند استفاده از سرویس‌های گوگل به‌هیچ‌وجه در گوشی‌های جدید هواوی مجاز نیست؟ گوگل برای پاسخ به همین سؤال‌ها، اطلاعیه‌ای جدید منتشر کرد.

نقشه گوگل هواوی

گوگل امکان آزمایش و تأیید امنیتی گوشی‌های جدید هواوی را ندارد

گوگل می‌گوید طبق دستور دولت آمریکا، نصب پیش‌فرض سرویس‌های این شرکت روی گوشی‌های جدید هواوی و نصب از راه‌های دیگر ممکن نیست. گوگل برای حفظ امنیت کاربرانش سرویس‌هایی همچون گوگل‌پلی استور و گوگل‌پلی پروتکت و اپلیکیشن‌های اصلی مانند جی‌میل و یوتیوب و مپس را تنها در دستگاه‌هایی عرضه می‌کند که تأییدیه‌ی Play Protect داشته باشند. دستگاه‌هایی که برای دریافت تأییدیه‌ی مذکور اقدام می‌کنند، در آزمایش‌های متعدد امنیتی بررسی می‌شوند و هماهنگی آن‌ها با اندروید و اپلیکیشن‌ها را نیز گوگل آزمایش می‌کند. دلیل انجام آزمایش‌ها و ایجاد تأییدیه‌ی مذکور اطمینان از حفاظت بیشتر از داده‌های کاربران و اطلاعات موجود در اپلیکیشن‌ها است. به‌علاوه دستگاه‌های تأییدشده در زمان عرضه از کارخانه به اپلیکیشن Play Protect مجهز خواهند بود که نقش سپر دفاعی را ایفا می‌کند.

به‌کارگیری پلی‌پروتکت استراتژی قدیمی و طولانی‌مدت گوگل برای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران بوده است و برای همه‌ی تولیدکننده‌های گوشی اندرویدی اجرا می‌شود. تحریم‌های دولت آمریکا علیه هواوی باعث شد گوشی‌های جدید هواوی امکان ورود به چرخه‌ی تأیید را نداشته باشند؛ درنتیجه، به اپلیکیشن پلی‌پروتکت نیز مجهز نیستند. بنابراین، دستگاه‌‌های جدید هواوی در دسته‌ی تأییدنشده قرار می‌گیرند و امکان بهره‌برداری استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی گوگل را ندارند.

گوگل درپایان اطلاعیه‌‌اش، اعلام می‌کند سرویس‌های اختصاصی شرکت که بعدا کاربر در گوشی‌های هواوی نصب می‌کند، پایداری لازم را ندارند. درواقع، گوگل امکان اجرای سرویس‌ها را در گوشی‌های بدون  تأییدیه‌ی پلی‌پروتکت مجاز و مناسب نمی‌داند؛ چون احتمال نفوذ امنیتی به داده‌های کاربران در آن‌ها وجود دارد. کاربران کنونی برای بررسی تأییدیه‌ی مذکور می‌توانند در گوگل‌پلی استور، بخش تنظیمات و منو Play Protect certification دستگاه خود را بررسی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات