استارتاپ‌های پیشرو در کاربرد بلاک‌ چین در انرژی‌های تجدیدپذیر

شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بلاک‌چین می‌تواند آینده‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر و فصل بعدی فناوری‌های هوشمند باشد؛ زیرا این پلتفرم آنلاین به توسعه‌ی تولید برق مبتنی‌بر مصرف‌کننده کمک می‌کند.
تبلیغات

فناوری بلاک‌چین سطح جدیدی از پیچیدگی را برای آن دسته از منابع انرژی ما فراهم می‌کند که قبلا به سیستم‌های بسیار متمرکز وابسته بود. فرصت‌های بالقوه‌ی بی‌شماری وجود دارد و بلاک‌چین با افزایش کارایی می‌تواند موجب کاهش درخورتوجهی در انتشار کربن نیز بشود.

بلاک‌چین به زبان ساده، فهرستی از رکوردهای اطلاعاتی است که اطلاعات را به‌طورامن ذخیره می‌کند. بلاک‌چین از فناوری مجازی برای غیرمتمرکزکردن اطلاعات ازطریق مستندسازی آن در میان شبکه‌ای از رایانه‌ها استفاده می‌کند. این فناوری هیچ‌یک از واحدهای مرکزی سیستم را راهبری نمی‌کند؛ اما افراد بسیاری می‌توانند از آن استفاده کنند. بلاک‌چین برای اطمینان‌یافتن از اینکه هیچ فرد دیگر نمی‌تواند اطلاعات را تغییر دهد، چهارچوبی از ثبت داده را استفاده می‌کند.

درادامه، با زومیت همراه باشید تا پنج شرکتی را بررسی کنیم که به روش‌های نوآورانه از بلاک‌چین برای بهبود نحوه‌ی تعامل با سیستم‌های انرژی استفاده می‌کنند:

انرژی های تجدیدپذیر

وی‌پاور (WePower)، استونی

برای وی‌پاور راه‌اندازی پلتفرم بلاک‌چین در کشور استونی به‌واسطه‌ی شبکه‌ی انرژی کاملا دیجیتالی آن کار آسانی بوده است. این استارتاپ نیروها را با یکی از تأمین‌کنندگان مستقل انرژی به‌هم پیوند داده و به مصرف‌کنندگان فرصت داد تا با استفاده از ارز دیجیتال خود، در برنامه‌ی آن‌ها سهام‌دار شوند. بلاک‌چین پلتفرمی شفاف را برای وی‌پاور فراهم می‌کند که براساس آن، مصرف‌کنندگان می‌توانند قیمت‌های انرژی را پایش کنند و سبد انرژی خود را مستقل از پیش‌بینی‌ها، تطبیق دهند و تنوع ببخشند. این استارتاپ در مقاله‌ای توضیح می‌دهد که بلاک‌چین و انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان دو نیروی مکمل آینده‌ی بازار انرژی به‌شمار می‌روند. وی‌پاور امیدوار است که با فراهم‌کردن امکان ورود تولیدکنندگان کوچک انرژی پاک به بازار و با دسترسی شهروندان خصوصی به شبکه‌ی برق غیرمتمرکز و ارزان‌تر، این قدرت به مردم بازگردد:

درواقع، به‌‌واسطه‌ی پیشرفت‌های سریع فناوری، هزینه‌ی تولید برق از منابع تجدیدپذیر ارزان‌تر از هزینه‌ی فناوری‌های مبتنی‌بر سوخت فسیلی شده و این کاهش هزینه در آینده نیز ادامه خواهد داشت. درنتیجه، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای اقتصادی آشکاری به‌همراه خواهد داشت که در روندهای جهانی نیز منعکس شده است.

نتایج مثبت اولیه‌ در استونی، وی‌پاور را وادار کرده به‌دنبال گسترش در خارج از مرزهای این کشور باشد. چشم‌انداز این شرکت کشور استرالیا است؛ به‌طوری که آن‌ها به‌دنبال پیش‌روی و ورود به بازار انرژی این کشور هستند.هم‌اکنون در این بازار، شرکت‌های محلی فعال به‌سرعت در‌حال‌پیشرفت هستند.

انرژی تجدیدپذیر

پاورلجر (Power Ledger)، استرالیا

استرالیا به‌عنوان کشوری با ظرفیت بسیار فراوان برای تبدیل به هاب انرژی پاک شناخته شده است. با ظهور بلاک‌چین به‌عنوان پلتفرمی برای تغییر، پاورلجر، استارتاپ استرالیایی، از این فرصت استفاده کرد تا به توسعه‌ی بازار انرژی تجدیدپذیر این کشور کمک کند و درعین‌حال، بتواند قیمت‌های ارزان‌تری به مصرف‌کنندگان محلی ارائه دهد. پاورلجر با افزایش سریع تولید برق خورشیدی شخصی در میان خانوارهای استرالیایی در دهه‌ی گذشته، معضل پیش روی تأمین‌کنندگان انرژی کشور را تشخیص داد: چه اتفاقی می‌‎افتد وقتی انرژی پاک تولیدی اشخاص ارزان‌تر از نیروگاه‌های سوخت فسیلی آن‌ها می‌شود؟

پاورلجر که مشغول کار روی تجارت مشابه همتا-به-همتا بود (وجه مشخصه‌ی بلاک‌چین)، شبکه‌هایی در مقیاس میکرو راه‌اندازی کرده که تولیدکنندگان انرژی پاک و خانه‌های مسکونیِ در‌حال‌ساخت و جدید را به‌هم متصل می‌کند. این شرکت با ارائه‌ی پلتفرمی به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای پایش تولید انرژی و منابع و قیمت آن‌ها، درصدد است به توسعه‌ی تولید انرژی پاک و مقرون‌به‌صرفه و درنهایت توسعه‌ی پایدار کمک کند. بازار انرژی استرالیا همراه‌با تمایل مشترکان در سراسر کشور برای جداشدن از شبکه به‌نفع برنامه‌های انرژی پایین به بالا درحال‌ورود به دوران رونق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

با افزایش درک مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر، بسیاری از شهروندان در‌حال‌فاصله‌گرفتن از گزینه‌های انرژی سنّتی هستند. این تغییر ذهنیت در سراسر کشور احساس شده و به پاورلجر و دیگر شرکت‌های مشابه فرصتی برای دگرگون‌کردن بازار انرژی در این قدرت اقتصادی بزرگ می‌دهد؛ بازاری که هنوز به‌شدت وابسته به سوخت‌های فسیلی است. نمونه‌ای موفق در استرالیا می‌تواند راه را برای پیشرفت‌های آینده هموار کند و مطالعه‌ی موردی برجسته‌ای برای شرکت‌های انرژی مبتنی‌بر بلاک‌چین باشد.

blockchain

آسیونا انرژی (Acciona Energy) و ایبردرولا (Iberdrola)، اسپانیا

این دو شرکت از اهداف توسعه‌ی پایدار سازمان ملل متحد (SDG) به‌عنوان چهارچوب برنامه‌ی انرژی پاک خود استفاده کرده‌اند و امیدوارند به گذار اسپانیا از سوخت‌های فسیلی کمک کنند. آن‌ها به‌عنوان دو شرکت بزرگ انرژی در اسپانیا، فرصت مناسبی برای راه‌اندازی سریع بلاک‌چین با تأثیرگذاری بر مقیاس بزرگ دارند.

این شرکت‌ها درمجموع تعداد کارمندان خود را به‌حدود ۷۰ هزار نفر در سرتاسر پنج قاره گسترش داده‌اند. آسیونا انرژی به اولین شرکت خدمات برق تبدیل شد که از فناوری بلاک‌چین برای تأیید منشأ انرژی خود به مصرف‌کنندگان استفاده کرد؛ درحالی‌که ایبردرولا از پلتفرمی مشابه در برنامه‌ی آزمایشی خود استفاده کرد. این شرکت پس از نتایج موفق اولیه، می‌گوید قصد دارد این پلتفرم را در پروژه‎های مقیاس بزرگ خود در آینده یکپارچه کند؛ درحالی‌که آسیونا انرژی به پیشروبودن در استفاده از بلاک‌چین در بازارهای انرژی موجود ادامه داده است.

از دیدگاه شرکت بزرگ چندملیتی، این شرکت‌ها با کمک به گذار اسپانیا به انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از فناوری بلاک‌چین، نمونه‌ای بالا-به-پایین موفقی برای دیگر شرکت‌های بزرگ به‌شمار می‌روند. این امر نشان می‌دهد اهمیت بلاک‌چین فراتر از حوزه‌ی استارتاپ است.

انرژی تجدیدپذیر

بروکلین میکروگیرید (Brooklyn Microgrid)، آمریکا

بروکلین میکروگیرید رویکردی مبتنی‌بر جامعه به بلاک‌چین است. این رویکرد مدل سنّتی شبکه‌ی انرژی را با ایده‌ی شبکه‌ی انرژی اشتراکی بازنگری می‌کند. درحالی‌که فراهم‌کنندگان انرژی برق هنوز شبکه‌‎ی برق را به‌منظور تحویل برق حفظ کرده‌‎اند، در این مدل، انرژی واقعی تولید و ذخیره می‌شود و به‌صورت محلی آن را اعضای جامعه با هدف یک مدل انرژی منعطف و پایدار تبادل می‌کنند.

به‌جای استفاده از شرکت خدمات برق مستقل، اعضای جامعه قادر خواهند بود ازطریق پنل‌های خورشیدی خود یا اتومبیل‌های برقی، برق خود را به‌منظور مبادله با سایر ساکنان به میکروگیرید وارد کنند. هرگونه انرژی مازاد در میان اعضای شبکه ذخیره خواهد شد و این فرصت را برای مصرف‌کنندگان بروکلین فراهم می‌کند تا یک گام به استقلال درزمینه‌ی انرژی نزدیک‌تر شوند. شرکت‌کنندگان در این برنامه که با عنوان Prosumers (هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده) شناخته می‌شوند، موجب بهره‌برداری کارآمد از تأسیسات فتوولتائیک شخصی و نیز کاهش اتلاف انرژی ناشی از انتقال می‌شود.

فناوری بلاک چین

سان‌اکسچنج (Sun Exchange)، آفریقای‌جنوبی

این استارتاپ بر تأسیسات خورشیدی مبتنی‌بر سرمایه‌گذاری متمرکز است. این شرکت نواحی مناسب در آفریقای‌جنوبی با بیشترین بازدهی پنل‌های خورشیدی را شناسایی می‌کند و سپس، این ماژول‌ها را به سرمایه‌گذاران خصوصی می‌فروشد. البته، آن‌ها نیز می‌توانند این پنل‌ها را به مدرسه‌ها و شرکت‌های محلی اجاره دهند. این مدل کسب‌وکار تضمین می‌کند که جوامع محلی می‌توانند مزایای انرژی ارزان و پاک را کسب کنند. این درحالی‌ است که سرمایه‌گذاران نیز به تأمین مالی و توسعه‌ی پروژه‌های متعدد درآمدزا در طول بیست سال فعالیت پنل‌های خورشیدی کمک خواهند کرد. تمام تراکنش‌ها می‌تواند بیت‌کوین را برای سهولت تراکنش‌های پولی بین‌المللی پردازش کنند و سان‌اکسچنج با استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی‌بر بلاک‌چین نیازها و هزینه‌های مدیریت فیزیکی را کاهش می‌دهد.

این استارتاپ به‌عنوان پلتفرم تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) برای پروژه‌های خورشیدی کوچک و متوسط در کشورهای در‌حال‌توسعه عمل و به سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان کمک می‌کند تا با پرداخت ارز ملی یا بیت‌کوین منابع مالی نیروگاه‌ها را تأمین کنند. این شرکت تاکنون پروژه‌هایی از جمله نیروگاه خورشیدی ۱۸ کیلوواتی برای نهادی غیرانتفاعی در کیپ‌تاون و سیستمی ۶۰ کیلوواتی برای پارک فیل در کنیسنا در سواحل جنوبی آفریقای‌جنوبی تأمین مالی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات