معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
زندگی دیجیتال، نیاز به کنترل دارد، وگرنه می‌تواند باعث تباهی زندگی شخصی‌مان شود. برای این کار افراد زیادی به فلسفه‌ی مینیمالیسم دیجیتال روی آورده‌اند.
تبلیغات

ورود اینترنت و تکنولوژی به زندگی انسان‌ها، اگرچه رفاه نسبی و دسترسی سریعی فراهم کرده، اما در مقابل باعث تغییر رفتار و جذب‌شدن افراد به زرق‌وبرق‌های بی‌فایده‌ای شده که به‌شدت تمرکزشان را روی کارهای مهم زندگی مختل می‌کند. این تأثیر، باعث شده انسان‌ها بیشتر احساس خستگی و ملال و نارضایتی و در مواردی بی‌کفایتی داشته باشند تا خوشحالی و رضایت. چرا که دنیای آنلاین، بی‌وقفه آن‌ها را به خود مشغول می‌کند، زمانشان را می‌دزدد و در پایان دستاورد ویژه‌ای هم برایشان ندارد. افراد دیگر نمی‌توانند زمانشان را در استفاده از ابزارهای تکنولوژی مدیریت و کنترل کنند و بنابراین وعده‌ها و خطرات زندگی دیجیتال، آن‌ها را تهدید می‌کند. این همان انگیزه‌ای است که سبب شده است کال نیوپورت بعد از نوشتن کتاب کار عمیق در سال ۲۰۱۶، که درباره‌ی حواس‌پرتی در محیط کار نوشته بود، اخیرا کتابی دیگر با عنوان «مینیمالیسم دیجیتال» بنویسد و در آن به مضرات زندگی دیجیتالی نه‌تنها در محیط کار، بلکه برای تمام جنبه‌های زندگی انسان‌ها بپردازد.

digital minimalism book/کتاب مینیمالیسم دیجیتال

مفهوم مینیمالیسم دیجیتال

در دنیای آشفته و شلوغی که شرکت‌ها و برندها می‌کوشند توجه شما را به خود جلب کنند، ابزارهای دیجیتال هم به کمکشان آمده تا فرصت و موقعیت بیشتری برای جلب توجه داشته باشند. آن‌ها برای جلب توجه شما ازطریق تقویت مثبت و دایمی انگیزه‌های اجتماعی مخاطبان، با یکدیگر می‌جنگند. هرچند در همین زمان، این شرکت‌ها خدمات ارزشمندی هم ارائه می‌دهند که ممکن است به‌طور سهوی و به‌دلیل همین تأثیرات اعتیاد به تکنولوژی نادیده‌شان بگیریم. در چنین شرایطی، به توصیه‌هایی عملی نیاز است که افراد را از غرق‌شدن در دنیای دیجیتال و فناوری‌های جدید محافظت کند، بدون اینکه بخواهیم به‌طور کامل تکنولوژی را کنار بگذاریم. این کاری است که کتاب جدید کال نیوپورت برای هرکدام از ما انجام می‌دهد.

کال نیوپورت از فلسفه‌ای برای زندگی دیجیتالی صحبت می‌کند که تاکنون زندگی‌های افراد بسیاری را بهتر کرده است. مینیمالیسم، هنر دانستن این نکته است که چه مقدار از هر چیز کفایت می‌کند. مینیمالیسم دیجیتال همین هنرمندی را روی زندگی دیجیتالی شخصی ما پیاده می‌کند. اینکه بدانیم چه میزان استفاده از دنیای دیجیتال برای زندگی شخصی‌مان کفایت می‌کند، هنر زندگی‌کردن است. این همان فلسفه‌ای است که با نام مینیمالیسم دیجیتال در کتابی با همین عنوان توضیح داده شده است. فلسفه‌ای که این توان را دارد که صدها ساعت از توجه و زندگی‌تان را آزاد کند تا به مسایل ارزشمندتری بپردازید.

فعالیت آنلاین بدون محدودیت، تأثیرات منفی فراوانی بر روحیه انسان‌ها می‌گذارد و آن‌ها را از رضایت درونی دورتر می‌کند. رسانه‌های اجتماعی به‌شدت می‌توانند خلق‌وخوی افراد را تحت تأثیر خودشان قرار دهند و البته ناگفته نماند که در طراحی این ابزارها، به‌طور هدفمند به استفاده‌ی وسواس‌گونه و ناتوانی در ترک استفاده از آن‌ها توجه ویژه‌ای شده است. جاذبه‌ی مقاومت ناپذیر روی صفحه‌ی نمایش، موجب شده افراد اختیار زمانشان را به‌طور ناخودآگاه به‌دست شبکه‌های اجتماعی بسپارند. انسان‌ها بدون اینکه متوجه باشند، در اثر اتصال مداوم به اینترنت، هزینه‌های روانی زیادی می‌پردازند. اما مسئله اینجا است که استفاده از ابزارهای دیجیتال ، هم برای زندگی ما مضر است و هم مفید. بنابراین روابط پیچیده‌ای را با زندگی دیجیتالی شخصی‌مان تجربه می‌کنیم. روابطی که به توجه و بررسی بیشتر و رعایت یک‌سری موارد نیاز دارد. مینیمالیسم دیجیتال، راهی برای بهبود روابط افراد با تکنولوژی جدید و به حداقل رسیدن آثار نامناسبشان در زندگی و استفاده‌ی کارآمد و مفید از این ابزار، بدون دادن هزینه‌ی روحی است.

digital minimalism book/کتاب مینیمالیسم دیجیتال

مینیمالیست‌های دیجیتال چه‌کسانی هستند؟

اگر دقت کنید، افراد مینیمالیست دیجیتال در اطرافتان وجود دارند. آدم‌هایی که می‌توانند مکالماتی طولانی و عمیق با طرف مقابل داشته باشند، بدون اینکه سراغ گوشی موبایل بروند و صدای پیام، حواسشان را از گفت‌وگو پرت کند. انسان‌های پر از آرامشی که می‌توانند در کتابی غرق شوند، یا روی پروژه‌ی کاری‌شان با تمام وجود تمرکز کنند. صبح را بدون شتاب آغاز می‌کنند و بدون اینکه بخواهند چیزی را مستند کنند، با فراغت بال به تفریح با خانواده و دوستانشان می‌پردازند. افرادی که هنر مینیمالیسم دیجیتال را در زندگی‌شان پیاده می‌کنند، همچنان در جریان اخبار روز هستند، اما اجازه نمی‌دهند این اخبار مغزشان را پر کند و آن‌ها را درهم بشکند. این افراد، با ترس ازدست‌دادن مواجه نمی‌شوند، چرا که از قبل می‌دانند چه فعالیت‌هایی برایشان معنادار است و به آن‌ها احساس رضایتمندی درونی می‌بخشد.

کال نیوپورت در بخشی از مقدمه‌ی کتابش می‌گوید:

کسانی که برای انجام‌دادن اصلاحات جزئی در زندگی دیجیتال تلاش کرده‌اند، می‌دانند که برای جلوگیری از تجاوز فناوری‌های جدید به چشم‌انداز شناختی‌شان، فقط نیروی اراده و راهنمایی و تحلیل مبهم کافی نیست. اعتیاد موجود در طراحی و قدرت فشارهای فرهنگی که از ابزارهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند، بسیار قدرتمندتر از آن است که روشی سریع بتواند در برابرشان موفق شود. آنچه نیاز دارید، نگرشی تکامل‌یافته درباره‌ی چگونگی استفاده از تکنولوژی در زندگی است. نگرشی که در ارزش‌های اساسی شما ریشه دارد و به سوالات مطرح‌شده درباره‌ی ابزارهای مورد استفاده و چگونگی استفاده از آن‌ها پاسخ‌هایی واضح و روشن می‌دهد. و نکته‌ی مهم دیگر اینکه توانایی شما را در چشم‌پوشی آگاهانه از سایر چیزها درنظر بگیرد.

کال نیوپورت معتقد است تکنیک‌ها و نکاتی برای کاهش‌دادن زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد افراد را در طولانی‌مدت برطرف نمی‌کند. بنابراین پیش از هر تکنیک و نکته‌ای لازم است چرایی و چگونگی کارکرد فناوری را در زندگی شخصی و کاری دریابید. فلسفه‌ی مینیمالیسم دیجیتال براساس همین چرایی و چگونگی استوار است. او شرح می‌دهد که درهم و برهم‌بودن و بهم‌ریختگی امری پرهزینه است. همچنین زندگی نیازمند بهینه‌سازی است و آگاهی از افکار، رضایتمندی را به‌دنبال دارد. تمام این‌ها چرایی اجرای این فلسفه را در زندگی شخصی تعیین می‌کند. حالا برای اینکه افراد بیاموزند چطور بهینه‌سازی و آگاهی را وارد زندگی کنند، ابتدا به یک پاک‌سازی دیجیتالی نیاز دارند. این پاکسازی دیجیتالی را کال نیوپورت به‌صورت قدم‌به‌قدم در کتابش به خواننده می‌آموزد. در مرحله‌ی بعد لازم است عادت مینیمالیسم دیجیتال به جزئی جدانشدنی از زندگی شخص و به سبک زندگی‌اش تبدیل شود.

digital minimalism book/کتاب مینیمالیسم دیجیتال

به‌نظر می‌رسد این کتاب بتواند به کسانی که احساس می‌کنند زندگی دیجیتالی از کنترلشان خارج شده است، یا کسانی که می‌خواهند بر اعتیادشان به تکنولوژی غلبه کنند و همچنین افرادی که تلاش می‌کنند کار عمیقی در زندگی‌شان انجام دهند، کمک شایانی بکند. این افراد کسانی که هستند که می‌خواهند به جمع مینیمالیست‌های دیجیتال بپیوندند.

بخش‌های کتاب

کتاب مینیمالیسم دیجیتال شامل دو بخش است. در بخش اول، نیوپورت فلسفه‌ی مینیمالیسم دیجیتال را توضیح می‌دهد و دلایل دقیق و محکمی برای درست و ضروری بودن آن ارائه می‌کند. اگر عقیده‌ی او را بپذیرید، شما را با یک رژیم دیجیتالی ۳۰ روزه آشنا می‌کند که راهی عملی برای انجام فلسفه‌ی مینیمالیسم دیجیتال در زندگی است. این روش کمکتان می‌کند که نگرش بهتری درباره‌ی ابزار دیجیتالی پیدا کنید و دریابید کدام ابزارها واقعاً به‌دردتان می‌خورد.

در بخش دوم کتاب، تمرین‌هایی برایتان درنظر گرفته شده است که با کمک انجام این تمرینات می‌توانید روش مینیمالیسم دیجیتال را در زندگی‌تان حفظ و تثبیت کنید و سبک زندگی بهتر و متمرکزتری به‌دست آورید. تمریناتی چون پیاده‌روی‌های طولانی، وقت‌گذراندن به‌تنهایی، جاگذاشتن موبایل در خانه و بیرون رفتن، که همه‌ی این‌ها در جهت تغییر سبک زندگی دیجیتالی به مرور زمان است.

digital minimalism book/کتاب مینیمالیسم دیجیتال

درباره کتاب

کتاب حاضر با عنوان اصلی «Digital Minimalism: Choosing a Focused Life in a Noisy World» توسط کال نیوپورت «Cal Newport»، نوشته و در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. این کتاب تازه‌ترین اثر نویسنده‌ی کتاب کار عمیق «Deep work» است که پیش‌تر در این مطلب، آن را معرفی کردیم. این کتاب با عنوان کامل فارسی «مینیمالیسم دیجیتال: انتخاب زندگی متمرکز در دنیایی آشفته» به همت نشر نوین و ترجمه‌ی ناهید ملکی به‌تازگی وارد بازار شده است. دسته‌بندی‌هایی که از نظر موضوعی کتاب را در بر می‌گیرند، توسعه فردی، مدیریت خود و تمرکز در عصر اینترنت است. کتاب شامل ۲۴۰ صفحه، ۲ بخش و ۷ فصل و ویراستار آن مریم آقاعبدالرزاق است. همچنین نشر میلکان کتاب را با ترجمه‌ی سمانه پرهیزکاری چاپ و منتشر کرده است.

درباره‌ نویسنده

در مطلب معرفی کتاب کار عمیق، مطالبی درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب آورده شده است. اما نکته‌ی مهمی که باید درباره‌ی کال نیوپورت به آن اشاره کرد، این است که او خودش را از اعتیاد به تکنولوژی رها کرده و هیچ حضور آنلاینی بجز در وب‌سایت شخصی‌اش ندارد. او هیچ‌گاه اکانت فیسبوک نداشته است و در شبکه‌های اجتماعی هیچ‌گونه فعالیتی ندارد. خواندن کتاب از زبان نویسنده‌ای که خود از اعتیاد دیجیتالی دور و نتایج آن را در زندگی شخصی‌اش تجربه کرده است، می‌تواند جالب و عمیق و تأثیرگذار باشد.

digital minimalism book/کتاب مینیمالیسم دیجیتال

دیدگاه‌های دیگران درباره مینیمالیسم دیجیتال

کتاب حاضر، جزو پرفروش‌های نیویورک‌تایمز، مجله‌ی وال‌استریت و چند مجله‌ی دیگر بوده است. رایان هالیدی، نویسنده‌ی کتاب Obstacle is the way درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

کتاب مینیمالیسم دیجیتال یک فراخوان فوری برای هرکسی محسوب می‌شود که می‌خواهد کنترل و فرمان زندگی‌اش را به‌دست بگیرد.

عده‌ی کمی از افراد، در مقابل این مفهوم، ماکزیمالیسم دیجیتال را مطرح می‌کنند و معتقدند استفاده‌ی زیاد از فناوری، به زندگی و میزان رضایتمندی‌شان آسیبی نزده است. ممکن است این افراد مطالعه‌ی عمیقی بر روابطشان با تکنولوژی اعتیادآور کرده باشند و اختیار آن‌ها را به‌دست گرفته باشند، اما همچنان زمان زیادی را با تکنولوژی سپری کنند. ماکزیمالیست‌ها هویت خودشان را چنین می‌پندارند. شاید برای چنین کسانی خواندن این کتاب چندان مفید واقع نشود. بااین‌حال کمتر کسی را می‌بینیم که از وابستگی به تکنولوژی و گذراندن زمان زیاد با ابزارهایش خشنود باشد. آنچه واضح است، ابراز نارضایتی اکثر افراد از اعتیاد به ابزارهای دیجیتال و کمک بزرگی است که مینیمالیست دیجیتال به زندگی‌های بسیاری از آن‌ها کرده است.

اما از نگاه خوانندگان کتاب در آمازون و گودریدز، این کتاب لایق بیش از ۴ ستاره بوده و نظرات مثبت بسیاری هم برایش ثبت شده است. طبق نظرات خوانندگان، کتاب حاوی تمرین‌های عملی قابل انجام و مفیدی برای جاانداختن روش مینیمالیسم دیجیتال در زندگی است که تأثیرات مثبت فراوانی هم بر زندگی بسیاری از آن‌ها که این تمرینات را عملی کرده‌اند، گذاشته است.

تیم هارت‌فورد از فایننشیال تایمز درباره‌ی کتاب حاضر گفته است:

کتاب مینیمالیسم دیجیتال کتابی است که زمان شما را برای خواندن کتاب‌های بیشتر آزاد می‌کند. این کتاب باعث می‌شود تابستان و زمان‌های دیگرتان را به‌طور متفاوتی بگذرانید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات