خودروسازان آمریکا رفع موانع قانونی توسعه فناوری خودران را خواستار شدند

سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ویمو، جنرال موتورز، هوندا و لیفت از سازمان NHTSA آمریکا درخواست کردند موانع قانونی غیرضروری برای ایمن معرفی‌کردن خودروهای خودران را بردارد.
تبلیغات

سازمان NHTSA آمریکا تاکنون موضع خوبی درقبال اجازه به شرکت‌ها برای آزمایش خودرو خودران در جاده‌های عمومی داشته است. با این حال تقریبا تمام خودروسازان، غول‌های فناوری و شرکت‌های تاکسی آنلاین هنوز به‌دنبال قوانین آسان‌تری در این زمینه هستند. تا حدی می‌توان این موضوع را درک‌کردنی دانست؛ به‌عنوان مثال، جنرال موتورز در سال ۲۰۱۷ به‌دنبال دریافت معافیت از NHTSA برای استقرار خودروهای کاملا خودران بدون فرمان یا پدال بود؛ اما این امر می‌توانست باعث نقض آشکار استانداردهای ایمنی موجود به‌وسیله‌ی خودرو شود؛ زیرا دیدگاه NHTSA با دیدگاه جنرال موتورز درباره‌ی ماهیت خودروهای خودران مطابقت نداشت.

شورولت کروز خودران / Chevrolet Cruise

جنرال موتورز اخیرا اعلام کرد خودرو Cruise AV که برای پایان امسال آماده‌‌ی عرضه شده بود، به‌تأخیر می‌افتد. در‌حالی‌که مطمئنا مسائل مربوط به تولید نقشی مؤثر در متوقف‌کردن رونمایی این خودرو داشته‌اند، طرح کلی این خودرو هم واقعا با تجاری‌شدن فاصله دارد. 

اوایل سال جاری، سازمان‌های FMCSA و NHTSA برای بررسی درخواست‌های شرکت‌های مختلف به‌منظور رفع برخی قوانین دست‌وپاگیر در توسعه‌ی فناوری خودران اعلام آمادگی کردند. واکنش شرکت‌های خودروسازی و غول‌های فناوری به این اقدام، کاملا پیش‌بینی‌کردنی بود. 

خودرو خودران ویمو گوگل / waymo google

زمان اظهارنظر عمومی برای بحث در این زمینه تا ۲۸ اوت تعیین شده بود. به‌گزارش رویترز، ویمو (Waymo) موفق شد بیانیه‌های خود را تا پایان این دوره مطرح کند. بخش خودران گوگل و آلفابت در نامه‌ای که درباره‌ی رفع موانع قانونی غیرضروری برای ایمن معرفی‌کردن سیستم‌های رانندگی خودران در روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد:

سازمان NHTSA باید در عین تضمین ایمنی، موانع قانونی را برطرف کند. 
خودرو خودران ویمو گوگل / waymo google

ویمو از NHTSA درخواست کرد موانع نظارتی برای خودروهای خودران را بردارد که خودروسازان را به رعایت تقریبا ۷۵ استاندارد ایمنی خودرو ملزم می‌کند. در میان موانعی که ویمو به آن اشاره کرد، پیکربندی صندلی‌ها و نیاز به راننده‌ی انسانی وجود دارد. الگوهای نصب صندلی‌ها به این معنی است که خودروسازان می‌توانند فضای داخل کابین را به چیزی مانند اتاق نشیمن سیار تبدیل کنند؛ در‌حالی‌که آن‌ها می‌توانند با راننده‌ی انسانی، ایده‌ی سرویس‌های تاکسی خودران را با امکانات فراوان و گیج‌کننده‌ی قرار داده‌شده در داشبورد ممکن کنند. متأسفانه شواهد زیادی وجود ندارد که بتواند اثبات کند رانندگان انسانی بدتر از سیستم‌های خودران هستند؛ با‌این‌حال، در بسیاری از تبلیغات، به واقعیت پیوستن این موضوع نشان داده می‌شود.

خودرو خودران ویمو گوگل / waymo google

همچنین، این تصور عجیب‌و‌غریب وجود دارد که خودروهای خودران به‌معنای واقعی کلمه اجازه می‌دهند هرکسی بتواند روی صندلی راننده بنشیند. درحقیقت، فدراسیون ملی نابینایان آمریکا از دو سال پیش تاکنون به‌طور آشکار از توسعه‌ی خودرو خودران حمایت می‌کند؛ اما سؤالاتی درباره‌ی چگونگی استفاده‌ی افراد نابینا از وسایل نقلیه‌ی خودران وجود دارد. در‌حالی‌که فرامین صوتی رابط ایده‌آلی برای این منظور به‌نظر می‌رسند، باید عملکرد بی‌عیب‌و‌نقصی را درست مانند قابلیت‌های ناوبری خودرو انجام دهند.

افزون‌براین، ادعاهایی مطرح شده است که روش‌های حمل‌ونقل جدید به افراد بدون گواهینامه، ازجمله نابینایان و حتی کودکان نیز اجازه می‌دهد بتوانند سفرهای انفرادی انجام دهند.  این امر باعث مطرح‌شدن سؤالات جدیدی می‌شود: آیا افرادی که تجربه‌ی رانندگی ندارند، می‌توانند مسئولیت وسیله‌ی نقلیه‌ی موتوری را برعهده بگیرند؟ عواقب حقوقی این موضوع چیست؟

خودرو خودران ویمو گوگل / waymo google

هیچ فردی پاسخ قانع‌کننده‌ای به این سؤال‌ها ندارد؛ با‌این‌حال، ویمو پیشنهاد کرد موانع فوق باید از بین بروند تا خودروهای خودران «به‌موقع» عرضه شوند. سایر شرکت‌ها نیز مواضعی شبیه ویمو داشتند و خواستار تصویب سریع قوانین جدید در این زمینه هستند.

ویمو، تنها شرکتی نیست که درخواست تغییر قوانین را از NHTSA کرده است. جنرال موتورز نیز در این زمینه گفت:

NHTSA فورا به گفت‌وگوهای اساسی در این زمینه باید ادامه دهد تا تکامل قانونی و نظارتی بتواند پابه‌پای پیشرفت فناوری گام بردارد.
خودروی خودران هوندا

به‌طور مشابه، شرکت‌های لیفت و هوندا هم پیشنهاد کردند NHTSA خودروهای خودران را به‌عنوان کلاس و طبقه‌بندی جدیدی در نظر بگیرد. گفته می‌شود NHTSA تا مارس ۲۰۲۰ نوشتن قوانین درباره‌ی پیکربندی مختلف صندلی‌ها در خودروها را شروع نخواهد کرد و تغییرات جامع ایجاد‌شده در استانداردهای ایمنی مربوط به وسایل نقلیه‌ی خودران احتمالا تا سال ۲۰۲۵ طول خواهد کشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات