معرفی برترین استارتاپ‌های تناسب اندام

یک‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
استارتاپ‌های تناسب اندام با ایده‌های خلاقانه‌ی خود یک باشگاه کامل ورزشی را همراه‌با مربی شخصی برای انسان شبیه‌سازی می‌کنند و تمرین‌های شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند.
تبلیغات

با گسترش تلفن‌های هوشمند، صنعت تناسب اندام نیز توسعه پیدا کرده است و درنتیجه روزبه‌روز به تعداد استارتاپ‌های این صنعت افزوده می‌شود. تا همین چند سال گذشته، دویدن، پیاده‌روی و وزنه‌زدن، تنها روش‌های مرسوم ورزش کردن بود و مردم تنها به کمک برخی تجهیزات ورزشی مانند دوچرخه‌های ثابت و تردمیل می‌توانستند اطلاعاتی مانند ضربان قلب و میزان کالری که سوزانده‌اند را مشاهده کنند.

اما امروزه با گسترش فناوری، تحول بزرگی در صنعت تناسب اندام اتفاق افتاده و مردم می‌توانند به کمک تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند، اطلاعات مربوط‌به هر قدمی که برداشته‌اند یا هر کالری که سوزانده‌اند را مشاهده می‌کنند. گجت‌های پوشیدنی به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده‌اند که میزان ضربان قلب، قند و فشار خون، سطح اکسیژن خون و حتی الگوی خواب افراد را بررسی می‌کنند و اپلکیشن‌ها به کمک این اطلاعات، برنامه‌های ورزشی یا برنامه‌های غذایی شخصی‌سازی‌شده و مخصوصی را به کاربر ارائه می‌دهند.

برخی از استارتاپ‌ها در زمینه‌ی تجهیزات سخت‌افزاری فعالیت می‌کنند. به این صورت که تمرین‌های ورزشی را شبیه‌سازی کرده و انسان را از رفتن به باشگاه بی‌نیاز می‌کنند. درواقع هر شخص از منزل خود در هر زمانی‌که بخواهد، می‌تواند حرکات ورزشی مورد علاقه‌ی خود را با کمک مربی‌های متخصص انجام دهد و دیگر هیچ بهانه‌ای برای تنبلی باقی نمی‌ماند. در ادامه به معرفی تعدادی از استارتاپ‌های صنعت تناسب اندام می‌پردازیم که با ایده‌های خلاقانه‌ی خود تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرده‌اند.

۱- استارتاپ پلوتان (Peloton)

Peloton

پلوتان یک استارتاپ آمریکایی در زمینه‌ی تجهیزات سخت‌افزاری تناسب اندام است که در سال ۲۰۱۲ بنیان‌گذاری شد. این استارتاپ با ترکیب طراحی مدرن و فناوری جدید، تحول بزرگی در صنعت تناسب اندام ایجاد کرده است. افراد علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری، دیگر نیازی نیست برنامه‌ی روزانه‌ی خود را با توجه با زمان برگزاری کلاس‌های ورزشی تناسب اندام تنظیم کنند؛ بلکه با استفاده از تجهیزات پلوتان می‌توانند در هر ساعتی از روز و از منزل خود، در استودیوی مجازی دوچرخه‌سواری که در سطح جهانی است، حضور پیدا کنند.

کاربران با استفاده از تجهیزات پلوتان می‌توانند به کلاس‌های مجازی دسترسی داشته باشند، عملکرد خود را با استفاده از معیارهای مناسب ارزیابی کنند و همچنین با سایر کاربران ارتباط داشته باشند.

داستان راه‌اندازی استارتاپ به زمانی بازمی‌گردد که بنیان‌گذاران آن با وجود علاقه‌ی زیاد به دوچرخه‌سواری، نمی‌توانستند کلاسی متناسب با برنامه‌ی روزانه‌ی خود پیدا کنند. همچنین ورزش کردن در خانه، حس و حال حضور در کلاس‌های ورزشی را برای آن‌ها فراهم نمی‌کرد؛ بنابراین تصمیم گرفتند یک استودیوی دوچرخه‌سواری مجازی در سطح جهانی درست کنند تا هر شخصی در هر زمانی و از هر مکانی به آن دسترسی داشته باشد.

بنیان‌گذاران این استارتاپ معتقدند حضور در کلاس‌های ورزشی، دیدن افرادی که در حال ورزش هستند، صحبت کردن با آن‌ها و صدای موسیقی، انگیزه‌ی ورزش کردن را بالا می‌برد. از طرفی، دغدغه‌های کاری، دور بودن کلاس‌های ورزشی و ترافیک اجازه نمی‌دهد افراد بتوانند به‌طور مرتب به باشگاه بروند و ورزش کنند. به همین دلیل این استارتاپ امکانی را فراهم کرده است تا مردم در هر زمانی و درخانه‌ی خود بتوانند در کلاس مجازی ورزش کنند.

دوچرخه‌های ثابت پلوتان به همراه یک مانیتور ۲۲ اینچی لمسی در سال ۲۰۱۴ با قیمت دو هزار دلار و همچنین به همراه نسخه‌ی شخصی‌سازی‌شده‌ی اندروید به بازار عرضه شدند. کلاس‌های دوچرخه‌سواری به‌صورت زنده از استودیوی این استارتاپ در نیویورک پخش شده و سپس آپلود می‌شود تا کاربران به آن دسترسی داشته باشند. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند به‌صورت حضوری در کلاس‌های ورزشی این استارتاپ حضور داشته باشند.

طبق اعلام کرانچ‌بیس، استارتاپ پلوتان تابه‌حال بیش از ۹۹۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و یکی از استارتاپ‌های یونیکورن (استارتاپ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) صنعت تناسب اندام به شمار می‌رود.

۲- استارتاپ کلس‌پس (ClassPass)

ClassPass

استارتاپ کلس‌پس در سال ۲۰۱۲ بنیان‌گذاری شد و به کاربران اجازه می‌دهد کلاس‌های ورزشی مورد علاقه‌ی خود را از بین بیش از ۱۵ هزار باشگاه در ۱۱ کشور و ۴۹ شهر سراسر دنیا انتخاب و رزرو کنند. کاربران می‌توانند ازطریق اپلیکیشن کلس‌پس در کلاس‌های ورزشی مورد علاقه‌ی خود از جمله یوگا، دوچرخه‌سواری، پیلاتس، دویدن، تمرین‌های قدرتی، رقص و... ثبت‌نام کنند.

ماجرای راه‌اندازی استارتاپ از جایی آغاز شد که پایال کاداکیا، در سال ۲۰۱۱، برای پیدا کردن کلاس رقص باله‌ی مورد نظر خود بیش از یک ساعت در اینترنت جست‌وجو کرد و در آخر نتوانست کلاس مورد نظر خود را پیدا کند. بعد از این اتفاق، او ۱۴ روز به خود زمان داد تا ایده‌ی مناسبی برای رفع این مشکل پیدا کند. ایده‌ای که در این مدت زمانی به ذهن پایال رسید، این بود که موتور جستجویی برای پیدا کردن کلاس‌های تناسب اندام و رزرو کردن آن‌ها طراحی کند و این ایده در سال ۲۰۱۲ در معرض استفاده‌ی عموم قرار گرفت.

یکی دیگر از برنامه‌های شرکت این بود که سیستم ثبت‌نام بهتری برای باشگاه‌های ورزشی طراحی کند که استقبال زیادی از این ایده نشد. اما ایده‌ی اولیه‌ی آن بسیار موفق بود و بعد از گذشت چند ماه بیش از ۱۷ میلیون نفر ازطریق اپلیکیشن کلس‌پس در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کردند. این موفقیت باعث شد پایال ایده‌ی خود را علاوه‌بر نیویورک در سایر شهرهای آمریکا و حتی سایر کشورهای دنیا از جمله تایلند گسترش دهد.

کلس‌پس با بیش از ۱۵ هزار باشگاه ورزشی در سراسر دنیا همکار می‌کند و از این نظر، بزرگ‌ترین باشگاه سلامت جهان است و برای ثبت‌نام کاربران خود در کلاس‌های ورزشی، تخفیف‌های متنوعی ارائه می‌دهد. این استارتاپ طبق اعلام تک‌کرانچ ۲۳۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است و به گسترش همکاری خود با باشگاه‌های ورزشی سراسر دنیا ادامه می‌دهد.

۳- استارتاپ فیت‌بیت (Fitbit)

Fitbit

فیت‌بیت یک استارتاپ آمریکایی است و گجت‌های پوشیدنی بی‌سیمی تولید می‌کند که داده‌های باارزشی از جمله تعداد گام‌ها، تعداد ضربان قلب، کیفیت خواب و سایر داده‌های شخصی مرتبط با تناسب اندام کاربر را جمع‌آوری می‌کند. طبق گزارش شرکت بین‌المللی داده، فیت‌بیت در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ به‌عنوان سومین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی تجهیزات پوشیدنی درکنار غول‌های بزرگی مانند شیائومی و اپل معرفی شد.

فیت‌بیت علاوه‌بر تجهیزات پوشیدنی برای جمع‌آوری داده‌ی کاربران، یک وب‌سایت و اپلکیشن موبایل نیز ارائه کرده است که ازطریق بلوتوث می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. کاربران می‌توانند برنامه‌ی غذایی، فعالیت‌ها و وزن خود را وارد کنند و میزان کالری مصرفی خود را برای اهداف هفتگی و ماهانه تحت نظر داشته باشند.

کاربران همچنین می‌توانند ازطریق صفحه‌ی اجتماعات، سایر کاربران را به چالش بکشند و با یکدیگر مسابقه دهند.

فیت‌بیت ترکر (Fitbit Tracker) اولین محصول این استارتاپ بود و بعد از آن در سال ۲۰۱۷ اولین ساعت هوشمند فیت‌بیت با قیمت ۳۰۰ دلار به بازار عرضه شد. یک سال بعد، فیت‌بیت در طراحی ساعت هوشمند تجدیدنظر کرد و محصولی با طراحی جدید و قیمت پایین‌تر به بازار عرضه کرد. فیت‌بیت شارژ ۳ (Fitbit Charge 3) یک ساعت هوشمند مچی بود که در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد و اولین دستگاهی بود که با حسگر SpO2 امکان برآورد تغییرات در سطوح اکسیژن خون را فراهم می‌کرد. فیت‌بیت تا امروز ۶ استارتاپ دیگر را به منظور گسترش و بهبود خدمات خود خریداری کرده است.

۴- استارتاپ تونال (Tonal)

toanl

تونال یکی دیگر از استارتاپ‌های موفق فعال در صنعت تناسب اندام است که از فناوری هوشمند برای ارائه‌ی تمرین‌های تخصصی و شخصی‌سازی‌شده به کاربران استفاده می‌کند. تجهیزات تونال روی دیوار منزل نصب می‌شود و برنامه‌های مختلفی برای ساخت ماهیچه و ورزش‌های قدرتی ارائه می‌دهد؛ همچنین کلاس‌های ورزشی ضبط‌شده توسط مربیان متخصص را برای کاربر پخش می‌کند.

وجه تمایز تونال با سایر دستگاه‌های وزنه‌برداری در باشگاه‌ها این است که از وزنه‌های واقعی استفاده نمی‌کند. درواقع دستگاه‌های تونال از الکترومغناطیس برای شبیه‌سازی و کنترل وزن استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال زمانی‌که دستگیره‌های دستگاه را می‌کشید، نیرویی که شما را به عقب می‌کشد جاذبه نیست، بلکه میدان الکترومغناطیسی است که توسط یک الگوریتم کامپیوتری کنترل می‌شود.

ویژگی دیگر دستگاه‌های تونال این است که کاربران با پرداخت ماهانه ۴۹ دلار می‌توانند برنامه‌ی ورزشی شخصی‌سازی‌شده دریافت کنند. درواقع استفاده از تجهیزات تونال مانند این است که یک باشگاه کامل و یک مربی متخصص را در خانه‌ی خود داشته باشید.

دستگاه‌های تونال یک آزمایش ۱۰ دقیقه‌ای دارند که قدرت بدنی کاربر را اندازه‌گیری می‌کنند و سپس به قدرت بالاتنه و قدرت پایین تنه‌ی فرد نمره می‌دهند و براساس این نمره تمرین‌های ورزشی ارائه می‌دهند. همچنین در طول ورزش نیز کیفیت حرکات کاربر را با دقت بررسی می‌کند. قیمت هر دستگاه تونال ۲۹۹۵ دلار است و طبق گزارش کرانچ‌بیس این استارتاپ تابه‌حال ۹۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۵- استارتاپ آپتیو (Aaptiv)

Aaptiv

آپتیو، یک شرکت سلامت دیجیتال است که کلاس‌های ورزشی مبتنی بر صدا ارائه می‌دهد. آپتیو بیش از ۲۳ هزار کاربر فعال دارد که از زمان راه‌اندازی استارتاپ، در بیش از ۲۰ میلیون کلاس ورزشی آن شرکت کرده‌اند. کاربران با پرداخت ۹/۹۹ دلار به‌صورت ماهانه، می‌توانند به کلاس‌های ورزشی صوتی از جمله تمرین‌های قدرتی، یوگا و تمرین‌های مربوط‌به دویدن دسترسی داشته باشند. آپتیو قصد دارد با استفاده از روش خلاقانه‌ی خود یعنی تمرین دادن با استفاده از صوت، تحول بزرگی در صنعت تناسب اندام ایجاد کند و یکی از پیش‌گامان تولید محتوای دیجیتال صوتی برای تمرین‌های ورزشی است.

کلاس‌های تناسب اندام آپتیو صوتی هستند، یعنی یکی از مربیان متخصص این استارتاپ، حرکت‌هایی که باید انجام شوند را به همراه موسیقی شاد و مناسب برای ورزش توضیح می‌دهد درنتیجه کاربر احساس می‌کند در کلاس ورزشی حضور دارد و انگیزه می‌گیرد. درواقع صدای مربی از پرت شدن حواس کاربر در حین ورزش جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود کاربر روی هدف خود تمرکز کند.

داستان راه‌اندازی آپتیو از جایی آغاز شد که بنیان‌گذار آن یعنی ایتان آگاروال تصمیم گرفت در طول سفرهای کاری ورزش کرده و تناسب اندام خود را حفظ کند. اما انجام این کار برای او آسان نبود و در طول یک سفر کاری انگیزه‌ای برای ورزش کردن نداشت. او متوجه شد به یک راهنمای صوتی نیاز دارد تا در هر مرحله به او کمک کند و راه را به او نشان دهد، اما هیچ اپلیکیشنی برای این منظور پیدا نکرد و درنهایت خود دست به کار شد. امروزه آپتیو یکی از پیش‌گامان تناسب اندام مبتنی بر صوت و یکی از سریع‌ترین اپلیکیشن‌های تناسب‌اندام از نظر رشد در بازار است. طبق گزارش تک‌کرانچ، استارتاپ آپتیو بیش از ۵۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۶- استارتاپ فریلتیکز (Freeletics)

Freeletics

فریلتیکز یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های تناسب اندام در مونیخ آلمان است که بعد از سرمایه‌گذاری چند شرکت آمریکایی، در آمریکا نیز پرطرفدار شده است. این اپلیکیشن محتوای ورزشی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را برای هر کاربر شخصی‌سازی می‌کند و قدرت ذهنی و اعتمادبه‌نفس او را نیز تقویت می‌کند. قیمت برنامه‌های ورزشی اپلیکیشن فریلتیکیز از ۱۱/۹۹ دلار در ماه آغاز می‌شود و هزینه‌ی اشتراک سالانه‌ی آن ۷۴/۹۹ دلار است. دنیل سبحانی، مدیرعامل استارتاپ فریلتیکز می‌گوید:

مشتری‌های ما کسانی هستند که خواهان سبک زندگی ورزشی برای طولانی‌مدت بوده و می‌خواهند تغییرات بزرگی در سلامتی و تناسب اندام خود ایجاد کنند.

فریلتیکز بیش از ۳۱ میلیون کاربر در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا دارد و قصد دارد یک پلتفرم ورزشی به سبک نتفلیکس راه‌اندازی کند تا مجموعه‌ای بی‌نظیر از تمرین‌های ورزشی و برنامه‌های غذایی به علاقه‌مندان ارائه دهد. سبحانی می‌گوید:

اغلب کسانی که می‌خواهند زندگی سالمی داشته باشند یا خواستار رسیدن به تناسب اندام هستند، سراغ روش‌های سنتی و قدیمی می‌روند درحالی‌که روش‌های جدید و مبتنی بر فناوری، برای هر کاربر شخصی‌سازی شده است و عملکرد آن‌ها را تضمین می‌کند.

این استارتاپ در حال حاضر برنامه‌ای برای ارائه‌ی تجهیزات سخت‌افزاری ندارد و طبق گزارش کرانچ‌بیس ۴۶ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۷- استارتاپ میرر (Mirror)

Mirror

میرر یکی دیگر از استارتاپ‌های تناسب اندام است که در نیویورک واقع شده و در زمینه‌ی تجهیزات تناسب اندام فعالیت می‌کند. آینه‌های تمام قد این استارتاپ ۱۴۹۵ دلار قیمت دارند، نسبت به حرکت واکنش نشان داده و تمرینات ورزشی مورد نظر کاربر را به او نشان می‌دهند. این آینه‌ها مانند تجهیزات استارتاپ تونال روی دیوار نصب می‌شوند و با ارائه‌ی تمرین‌های یوگا، بوکس و پیلاتس امکان ورزش کردن در خانه را فراهم می‌کنند و همچنین عملکرد کاربر را ارزیابی می‌کنند. طبق گزارش کرانچ‌بیس این استارتاپ تابه‌حال بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۸- استارتاپ استراوا (Strava)

Strava

استراوا یک شبکه‌ی اجتماعی تناسب اندام است که با استفاده از داده‌های جی‌پی‌اس، اطلاعات مربوط‌به دویدن و دوچرخه‌سواری کاربران را جمع‌آوری می‌کند. خدمات استراوا رایگان است و هیچ تبلیغی به کاربر نشان داده نمی‌شود. این استارتاپ در سال ۲۰۰۹ در کالیفرنیای آمریکا بنیان‌گذاری شده است و با استفاده از عملکرد جی‌پی‌اس موبایل، اطلاعات مربوط‌به فعالیت فیزیکی کاربران را اندازه‌گیری می‌کند؛ کاربران می‌توانند این اطلاعات را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. همچنین اگر کاربر وضعیت اطلاعات خود را عمومی کرده باشد، اپلیکیشن اطلاعات او را در گروه‌های ورزشی به اشتراک می‌گذارد و درواقع کاربران می‌توانند از این طریق با یکدیگر در ارتباط باشند و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

همچنین، استراوا مسابقاتی را برای کاربران طراحی می‌کند؛ به این صورت که کاربران باید مسافت مشخصی را با دوچرخه طی کنند یا بدوند. هر مسابقه جایزه‌ی مخصوصی دارد که در پروفایل کاربر و در فهرست دستاوردهای او ثبت می‌شود. طبق گزارش کرانچ‌بیس، این استارتاپ نزدیک به ۴۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۹- استارتاپ میس‌فیت (Misfit)

Misfit

استارتاپ میس‌فیت یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی گجت‌های پوشیدنی است که کاربران را به انجام فعالیت‌های ورزشی و داشتن یک زندگی سالم تشویق می‌کند.

استارتاپ میس‌فیت در سال ۲۰۱۱ توسط جان اسکالی، مدیرعامل سابق اپل و پپسی بنیان‌گذاری شد و محصول آن به نام شاین (Shine) به بازار عرضه شد. این ترکر در هرجایی قابل استفاده است و تنها با قرار گرفتن در معرض صفحه‌نمایش گوشی، به آن متصل می‌شود. جنس بدنه‌ی این گجت از آلومینیوم است که طراحی بسیاری زیبایی دارد، دربرابر آب مقاوم بوده و باتری آن چهار ماه شارژ نگه می‌دارد.

میس‌فیت محصول دیگر خود به نام فلش (Flash) را در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه کرد. این محصول ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند و باتری این محصول به مدت ۶ ماه شارژ نگه می‌دارد. در همین سال یکی از شرکت‌های بیمه همکاری خود را با استارتاپ میس‌فیت آغاز کرد. به این صورت که شرکت بیمه خدمات خود را به مشتری‌هایی که برنامه‌های ورزشی این شرکت را تکمیل می‌کردند، با تخفیف ارائه می‌داد و معیار سنجش عملکرد مشتری‌ها نیز با گجت‌های میس‌فیت اندازه‌گیری می‌شد.

میس‌فیت در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد قصد ورود به صنعت اتوماسیون منزل و کنترل تلفن‌های هوشمند را دارد و کاربران گجت‌های فلش و شاین می‌توانند چراغ، قفل در و ترموستات منزل را به کمک گجت‌های پوشیدنی کنترل کنند. این شرکت در همان سال اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی کرد و امکان دسترسی به سایر اپلکیشن‌ها مانند اسپاتیفای را فراهم کرد.

میس‌فیت در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۲۶۰ میلیون دلار به شرکت فسیل فروخته شد و در همان سال دو محصول دیگر به نام ری (Ray)، گجتی به شکل جواهر برای ثبت فعالیت‌های بدن و هدفون بلوتوث‌های اسپکتر (Specter) را به بازار عرضه کرد.

۱۰- استارتاپ ایت‌فیت (8fit)

8fit

ایت‌فیت استارتاپی است که به هر یک از کاربران خود، تمرین‌ها و برنامه‌هایی غذایی شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهد. این استارتاپ در سال ۲۰۱۴ بنیان‌گذاری شد و هدف از بنیان‌گذاری‌اش این بود که خدماتی متفاوت از اپلیکیشن‌های ورزشی و برنامه‌های غذایی موجود در بازار ارائه دهد.

ایت‌فیت تمرین‌های ورزشی سخت را با تمرین‌های یوگا ترکیب می‌کند؛ این تمرین‌ها در هر مکان و در هر زمان قابل انجام هستند. کاربران ایت‌فیت همچنین می‌توانند با انتخاب مواد اولیه‌ی غذایی دلخواه و انتخاب هدف (مانند کاهش وزن، ماهیچه‌سازی، افزایش استقامت یا افزایش اعتمادبه‌نفس)، برنامه‌ی غذایی شخصی‌سازی‌شده و مخصوص خود را دریافت کنند.

یکی از چالش‌های استارتاپ ایت‌فیت این است که با اپلیکیشن‌های سنتی تناسب اندام و برنامه‌های غذایی کلیشه‌ای که میان ورزشکاران جا افتاده، رقابت کند.

با اینکه دفتر اصلی استارتاپ در برلین آلمان بنیان‌گذاری شده اما بیش از ۵۰ درصد کاربران این اپلیکیشن، آمریکایی هستند؛ به همین دلیل شرکت، برنامه‌های متنوعی برای گسترش خدمات خود در آمریکا در نظر گرفته است. ایت‌فیت تابه‌حال ۱۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است و کاربران زیادی در سراسر جهان دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات