هواوی قبل از تحریم، روی تولید اسپیکر هوشمند کار می‌کرد

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
هواوی پیش از تحریم‌های ترامپ، در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی از اسپیکر هوشمند خود در کنفرانس IFA امسال بوده است.
تبلیغات

بنابر منابع اطلاعاتی The Information، هواوی با پیروی از دیگر غول‌های فناوری، پیش‌تر در حال برنامه‌ریزی برای تولید یک بلندگوی هوشمند بود؛ تا اینکه دولت ایالات متحده با وضع تحریم‌های جدید، همکاری نرم‌افزاری این شرکت را با گوگل مختل کرد. مانند اسپیکرهای سری هوم گوگل، این محصول هواوی نیز بر پایه‌ی دستیار هوشمند گوگل بود و به صدای کاربر واکنش نشان می‌داد. قرار بود در کنفرانس IFA امسال در برلین، یک اسپیکر هوشمند تحت برند هواوی معرفی شود و سپس عرضه‌ی جهانی آن به‌صورت اینترنتی در فروشگاه‌های آمریکا آغاز شود. 

اما زمانی‌که ترامپ در ماه مه (اردیبهشت) محدودیت‌های تجاری علیه هواوی را اعمال کرد، همکاری تولید اسپیکر با گوگل سریعا منحل شد.

تولیدکنندگان این اسپیکرهای هوشمند، از جمله آمازون، اپل، گوگل و دیگران، به‌طور فزاینده‌ای متهم به جمع‌آوری تماس‌های حساس و اطلاعات ازطریق دستیاران صوتی‌شان هستند. گزارش‌ها طی چند ماه گذشته مشخص کرده‌اند که چگونه تبادل اطلاعات با الکسا، گوگل اسیستنت و سیری، توسط کارمندان انسانی بررسی می‌شوند تا دقت در ارائه‌ی پاسخ‌های بهتر را بهبود ببخشند.

تولید اسپیکر هوشمند هواوی این نگرانی‌ها را به‌شدت افزایش داده است و احتمال استفاده‌ی دولت چین از دستگاه‌های هواوی برای اهداف نظارتی را تشدید می‌کند.

البته باید اذعان کرد یک گوشی هوشمند اطلاعات بسیار بیشتری از کاربر دارد (و هواوی در حال حاضر گوشی‌های هوشمند بسیار زیادی ساخته است) اما از آنجا که اسپیکرهای هوشمند دائما درحال استراق‌سمع هستند، یک نگرانی تازه برای مشتریانی ایجاد شده که پیش‌تر درمورد احتمال سوءاستفاده احتمالی غول‌های فناوری از محتوای مکالماتشان حساسیت داشتند.

منابع The Information می‌گویند افشای خبر اسپیکر بایگانی‌شده نشان می‌دهد دو شرکت گوگل و هواوی بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، به یکدیگر نزدیک بوده‌اند و البته این مسئله را قابل‌بحث می‌داند. هواوی در طول چند سال گذشته دستگاه‌های زیادی بر پایه‌ی نرم‌افزار گوگل ساخته که قدمت آن به زمان ساخت گوشی‌های نکسوس برمی‌گردد،؛ از تلفن همراه گرفته تا ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل wear OS. تا پیش از اتفاقات اخیر، این دو شرکت همواره ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشتند؛ اما با اعمال تحریم‌های آمریکا، هواوی نیز مجبور به استفاده از نسخه‌ی متن‌باز آندروید شد؛ نسخه‌ای که علی‌رغم نیاز مبرم مشتریان غیرچینی، فاقد برنامه‌ها و سرویس‌های اصلی گوگل بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات