ایالات متحده قصد دارد دسترسی هواوی به محصولات TSMC‌ را محدود کند

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایالات متحده قصد دارد با تصویب قوانینی، مانع از دسترسی هواوی به محصولات TSMC و سایر شرکت‌های تامین‌کننده‌ی تراشه شود.
تبلیغات

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، دولت ترامپ درنظر دارد قوانین ایالات متحده را به‌گونه‌ای تغییر دهد که بتواند فروش تراشه به هواوی را برای غول‌های تولیدکننده‌ی تراشه‌ی جهان همچون شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) ممنوع کند.

محدودیت‌های جدید برای تجارت با شرکت چینی هواوی، میان چندین گزینه‌ای است که این هفته و هفته‌ی آینده در جلسات سطح بالای ایالات متحده بررسی خواهند شد. یکی‌از منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته پیشنهاد ممنوعیت فروش تراشه تهیه شده است؛ اما تصویب آن قطعی نیست.

اقدام جدید دولت ایالات متحده، ضربه‌ی بزرگی به دومین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان وارد خواهد کرد. TSMC نیز که تولید تراشه‌های زیرمجموعه‌ی هواوی، های‌سیلیکون و تراشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند اپل و شرکت کوالکام را برعهده دارد، از آثار سو این تصمیم مستثنی نخواهد بود. منبع دیگری به رویترز گفته است، آنچه‌که دولت ایالات متحده درتلاش است انجام دهد، حصول اطمینان از عدم‌ ارسال تراشه برای هواوی است.

هواوی در میانه‌ی جنگی میان چین و آمریکا، برسر سلطه‌ی تکنولوژیکی بر جهان قرار گرفته است. ایالات متحده در تلاش است متحدان خود را قانع کند، از تجهیزات هواوی برای توسعه‌ی زیرساخت‌های شبکه‌ی نسل پنجم 5G استفاده نکنند؛ زیرا امکان دارد چین برای جاسوسی از تجهیزات یادشده استفاده کند. هواوی مکررا این ادعاها را رد کرده است. مقامات آمریکایی برای تحقق این هدف که فروش جهانی تراشه به هواوی را ممنوع کنند، باید قانون Foreign Direct Product (محصول مستقیم خارجی) را تغییر دهند؛ این قانون آن دسته از کالاهای خارجی را هدف قرار می‌دهد که که برپایه‌ی فناوری یا نرم‌افزارهای ایالات متحده طراحی شده‌اند.

پیش‌تر در ماه نوامبر، گزارش‌هایی درباره‌ی تغییرات احتمالی در این قانون منتشر شده بود. براساس پیشنهاد جدید، دولت ایالات متحده آن دسته از شرکت‌های خارجی را که از تجهیزات تراشه‌ای این کشور استفاده می‌کنند، ملزم خواهد کرد که پیش از عرضه‌ی محصولاتشان به هواوی، نسبت‌به اخذ مجوز از ایالات متحده اقدام کنند. این قانون در صورت تصویب، قدرت کنترل صادرات را برای آمریکا به‌صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد و ممکن است سبب خشم متحدان جهانی کشور یادشده شود. وزارت بازرگانی آمریکا تاکنون از هرگونه اظهارنظری درباره‌ی این طرح خودداری کرده است.

huawei

بااین‌حال سخنگوی وزارت بازرگانی گفته است اتهامات اخیر ایالات متحده علیه هواوی، ازجمله سرقت اسرار تجاری، تاییدی مجدد بر لزوم احتیاط درقبال درخواست‌های ثبت مجوز  است. ایالات متحده همچنان نگرانی‌های عمده‌ای درباره‌ی هواوی دارد. هواوی نسبت‌به جریانات اخیر واکنشی نشان نداده است. یکی از سخنگویان TSMC گفته است این شرکت، به سوالات برگرفته‌شده از فرضیات پاسخی نخواهد داد و درباره‌ی مشتریان خصوصی اظهارنظر نمی‌کند.

ایالات متحده با استناد به نگرانی‌های مربوط‌به امنیت ملی، در ماه مه سال گذشته هواوی را در لیست سیاه خود قرار داد. این امر برخی‌از شرکت‌های آمریکایی و خارجی را وادار کرد به‌دنبال اخذ مجوزهای ویژه از وزارت بازرگانی برای فروش محصولات به هواوی باشند؛ اما گروه‌های تندروتر از تعدد شرکت‌های تأمین‌کننده‌ای که خارج از دسترس آنها قرار گرفته‌اند، احساس کلافگی می‌کنند.

گروه‌های دیگری نیز در دولت ترامپ وجود دارند که با اشاره به امضای توافق‌نامه‌ی تجاری اخیر با پکن، دولت را از اقدامات خصمانه بیشتر دربرابر چین برحذر می‌دارند. همچنین آن‌ها نگران هستند محدودیت‌ها، سبب تقویت نوآوری در کشورهای خارجی شده و این اقدامات درنهایت به‌نفع رقبای ایالات متحده تمام شود. براساس گزارشی از مؤسسه‌ی چینی Everbright Securities در سال گذشته، اکثر تراشه‌سازان هنوز به تجهیزات ساخته‌شده ازسوی  شرکت‌های آمریکایی نظیر KLA، Lam Research و Applied Materials تکیه دارند.. Everbright می‌نویسد:

هیچ‌یک از خطوط تولیدی در چین، تنها از تجهیزات ساخته‌شده در این کشور استفاده نمی‌کند، بنابراین ساخت هر تراشه‌ای بدون بهره‌گیری از تجهیزات ایالات متحده بسیار دشوار است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات