به مناسبت روز ارتباطات از چهار طرح مهم ارتباطی رونمایی شد

یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات به مناسبت روز جهانی ارتباطات، ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جوانان ایرانی از چهار طرح مهم ارتباطی از جمله طرح‌های دژفا و سروا رونمایی کرد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم روز جهانی ارتباطات که با شعار «رونق تولید و گسترش خدمات دیجیتال» برگزار شد، از چهار طرح مهم ارتباطی رونمایی کرد. طرح‌های دژفا، سروا، اتصال بیش از ۷۲۰۰ روستا به پهن باند شبکه‌ی ملی اطلاعات و طرح توسعه‌ی زیرساخت‌های مخابراتی با استفاده از تجهیزات کاملا بومی چهار طرحی هستند که در روز جهانی ارتباطات از آن‌ها رونمایی شد.

۱- طرح دژفا

طرح دژفا یا سپر امنیتی شبکه‌ی ملی اطلاعات طرحی است که همراه‌با توسعه‌ی فناوری از حریم شخصی افراد محافظت می‌کند. هدف طرح دژفا مقابله با حملات سایبری، حمایت از تداوم خدمات دیجیتال، جلوگیری از کلاهبرداری، نشت اطلاعات و شناسایی بدافزارها است. این طرح همچنین شامل ۱۰ زیرپروژه است:

  • سامانه‌ی تله افزار: شناسایی و جمع‌آوری بدافزارها
  •  سامانه‌ی بومی کاوشگر: پویش فایل‌های مشکوک با ضد بدافزار
  • سامانه‌ی بومی سمات: مقابله با از کاراندازی توزیع‌شده برای تشخیص و کاهش اثر حملات DDOS
  • سامانه‌ی بومی بینا: جمع‌آوری متمرکز بات‌ها و آسیب‌پذیری‌ها در فضای IP کشور
  • سامانه‌ی بومی چکاپ: سنجش امنیت گواهی SSL سرور DNS و مودم اینترنت
  • سامانه‌ی بومی سایمان: آموزش و شبیه‌سازی تست نفوذ سامانه‌ی وب
  • سامانه‌ی بومی دانا: پویش اطلاعات کل فضای IP کشور
  • سامانه‌ی بومی سینا: ارائه‌ی سرویس ارزیابی امنیتی خودکار بر بستر وب
  • سامانه‌ی بومی سدید: تشخیص نفوذ در شبکه‌های صنعتی مبتنی بر زیمنس
  • سامانه‌ی چتر امن: ارائه‌ی سرویس DNS با حذف رکوردهای شبکه‌های بات

۲- طرح سروا

طرح سروا طرح دیگری است که شامل مرکز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی است و با هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات دولتی برای استارتاپ‌ها اجرا می‌شود. این طرح بر پایه‌ی استانداردهایی برای حفظ حریم شخصی است و کسب‌وکارها می‌توانند از داده‌های دولتی استفاده کنند. سروا شبکه ملی اطلاعات را از نظر زیرساختی رشد می‌دهد و امکان رونق را برای کسب‌وکارهای ایرانی فراهم می‌کند. همچنین برای این پروژه ۲۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

محمدجواد آذری جهرمی روز ارتباطات

۳- طرح اتصال بیش از ۷۲۰۰ روستا به پهن باند شبکه‌ی ملی اطلاعات

اتصال بیش از ۷۲۰۰ روستا به پهن باند شبکه‌ی ملی اطلاعات از دیگر طرح‌هایی است که در مراسم روز جهانی ارتباطات رونمایی شد. هدف از اجرای این طرح، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه و دسترسی بدون تبعیض آحاد مردم و تحقق اهداف برنامه‌ی ششم توسعه در حوزه‌ی ارتباطات است.

۴- طرح توسعه‌ی زیرساخت‌های مخابرات با استفاده از تجهیزات کاملا بومی

طرح توسعه‌ی زیرساخت‌های مخابراتی با استفاده از تجهیزات کاملا بومی در چهار استان کشور توسط شرکت مخابرات ایران، با سرمایه‌گذاری ۳۱۶ میلیارد تومانی و با استفاده از تجهیزات تولید داخل، افتتاح شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات