هواوی چگونه می‌تواند خدمات و سرویس‌های گوگل پلی را برای گوشی‌های جدید خود ارائه دهد؟

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
گوشی‌های هوشمند جدید هواوی چگونه از خدمات و سرویس‌های گوگل‌پلی استفاده خواهند کرد؟ با وجود تحریم‌های تجاری آمریکا آیا هواوی راهکاری برای حل مشکلات فعلی خود دارد؟
تبلیغات

سال گذشته، ایالات متحده‌ی آمریکا شرکت هواوی را در فهرست سیاه تجاری خود قرار داد. به‌‌تبع آن، برخی از شرکت‌ها نیز روابط تجاری خود را با غول فناوری چینی محدود کردند یا به حالت تعلیق درآوردند و برخی دیگر از ادامه‌ی همکاری با هواوی صرف‌نظر کردند. در هیاهوی خبری درباره‌ی وضعیت هواوی بعد از تحریم‌های ایالات متحده‌‌ی آمریکا، خبر توقف فعالیت گوگل‌‌پلی در گوشی‌های هواوی در اوایل سال جاری برای بسیاری از کاربران بسیار نگران‌کننده بود.  بااین‌همه، اواخر اردیبهشت مشخص شد گوگل‌پلی برای گوشی‌های از‌پیش‌تولیدشده‌ی هواوی دردسترس خواهد بود؛ اما وضعیت سایر دستگاه‌های جدید و پرچم‌دار هواوی نامشخص ماند. 

گوگل پلی، پلی استور

خرداد امسال گفته شد هواوی به‌منظور یافتن جایگزینی برای گوگل‌پلی، با Aptoide مذاکره می‌کند. بااین‌حال اواخر شهریور، هواوی میت ۳۰ پرو و میت ۳۰ بدون پشتیبانی از پلی‌استور و خدمات موبایل گوگل (GMS) معرفی شدند. شایان ذکر است هواوی میت ایکس، گوشی هوشمند تاشدنی چینی‌ها، که در چین رونمایی شده است، وضعیت مشابه هواوی میت ۳۰  را دارد.

متأسفانه کاربران اندرویدی هواوی خارج از چین برای دانلود اپلیکیشن‌های موردنیاز خود از گوگل‌‌پلی استفاده می‌کنند و هواوی مجبور است برای حل مشکل به‌وجودآمده، راهکارهای متعددی را بررسی کند تا درنهایت، به نتیجه‌ای مطلوب برسد. یکی از این راهکارها سرویسی ویژه با نام Huawei Mobile Services است که می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران به‌جای سرویس‌ها و خدمات گوگل‌پلی باشد. کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را ازطریق فروشگاه AppGallery هواوی دانلود کنند. AppGallery در‌حال‌حاضر بیش از ۳۹۰ میلیون کاربر ماهانه‌‌ی فعال دارد؛ به‌همین‌دلیل، می‌تواند برای شرکت‌های ثالث و توسعه‌دهندگان جذابیت بسیاری داشته باشد. 

آنچه هواوی نیاز دارد، ارائه‌ی راهکاری است که بتواند دستگاه‌های جدید خود را با ظاهری معمولی، ولی با قابلیت پشتیبانی از گوگل‌پلی و GMS به بازار عرضه کند. برای رسیدن به چنین شرایطی مشکلات بسیاری بر سر راه هواوی قرار گرفته است که باید بتواند از آن‌ها عبور کند.

آنر 9 ایکس

آنر ۹ ایکس در چه وضعیتی قرار دارد؟ 

اول مرداد، هواوی آنر ۹ ایکس و ۹ ایکس پرو را با پردازنده‌ی کرین ۸۱۰ رونمایی کرد. نسخه‌ی اروپایی این گوشی هوشمنددرمقایسه‌با نسخه‌ی چینی از مشخصات سخت‌افزاری متفاوتی برخوردار است. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو نسخه آن است که یکی با تراشه‌ی کرین 710F و دیگری با تراشه‌ی کرین ۸۱۰ معرفی شده است. به‌علاوه، هر دو گوشی ازنظر موقعیت قرارگیری حسگر اثرانگشت و مشخصات دوربین‌هایشان نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. یکی از دلایل این تفاوت‌ها آن است که نسخه‌ی اروپایی آنر ۹ ایکس از GMS پشتیبانی می‌کند؛ در‌حالی‌که نسخه‌ی چینی با GMS سازگار نیست. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چطور چنین چیزی امکان دارد. 

به‌نظر می‌رسد شماره‌مدل گوشی هوشمند آنر ۹ ایکس اروپایی با شماره‌‌مدل هواوی پی اسمارت زد یکسان است. اواسط اردیبهشت‌، پی اسمارت زد هواوی با نمایشگر ۶/۵۹ اینچی و دوربین کشویی و قیمت اقتصادی معرفی شد. هواوی پی اسمارت زد درواقع نخستین گوشی هوشمند چینی‌ها با بهره‌مندی از دوربین سلفی پاپ‌آپ بود. 

غول فناوری چینی هر دو گوشی هوشمند خود را با یک شماره‌‌مدل معرفی کرد؛ البته دو دستگاه ازنظر سخت‌افزاری شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال، از نمایشگر ۶/۵۹ اینچی، تراشه‌ی کرین 710F، حسگر اثرانگشت در پنل پشتی و باتری چهارهزار میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند. باوجوداین، تفاوت‌هایی ازنظر مشخصات دوربین و حافظه و طراحی زیبایی‌شناسی دارند. 

دراصل، با اینکه شماره‌‌‌مدل هر دو دستگاه مشابه است، دقیقا مشخصات یکسانی ندارند. البته پیش‌تر نیز دیده ‌شده است هواوی چنین رویکردهای مشابهی را درباره‌ی دستگاه‌های دیگری نیز در پیش گرفته باشد؛ مثلا شماره‌مدل هواوی نوا ۵ تی با شماره‌مدل آنر ۲۰ یکی است. با تمام توضیحاتی که داده شد، معلوم می‌شود این گوشی‌های هوشمند تأییدیه‌ی GMS را قبل از مه ۲۰۱۹ دریافت کرده‌اند؛ هرچند لزوما هم مجبور نبودند چنین کاری کنند. برای درک بهتر موضوع، باید با روال دریافت تأییدیه‌ی GMS بیشتر آشنا شوید.

هواوی

نحوه‌ی صدور تأییدیه‌ی خدمات موبایل گوگل (GMS)

هر شرکتی که قصد دارد روی اندروید از خدمات موبایل گوگل (Google Mobile Services) استفاده کند، باید بتواند مجموعه‌ آزمون‌هایی را با موفقیت پشت‌سر بگذارد که به دریافت گواهی‌ جی‌ام‌اس و سازگاری، تأییدیه‌ی GMS و توافق‌نامه‌ی توزیع اپلیکیشن موبایل (MADA) مربوط می‌شود. مجموعه آزمون‌های سازگاری اندروید (CTS) برای وضعیت‌سنجی نرم‌افزار و سخت‌افزار و API دستگاه و آزمون‌های (GTS) و (VTS) به‌منظور بررسی قابلیت‌های چندرسانه‌ای و کرنل سیستم‌عامل و قابلیت‌های HAL انجام می‌شود. 

نکته‌ی مهمی که باید بدان توجه کنیم، آن است که این آزمون‌ها به نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید و سخت‌افزار دستگاه آزمایش‌شده وابسته است؛ درنتیجه به‌احتمال زیاد، آزمایش‌ها قبل از مرحله‌ی تولید نهایی روی نمونه‌ی اولیه (پروتوتایپ) یا دستگاه تولید انبوه شنده اجرا شده است. با تغییر سیستم‌عامل یا سخت‌افزار، نیاز است آزمون‌ها دوباره انجام شود. باوجوداین، برخی از آزمون‌ها نیز به تکرارشدن نیازی ندارند.

آنچه درباره‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه برای گوگل اهمیت دارد، این است که سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه مذکور از ویژگی‌های موردنیاز GMS پشتیبانی می‌کند یا خیر. ازنظر تئوری، تولید‌کنندگان می‌توانند سخت‌افزار دستگاهی که در فرایند دریافت تأییدیه‌ی GMS قرار دارند، بدون نظارت گوگل تغییر دهند. با‌این‌حال، توافق‌نامه توزیع نرم‌افزاری گوگل (MADA) صریحا تأکید می‌کند دستگاه‌هایی که اپراتورهای خاصی پشتیبانی می‌کنند یا در بازارهای خاصی استفاده می‌شوند، باید آزمون‌های CTS را بگذرانند.

بنابراین، درنهایت باید گفت دریافت تأییدیه‌ی GMS بیشتر از آنکه به موضوعاتی همچون طراحی زیبایی‌شناسی دستگاه و نام محصول نهایی بستگی داشته باشد، به اپراتور تلفن‌همراه و منطقه‌ای بستگی دارد که قرار است آن دستگاه به‌کار برده شود و سخت‌افزاری که با آن دستگاه معرفی می‌شود. درنتیجه، تولیدکنندگان می‌توانند با رعایت دو نکته‌ی گفته‌شده، طراحی ظاهری دستگاه را تغییر دهند. البته امکان تغییر برخی از مشخصات سخت‌افزاری نیز وجود دارد؛ به‌شرطی که در نتایج آزمون‌های CTS و VTS تغییری ایجاد نکند. برای مثال، تغییراتی در پیکربندی حافظه‌ی دستگاه و مشخصات دوربین و احتمالا برخی تغییرات جزئی در مشخصات سخت‌افزاری، تأثیری بر نتایج آزمون‌ها نمی‌گذارد.

هواوی پی اسمارت زد / Huawei P Smart Z

اوایل هفته‌ی جاری، رونالد کواندت، از WinFuture، در مجموعه توییت‌های خود به این موضوع اشاره کرد. وی در یکی از توییت‌هایش گفت: 

نسخه‌ی اروپایی آنر ۹ ایکس واقعا گوشی هوشمند جدیدی نیست و در اصل همان هواوی پی اسمارت زد (STK-LX1) است که با مشخصات بهتر دوربین و تغییراتی در پیکربندی حافظه‌ی دستگاه معرفی شده است. دراصل، هواوی گوشی‌های هوشمند جدید خود را بدین‌شکل با خدمات و سرویس‌های گوگل پلی به بازار عرضه می‌کند و از تأییدیه‌ی دستگاه‌هایی که پیش از تحریم‌های آمریکا به بازار عرضه شده‌اند، برای معرفی دستگاه‌های جدید کمک می‌گیرد. 

نماینده‌ی رسمی هواوی به سؤالات مطرح‌شده درباره‌ی نحوه‌ی عرضه‌ی دستگا‌ه‌های جدید این شرکت جوابی نداد؛ اما خاطرنشان کرد آنر ۲۰ و هواوی نوا ۵ تی برای مخاطبان خاصی در بازار با طراحی متفاوت و سیستم‌عامل متفاوت (Magic UI و EMUI) معرفی شده‌اند که Magic UI نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی EMUI است. 

البته چنین رویکرد و راهکاری نیز مشکلات خاص خودش را دارد. اگر بخواهیم به‌صورت شفاف و روشن در‌این‌باره صحبت کنیم باید بگوییم تضمینی وجود ندارد هواوی در حال استفاده‌ی مجدد از تأییدیه‌ی گوشی‌های هوشمند قبلی خودش باشد. شاید تأییدیه‌‌های مربوط به نوا ۵ تی و آنر ۹ ایکس ماه‌ها قبل از تحریم‌های ماه مه گرفته شده باشد؛ اما در نظر داشته باشید پنج ماه فاصله‌ی زمانی زیادی در صنعت گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

هواوی نوا ۵

البته اعمال تغییراتی در نسخه‌های قدیمی برای هواوی کاملا امکان‌پذیر است و غول فناوری چینی می‌تواند با تغییراتی روی دستگاه‌های قدیمی‌تر، گوشی‌های هوشمندی جدیدی به بازار عرضه کند. حتی ایجاد تغییرات در گوشی‌های پرچم‌دار و عرضه‌ی دستگاه‌هایی میا‌ن‌رده که ازنظر نرم‌افزاری مشخصات ضعیف‌تری دارند، رویکردی مرسوم است که برای دستگاه‌های معرفی‌شده طی یک سال یا کمی بیش از این بازه‌ی زمانی به‌کار برده می‌شود. واضح است چنین راهکاری مناسب گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نیست.

استفاده‌ی مجدد از تأییدیه‌ی دستگاه‌های قدیمی‌تر، راهکاری موقتی و تنها در کوتاه‌مدت پاسخ‌گو است

تعداد محدودی از کاربران به گوشی‌های هوشمند با مشخصات قدیمی‌تر و قیمتی در حد قیمت پرچم‌داران علاقه‌مند هستند و برای این کاربران ارتقای قابلیت‌های دوربین یا برخی مشخصات دیگر چندان اهمیتی ندارد. حتی اگر هواوی مشخصات دوربین و پیکربندی حافظه را بهبود ببخشد، برای کاربران ویژگی‌هایی همچون پشتیبانی از GMS اهمیت دارد. 

علاوه‌بر‌این، نسخه‌های قدیمی‌تر MADA (بخش ۴.۳) که به‌صورت آنلاین در اینترنت موجود است، نشان می‌دهد تأییدیه‌ی گوگل برای همه‌ی به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل اندروید لازم است. خوشبختانه به‌‌نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند سری هواوی پی ۳۰ و سری میت ۲۰ و هواوی پی ۲۰ و برخی دستگا‌ه‌های دیگر به‌روزرسانی‌های اندرویدی ۱۰ را دریافت می‌‌کنند. ظاهرا هواوی تأییدیه‌ی GMS را برای سیستم‌عامل اندروید ۱۰ این مدل‌ها دریافت کرده است؛ درنتیجه، می‌تواند نسخه‌های به‌روز‌شده‌ای از این دستگاه‌ها نیز در آینده به بازار عرضه کند. باوجوداین، با از راه رسیدن اندروید ۱۱، چنین امکانی از دست خواهد رفت.

در‌حالی‌که در‌پیش‌گرفتن چنین راهکاری ازنظر فنی امکان‌پذیر است، استفاده‌ی مجدد از تأییدیه‌ی دستگاه‌های قدیمی‌تر تنها به‌عنوان راهکاری کوتاه‌مدت پاسخ‌گو است. دراصل چنین استراتژی‌ای نمی‌تواند برای دستگاه‌های با فناوری‌های جدید به‌کار برده شود. درنهایت، هواوی برای آنکه بتواند گوشی‌های هوشمند سازگار با GMS به بازار عرضه کند، نیازمند حل‌و‌فصل اختلافات تجاری یا استفاده از شرکت‌های شخص ثالث مناسب برای ارائه‌ی راهکاری کارساز خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات