اوراکل از لینوکس خودمختار پرده برداشت

یک‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اوراکل در کنفرانس جهان باز خود در سان‌فرانسیسکو، سیستم‌عامل لینوکس خودمختار را با قابلیت بهبود و رفع ایراد خودکار معرفی کرد.
تبلیغات

اوراکل به‌تازگی سیستم‌عامل لینوکس خودمختار را رونمایی کرد. این سیستم‌عامل می‌تواند حتی در حال اجرا خود را بهبود بخشید و توسعه دهد و ایرادیابی کند.

لری الیسون، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری اوراکل، در کنفرانس جهان باز اوراکل (Oracle OpenWorld conference) در سان‌فرانسیسکو گفته است «خودمختاری تعریف فناوری کلود نسل دوم است». دو سال پیش، اوراکل پایگاه داده‌ی خودمختار را معرفی کرد. طبق گفته‌ی الیسون، هدف نهایی این شرکت تحقق اولین کلود کاملا خودمختار و مستقل است.

لینوکس خودمختار مبتنی‌بر لینوکس اوراکل است که سیستم‌عامل اوراکل کلود و سیستم‌های مهندسی اوراکل را شامل می‌شود. طبق ادعای الیسون، هر نرم‌افزاری از رد هت (Red Hat) بدون تغییر روی لینوکس خودمختار اوراکل اجرا شدنی است. همچنین، خاطرنشان کرد لینوکس خودمختار اوراکل برای عملکرد فوق‌العاده و قابل‌اتکا و بسیار امن طراحی شده‌ است. لری الیسون مهاجرت آنی به‌معنای واقعی کلمه را وعده داده است. این سیستم‌عامل برای مشتریان زیرساخت‌های ابری اوراکل رایگان است. الیسون با کنایه به رقبا در این‌ باره می‌گوید:

اگر در حال پرداخت هزینه به IBM هستید، می‌توانید دست نگه‌ دارید.

افزون‌براین، اوراکل سرویس مدیریت سیستم‌عامل اوراکل را معرفی کرد که عضو جدیدی از زیرساخت ابری اوراکل برای مدیریت و کنترل سیستم‌ها فارغ از سیستم‌عامل آن‌ها (لینوکس خودمختار یا لینوکس یا ویندوز) است. این سرویس در همراهی ابزار مدیریت و تخصیص منابع سخت‌افزاری، امکان خودکارسازی فعالیت‌های مدیریتی معمول برای سیستم‌های لینوکسی را برای کاربران فراهم می‌آورد.

لینوکس خودمختار اوراکل و سرویس مدیریت لینوکس اوراکل هردو از یادگیری ماشین پیشرفته بهره می‌برند. این سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی‌های امنیتی روزانه و خودکار برای کرنل لینوکس بدون زمان خاموشی را ارائه می‌دهد. تشخیص حفره‌های امنیتی شناخته‌شده (Known Exploit Detection) هنگام تشخیص استفاده از آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده‌ی اوراکل هشدارهای خودکار می‌دهد.

الیسون در نطق خود بر اهمیت خودمختاری و امنیتی‌ای تأکید کرد که می‌تواند برای دستگاه‌ها به‌ارمغان آورد. او اشاره کرد نشت داده‌ی عظیم شرکت Capitol One که به‌تازگی افشا شده‌ است، نتیجه نفوذ‌پذیری در تنظیمات بود. این نفوذپذیری به نشت داده‌های ذخیره‌شده با سرویس‌های وب آمازون (Amazon Web Services) منجر شد.

لینوکس خودمختار / autonomous linux

وی درباره‌ی این موضوع معتقد است:

قانونی ساده برای حفاظت از سرقت داده‌ها: داده‌های خود را در سیستم خودمختار قرار دهید. با استفاده از سیستم‌های خودمختار خطای انسانی و از‌دست‌رفتن داده‌ای وجود نخواهد داشت. این تفاوت بزرگ میان ما و AWS است.

برای کارایی حداکثری مزایای امنیتی سیستم خودمختار، اوراکل مجموعه‌ای از سرویس‌های امنیتی ازجمله Oracle Data Safe را معرفی کرد. Oracle Data Safe مرکز کنترل یکپارچه‌ای برای نظارت بر مشکلات امنیتی داده‌ها و کاربران و تنظیمات است. مشتریان ‌می‌توانند از این سرویس علاوه‌بر نظارت بر فعالیت پایگاه داده، برای شناسایی داده‌های حساس و پوشاندن پایگاه‌های داده برای به‌حداقل‌رساندن خطرهای امنیتی بهره ببرند. این سرویس در تمام سرویس‌های ابری پایگاه‌ داده اوراکل کاربردی است.

اگرچه کسب‌وکار زیرساخت‌های ابری اوراکل دنباله‌رو آمازون و مایکروسافت است، اوراکل چشم‌انداز بزرگی برای به‌دست‌آوردن بخش بزرگی از شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های نو و نسل جدید ابری دارد.

لینوکس خودمختار اوراکل برای عملکرد فوق‌العاده، قابل‌اتکا و بسیار امن طراحی شده‌ است

طبق گفته‌ی الیسون، اوراکل کلود در سال گذشته در ۱۲ منطقه‌ی جدید بهره‌برداری شد و در‌حال‌حاضر، در ۱۶ منقطه‌ی جهان فعالیت می‌کند. همچنین، الیسون از برنامه این شرکت برای راه‌اندازی ۲۰ منطقه‌ی دیگر تا پایان سال ۲۰۲۰ سخن به‌میان آورد. زیرساخت‌های ابری اوراکل در حال گسترش فعالیت خود در کشور‌های متفاوتی بوده تا کاربران آن بیشترین سازگاری و سرعت را داشته‌ باشند. در‌حال‌حاضر، این سرویس در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، برزیل، انگلستان، اتحادیه‌ی اروپا، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، هند، امارات، عربستان‌سعودی و فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند.

اوراکل اعلام کرد قصد دارد مناطق زیرپوشش خود را در تعامل با مایکروسافت آژور گسترش دهد. علاوه‌بر اشبورن و لندن، اوراکل به‌طور جهانی سرویس خود را در غرب آمریکا و آسیا و اروپا گسترش می‌دهد.

الیسون در نطق کنفرانس OpenWorld خود به چند اعلامیه دیگر نیز اشاره کرد:

  • مدیر ارشد فناوری اوراکل، Oracle Cloud Free Tier را معرفی کرد. Oracle Cloud Free Tier به هر شخصی امکان می‌دهد از پایگاه داده خودختار اوراکل و زیرساخت ابری آن برای مدتی نامحدود استفاده کند. اوراکل Free Tier را برای توسعه‌دهندگان و دانشجویان و هر شخص دیگری تدارک دیده است که قصد دارد سرویس‌های ابری اوراکل را بیازماید؛
  • مشتریان از‌این‌پس قادر خواهند بود VMware Cloud Foundation را روی زیرساخت‌های ابری اوراکل اجرا کنند. این قابلیت به کاربران اجازه خواهد داد محیط‌های کاری VMware vSphere خود را به نسل دوم زیرساخت‌های ابری اوراکل منتقل کنند. افزون‌براین، اوراکل پشتیبانی فنی برای نرم‌افزارهای اوراکل اجراشده در محیط‌های VMware ارائه خواهد داد.
  • اوراکل اعلام کرد نسل دوم کلود اگزادیتا برای مشتریان کاربردی و آخرین پلتفرم اگزادیتای این شرکت، اگزادیتای X8M، عرضه شده‌ است. با نسل دوم ابر اگزادیتای اوراکل، کاربران می‌توانند به پنل مدیریتی ابری ازطریق ابر عمومی اوراکل دسترسی داشته‌ باشند. این موضوع به کاربران مزایای استفاده از ابر اگزادیتا از درون مرکز داده را می‌دهد. در همین حین، اگزادیتا X8M از فناوری‌های جدیدی مانند دسترسی مستقیم ریموت حافظه ازطریق اترنت همگرا (RoCE) و شبکه‌ی پهنای باند زیاد با تأخیر کم برخوردار است. طبق ادعای اوراکل، سیستم اگزادیتا X8M عملکردی ۲.۵ برابری با ۱۰ برابر تأخیر کمتر از نسخه‌ی قبلی دارد.

دیدگاه شما درباره سیستم‌عامل لینوکس خودمختار اوراکل چیست؟ آیا جایگاهی برای سیستم‌های خودمختار قائل هستید؟ آیا این سیستم‌ها به‌اندازه‌‌ای که اوراکل تأکید می‌کند، بهترند؟ اوراکل تا تحقق چنین سیستمی چقدر فاصله دارد؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات