ایمن‌ترین شاسی بلندهای لوکس سال ۲۰۱۹

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
فهرست ایمن‌ترین خودروهای شاسی‌بلند بازار آمریکا در سال ۲۰۱۹ منتشر شده و آن‌طور که پیداست خودروسازان اروپایی مانند بی‌ام‌و، مرسدس بنز و ولوو کراس‌اورهای امن‌تری می سازند.
تبلیغات

فروش خودروهای سواری حدود ۳۰ درصد بازار آمریکا را تشکیل می‌دهد و خریداران به‌سرعت به‌سمت خرید مدل‌های شاسی‌بلند حرکت می‌کنند. گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور اکنون بیش از ۶۰ درصد سهم فروش خودروهای برندهای خودروسازی لوکس را تشکیل می‌دهند.

فهمیدن این مطلب که امروزه مشتریان در سراسر بازار به خرید خودروهای با ارتفاع بلند، به‌خصوص کراس‌اورها تمایل دارند، آسان است. به وضوح می‌بینیم که این خودروهای لوکس،  زیبایی و قابلیت‌های پیشرفته و موقعیت رانندگی خوب در اختیار راننده قرار می‌دهند. چنین خودروهایی معمولاً در مقایسه با خودروهای معمولی، جادار و با امکان ورود و خروج راحت طراحی می‌شوند و برخی از آن‌ها حتی اسپرت هستند.

شاسی بلند

اگرچه این خودروها معمولاً سواری راحتی دارند، باید ویژگی‌های ایمنی نیز داشته باشند که از جمله می‌توان به حفاظت از سرنشینان و جلوگیری از تصادف اشاره کرد. در این مقاله به رتبه‌بندی ایمنی خودرو ارائه‌شده توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه دولت فدرال آمریکا (NHTSA) براساس آزمون‌های تصادف و سایر ارزیابی‌های ایمنی توجه می‌شود. طبق داده‌های این دو مؤسسه، ۹ خودروی شاسی‌بلند و کراس‌اور ایمن در فهرستی ارائه شده است. نکته جالب اینکه تمام این مدل‌ها متعلق به برندهای خودروسازی لوکس اروپایی هستند و خبری از خودروسازان آمریکایی به چشم نمی‌خورد.

تمام مدل‌های انتخابی توانسته‌اند بالاترین نشان‌های ایمنی خودرو (بسیار ایمن و ایمن) را از IIHS دریافت کنند. در حوزه آزمایش نیز همگی پنج ستاره ایمنی برای حفاظت از سرنشینان در آزمون‌های تصادف NHTSA دریافت کرده‌اند.

برای دریافت نشان‌ ایمن از IIHS، هر خودرو باید رتبه‌های خوبی در آزمایش‌های برخورد از جلو، برخورد از پهلو، برخورد از جانب، استحکام سقف، حفاظت از سر و همچنین امتیاز خوب یا قابل‌قبول در آزمایش برخورد از جلو برای سمت سرنشین کسب کند. همچنین سیستم ترمز اضطراری خودکار استاندارد یا آپشن خودرو باید نمره عالی یا پیشرفته برای رتبه‌بندی ایمن به دست بیاورد. رتبه خوب یا قابل‌ قبول برای عملکرد چراغ جلو به منطور جلوگیری از تصادف شبانه نیز الزامی است.

ولوو XC40

برای دریافت نشان بسیار ایمن از IIHS، خودرو باید رتبه‌های خوب در آزمایش حفاظت از سرنشین در مقابل تصادف و چراغ‌های جلو کسب کند. توجه داشته باشید که عملکرد چراغ‌های جلو باتوجه‌به استفاده از سیستم‌های روشنایی استاندارد و آپشن، به‌طور درخورتوجهی می‌تواند در یک مدل معین متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، IIHS می‌گوید که ولوو XC40 امتیاز خوبی برای چراغ‌های LED هوشمند دریافت می‌کند تا بتواند رتبه‌ی بسیار ایمن را به دست بیاورد. اما چراغ‌های LED استاندارد آن به‌دلیل تشعشع اضافی در حالت نور پایین، نمره ضعیفی به دست می‌آورند.

متاسفانه IIHS و NHTSA تمام خودروهای جدید فروخته‌شده در ایالات متحده را رتبه‌بندی نکرده‌اند. تا زمانی‌که مدل‌های جدید بخواهند معرفی شوند، چند ماه طول می‌کشد و به همین علت رتبه‌بندی سازمان‌های یادشده با کمی تأخیر انجام می‌شود. در حقیقت NHTSA هنوز ۳ خودرو موجود در فهرست را در آزمایش تصادف رتبه‌بندی نکرده است. 

Tesla Model X

علاوه‌بر این خودروهای لوکس و گران‌قیمت به همراه سایر مدل‌های با تیراژ تولید پایین به‌طور معمول حذف می‌شوند. توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که اگرچه IIHS رتبه‌های ایمنی را برای مدل اسپرت و گران‌قیمت و تمام الکتریکی تسلا مدل ایکس ارائه نکرده است، اما این خودروی شاسی‌بلند توانست در میان تمام شاسی‌بلندها بالاترین امتیاز را از NHTSA برای محافظت از سرنشینان دریافت کند. تسلا مدل ایکس نه‌تنها بالاترین امتیازات را در آزمایش‌های برخورد جلو و جانب از NHTSA دریافت کرد، بلکه تنها شاسی‌بلندی بود که امتیاز پنج ستاره را برای حفاظت از سرنشینان در مقابل واژگونی به دست آورد. امتیاز پنج ستاره به‌طور عمده به‌دلیل پکیج باتری مدل ایکس است که باعث می‌شود مرکز ثقل پایین باشد. 

آکورا RDX

Acura RDX / آکورا

کراس‌اور کامپکت آکورا RDX نشان بسیار ایمن (Top Safety Pick+) را از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه در سال ۲۰۱۹ دریافت کرد. شاسی‌بلند RDX نمرات خوب در آزمون‌های تصادف مختلف IIHS به دست آورد و سیستم ترمز اضطراری خودکار آن نیز امتیاز عالی کسب کرد. امتیاز بسیار ایمن به‌دلیل عملکرد خوب چراغ‌های جلوی LED (استاندارد و آپشن) به آکورا RDX تعلق گرفت. همچنین این خودرو رتبه پنج ستاره برای حفاظت از سرنشینان در آزمایش‌های تصادف NHTSA به دست آورد.

آئودی Q8

Audi Q8 / آئودی

آئودی Q8 به‌عنوان خودروی شاسی‌بلند پنج سرنشین و پرچم‌دار جدید برند آلمانی در سال ۲۰۱۹ عرضه شده است. آئودی Q8 وضعیت ایمن را به‌دلیل بهره‌گیری از چراغ‌های جلوی LED آپشن و نور بال خودکار دریافت کرد. بااین‌حال چراغ‌های جلوی استاندارد Q8 نمره ضعیفی به دست آوردند. پرچم‌دار آئودی همچنین برای حفاظت از سرنشینان رتبه خوب و برای سیستم ترمز اضطراری خودکار رتبه عالی را از آن خود کرد. آئودی Q8 همچنین پنج ستاره ایمنی NHTSA را برای حفاظت از سرنشینان به دست آورد.

بی‌ام‌و X2

BMW X2 / بی ام و

کراس‌اور کوچک و اسپرت بی‌ام‌و X2 رتبه ایمن را از IIHS دریافت کرد. شاسی‌بلند X2 نمرات خوبی از تمام جنبه‌ها به جز برای عملکرد چراغ‌های جلو به دست آورد که نیاز به پکیج آپشن Convenience and Driving Assistance راحتی دارند. این مورد باعث شد تا بی‌ام‌و X2 از کسب وضعیت بسیار ایمن محروم شود. بااین‌حال سیستم ترمز اضطراری خودکار آن توانست رتبه پیشرفته به دست بیاورد. بی‌ام‌و X2 هنوز آزمایش‌های ایمنی NHTSA را نگذرانده است و باید منتظر بمانیم تا طی ماه‌های آینده نتایج آن منتشر شود.

بی‌ام‌و X3

BMW X3 / بی ام و

بی‌ام‌و X3 برادر بزرگ‌تر X2 است و باتوجه‌به وجود آپشن چراغ‌های جلوی LED هوشمند که شامل آپشن Convenience Package می‌شوند، توانست وضعیت ایمن را به دست بیاورد. سیستم ترمز اضطراری خودکار بی‌ام‌و X3 امتیاز عالی را از IIHS دریافت کرد، هرچند که این قابلیت تنها در قالب آپشن در دسترس قرار می‌گیرد. بی‌ام‌و X3 همچنین رتبه پنج ستاره کامل را از NHTSA دریافت کرد. 

بی‌ام‌و X5

BMW X5 / بی ام و

شاسی‌بلند سایز متوسط بی‌ام‌و X5 برای سال ۲۰۱۹ بازطراحی شده و از جلوپنجره بسیار بزرگی بهره می‌برد. X5 خودرویی ایمن و اسپرت است که تمام آزمون‌های تصادف موسسات ایمنی آمریکایی را با موفقیت گذارند و سیستم پیشگیری از تصادف استاندارد آن رتبه عالی دریافت کرد. چراغ‌های جلوی LED لیزری هوشمند آن که با امتیاز خوب رتبه‌بندی شده‌اند، باعث شدند تا وضعیت ایمن را به دست بیاورد؛ اما این قابلیت‌ها آپشن هستند و با دریافت هزینه بیشتر در دسترس خریداران قرار می‌گیرند. از سوی دیگر بی‌ام‌و X5 نمره ضعیفی برای سیستم روشنایی استاندارد به دست آورد. X5 همچنین پنج ستاره کامل ایمنی را از NHTSA دریافت کرد.

مرسدس بنز GLC

Mercedes-Benz GLC / مرسدس بنز

مرسدس بنز GLC کامپکت در نسخه‌های متعددی از جمله نسخه‌های اسپرت AMG با خط سقفی افقی یا شبه‌کوپه به فروش می‌رسند. IIHS به‌لطف وجود سیستم ترمز اضطراری خودکار استاندارد و آپشن و نمره بالای چراغ‌های جلوی LED هوشمند، رتبه ایمن را به مرسدس بنز GLC اعطا کرد. چراغ‌های جلوی استاندارد این خودروی شاسی‌بلند رتبه قابل قبول دریافت کردند؛ درحالی‌که به‌دلیل حفاظت از سرنشینان، پنج ستاره کامل را از NHTSA به دست آورد. 

مرسدس بنز GLE

Mercedes-Benz GLE / مرسدس بنز

شاسی‌بلند سایز متوسط مرسدس بنز GLE قبلاً با نام کلاس M شناخته می‌شد. به‌دلیل نمرات بالا در آزمایش تصادف، رتبه عالی سیستم ترمز اضطراری خودکار و رتبه خوب چراغ‌های جلو، نمره کلی ایمن را به‌دست آورده است. بااین‌حال قابلیت‌های پیشگیری از تصادف و چراغ‌های جلوی LED هوشمند همراه تعویض خودکار نور بالا و نور پایین در آن آپشن هستند و با پرداخت مبلغ اضافی در دسترس خریداران قرار می‌گیرند. چراغ‌های جلوی هالوژن استاندارد مرسدس بنز GLE نیز نمره ضعیف به دست آوردند و این خودرو هنوز توسط NHTSA رتبه‌بندی نشده است.

ولوو XC40

Volvo XC40 / ولوو

شاسی‌بلند کامپکت ولوو XC40 که از سال ۲۰۱۹ راهی نمایشگاه‌های خودرو می‌شود، تنها هنگامی رتبه ایمن را به دست می‌آورد که به چراغ‌های جلوی LED هوشمند همراه تعویض خودکار نور بالا مجهز باشد. البته این قابلیت تنها در نسخه‌های پریمیوم عرضه می‌شود و نسخه‌های معمولی از وجود آن بی‌بهره خواهند بود. ولوو XC40 بالاترین نمره ایمنی را در آزمایش تصادف این مؤسسه و رتبه عالی را برای سیستم ترمز اضطراری خودکار دریافت کرد. بااین‌حال چراغ‌های جلوی LED استاندارد XC40 نمره ضعیف به دست آوردند. NHTSA هنوز ولوو XC40 را برای بررسی ایمنی سرنشینان در تصادف، آزمایش و رتبه‌بندی نکرده است.

ولوو XC60

Volvo XC60 / ولوو

ولوو XC60 به‌عنوان جایگزین بزرگ‌تر XC40، رتبه ایمن را دریافت می‌کند؛ زیرا چراغ‌های جلوی LED هوشمند آن امتیاز قابل قبول دریافت کرده‌اند. چراغ‌های جلوی استاندارد XC60 نیز معمولی رتبه‌بندی شدند. به جز این موارد، شاسی‌بلند ولوو XC60 نمرات بالایی در سیستم پیشگیری از تصادف به دست آورد و سیستم ترمز اضطراری خودکار آن نیز رتبه عالی دریافت کرد. XC60 در آزمایش تصادفنمرات عالی NHTSA را دریافت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات