پنج ویژگی جذاب آینده اندروید 10

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اندروید 10 در آینده‌ای نزدیک دارای ویژگی‌های جدیدی می‌شود که برخی از آن‌ها مثل حالت دسکتاپ، ضبط فیلم از نمایشگر و زیرنویس خودکار، جذاب و کاربردی هستند.
تبلیغات

اگر صاحب گوشی اسنشال فون یا یکی از گوشی‌های پیکسل هستید، احتمالا برخی از ویژگی‌های جدید اندروید 10 مثل دارک مود (Dark mode)، ناوبری با ژست حرکتی (gesture navigation) را امتحان کرده‌اید؛ اما جدیدترین نسخه‌ اندروید ویژگی‌های جدید دیگری نیز دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌اطلاع باشید. این ویژگی‌ها در‌حال‌حاضر آزمایشی هستند و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

البته برای امتحان این ویژگی‌ها، باید گزینه‌ی Developers را فعال کنید. این گزینه در‌حالت پیش‌فرض مخفی است و برای نمایش آن باید پس از مراجعه به تنظیمات گوشی و لمس گزینه‌ی About phone، هفت بار روی قسمت Build number پشت سرهم و سریع ضربه بزنید (با هر ضربه‌زدن تعداد دفعات باقی‌مانده نمایش داده می‌شود) تا پیام you’re now a developer نمایش داده شود. پس از نمایش این پیام به منوی تنظیمات بازگردید و از بخش System گزینه‌ی Advanced را انتخاب کنید تا گزینه‌ی Developer options را ببینید.

بسیاری از گزینه‌های این بخش به توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها مربوط هستند و برای کاربران عادی ایجاد نشده‌اند؛ اما در میان آن‌ها گزینه‌هایی به چشم می‌خورند که با‌استفاده‌از آن‌ها می‌توانید از قابلیت‌های جالب اندروید ۱۰ بهره‌مند شوید. در ادامه شما را با پنج مورد از این قابلیت‌های آزمایشی آشنا می‌کنیم.

۱. حالت دسکتاپ (Desktop mode)

امروزه بسیاری از گوشی‌های رده‌بالا و پرچم‌دار اندرویدی به‌اندازه‌ی لپ‌تاپ قدرتمند و کاربردی هستند؛ بنابراین می‌توان درست مانند لپ‌تاپ از آن‌ها استفاده کرد.

در‌حال‌حاضر کاربران برخی از گوشی‌های رده‌‌بالای سامسونگ می‌توانند با‌استفاده‌از ویژگی Dex سامسونگ از گوشی‌شان به‌عنوان سیستم دسکتاپ استفاده کنند. اکنون گوگل قصد دارد در اندروید 10 ویژگی مشابهی را برای تمام گوشی‌های اندرویدی جدید ایجاد کند.

البته در‌‌حال‌حاضر این حالت که ظاهرا Force desktop نام دارد، بدون استفاده از فرمان Android Debug Bridge یا ADB هیچ کارایی خاصی ندارد و تنها زمانی‌ ویژگی مفیدی محسوب می‌شود که توسعه‌دهنده باشید. از سویی دیگر در ویدیوی دموی حالت دسکتاپ به جز نمایش تمام‌صفحه‌ی نمایشگر گوشی در نمایشگرهای خارجی، ویژگی و قابلیت دیگری دیده نمی‌شود؛ این موضوع به‌معنای این است که برای استفاده از این ویژگی باید از داک استفاده کنید و گوشی‌تان باید از موس، ویژگی پنجره‌های شناور یا floating windows (زمانی‌که این ویژگی فعال باشد، پنجره‌ای بالای تمام اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شود و زمانی مورد‌استفاده می‌گیرد که کاربر بخواهد محتوایی را در آن نمایش دهد) و قابلیت‌های درگ اند دراپ پشتیبانی کند.

۲. ویژگی Bubbles

چنانچه نوتیفیکیشن‌ها برای‌تان مهم است، حتما از این ویژگی استقبال خواهید کرد. ویژگی بابلز (Bubbles) درواقع شکل تکامل‌‌یافته‌ی ویژگی‌های مرتبط‌با مولتی‌تسکینگ و نوتیفیکیشن‌ها است. پس از فعال‌شدن این ویژگی، نوتیفیکیشن‌ها به‌جای اینکه در پنل نوتیفیکیشن‌ها نمایش داده شوند، در دایره‌های کوچکی که دائما در اطراف نمایشگر در‌حال حرکت هستند، قرار می‌گیرند. کاربران می‌توانند با لمس این دایره‌ها که دربردارنده‌های نوتیفیکیشن پیام جدید یا تماس بی‌پاسخ یا سایر موارد هستند، آن‌ها را به‌راحتی باز کنند یا توجهی به آن‌ها نکنند یا حتی با سوایپ‌کردن آن‌ها را حذف و از نمایشگر خارج کنند.

ویژگی Baubles اندروید 10

ویژگی Bubbles در برخی از نسخه‌های آزمایشی اندروید 10 وجود داشت.

در‌صورتی‌که این دایره‌ها محتوای مهمی ندارند، حتما آن را حذف کنید؛ زیرا بخش‌های مختلف نمایشگر را می‌پوشانند؛ بنابراین این دایره‌های کوچک هم می‌توانند تجربه‌ی کاربری را بهبود ببخشند و هم می‌توانند به ویژگی آزاردهنده‌ای تبدیل شوند؛ البته در‌حال‌‌حاضر امکان استفاده از این ویژگی وجود ندارد و در‌صورتی‌که گزینه‌ی مربوط به آن را فعال کنید، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ اما امیدواریم گوگل به‌زودی امکان استفاده‌از بابلز را فراهم کند.

۳. تغییر تم (theming)

گوگل در‌حال حذف ویژگی‌ تغییر تم از لانچرها است و قصد دارد این ویژگی را در اندروید ادغام کند؛ البته در‌حال‌حاضر این ویژگی به شکلی کاملا ابتدایی ایجاد شده است؛ اما در آینده امکان تغییر آنی رنگ‌ها، فونت‌ و شکل آیکون‌ها با‌استفاده از منوی Theming در بخش Developers فراهم می‌شود. در‌حال‌حاضر این ویژگی به‌صورت آزمایشی ایجاد شده است و هفت رنگ مختلف، چهار شکل و یک فونت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما امیدواریم در آینده قابلیت‌های بیشتری به آن اضافه شود.

ویژگی theming اندروید 10

۴. ضبط فیلم از نمایشگر

قطعا سازندگان اپلیکیشن از چنین ویژگی خوبی استقبال می‌کنند. گوگل بالاخره قابلیت ضبط فیلم از نمایشگر را دراندروید ایجاد کرد؛ البته این ویژگی هنوز کاملا برای اندروید ۱۰ آماده نیست و حتی در بخش Developers نیز دیده نمی‌شود؛ اما اطلاعات منتشر‌شده نشان می‌دهند که این ویژگی به‌زودی در جدیدترین نسخه‌ی اندروید ایجاد می‌شود. در‌حال‌حاضر امکان استفاده از این ویژگی تنها با‌استفاده‌از فلگ‌‌های ADB که تنها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد، قابل‌استفاده است. کاربران پس از اجرای این قابلیت، برای استفاده از آن باید دکمه‌ی پاور را چند ثانیه نگه دارند تا منو ظاهر شود و سپس آیکون اسکرین‌شات را نیز چند ثانیه لمس کنید.

در‌حال‌حاضر قبل از شروع ضبط فیلم، پیامی ظاهر می‌شود که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید صدای‌تان ضبط شود یا لمس‌های‌تان را نمایش دهید. پس از انتخاب گزینه‌ی مورد نظرتان، دکمه‌ی Record را بزنید تا فیلم ضبط شود و برای توقف ضبط هم باید پنل نوتیفیکیشن‌ها را به سمت پایین سوایپ و گزینه‌ی Stop را انتخاب کنید (البته متاسفانه این حرکت نیز در ویدئو ضبط می‌شود و باید آن را با نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو حذف کنید).

۵.زیرنویس خودکار (Live Caption)

قایلیت لایو کپشن

قابلیت زیرنویس خودکار بدون نیاز به اینترنت یکی از جذاب‌‌ترین قابلیت‌‌های اندروید 10 است

لایو کپشن که یکی از بهترین ویژگی‌های اندروید ۱۰ محسوب می‌شود، به‌عنوان اولین ویژگی در وب‌سایت این نسخه از اندروید نمایش داده شده است. این ویژگی‌ برای تمام ویدیوها ازجمله ویدیوهای ضبط‌شده با دوربین گوشی، به‌صورت خودکار و بدون نیاز به اینترنت، زیرنویس ایجاد می‌کند؛ البته این ویژگی نیز در‌حال‌‌حاضر در دسترس نیست (البته در بخش Accessibility تنظیمات گزینه‌ای تحت‌عنوان Live Caption دیده می‌شود؛ اما امکان فعال‌سازی آن وجود ندارد). طبق بیانیه‌ی منتشر‌شده در وبلاگ اندروید ۱۰، این ویژگی از پاییز سال جاری در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل قرار می‌گیرد.

البته در این بیانیه مشخص نشده است که کدام یک از گوشی‌های یک از گوشی‌های پیکسل از این ویژگی بهره‌مند خواهند شد؛ البته طبق گفته‌ی گوگل استفاده‌از لایو کپشن نیازمند آزاد‌بودن فضای قابل‌توجهی از رم و حافظه‌ی گوشی است؛ بنابراین ممکن است کاربران گوشی‌های کنونی گوگل پیکسل که تنها دارای ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی (مدل‌های پایه) هستند، نتوانند از این ویژگی استفاده کنند. شاید گوشی جدید گوگل یعنی پیکسل 4 به همین دلیل با رم ۶ گیگابایتی عرضه شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات