سامسونگ به‌دنبال ثبت پتنت عینک واقعیت افزوده است

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد سامسونگ هم قصد ورود جدی به بازار واقعیت افزوده داشته باشد و احتمالا رویکرد خود را با ثبت پتنت شروع می‌کند.
تبلیغات

سامسونگ مانند بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، فعالیت در حوزه‌ی واقعیت ترکیبی را با واقعیت مجازی شروع کرد. آن‌ها ابتدا عینک واقعیت مجازی را به‌نام Gear VR رونمایی کردند و اکنون اخباری از فعالیت تازه‌ی این شرکت در حوزه‌ی واقعیت افزوده منتشر می‌شود. گزارش‌ها ادعا می‌‌کنند که شرکت کره‌ای طرحی را برای ثبت به‌عنوان عینک واقعیت افزوده ارائه کرده است. در توضیحات پتنت احتمالی یک قابلیت بیش از همه توجه را به خود جلب می‌کند: نمایشگر عینک مورد نظر به‌وسیله‌ی فریم‌ها روشن و خاموش می‌شود.

بسیاری از عینک‌های واقعیت افزوده‌ی موجود در بازار (که بیشتر نقش هدست واقعیت افزوده را بازی می‌کنند) مانند مایکروسافت هولولنز یا مجیک لیپ وان (Magic Leap One) طرحی شبیه به عینک‌های محافظ صنعتی دارند و کل محیط دور سر کاربر را می‌پوشانند. طراحی منتشرشده از پتنت احتمالی سامسونگ نشان می‌دهد که آن‌ها گجتی مشابه عینک‌های آفتابی پلاستیکی در نظر دارند؛ طرحی که به عینک‌های صوتی بلوتوثی شرکت‌هایی همچون Oakley، Bose و دیگران شباهت بالایی دارد.

تفاوت اصلی عینک واقعیت افزوده‌ی سامسونگ با عینک‌های صوتی شرکت‌های دیگر در همان بخش نمایش دیده می‌شود. در عینک واقعیت افزوده یک نمایشگر مستطیلی روبه‌روی حداقل یکی از شیشه‌های عینک نمایان می‌شود. تصویر نمایشگر از یک پروژکتور کوچک و از طریق منشور روی شیشه نمایش داده می‌شود.

سامسونگ تصویر نمایشگر عینک را مانند عینک‌های حرفه‌ای موجود در بازار توصیف می‌کند؛ تصویری نیمه‌شفاف که به‌نوعی روی عمق دید کاربر نمایان می‌شود. نمایش تصویر به‌گونه‌ای انجام خواهد شد که عمقی سه‌بعدی به تصویر کاربر بدهد. بخش دیگر طرح کره‌ای‌ها به فرایند روشن و خاموش شدن پروژکتور اختصاص دارد. آن‌ها به‌جای استفاده از دکمه‌ی پاور، خاموش و روشن کردن نمایشگر را به فریم‌های متصل کرده‌اند. درواقع در صورت باز شدن یکی از فریم‌ها تصویر روشن می‌شود و در زمان بسته شدن، خاموش خواهد شد.

هدست Gear VR

هدست واقعیت مجازی Gear VR

کاربری که از عینک واقعیت افزوده استفاده می‌کند، قطعا حرکات زیادی با سر خود انجام خواهد داد؛ حرکاتی که شاید سازوکار خاموش و روشن شدن تصویر را با مشکل روبه‌رو کنند. سامسونگ برای پیشگیری از مشکل مذکور، طرح آهنربایی را برای فریم‌ها پیشنهاد می‌دهد که وضعیت باز را برای آن‌ها نگه خواهد داشت. به‌علاوه مدار الکتریکی منعطف هم برای انتقال انرژی از فریم‌ها به پروژکتور در طرح سامسونگ دیده می‌شود. 

دست سامسونگ در انتخاب فناوری‌های ساخت عینک AR باز خواهد بود

توضیحات پتنت سامسونگ جزئیات قابل‌توجهی را از فناوری انتقال تصویر ارائه می‌کند. البته سامسونگ احتمالا طراحی خود را به طرح موجود در پتنت (خصوصا در بخش فریم) یا روش‌های مذکور در توضیحات محدود نخواهد کرد. درواقع هیچ‌گونه تغییر طراحی در محصول نهایی دور از انتظار نیست. به‌علاوه در توضیحات پتنت می‌خوانیم که احتمال استفاده از هرگونه پردازنده برای عینک وجود دارد. کره‌ای‌ها استفاده از پردازنده‌های مستقل مبتنی‌بر آرم یا پردازنده‌های کمی وابسته‌تر را در عینک خود محتمل می‌دانند. فناوری ارتباطی عینک واقعیت افزوده‌ی سامسونگ نیز می‌تواند از بلوتوث با گستره‌ی ارتباطی پایین تا فناور‌ی‌های وایرلس متغیر باشد. چنین تنوعی در توضیح فناوری‌ها در پتنت‌ مرسوم است. درواقع این رویکرد انجام می‌شود تا دیگران از هرگونه طراحی و پیاده‌سازی مشابه منع شوند و شرکت مالک پتنت، در مالکیت محدود به طراحی اولیه نباشد.

پتنت سامسونگ، ساخت عینک واقعیت افزوده از سوی این شرکت را تأیید نمی‌کند، اما تلاش کره‌ای‌ها برای توسعه‌ی گجت‌های پوشیدنی واقعیت افزوده، امیدوارکننده به نظر می‌رسد. به‌علاوه اگرچه جزئیات پتنت در روزهای اخیر رسانه‌ای شد، زمان ارسال آن یعنی دوم ژانویه‌ی سال جاری میلادی، نشان از فعالیت جدی سامسونگ در توسعه‌ی سخت‌افزار مورد نظر دارد. شرکت‌های دیگری همچون اپل و ان‌ریل هم در توسعه‌ی عینک‌های واقعیت افزوده فعالیت جدی داشته‌اند که شاید به‌عنوان رقیب سامسونگ شناخته شوند. البته اخبار منتشرشده، احتمال تعطیلی بخش عینک واقعیت افزوده‌‌ی اپل را بالا می‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات