AMD برای اولین بار در ۱۴ سال اخیر به سهم ۴۰ درصدی از بازار CPU دست یافت

پنج‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها از رشد متوقف نشدنی AMD در بازار پردازنده‌ مرکزی نشان دارد؛ سهم AMD اکنون به رقم خیره‌کننده‌ی ۴۰ درصد رسیده است.
تبلیغات

با استناد به گزارش سالا‌نه‌ی PassMark، سهم AMD از بازار پردازنده‌‌ی مرکزی (CPU) برای اولین‌بار در ۱۴ سال اخیر به ۴۰ درصد رسیده است. این اطلاعات پس از عرضه پردازنده‌های Zen 2 و داغ‌تر شدن رقابت با اینتل ارائه شده است.

سری پردازنده‌های Ryzen 3000 برای اولین‌بار در ماه ژانویه ۲۰۱۹ و با لیتوگرافی ۷ نانومتری عرضه شدند. این CPUهای ۷ نانومتری نه‌تنها توانایی رقابت بلکه حتی شکست پردازنده‌های اینتل را در عملکرد با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر داشتند. لذا برای اولین‌بار در طول سه دهه، اینتل سلطنت خود در صنعت X86 را از دست داده و این AMD است که بیش‌ترین سود از این بازار را در اختیار دارد.

به‌نظر می‌رسد سیاست‌های تهاجمی در قیمت گذاری ثمربخش بوده و AMD در حال تصاحب هرچه بیشتر سهم رقیب خود از بازار است. درحالی‌که اینتل همچنان صدر را در اختیار دارد، AMD به سهمی ۴۰ درصدی از بازار در آخرین گزارش PassMark رسیده است که در ۱۴ سال اخیر بی‌سابقه است.

نمودار زیر فقط پردازنده‌های استفاده شده در کامپیوترهای دارای بنچمارک PassMark را شامل می‌شود؛ بنابراین آماری از پردازنده‌های خریداری شده در اختیار نمی‌گذارد. دوره‌ها براساس سال تقومی بوده و از ماه ژانویه آغاز می‌شود؛ درنتیجه می‌توان این آمار را جهانی قلم داد کرد. این نموارد فقط شامل داده‌های مرتبط با پردازنده‌های X86 بوده و آمار دیگر پردازنده‌ها را شامل نمی‌شود. از آنجایی که نرم‌افزار PerformanceTest  فقط روی ویندوز اجرا می‌شود، این نمودرا آماری از کاربران غیر ویندوزی و کنسول‌های بازی را شامل نمی‌شود. البته‌ چندی پیش نیز فروشگاه Minfactory طبق آمار فروش خود در اروپا از سهم ۸۱ درصدی AMD در تقاضا (خرید پردازنده‌ی جدید) در مقایسه با اینتل خبر داده بود.

ای‌ام‌دی / AMD

AMD پیش از این اعتراف کرده بود که هرگز فکر نمی‌کرد که روزی بتواند اینتل را پشت سر بگذارد، اما اشتباه‌ها و مشکلات اینتل در مسیر تولید و تأمین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود، بهترین فرصت را برای AMD مهیا کرد. درحالی که آغاز رشد سهم AMD از سال ۲۰۱۷ و با عرضه‌ی نسل اول پردازنده‌های Zen آغاز شد، با عرضه نسل دوم Zen این رشد سرعت بیشتری به خود گرفت و اگر اینتل مراقب نباشد، در نهایت از سهم رقیب دیرینه و نام‌دار خود نیز عبور خواهد کرد.

درحالی که در بحث پردازش برتری تاحدی با AMD است، در بحث سرعت کلاک این تیم آبی است که دست بالاتر را در اختیار دارد. از آنجایی که هنوز کاربرد‌هایی مانند گیمینگ به سرعت کلاک بالاتر وابسته است، اینتل تا حدی توانسته است بازار گیمنگ را از آن خود کند اما این برتری چیزی نیست که بتوان انتظار داشت در مقابل قیمت‌های تهاجمی AMD دوام بیاورد. به‌تازگی پردازنده‌های نسل سوم رایزن AMD بهبود عملکرد چشم‌گیری نسبت به نسل پیشین خود در بازی‌ها نشان دادند و اگر روند پیشرفت همچنان ادامه داشته باشد، در آینده‌ی نزدیک در زمینه‌ی بازی نیز پردازنده‌های AMD‌ قادر به شکست رقیب خود خواهند بود. بنابراین، تا آماده نشدن پردازنده‌های ۱۰ نانومتری، اینتل برای حفظ سهم خود از بازار نیاز به ریسک‌های بیشتری به‌خصوص در بحث قیمت‌گذاری دارد.

نظر شما راجع به عملکرد AMD و رقابت داغ آن با اینتل چیست؟ دیدگاه خود پیرامون این موضوع را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات