بررسی هواوی پی 30 پرو

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 47 دقیقه
پی ۳۰ پرو پرچم‌داری دوربین‌محور است و هواوی می‌کوشد تا با آن، گوی رقابت را از محصولاتی همچون گلکسی اس ۱۰ و آیفون ۱۰ اس برباید.
تبلیغات

«قوانین عکاسی را از نو بنویس»، شاید تصور کنید این شعار تبلیغاتی به تولیدکننده‌ی نامدار دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای تعلق دارد که برای ستایش عملکرد جدیدترین محصول چندهزاری دلاری خود به‌کار می‌برد؛ اما واقعیت چنین نیست و جمله‌ی حماسی یادشده را هواوی برای محصولی استفاده می‌کند که کاربری اصلی آن برقراری ارتباط بین مردم است و ضخامتش به ۹ میلی‌متر نمی‌رسد!

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

هواوی P30 Pro درکنار بهره‌گیری از ویژگی‌هایی مانند پردازنده‌ی قدرتمند و طراحی جذاب و شارژدهی طولانی، درست‌ مانند نسل گذشته، با محوریت دوربین عکاسی توسعه یافته است. این محصول به‌لطف مجموعه‌‌ای متنوع از لنزها، به‌صورت بالقوه می‌تواند زمینه‌ی ثبت انبوهی از عکس‌های خلاقانه در سناریوهای مختلف را فراهم آورد. درحقیقت، هواوی ادعا می‌کند دوربین محصول جدیدش با تمرکز بر «قابلیت‌های عکاسی شب، بُرد‌، عرض، عمق و البته فیلم‌برداری حرفه‌ای»، دیدگاه این شرکت از آینده‌ی عکاسی موبایل را به‌تصویر می‌کشد. بااین‌حال، جاه‌طلبی‌ و ادعای چینی‌ها چقدر با واقعیت هم‌خوانی دارد؟ با بررسی پی ۳۰ پرو همراه زومیت باشید.

تماشا در یوتیوب (نسخه با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم) | تماشا در IGTV

مقایسه 0 محصول

گوشی هواوی پی ۳۰ پرو را دفتر هواوی در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی هواوی، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی سامسونگ و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

علاقه‌ی کاربران به ایده‌ی گوشی‌های بدون حاشیه شرکت‌های تولیدکننده را مجاب کرده تا به‌هر بهایی، رضایت آن‌ها را جلب کنند. این موضوع به‌اندازه‌ای با جدیت دنبال می‌شود که شرکتی مانند هواوی با فداکردن اسپیکرهای استریو نسل گذشته و البته سیستم تشخیص‌ چهره‌ی سه‌بعدی میت ۲۰ پرو، عضو جدید خانواده‌ی P را با بریدگی قطره‌مانندی به‌ عرض تنها ۶.۶۴ میلی‌متر روانه‌ی بازار کند که صرفا دوربین سلفی دستگاه را در بطن خود دارد. به‌نظر می‌رسد هواوی برخلاف رقیب کره‌ای خود همچنان به ایجاد حفره درون نمایشگر پرچم‌دارانش تمایلی ندارد.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

پی ۳۰ پرو بیش از آنکه شبیه جایگزینی برای پی ۲۰ پرو باشد، به نسخه‌ای اصلاح‌شده از فبلت میت ۲۰ پرو می‌ماند. در نمای جلو، نمایشگری ۶.۴۷ اینچی با لبه‌های خمیده خودنمایی می‌کند که از لبه‌ی بالای دستگاه به‌میزان ۳.۳۶ میلی‌متر و از طرفین فقط حدود ۲.۲ میلی‌متر فاصله دارد. ضمنا قطر حاشیه‌ی لبه‌ی پایین آن نیز به‌میزان درخورتوجهی درمقایسه‌با پی ۲۰ پرو کاهش یافته است؛ به‌طوری‌که اکنون، نسبت صفحه‌نمایش به بدنه با ۶.۶ درصد افزایش به ۸۸.۶ درصد می‌رسد. پی ۳۰ پرو به‌مدد حاشیه‌های فوق‌العاده باریک و بریدگی قطره‌ای و لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر، بیش از گذشته، کاربر را درون محتوای بصری غوطه‌ور می‌سازد.

پی ۳۰ پرو تلفیقی از طراحی نسل گذشته با میت ۲۰ پرو است

علاوه‌بر محافظ نمایشگر، پنل شیشه‌ای پشت پی ۳۰ پرو نیز از دو سمت خمیدگی دارد تا بدین‌ترتیب، گوشی ساختاری متقارن داشته باشد. پرچم‌دار چینی‌ها با وجود بهره‌بردن از نمایشگری با ابعاد مشابه آیفون ۱۰ اس مکس (۶.۴۷ دربرابر ۶.۴۶ اینچ)، حدود ۴ میلی‌متر عرض کمتری درمقایسه‌با رقیب آمریکایی (۷۳.۴ دربرابر ۷۷.۴ میلی‌متر) دارد؛ بدین‌ترتیب، گوشی راحت‌تر در دست جای می‌گیرد. ناگفته نماند پی ۳۰ پرو با وزن ۱۹۲ گرمی از فبلت ۲۰۸ گرمی اپل سبک‌تر است؛ اما بازهم به‌محض دردست‌گرفتن گوشی می‌توان سنگینی آن را حس کرد.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

درست‌ مانند آنچه از کهکشانی‌های سامسونگ سراغ داریم، با پیشروی پنل‌های شیشه‌ای جلویی و پشتی پی ۳۰ پرو از دو طرف، ضخامت فریم آلومینیومی دستگاه در کناره‌ها کمتر از لبه‌های بالا و پایین است. البته، هواوی برای متمایزساختن پرچم‌دارش راهکارهایی نیز به‌ کار گرفته است. ازجمله‌ی این راهکارها تخت‌کردن لبه‌های بالا و پایین فریم و البته رنگ‌های گرادیانی متنوع و جذاب دستگاه است. پی ۳۰ پرو در پنج رنگ مشکی، نارنجی، سفید مرواریدی، Aurora و Breathing Crystal عرضه می‌شود که سه رنگ آخر، از نوع گرادیانی هستند و در زوایای مختلف، طیفی از رنگ‌ها را به‌نمایش می‌گذارند.

هواوی ادعا می‌کند پوشش رنگی خانواده‌ی پی ۳۰ از ۹ لایه‌ی نانواپتیکال با ضخامتی معادل یک‌صدم یک برگه‌ی کاغذ تشکیل شده‌اند. ما برای بررسی نسخه‌ی Breathing Crystal را دراختیار داشتیم که طیفی از رنگ‌های بنفش و آبی را به‌نمایش می‌گذاشت. برخلاف خانواده‌ی میت ۲۰، هیچ‌یک از رنگ‌های پی ۳۰ پرو، الگوی خاصی روی بدنه‌ی خود ندارند و با پوشش براق خود به‌شدت جاذب لک و اثرانگشت هستند. ناگفته نماند چینی‌ها پوشش شیشه‌ای دو سمت بدنه‌ی پی ۳۰ پرو را مقاوم دربرابر خراشیدگی اعلام کرده‌اند؛ اما به نوع این پوشش و نام شرکت سازنده‌ اشاره‌ای نکرده‌اند.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

مجموعه‌ی ماژول‌‌های دوربین اصلی پی ۳۰ پرو در قالب دو ستون عمودی گوشه‌ی سمت چپ پنل پشتی را اشغال کرده است: ستون نخست، ماژول‌ اصلی ۴۰ مگاپیکسلی و ماژول اولتراواید ۲۰ مگاپیکسلی و ماژول تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی و ستون دوم، فلش LED دوگانه و ماژول فوکوس لیزری و حسگر سه‌بعدی ToF را دربرمی‌گیرد. دوربین‌های پشتی برآمدگی اندکی از سطح گوشی دارند که باعث لنگ‌خوردن گوشی حین کار با آن روی سطوح تخت می‌شود. لوگوی HUAWEI و LEICA نیز به‌صورت افقی و هم‌راستا با مجموعه‌ی دوربین روی پنل پشتی پی ۳۰ پرو نوشته شده‌اند تا بدین‌ترتیب، چینی‌ها تأکید مضاعفی بر کارکرد دوربین‌محور پرچم‌دار خود داشته باشند. 

کلیدهای سخت‌افزاری کنترل صدا و پاور پی ۳۰ پرو در لبه‌ی سمت راست قرار دارند. این کلیدهای فلزی بازخورد بسیار مناسبی دارند و دسترسی به آن‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر است. نوارهای آنتن به‌صورت دوتایی در لبه‌های بالا و پایین دیده می‌شوند. ماژول IR Blaster و روزنه‌ی میکروفون، تنها مواردی هستند که در لبه‌ی بالا به‌چشم می‌خورند. شایان ذکر است مانند نسل قبل، از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون خبری نیست. بدین‌ترتیب، لبه‌ی پایین از پورت USB 3.1 Type-C، روزنه‌ی میکروفون، درگاه سیم‌کارت اول و سیم‌کارت دوم / کارت حافظه‌ی نانومموری و دریچه‌ی اسپیکر تک‌کاناله‌ی میزبانی می‌کند.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

هواوی در نسل جدید خانواده‌ی P، با کنارگذاشتن اسپیکرهای مرسوم مکالمه، به‌سراغ فناوری القای استخوانی (Bone Conduction) یا انتقال الکترومغناطیسی صدا رفته که به‌موجب آن، کل نمایشگر نقش اسپیکر مکالمه را برعهده می‌گیرد و با ارتعاش صفحه‌نمایش، صدا به‌گوش کاربر راه پیدا می‌کند. هواوی چنین نمایشگری را «نمایشگر آکوستیک» می‌نامد. ماژولی که وظیفه‌ی ارتعاش نمایشگر را برعهده دارد، حدود ۲ سانتی‌متر پایین‌تر از دوربین سلفی قرار دارد.

برخلاف انتظار، اسپیکر القایی پی ۳۰ پرو عملکرد بسیار راضی‌کننده‌ای دارد و به‌سختی می‌توان متوجه تفاوت آن با نمونه‌های مرسوم شد. درحقیقت با‌توجه‌به کارکرد ارتعاشی اسپیکر، حتی در محیط‌های شلوغ هم می‌توان صدای طرف مقابل را شنید. استفاده از نمایشگر آکوستیک به‌جای اسپیکر مکالمه باعث شده متأسفانه پی ۳۰ پرو برخلاف نسل گذشته، از قابلیت اسپیکرهای استریو محروم باشد. ناگفته نماند حتی نمایشگر آکوستیک نیز نشتی صدا دارد و افراد حاضر در مجاورتان متوجه صدای طرف مقابل خواهند شد. البته توجه کنید صدا از پنل پشتی دستگاه به‌گوش نمی‌رسد.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro
هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro
هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro
هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

چینی‌ها با کنارگذاشتن حسگر اثرانگشت خازنی، نسل جدید خانواده‌ی پی ۳۰ را با حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر روانه‌ی بازار کرده‌اند. این حسگر نیز مانند میت ۲۰ پرو از نوع نوری است و با تاباندن نور به سطح انگشت، فرایند احراز هویت را انجام می‌دهد. برای استفاده از حسگر اثرانگشت، به روشن‌کردن نمایشگر نیازی نیست؛ چراکه با بلند‌کردن گوشی، نشان مربوط‌به محل حسگر در نیمه‌ی پایین صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود. براساس ادعای هواوی، حسگر پی ۳۰ پرو تا ۳۰ درصد سریع‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در میت ۲۰ پرو عمل می‌کند و این ادعا تاحدزیادی با واقعیت هم‌خوانی دارد.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

با وجود افزایش سرعت حسگر اثرانگشت پی ۳۰ پرو، همچنان نمی‌توان آن را جایگزینی اتکاپذیر و با ضریب اطمینان بالا توصیف کرد. حسگر پی ۳۰ پرو چندین‌بار در طول روز در شناسایی اثرانگشت کاربر ناکام خواهد ماند و حتی خیس‌بودن انگشت یا کثیف‌بودن نمایشگر نیز عملکرد آن را مختل خواهد کرد. تجربه‌ی ما نشان می‌دهد هم‌اکنون حسگر اولتراسونیک اس ۱۰ عملکرد بهتری از رقیب چینی دارد.

هواوی پی 30 پرو / Huawei P30 Pro

طراحی جذاب و کیفیت ساخت مثال‌زدنی پی ۳۰ پرو به‌خوبی تکامل و پختگی تیم طراحی هواوی را به‌نمایش می‌گذارد. این موضوع را می‌توان از ارتقای سطح مقاومت دستگاه جدید چینی‌ها از IP67 نسل گذشته به IP68 در نسل کنونی نیز متوجه شد. شاید بتوان معدود ایرادهای طراحی پی ۳۰ پرو را وزن ۱۹۲ گرمی و البته اختلال گه‌گاه‌ واکنش لمسی نمایشگر دراثر برخورد کف دست با لبه‌های خمیده‌ی آن دانست.

نمایشگر و اسپیکر

هواوی هنوزهم بر استفاده از نمایشگر Full HD در سری پی پافشاری می‌کند و مانند نسل گذشته نمایشگری با رزولوشن عرضی ۱۰۸۰ را شاهد هستیم. شاید این رزولوشن و تراکم ۳۹۹ پیکسل در هر اینچ برای محصول پرچم‌دار ۱۰۰۰ یورویی کمی پایین به‌نظر برسد؛ اما درعمل، با تصاویر شارپ و رضایت‌بخشی مواجه هستیم. نمایشگر ۶.۴۷ اینچی پی ۳۰ پرو کشیده‌تر از گذشته شده و حالا نسبتی ۱۹.۵ به ۹ بین طول و عرض آن برقرار است. پنل اولد درنظر گرفته‌شده برای این گوشی انحنایی تقریبا یکسان با میت ۲۰ پرو در طرفین دارد و در نگاه اول، مشکل خاصی در آن مشاهده نمی‌شود.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

پی ۳۰ پرو در آزمایش‌های سنجش روشنایی ما کمی ضعیف‌تر از میت ۲۰ پرو ظاهر شد. در این آزمایش‌ها، روشنایی حداکثر در حالت تنظیم خودکار ۷۴۸ نیت ثبت شد که تقریبا ۱۳۰ نیت کمتر از میت ۲۰ پرو است. در حالت خودکار و درصورت استفاده از الگوی ۱۰۰ درصد سفید نیز، به روشنایی ۶۵۰ نیت رسیدیم که کاملا رضایت‌بخش است. رنگ مشکی نیز کوچک‌ترین مشکلی ازنظر عمق و خلوص نداشت؛ ازاین‌رو، کنتراست Native نمایشگر را بی‌نهایت فرض می‌کنیم. تفاوتی ازنظر روشنایی بین حالت‌های Vivid و Normal مشاهده نشد و سنجش در رزولوشن FHD+ انجام شد. چینی‌ها نمایشگر پرچم‌دار جدید خود را برای پخش محتوای HDR بهینه کرده‌اند؛ ازاین‌رو، میت ۲۰ پرو از HDR10+ پشتیبانی می‌کند.

روشنایی و دقت نمایشگر با بهترین‌ها فاصله دارد

جدا از روشنایی حداقلی مناسب ۱.۷ نیتی، پی ۳۰ پرو عملکرد بسیار مناسبی زیر نور مستقیم خورشید و نور مصنوعی شدید دارد. باتوجه‌به برخی گزارش‌ها درباره‌ی مشکلات نبود توازن نور و رنگ سبز در لبه‌های خمیده‌ی میت ۲۰ پرو، این مسئله را در پی ۳۰ پرو نیز بررسی کردیم که خوشبختانه همچون میت ۲۰ پرو اثری از این مشکلات نیافتیم. فقدان قابلیت Natural Tone را یکی از نکات مثبت میت ۲۰ پرو در پرچم‌دار جدید چینی‌ها حس می‌کنیم. به‌کمک این قابلیت نمایشگر با استفاده از اطلاعات لحظه‌ای حسگرها، دمای رنگ، تعادل رنگ سفید (وایت‌بالانس) و توازن رنگ‌ها را برای ارائه‌ی تصویری متناسب با چشم تغییر می‌دهد.

عملکرد نمایشگر محصولات بالارده

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

هواوی پی ۳۰ پرو

۱.۷

۰

۶۱۰

۰

۷۴۸

۷.۲

۲.۶ (Normal)

گلکسی اس ۱۰ پلاس

۲.۲

۰

۶۲۰

۰

۱۱۲۵

۴.۷

۳ (Natural)

گلکسی اس ۹ پلاس

۲.۲

۰

۶۲۵

۰

۱۰۴۳

۶.۶

۱.۸ (AMOLED photo)

می میکس ۳

۲.۶۵

۰

۶۵۰

۰

۹۵۰

۵.۹

۱.۷ (Standard)

آنر ویو ۲۰

۰.۶

۴

۳۹۰

۴.۲

۴۲۶

۱۰۱

۶.۵

۴.۱ (Normal)

می ۸

۳.۸

۰

۶۷۸

۰

۱۰۰۸

۳.۷

۲.۳ (Standard)

وان‌پلاس 6T

۲.۲

۰

۶۴۰

۰

۶۴۰

۷.۵

۲.۲ (sRGB)

میت ۲۰

۱.۲

۰.۹۸

۴۵۰

۲.۴

۶۹۰

۴۶۰

۳

۲.۱ (Normal)

میت ۲۰ پرو

۲

۰

۶۴۷

۰

۸۸۰

۵.۳

۲.۲ (Normal)

آیفون XS Max

۲.۴

۰

۹۴۰

۰

۹۴۰

۱.۹

۱.۹

گلکسی نوت ۹

۲.۳

۰

۵۸۰

۰

۱۰۲۳

۶.۳

۲.۷ (AMOLED photo)

پیکسل ۲ ایکس‌ال

۵

۰

۵۹۷

۰

۵۹۷

۲.۸

۲.۲ (Natural)

پی ۲۰ پرو

۳.۴۲

۰

۵۶۵

۰

۸۱۳

۱.۳

۱.۳ (Normal Mode)

گلکسی اس ۹

۲.۴

۰

۶۴۵

۰

۱۱۱۵

۶.۸

۱.۸ (AMOLED photo)

گلکسی اس ۸ پلاس

۲.۵۳

۰

۵۶۸

۰

۷۹۵

--

--

میت ۱۰ پرو

۲.۲۶

۰

۶۰۵

۰

۸۵۰

۳.۴

--

آیفون ۱۰

۲.۴۳

۰

۷۵۰

۰

۹۳۰

۲.۴

۲.۴

میت ۱۰

۱.۲۷

۳.۱۷

۳۱۵

۳.۹۳

۵۰۲

۱۲۷

۶

۶ (Normal Mode)

آیفون ۸

۲.۵۶

۱.۸۴

۵۵۰

۱.۹۵

۶۵۸

۳۳۷

--

--

آیفون ۸ پلاس

۲.۲۶

۱.۶۴

۵۲۹

۱.۸۷

۶۲۹

۳۳۶

--

--

گلکسی نوت ۸

۲.۸۵

۰

۷۳۸

۰

۱۰۷۴

۲.۳

--

* تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

نخستین‌باری که پی ۳۰ پرو را در دست می‌گیریم، گرایش رنگ سفید به آبی واضح است و نتایج ما در حالت تصویر پیش‌فرض Vivid نیز گواه بر این موضوع است. همچون دیگر گوشی‌های جدید هواوی، دو پروفایل رنگی Vivid و Normal را به‌ترتیب برای پوشش فضاهای رنگی گسترده و عادی شاهد هستیم. در حالت Normal، با پوشش کاملی از فضای رنگی sRGB را مواجه هستیم و هواوی را در کالیبراسیون این حالت چه ازنظر خطای رنگی و چه ازنظر تعادل رنگ سفید (وایت‌بالانس) موفق می‌دانیم؛ به‌گونه‌ای که میانگین خطا برابر با ۲.۶ و حداکثر آن رنگ آبی و برابر با ۵.۲ به‌دست آمد. گفتنی است خطای کمتر از ۳ عموما ایده‌آل فرض می‌شود.

خطای رنگی برای فضای DCI-P3 در حالت Vivid و فعال بودن گزینه Warm برای گوشی پی ۳۰ پرو هواوی

خطای رنگی برای فضای DCI-P3 در حالت Vivid و فعال‌بودن گزینه Warm

خطای رنگی برای فضای DCI-P3 در حالت Vivid برای گوشی پی ۳۰ پرو هواوی

خطای رنگی برای فضای DCI-P3 در حالت Vivid

خطای رنگی برای فضای sRGB در حالت Normal برای گوشی پی ۳۰ پرو هواوی
Grayscale،‌ گاما و دمای رنگ در حالت Normal برای پی ۳۰ پرو هواوی
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Normal برای گوشی پی ۳۰ پرو هواوی
پوشش فضای رنگی DCI-P3 در حالت Vivid برای گوشی پی ۳۰ پرو هواوی

طبق انتظار، خطا در حالت‌ Vivid افزایش چشمگیری یافته و میانگین آن به ۷.۲ می‌رسد که عموما در تمام گوشی‌ها شاهد آن هستیم. خوشبختانه بدون تلاش زیاد و تنها با انتخاب گزینه‌ی Warm در تنظیمات دمای رنگ، می‌توان خطای میانگین را تا ۴.۹ کاهش داد. اسلایدر دوبعدی دما نیز برای تغییرات دقیق‌تر این بخش دردسترس است که همواره وجود آن در گوشی‌های هواوی را نکته‌ای مثبت دانسته‌ایم. درمجموع، نمایشگر پی ۳۰ پرو را یک پله عقب‌تر از برادر مدعی خود در سری میت، ولی همچنان شایسته می‌دانیم.     

با کناررفتن اسپیکر مکالمه و جایگزینی آن با نمایشگر آکوستیک، پی ۳۰ پرو به‌جای اسپیکر استریو، از اسپیکر تک‌کاناله‌ای بهره‌ می‌برد که در لبه‌ی پایینی دستگاه کنار پورت USB-C قرار دارد. به‌لحاظ حجم صدای خروجی، نمی‌توان اسپیکر تکی پی ۳۰ پرو را در ردیف دستگاه‌هایی با اسپیکر استریو جای داد؛ اما کیفیت و عمق صدای آن بسیار ستودنی است. همان‌طورکه انتظار می‌رفت، پرچم‌دار جدید خانواده‌ی P نیز از جک ۳.۵ میلی‌متری بهره نمی‌برد؛ بنابراین، یا باید از هدفون موجود درون جعبه استفاده کنید که تجربه‌ی صوتی شگفت‌انگیزی ارائه نمی‌دهد یا به راهکار بی‌سیم روی بیاورید یا درنهایت، برای استفاده از هدفون سیمی خود، به‌صورت جداگانه تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی‌متری بخرید.                                                         

رابط کاربری

پی ۳۰ پرو طبق انتظار، با اندروید ۹ پای روانه‌ی بازار شده است؛ اما چینی‌ها از نسخه‌ی ۹.۱ رابط کاربری EMUI در این گوشی بهره گرفته‌اند. ازنظر ظاهری و حتی قابلیت‌ها، تفاوت محسوسی بین میت ۲۰ پرو و پی ۳۰ پرو دیده نمی‌شود؛ اما از همان ابتدای کار با گوشی، بهبود سرعت جابه‌جایی‌ در بخش‌های مختلف رابط‌ کاربری و اجرای اپلیکیشن‌ها حس می‌شود. هواوی از فایل‌سیستم جدیدی با نام EROFS در نسخه‌ی ۹.۱ بهره گرفته است که به‌ادعای این شرکت، ۱۰ درصد سرعت اجرای اپ‌ها را افزایش می‌دهد و سرعت خواندن تصادفی نیز تا سه‌برابر بیشتر از نمونه‌های پیشین شده است.

رابط کاربری پی ۳۰ پرو هواوی / huawei P30 Pro

ظاهر کلی آیکون‌ها و نوار اعلان‌ها و دیگر موارد درمقایسه‌با گذشته تغییری نکرده‌اند و هنوزهم صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها به‌صورت پیش‌فرض فعال و زیبا نیست. ناوبری با ژست‌های حرکتی درمقایسه‌با گذشته جهش خاصی نکرده است و هنوز ازنظر روانی و سهولت عقب‌تر از نمونه‌ی موجود در گوشی‌های وان‌پلاس است. ما در طول بررسی و پس از تجربه‌ی این راهکار، باردیگر به‌سراغ کلیدهای نرم‌افزاری سنّتی ناوبری در اندروید رفتیم. باوجوداینکه بریدگی نمایشگر در پی ۳۰ پرو یکی از کوچک‌ترین‌ها در بین رقبا است، امکان پنهان‌کردن آن با نوار مشکی رنگ همچنان وجود دارد.

EMUI؛ سریع و روان، اما دور از اندروید خالص

همچون میت ۲۰ پرو و EMUI 9.0، پشتیبانی از فناوری شتاب‌دهنده‌ی GPU Turbo 2.0 را شاهد هستیم که اجرای روان‌تر بازی‌های سنگینی همچون PUBG Mobile ،Vainglory ،NBA2K18 ،Arena of Valor و Rules of Survival را ممکن می‌کند. البته، هنوزهم قابلیت‌هایی مانند Huawei Share برای انتقال فایل بین کامپیوتر و موبایل، دسته‌بندی هوشمند تصاویر، روشن‌شدن نمایشگر با بلندکردن گوشی و ویژگی‌های کاربردی دیگر در رابط کاربری پرچم‌دار جدید هواوی را شاهد هستیم؛ اما همچنان نقدهایی به بخش‌های ظاهری این رابط غنی از نظر قابلیت‌ها وارد است.

رابط کاربری پی ۳۰ پرو هواوی / huawei P30 Pro

پی ۳۰ پرو از ماژول مادونِ‌قرمز نیز بهره می‌برد؛ از‌این‌رو به‌لطف اپلیکیشن Smart Remote، می‌توانید لوازم‌خانگی منزلتان را با آن کنترل کنید. پرچم‌دار جدید چینی‌ها همانند میت ۲۰ پرو، قابلیت PC Mode را نیز برای ارائه‌ی تجربه‌ی دسکتاپ در خود دارد. نمایشگر همیشه‌روشن تغییر چندانی درمقایسه‌با میت ۲۰ پرو نکرده است و همچنان ساده و فاقد امکانات شخصی‌سازی است. امکان مشاهده‌ی اعلان‌های تمام اپلیکیشن‌ها، تاریخ، میزان شارژ باقی‌مانده و ساعت مواردی هستند که در قالب متن دردسترس خواهند بود. همچنین نبود سیستم تشخیص‌چهره‌ی ایمن مانند تشخیص سه‌بعدی چهره‌ی میت ۲۰ پرو یکی از کاستی‌های پی ۳۰ پرو درمقایسه‌با برادرش محسوب می‌شود.

دوربین

هواوی چندی سالی است که مرزهای عکاسی موبایل را با پرچم‌داران خود جابه‌جا می‌کند و این موضوع درباره‌ی پی ۳۰ پرو نیز صدق می‌کند. درحقیقت، چینی‌ها به‌اندازه‌ای به عملکرد دوربین محصول جدید خود اعتماد دارند که با آن وعده‌ی «بازنویسی قواعد عکاسی موبایل» را می‌دهند؛ اما این ادعا چقدر با واقعیت هم‌خوانی دارد؟ درادامه، متوجه خواهیم شد. ابتدا اجازه دهید مشخصات فنی هر دو دوربینی اصلی و سلفی پی ۳۰ پرو را بیان کنیم.

حسگر ToF وظیفه‌ی ثبت عکس را برعهده ندارد؛ اما هواوی دوربین پی ۳۰ پرو را Quad Camera یا چهارگانه می‌‌داند. از مجموع چهار ماژول دوربین، سه ماژول درون برآمدگی عمودی گوشه‌ی سمت چپ دستگاه جای دارند. از بالا به پایین، ماژول‌های یادشده به‌ترتیب ۲۰ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید و ۴۰ مگاپیکسلی اصلی با لنز واید و ۸ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو هستند. درکنار برآمدگی دوربین نیز به‌ترتیب فلش LED دوگانه و حسگر سه‌بعدی ToF‌ دیده می‌شوند.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

همانند گذشته، نرم‌افزار دوربین با محوریت هوش مصنوعی توسعه داده شده است. حالت Master AI همچنان در قالب کلیدی در نیمه‌ی بالایی رابط کاربری دوربین به‌چشم می‌خورد. این حالت به‌‌کمک هوش مصنوعی، توانایی شناسایی بیش از ۱۵۰۰ صحنه‌ی متفاوت و تنظیم خودکار پارامترهای عکاسی را دارد. ازآنجاکه Master AI دیگر مثل گذشته رنگ‌ها را اشباع نمی‌کند، می‌توان با اطمینان بیشتری همواره آن را در حالت فعال قرار داد.

رابط کاربری دوربین پی ۳۰ پرو تفاوت چندانی با گذشته نکرده و همچنان می‌توان از لبه‌ی پایین نمایشگر به حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری، شامل Aperture (برای عکاسی از اشیاء با جلوه‌ی بوکه و تغییر دیافراگم بین F/0.95 تا F/16 به‌صورت نرم‌افزاری)، Night (عکاسی در شب با نوردهی طولانی)، Portrait (عکاسی پرتره از اشخاص)، Photo (عکاسی خودکار)، Video (فیلم‌برداری)، Pro (عکاسی حرفه‌ای با قابلیت تغییر پارامترهای عکاسی ازجمله ایزو بین ۵۰ تا ۴۰۹,۶۰۰، سرعت شاتر بین ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه و جبران نوردهی بین ۴- تا ۴+ EV) دسترسی داشت. درضمن در بخشی موسوم به More، حالت‌های متفاوت دیگری ازجمله عکاسی سیاه‌وسفید و پانوراما و سوپرماکرو دیده می‌شوند.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

دوربین اصلی پی ۳۰ پرو از حسگر ۴۰ مگاپیکسلی ساخت سونی موسوم به SuperSensing بهره می‌برد. این حسگر برای دریافت اطلاعات رنگی از فیلتر بایر چهارگانه استفاده می‌کند و خروجی عکس‌های آن به‌صورت پیش‌فرض ۱۰ مگاپیکسلی هستند؛ اما به‌دلخواه خود می‌توانید عکس‌هایی با رزولوشن ۴۰ مگاپیکسل را نیز ثبت کنید. در فیلتر Quad Bayer برخلاف فیلتر بایر عادی، هر چهار پیکسل به‌صورت گروهی فیلتر تک‌رنگی را مقابل خود می‌بینند و پیکسل بسیاری بزرگی تشکیل می‌دهند که نتیجه‌‌ی آن، ثبت فریم‌های هم‌زمان با نوردهی‌های متفاوت برای گرفتن عکس‌های HDR آنی است.

سلطان زوم و عکاسی در تاریکی

حسگر ۴۰ مگاپیکسلی پی ۳۰ پرو با ابعاد ۱/۱.۷ اینچی، ۱۲۵ درصد بزرگ‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس ۱۰ و آیفون ۱۰ اس اپل است و اکنون به‌جای استفاده از آرایه‌ی فیلتر مرسوم RGGB، آرایه‌ی RYYB را مقابل خود می‌بیند که براساس ادعای هواوی، به جذب ۴۰ درصد نور بیشتر درمقایسه‌با نسل گذشته می‌انجامد. به‌علاوه، لنز ۲۷ میلی‌متری آن با دیافراگم بازتر F/1.6 و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر به ثبت عکس‌هایی روشن‌تر و جزئیات بیشتر در تاریکی کمک می‌کند.

گالری عکس در طول روز

Huawei P30 Pro - Daylight
Huawei P30 Pro - Daylight
Huawei P30 Pro - Daylight
Huawei P30 Pro - Daylight
Huawei P30 Pro - Daylight
Huawei P30 Pro - Daylight
Huawei P30 Pro - Daylight - 5x
Huawei P30 Pro - Daylight - 5x

عکس‌های دوربین اصلی در طول روز، با جزئیات بسیار زیاد و نویز کم و رنگ‌های طبیعی در دسته‌ی بهترین‌های بازار جای می‌گیرد و به‌سختی می‌توان به‌ عکس‌های خروجی خرده‌ای گرفت؛ اما آنچه کمی ناامیدمان می‌کند، اتکاپذیری پایین‌تر پی ۳۰ پرو به‌لحاظ گستره‌ی دینامیکی درمقایسه‌با برخی از رقبا است. پرچم‌دار چینی‌‌ها گاهی نقاط روشن و سایه‌ها را به‌ بهترین شکل ممکن تفکیک می‌کند و گاهی نیز در این امر ناتوان می‌کند. امکان ثبت عکس‌ها با رزولوشن ۴۰ مگاپیکسلی نیز دردسترس قرار دارد که ظاهرا گستره‌ی دینامیکی خروجی آن با حالت ۱۰ مگاپیکسلی بسیار متفاوت است.

عکاسی در طول روز با رزولوشن ۴۰ و ۱۰ مگاپیکسل

Huawei P30 Pro - 10MP
10MP
Huawei P30 Pro - 40MP
40MP

دوربین اولتراواید پی ۳۰ پرو از حسگر ۲۰ مگاپیکسلی و ۱/۲.۷ اینچی بهره می‌برد. این حسگر لنزی ۱۶ میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 را مقابل خود دارد و از فوکوس خودکار تشخیص استفاده می‌کند. ناگفته نماند دوربین اولتراواید پی ۳۰ پرو لرزش‌گیر اپتیکال تصویر ندارد. دوربین اولتراواید پی ۳۰ پرو مانند میت ۲۰ پرو، با انتخاب حالت سوپرماکرو قابلیت ثبت عکس‌های ماکرو از فاصله‌ی ۲.۵ سانتی‌متری را نیز با یکی از دو حالت 0.6x و 1x دارد که درمورد دوم، عکس‌های خروجی از دوربین ۲۰ مگاپیکسلی گوشی کراپ می‌شوند.

گالری عکس‌های اولتراواید و ماکرو

Huawei P30 Pro - UltraWide
Huawei P30 Pro - UltraWide
Huawei P30 Pro - UltraWide
Huawei P30 Pro - UltraWide
Huawei P30 Pro - UltraWide
Huawei P30 Pro - UltraWide
Huawei P30 Pro - Super Macro
Huawei P30 Pro - Super Macro

عکس‌های اولتراواید در سطح پایین‌تری درمقایسه‌با عکس‌های حاصل از دوربین اصلی قرار می‌گیرد؛ اما همچنان درزمینه‌ی دقت رنگ‌های تولیدی و گستره‌ی دینامیکی و سطح نویز، رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسند. ثبت عکس ماکرو با دوربین اولتراواید یکی دیگر از کاربردهای جذاب این ماژول است و خروجی بازهم در سطح مطلوبی ارزیابی می‌شود.

بی‌شک تحسین‌برانگیزترین بخش از مجموعه‌ی دوربین پشتی پی ۳۰ پرو، دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی آن است. اگرچه دوربین تله‌فوتو همچنان از حسگر ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، چینی‌ها با بزرگ‌ترکردن آن، ابعاد پیکسل‌ها را از ۱.۰ میکرومتر در نسل گذشته و میت ۲۰ پرو به ۱.۲۲ میکرومتر رسانده‌اند. توجه کنید با‌توجه‌به ماهیت پریسکوپی دوربین تله‌فوتو، حسگر در یک سانتی‌متری سمت راست برآمدگی دوربین قرار دارد و درحقیقت، نور با برخورد به پریسکوپ، با زاویه‌ی ۹۰ درجه بازتاب داده می‌شود و با عبور از لنز ۵ تکه‌ به حسگر می‌رسد. 

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

لنز دوربین تله‌فوتو دیافراگمی معادل F/3.4 دارد و برای کاهش شدت لرزش‌ها در فاصله‌ی کانونی طولانی، از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد. فاصله‌ی کانونی این لنز ۱۲۵ میلی‌متر است که با تقسیم این عدد بر فاصله‌ی کانونی ۲۷ میلی‌متری دوربین اصلی، به عدد ۴.۶۳ می‌رسیم که برای تأثیرگذاری بیشتر هواوی آن را با گردکردن، معادل بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری می‌داند. هواوی با ترکیب داده‌های مربوط‌به بزرگ‌نمایی دیجیتال و اپتیکال، بزرگ‌نمایی هیبریدی ۱۰ برابری را نیز با وعده‌ی افت‌نکردن کیفیت به کاربر می‌دهد. درضمن، بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۵۰ برابر نیز دردسترس قرار دارد.

هواوی درباره‌ی عملکرد بزرگ‌نمایی پی ۳۰ پرو مانور بسیاری می‌دهد؛ بنابراین، بدیهی است که قابلیت بزرگ‌نمایی جایگاه ویژه‌ای در رابط کاربری دوربین داشته باشد. اسلایدر مربوط‌به بزرگ‌نمایی شامل حالت‌های 10x ،1x ،5x و Wide در یکی از دو طرف نمایشگر بسته به‌حالت دردست‌گرفتن دستگاه به‌چشم می‌خورد که از بین آن‌ها حالت 5x به‌صورت اپتیکال و حالت 10x به‌صورت هیبریدی هستند. ناگفته نماند با لغزاندن اسلایدر می‌توان به بزرگ‌نمایی دیجیتال افزون‌بر 50x‌ نیز دسترسی داشت. 

عملکرد بزرگ‌نمایی در طول روز

Huawei P30 Pro - 1x
Huawei P30 Pro - 5x
5x
Huawei P30 Pro - 10x
10x
Huawei P30 Pro - 50x
50x
Huawei P30 Pro - 1x
Huawei P30 Pro - 5x
5x
Huawei P30 Pro - 10x
10x
Huawei P30 Pro - 50x
50x

اگرچه دوربین تله‌فوتو پی ۳۰ پرو از حسگر ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد، عکس‌های خروجی آن درست‌ مانند دوربین اصلی، ۱۰ مگاپیکسلی هستند. شاید مهندسان هواوی خروجی دوربین تله‌فوتو را Upscale می‌کنند. درهرصورت، عکس‌های پی ۳۰ پرو با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۴.۶۳ برابری یا 5x بسیار عالی به‌نظر می‌رسند؛ به‌طوری‌که حتی در وضعیت نوری مساعد، می‌توان آن‌ها را با نتایج دوربین اصلی مقایسه کرد. بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری درحقیقت اِعمال بزرگ‌نمایی دیجیتال دوبرابری روی عکس‌های 5x‌ است؛ اما بازهم نتیجه در اغلب سناریوها پذیرفتنی خواهد بود. بی‌شک بزرگ‌نمایی دیجیتال ۵۰ برابری جزئیات فوق‌العاده‌ای نخواهد داشت؛ با‌این‌حال، امکان دستیابی به چنین میزان بزرگ‌نمایی در برخی مواقع، کارگشا خواهد بود. 

درنهایت، باید به حسگر سه‌بعدی ToF اشاره کرد که وظیفه‌ی افزایش سرعت عملکرد فوکوس خودکار و تفکیک بهتر سوژه و پس‌زمینه در عکس‌های پرتره را برعهده دارد. ازآنجاکه حسگر ToF می‌تواند به‌صورت چندلایه فضا را اسکن کند؛ بنابراین، هواوی ادعا می‌کند جلوه‌ی بوکه به‌صورت چندسطحی و واقع‌گرایانه‌تر در عکس‌های پرتره اجرا خواهد شد. پی ۳۰ پرو در حالت عکاسی Aperture امکان ثبت عکس با جلوه‌ی بوکه و امکان تغییر دیافراگم به‌صورت نرم‌افزاری بین F/0.95 تا F/16 پس از ذخیره‌سازی در گالری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و در حالت Portrait نیز، می‌توان جلوه‌ی بوکه را با فُرم‌هایی همچون Circles ،Hearts Swirl یا Discs اجرا کرد.

گالری عکس‌ با جلوه‌ی بوکه

Huawei P30 Pro - Bokeh

پی ۳۰ پرو برای ثبت عکس‌های پرتره یا عکاسی با حالت Aperture از دوربین ۴۰ مگاپیکسلی و حسگر سه‌بعدی ToF مدد می‌گیرد. دقت گوشی در تفکیک سوژه از پس‌زمینه در جمع بهترین‌ها قرار دارد؛ اما مانند اغلب پرچم‌داران دیگر، اجرای طبیعی جلوه‌ی بوکه اندکی متزلزل است؛ به‌طوری‌که گاهی به‌لطف حسگر ToF گوشی می‌تواند به‌صورت چندلایه و تدریجی پس‌زمینه را محو کند؛ اما گاهی نیز پس‌زمینه به‌صورت یک‌دست و یکنواخت محو می‌شود.

در محیط‌های تاریک، پی ۳۰ پرو با هر سه دوربین اجازه‌ی عکاسی با حالت عادی (Photo) و Night را می‌دهد. حالت عکاسی شب در پی ۳۰ پرو مانند گذشته، ازطریق ثبت آنی چندین فریم با نوردهی‌های ۵ تا ۶ ثانیه‌ای و تلفیق آن‌ها عمل می‌‌کند. دوربین ۴۰ مگاپیکسلی دستگاه به‌لطف بهره‌گیری از حسگر بزرگ‌تر، آرایه‌ی فیلتر متفاوت، لرزش‌گیر اپتیکال و البته لنزی با دیافراگم بازتر، ازلحاظ تئوری می‌تواند عکس‌های روشن‌تری در محیط‌های تاریک ثبت کند و با نوردهی بهتر در سرعت‌های شاتر بالا، از میزان محوبودن سوژه‌های متحرک بکاهد.

گالری عکس‌های در طول شب

Huawei P30 Pro - Lowlight
Huawei P30 Pro - Lowlight
Huawei P30 Pro - Lowlight
Huawei P30 Pro - Lowlight
Huawei P30 Pro - Lowlight
Huawei P30 Pro - Lowlight
Huawei P30 Pro - Lowlight
Huawei P30 Pro - Lowlight

در اغلب سناریوها، دوربین اصلی پی ۳۰ پرو چه با حالت عادی چه Night، عکس‌هایی با جزئیات و نویز و گستره‌ی دینامیکی مطلوب و مرز‌های تفکیک‌شده بین نقاط تاریک و روشن صحنه‌ها ثبت می‌کند؛ اما چنانچه به‌دنبال آشکارسازی بیشتر سایه‌ها و روشن‌ترکردن سوژه هستید، حالت Night به‌کمک شما خواهد آمد. توجه کنید خروجی حالت شب لزوما نه عکس‌های طبیعی، بلکه عکس‌هایی روشن و جذاب است. حالت عکاسی شب، به‌‌ویژه در وضعیت تاریکی مطلق، برتری خود را نشان می‌دهد.

عملکرد Night mode دربرابر حالت خودکار

Huawei P30 Pro - Lowlight - Night mode
Night mode
Huawei P30 Pro - Lowlight - Photo mode
Photo mode

عملکرد پی ۳۰ پرو در نور مصنوعی و تاریکی مطلق

Huawei P30 Pro - Indoor
نور مصنوعی
Huawei P30 Pro - Absolute Darkness
تاریکی مطلق

باوجودآنکه دوربین تله‌فوتو پی ۳۰ پرو در پس لنزی با دیافراگم F/3.4 قرار دارد، عکس‌های آن با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری در محیط‌های تاریک چندان ناامیدکننده نیستند. حالت Night نیز برای ثبت عکس‌های روشن‌تر دردسترس قرار دارد؛ اما با‌توجه‌به فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲۵ میلی‌متری لنز، بُروز محوشدگی به‌دلیل لرزش دست یا متحرک‌بودن سوژه، دورازذهن نخواهد بود. بی‌شک در این وضعیت، استفاده از سه‌پایه‌ وضوح و جزئیات عکس‌های خروجی را به‌میزان چشمگیری بهبود خواهد داد.

Huawei P30 Pro - Lowlight - 1x
Huawei P30 Pro - Lowlight - 5x
5x
Huawei P30 Pro - Lowlight - 10x
10x
Huawei P30 Pro - Lowlight - 50x
50x

خلأ لرزش‌گیر اپتیکال و دیافراگم F/2.2 دوربین اولتراواید باعث می‌شود عکس‌های عادی این دوربین در محیط‌های تاریک مطلوب نباشند؛ به‌طوری‌که در بسیاری مواقع، عکس‌های خروجی نویز زیادی دارند و محوشدگی‌هایی در بخش‌های مختلف عکس‌ها می‌توان مشاهده کرد؛ اما حالت Night با نوردهی‌هایی که گاهی تا ۸ ثانیه هم به‌طول می‌انجامد، عکس‌هایی با جزئیات زیاد تولید می‌کند.

عکس‌های اولتراواید در تاریکی با و بدون Night mode

Huawei P30 Pro - Lowlight - Ultrawide - Night mode
Night mode
Huawei P30 Pro - Lowlight - Ultrawide - Photo mode
Photo mode

ثبت عکس‌های سلفی در گوشی پی ۳۰ پرو برعهده‌ی حسگری ۳۲ مگاپیکسلی قرار دارد که لنز وایدی با دیافراگم F/2.0 را مقابل خود می‌بیند؛ اما متأسفانه بازهم مثل گذشته، از فوکوس خودکار خبری نیست. برای آنکه جزئیات چهره‌ به‌خوبی ثبت شود، باید دست خود را در فاصله‌‌ی بهینه‌‌ی حدودا ۵۰ سانتی‌متری از چهره نگه دارید. سطح جزئیات و گستره‌ی دینامیکی عکس‌های سلفی درحدمطلوبی ارزیابی می‌شود. البته همان‌طورکه در نمونه‌عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید، گاهی نور آفتاب مشکل‌ساز خواهد بود. در عکس‌های سلفی پرتره، گاهی مرز چهره، به‌ویژه در نواحی موها یا گوش‌ها، به‌خوبی از پس‌زمینه تفکیک نمی‌شود.

عکس سلفی با و بدون جلوه‌ی بوکه

Huawei P30 Pro Selfie - Daylight Bokeh
جلوه‌ی بوکه
Huawei P30 Pro Selfie - Daylight
بدون جلوه‌ی بوکه

عکس سلفی در تاریکی با و بدون استفاده از نمایشگر به‌عنوان فلش

Huawei P30 Pro - Lowlight Selfie - Without Flash
سلفی بدون فلش
Huawei P30 Pro Selfie - Lowlight - With Flash
سلفی با فلش

پی ۳۰ پرو با هر سه دوربین خود توانایی ضبط ویدئوهای 4K و Full HD با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را دارد؛ اما فیلم‌برداری Full HD با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه، تنها با دوربین اصلی و اولتراواید میسر خواهد بود. بدین‌ترتیب، پرچم‌دار هواوی ابزارهای متنوعی برای فیلم‌برداری در سناریوهای مختلف دراختیارتان قرار خواهد داد. ناگفته نماند به‌زودی قابلیت Dual View Video نیز در قالب به‌روزرسانی نرم‌افزاری به دوربین اضافه خواهد شد تا با آن امکان فیلم‌برداری هم‌زمان به‌صورت عادی و بزرگ‌نمایی‌شده را داشته باشید.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

دوربین اصلی و تله‌فوتو در هر سه حالت فیلم‌برداری 4K@30fps و 1080p@30fps و 1080p@60fps به‌صورت هم‌زمان لرزش‌‌گیر اپتیکال (OIS) و الکترونیکی (EIS) را به‌کار می‌گیرند؛ اما دوربین اولتراواید، تنها EIS را دراختیار دارد. ناگفته نماند EIS همواره فعال است و شما امکان خاموش‌کردن آن را نخواهید داشت. در حالت کلی، پی ۳۰ پرو در طول روز ویدئوهایی با جزئیات بسیار زیاد و رنگ‌های طبیعی و با لرزش‌های کم ضبط می‌کند؛ اما با ضعیف‌شدن نور محیطی، سطح نویز افزایش و جزئیات ویدئوها کاهش می‌یابد.

بازده و عملکرد

ثبت آنی چندین عکس با نوردهی‌های مختلف و تلفیق آن‌ها و ضبط ویدئوهای 4K‌ و اجرای روان بازی‌های سنگین، همگی به بهره‌گیری گوشی از پردازنده‌ای قدرتمند مشروط است. هواوی برای پاسخ‌دادن به این نیازها در پرچم‌دار جدید خود از پردازنده‌ی کرین ۹۸۰ استفاده می‌کند؛ تراشه‌ای ۷ نانومتری که پیش‌تر آن را با گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو تجربه کرده‌ایم.

کرین ۹۸۰ دربرابر رقبا

پارامترها / پردازنده

کرین ۹۸۰

کرین ۹۷۰

اکسینوس ۹۸۲۰

اسنپدراگون ۸۵۵

اپل A12

CPU

۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲.۶۰ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی اکسینوس M4 با فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Cortex A75 با فرکانس ۲.۳۱ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز

یک هسته‌ی Kryo 485 Gold Prime با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز

۳ هسته‌ی Kryo 485 Gold با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 485 Silver با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Vortex با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Tempest با فرکانس ۱.۵۹ گیگاهرتز

حافظه‌ی کش L2

هسته‌های A76 هرکدام ۵۱۲ کیلوبایت

هسته‌های A55 هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت

۲ مگابایت مشترک

؟

هسته‌ی Gold Prime کش ۵۱۲ کیلوبایتی

هسته‌های Gold هرکدام ۲۵۶ کیلوبایت

هسته‌های Silver هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت

۱۲۸ کیلوبایت L1

۸ مگابایت L2

حافظه‌ی کش L3

۴ مگابایت مشترک در قالب DSU

--

۴ مگابایت مشترک در قالب DSU

۲ مگابایت L3 مشترک در قالب DSU

۳ مگابایت کش سطح سیستم 

--

GPU

آرم Mali-G76MP10

با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز

آرم Mali-G72MP12

با فرکانس ۷۴۶ مگاهرتز

Mali G76 MP12

با فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز

Adreno 640

هفت هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپل

حافظه‌ی رم

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

پهنای باند ۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۳۳ مگاهرتز

پهنای باند ۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه

LPDDR4X

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

پهنای باند ۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه

LPDDR4X

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 3.0

UFS 3.0

--

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

ISP‌ دوگانه‌ی جدید با ۴۶ درصد سرعت بیشتر

پایپ‌لاین ۱۰ بیتی

ISP دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

ISP دوگانه

Spectra 380

ISP اختصاصی با فوکوس خودکار سریع‌تر در محیط‌ تاریک

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

2160p با نرخ ۱۵۰ فریم‌برثانیه

۱۰ بیتی H.265

2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

۱۰ بیتی H.265

--

مودم

LTE Cat.21/18

دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.18/13

دانلود ۱۲۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

Shannon LTE Cat.20/13

دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه

Snapdragon X24 LTE

Cat.20

دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه

--

NPU

بله

بله

بله

--

بله

فرایند ساخت

۷ نانومتری TSMC

۱۰ نانومتری TSMC

۸ نانومتری LPP

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری FinFET

هواوی ادعا می‌کند پردازنده‌ی مرکزی کرین ۹۸۰ درمقایسه‌با نسل گذشته ۷۵ درصد بهبود عملکرد یا ۵۸ درصد بهبود بهره‌وری انرژی را به‌ارمغان می‌آورد؛ درحالی‌که بهبود عملکرد و بهره‌وری واحد پردازش گرافیکی آن به‌ترتیب به ۴۶ و ۱۷۸ درصد می‌رسد. ازآنجاکه پیش‌تر در بررسی میت ۲۰ پرو به‌صورت عمیق تک‌تک واحدهای به‌کاررفته در تراشه‌ی کرین ۹۸۰ را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم، در بررسی پیش‌ رو، به ارائه‌ی مشخصات فنی آن در جدول بالا بسنده ‌کرده‌ایم.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

توانمند؛ مثل کرین ۹۸۰

پی ۳۰ پرو در سه نسخه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی UFS 2.1 و حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی LPDDR4x و یک نسخه‌ی ۶ گیگابایتی با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود. البته امکان ارتقای حافظه ازطریق کارت‌های حافظه‌ی نانومموری تا سقف ۲۵۶ گیگابایتی نیز وجود خواهد داشت. چینی‌ها در رابط کاربری EMUI 9.1 سیستم‌فایل جدیدی به‌کار برده‌اند و با آن افزایش سرعت خواندن و نوشتن را نوید می‌دهند. نتایج بنچمارک AndroBench بهبود نرخ نوشتن درمقایسه‌با میت ۲۰ پرو را نشان می‌دهد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

هواوی پی ۳۰ پرو

۸۵۰.۴۶

۲۵۱.۰۱

۱۴۹.۲۶

۱۵۵.۵۳

گلکسی اس ۱۰ پلاس

۷۹۳.۷۴

۱۹۴.۶۳

۱۳۸.۵۷

۲۴.۱

گلکسی اس ۹ پلاس

۸۲۰.۶۳

۲۰۷.۱۷

۱۳۱.۲۷

۲۲.۶۸

می میکس ۳

۷۲۱.۲۷

۲۵۱.۴۲

۱۴۱.۰۶

۲۰.۸۸

آنر ویو ۲۰

۸۵۱.۷۵

۲۵۱.۲۶

۱۶۷.۸۳

۱۵۳.۷۸

می ۸

۶۸۱.۵۳

۲۰۶.۹۶

۱۳۷.۳۱

۲۳.۶۱

آیپد پرو ۲۰۱۸

۱۴۰۷

۶۴۰

--

--

وان‌پلاس 6T

۷۲۸.۴۳

۲۰۶.۷۷

۱۳۸.۷۸

۲۲.۲۵

میت ۲۰ پرو

۸۵۵.۰۹

۱۹۳.۸۱

۱۵۳.۰۵

۱۳۶.۵۳

آیفون XS Max

۱۶۴۲

۵۲۵

--

--

گلکسی نوت ۹

۸۱۷.۷۷

۱۹۴.۹۲

۱۳۱.۰۵

۲۱.۴

هواوی پی ۲۰ پرو

۸۲۳.۹۳

۱۹۳.۸

۱۴۲.۲۱

۱۵۵.۰۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

حال نوبت به آن می‌رسد تا عملکرد پی ۳۰ پرو را با پردازنده‌ی قدرتمندش زیر ذره‌بین قرار دهیم. ازآنجاکه رزولوشن نمایشگر در بالاترین حالت به ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل می‌رسد، آزمون‌های نرم‌افزاری را فقط با این رزولوشن اجرا می‌کنیم. باوجوداین با‌توجه‌به وجود اسلایدر Performance mode در بخش تنظیمات باتری پی ۳۰ پرو، آزمون‌ها را در دو حالت با Perf. mode روشن و خاموش اجرا خواهیم کرد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

محصول / بنچمارک

Antutu 7/6

3DMark

PCMark

Work 2.0

Geekbench 4

GFXBench

IceStorm Unlimited

Sling Shot Extreme

Overall / Web Browsing

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - High Tier 

Manhattan 3.1

Car Chase

T-Rex

OpenGL

(Onscreen / Offscreen (FPS

هواوی پی ۳۰ پرو

(Performance)

۳۱۴۸۳۵

--

۵۴۳۳۳

۴۲۹۵

۹۳۱۰

۱۰۰۹۳

۳۳۲۹

۹۹۷۶

۱۶

۱۳

۴۹

۵۶

۲۹

۳۳

۶۰

۱۳۷

هواوی پی ۳۰ پرو

۲۰۵۷۰۵

--

۲۷۲۸۳

۲۰۹۶

۷۸۲۳

۷۲۲۳

۳۲۳۹

۹۶۳۵

۱۴

۱۲

۲۴

۲۶

۱۵

۱۷

۵۶

۷۰

هواوی پی ۲۰ پرو

۲۰۰۹۴۹

۱۸۱۴۴۹

۳۱۰۵۱

--

۷۲۴۴

۷۴۴۰

۱۸۹۹

۶۵۴۶

--

۳۸

۳۱

۲۳

۲۳

۶۰

۸۶

گلکسی اس ۱۰ پلاس

(۳۰۴۰ × ۱۴۴۰)

--

--

--

--

--

۱۳

۱۵

۳۷

۶۷

۲۳

۴۳

۶۰

۱۴۱

گلکسی اس ۱۰ پلاس(۲۲۸۰ × ۱۰۸۰)

۳۳۴۹۵۸

--

۵۶۴۹۷

۴۳۹۲

۷۶۰۲

۸۳۴۲

۴۵۲۹

۱۰۴۹۷

۱۹

۱۵

۵۷

۶۷

۴۰

۴۳

۶۰

۱۶۹

گلکسی اس ۹ پلاس

۲۴۳۴۹۳

۲۱۹۹۵۵

۳۷۹۵۸

--

۵۲۰۵

۵۲۲۴

۳۷۵۰

۸۹۹۷

--

۴۴

۴۷

۲۶

۲۸

۶۰

۱۴۶

شیائومی می میکس ۳

۲۹۴۳۱۴

--

۶۳۳۰۴

۴۵۷۰

۸۴۴۱

۶۹۹۸

۲۴۰۹

۸۷۹۰

۲۰

۱۴

۴۵

۵۴

۲۹

۳۰

۵۹

۱۳۴

آنر ویو ۲۰

(Performance)

۳۰۷۹۱۷

--

۵۶۵۷۲

۴۲۱۸

۹۱۶۰

۹۵۸۹

۳۳۴۵

۹۹۱۰

۱۴

۱۱

۴۸

۵۵

۲۹

۳۲

۶۰

۱۳۷

آنر ویو ۲۰

۲۷۷۹۲۹

--

۳۶۰۷۷

۳۶۳۹

۷۷۴۳

۷۴۷۱

۳۳۱۹

۹۶۳۵

۱۲

۱۱

۲۶

۲۶

۱۵

۲۴

۵۶

۶۹

شیائومی می ۸

۲۸۷۸۰۴

--

۶۲۲۲۹

۴۴۹۸

۷۶۰۵

۶۸۸۷

۲۴۳۶

۸۷۹۸

۲۰

۱۲

۴۰

۴۳

۲۵

۲۸

۶۰

۱۰۹

وان‌پلاس 6T

۲۹۶۹۵۰

--

۶۴۶۱۲

۴۷۰۲

۸۶۷۶

۷۳۴۷

۲۳۹۲

۹۰۲۷

۲۰

۱۴

۵۱

۶۰

۳۰

۳۵

۶۰

۱۵۱

هواوی میت ۲۰ پرو

(Performance)

۲۹۷۷۲۴

--

۵۶۹۶۳

۴۲۰۴

۹۳۰۹

۱۰۲۶۰

۳۳۱۴

۹۸۵۷

۱۳

۱۱

۴۴

۵۰

۲۷

۳۱

۶۲

۱۲۵

هواوی میت ۲۰ پرو

۲۰۱۸۹۰

--

۳۶۹۸۱

۳۵۵۶

۷۶۶۳

۷۱۷۱

۳۳۲۲

۹۸۳۷

۱۲

۹.۵

۴۸

۳۶

۲۷

۲۸

۵۶

۶۹

آیپد پرو ۱۱ مدل ۲۰۱۸

۵۴۹۱۳۸

--

۱۰۳۰۵۲

۶۴۸۰

--

۵۳۹۱

۱۶۱۷۳

۴۷.۸

۴۵.۴

۶۷.۵

۱۱۸.۱

۴۸.۱

۷۸.۳

۱۱۹.۹

۴۲۷.۳

آیفون XS Max

۳۵۴۷۲۲

--

۷۷۴۲۸

۳۵۵۱

--

۵۱۰۶

۱۰۹۸۴

۳۴.۴

۱۸.۴

۵۰.۵

۶۶.۳

۳۲.۱

۴۰.۹

۵۹.۹

۱۹۷.۸

گلکسی نوت ۹

۲۳۶۶۶۳

۲۱۰۱۰۰

۴۲۴۴۱

۳۳۸۱

۵۴۵۳

۵۸۸۴

۳۶۹۲

۹۱۴۱

--

۴۵

۴۵

۲۶

۲۸

۵۹

۱۴۷

آیفون ۱۰ 

--

۲۰۳۲۴۵

۶۳۶۹۴

--

--

۴۲۲۲

۹۳۷۱

--

۵۱

۴۳

--

۱۰۴

۱۳۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مطابق انتظار، پی ۳۰ پرو درمقایسه‌با نسل گذشته چه ازلحاظ عملکرد کلی (آزمون‌های انتوتو و PCMark) و چه‌ ازلحاظ عملکرد تک‌ و چندهسته‌ای پردازنده‌ی مرکزی (آزمون گیک‌بنچ) و چه ازلحاظ عملکرد واحد پردازش گرافیکی (3DMark و GFXBench)، پیشرفت چشمگیری نشان می‌دهد. بااین‌حال، همان‌طورکه در جدول بالا مشاهده می‌کنید، گلکسی اس ۱۰ با پردازنده‌ی اکسینوس ۹۸۲۰ در پردازش‌های گرافیکی و پردازش‌های CPU‌محور، اندکی بهتر از رقیب چینی عمل می‌کند. 

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

برای ارزیابی عملکرد پردازنده در حالت واقعی‌تر، ویدئوِ ۱۰ دقیقه‌ای معیار زومیت با رزولوشن 4K را در حالت Perf. mode off و Perf. mode on به‌کمک اپلیکیشن Adobe Clip به ویدئویی با رزولوشن Full HD تبدیل کردیم که این فرایند در دو حالت به‌ترتیب ۱۲ دقیقه و ۳۶ ثانیه و ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه به‌طول انجامید. همان‌طورکه در جدول زیر مشاهده می‌کنید، نتیجه‌ی یادشده شباهت بسیاری به آنر ویو ۲۰ با پردازنده‌ی یکسان دارد؛ اما همچنان به‌طرز فاحشی، ضعیف‌تر از نتیجه‌ی به‌دست‌‌آمده با آیفون ۱۰ و پردازنده‌ی قدیمی A11 است.

تبدیل ویدئو 4K به Full HD

مدل گوشی

زمان موردنیاز

(ثانیه:دقیقه)

هواوی پی ۳۰ پرو (Perf. mode)

۱۱:۳۰

هواوی پی ۳۰ پرو

۱۲:۳۶

گلکسی اس ۱۰ پلاس

۱۱:۱۷

گلکسی اس ۹

۱۶:۲۷

می میکس ۳

۱۸:۱۶

آنر ویو ۲۰

(Performance)

۱۱:۴۸

آنر ویو ۲۰

۱۲:۴۱

آیفون ۱۰

۲:۵۵

* تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

نتایج به‌دست‌آمده در قسمت‌ قبلی، صرفا عملکرد پردازنده در پردازش‌های کوتاه‌مدت را به‌تصویر می‌کشد و معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد گوشی در دنیای واقعی و کاربری‌های سنگینی همچون اجرای مداوم بهترین بازی‌های اندرویدی نیست. بنابراین، آزمون گرافیک‌محور و فوق‌العاده سنگین Sling Shot Extreme را ۱۵ بار به‌صورت متوالی در دو حالت Perf. mode off و Perf. mode on روی پی ۳۰ پرو اجرا می‌کنیم. شما می‌توانید در نمودار زیر، نتیجه را مشاهده کنید.

Huawei P30 Pro - Stress Test

نمودار مذکور نشان می‌دهد پی ۳۰ پرو در حالت Perf. mode عملکرد به‌مراتب پایدارتری دارد؛ هرچند امتیازهای به‌دست‌آمده در این حالت از حدود ۲,۱۰۰ تجاوز نمی‌کنند. پرچم‌دار هواوی در حالت فعال‌بودن اسلایدر Performance با امتیاز ۴,۲۹۵ کار خود را آغاز می‌کند؛ اما درادامه، نوسان‌های بسیاری دارد و حتی امتیاز آن در کمترین حالت به حدود ۲,۳۴۹ می‌رسد. ناگفته نماند در این وضعیت، بدنه‌ی دستگاه نیز به‌شدت داغ می‌شود. 

باتری

گوشی هوشمندی با پردازنده‌ی بهینه‌ی ۷ نانومتری و نمایشگر +FHD و صدالبته باتری با ظرفیت ۴,۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی، احتمالا شارژدهی بسیار مناسبی نیز خواهد داشت؛ به‌‌ویژه اگر این دستگاه یکی دیگر از پرچم‌داران هواوی باشد. چینی‌ها طی سال‌های اخیر، همواره در مینه‌ی شارژدهی محصولات بالارده‌ی خود عملکرد درخشانی داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد این وضعیت برای پی ۳۰ پرو نیز تکرار خواهد شد.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

تمام روز با پی ۳۰ پرو

برای ارزیابی شارژدهی پی ۳۰ پرو، آزمون‌های متداول زومیت را روی آن اجرا می‌کنیم. در آزمون پخش فیلم که پخش ویدئو معیار HD با روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر و صدای قطع‌شده و اتصالات بی‌سیم غیرفعال را شامل می‌شود، پرچم‌دار جدید هواوی ۲۰ ساعت دوام می‌آورد که نتیجه‌ی خارق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند برای مطمئن‌شدن از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده، آزمایش پخش فیلم را دوبار روی گوشی اجرا کردیم.

محصول / آزمون

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

GeekBench

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

Battery LifeTime

(min)

LongTerm Performance

(Frame)

دقیقه:ساعت

امتیاز

دقیقه:ساعت

هواوی پی ۳۰ پرو

(Performance)

۶.۴۷ اینچ

۲۳۴۰

×

۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۰۰

--

۳۷۱.۷

۱۲۸۷

--

۶۶۱۹

۱۴:۲۸

هواوی پی ۳۰ پرو

۲۰:۰۰

۵۸۵.۴

۱۴۲۱

۱۱:۳۶

۷۵۵۲

۱۶:۴۵

گلکسی اس ۱۰ پلاس

۶.۴ اینچ

۳۰۴۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۱۰۰

۱۶:۳۵

۲۳۹.۲

۲۲۸۴

۱۰:۴۲

۴۰۷۲

۷:۰۹

گلکسی اس ۹ پلاس

۶.۲ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۴:۱۷

۱۸۷.۶

۸۶۰.۷

Failed

--

می میکس ۳

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۲۰۰

۱۴:۱۱

۲۱۵.۹

۱۶۹۵

۸:۵۹

۴۶۲۲

۸:۰۶

آنر ویو ۲۰

(Performance)

۶.۴ اینچ

۲۳۱۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۱۸۷.۶

۱۹۱۱

--

--

آنر ویو ۲۰

۱۴:۱۷

۳۶۸.۰

۱۴۳۰

۱۰:۱۳

۶۰۴۹

۱۲:۳۰

شیائومی می ۸

۶.۲۱ اینچ

۲۲۴۸ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۳:۰۵

۲۴۱.۲

۱۸۵۵

۱۰:۰۹

۴۸۰۸

۸:۰۶

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

۱۱ اینچ

۱۶۶۸ × ۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۲:۳۰

۲۴۴.۶

۳۵۶۱.۸

--

--

وان‌پلاس 6T

۶.۴۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۲۳

۱۵۴.۸

۲۴۳۶

۹:۵۶

۴۳۲۰

۷:۴۷

هواوی میت ۲۰ پرو

(Performance)

۶.۳۹ اینچ۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۲۰۰

--

۲۵۹.۳

۱۲۳۰

--

--

هواوی میت ۲۰ پرو

۱۴:۱۷

۳۳۲.۵

۱۳۸۱

۹:۴۰

۶۱۸۰

۱۱:۴۲

آیفون XS Max

۶.۵ اینچ

۲۶۸۸ × ۱۲۴۲ پیکسل‌براینچ

۳۱۷۴

۱۴:۳۱

۲۷۳.۲۵

۲۷۲۵

--

--

--

گلکسی نوت ۹

۶.۴ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۱۰

۱۶۲.۴

۱۶۱۹

Failed*

۴۳۰۰

۷:۱۰

هواوی پی ۲۰ پرو

۶.۱ اینچ

۲۲۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۱۰

۱۹۷.۴

۹۳۳.۷

۹:۱۹

۳۳۵۰

۵:۳۵

آیفون ۱۰

۵.۸ اینچ

۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل

۲۷۱۶

۱۴:۴۰

۲۴۲.۲

۱۵۶۱

--

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پی ۳۰ پرو در بنچمارک باتری PCMark که با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره، شامل وب‌گردی و پخش فیلم یا ویرایش عکس، درحقیقت آزمونی معیار برای تخمین زمان روشن‌ماندن نمایشگر (Screen on Time) با روشنایی ۲۰۰ نیت به‌حساب می‌آید، با ثبت زمان ۱۱ ساعت و ۳۶ دقیقه، بهتر از رقیب کره‌ای ظاهر می‌شود. این گوشی در بنچمارک باتری GeekBench که پردازنده را زیرفشار قرار می‌دهد، نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ی ۱۶ ساعت و ۴۵ دقیقه را ثبت کرد.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

آزمون گرافیکی و ۳۰ مرحله‌ای GFXBench را در دو حالت Perf. mode off و Perf. mode on اجرا کردیم تا باردیگر ناکارآمدی این اسلایدر را شاهد باشیم؛ چراکه پی ۳۰ پرو چه ازنظر مدت شارژدهی و چه پایداری عملکرد، با خاموش‌بودن اسلایدر Performance، نتیجه‌ی بسیاری بهتری کسب می‌کند. با روشن‌بودن اسلایدر، دمای دستگاه به ۴۵ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد؛ درحالی‌که با خاموش‌بودن آن، دمای دستگاه در بیشترین حالت، حدود ۴۱ درجه‌ی سلسیوس است.

Huawei P30 Pro - GFXBench Battery

شارژر پی ۳۰ پرو موسوم به SuperCharge نیز فوق‌العاده سریع است. این شارژر که در بیشترین حالت با نرخ بسیار عالی ۴۰ واتی دستگاه را شارژ می‌کند، می‌‌تواند تنها پس از ۳۰ دقیقه، شارژ باتری را از حالت کاملا خالی به ۷۰ درصد و در یک ساعت به ۱۰۰ درصد برساند. علاوه‌بر شارژر سیمی سریع، پی ۳۰ پرو با شارژ بی‌سیم سریع ۱۵ واتی نیز سازگار است. درضمن، به‌لطف فناوری شارژ بی‌سیم معکوس، می‌تواند نقش پاور‌بانکی بی‌سیم با توان ۴.۵ واتی را نیز برای شارژ دستگاه‌های دیگر را برعهده بگیرد.

جمع‌بندی

مانند هر محصول دیگری، پی ۳۰ پرو بی‌نقص نیست؛ اما بی‌شک نزدیک‌ترین گوشی هوشمند تاریخ هواوی به ایده‌ی گوشی بی‌نقص به‌حساب می‌آید. طراحی زیبا، بدنه‌ی خوش‌ساخت، عملکرد سریع و عاری از کُندی و شارژدهی فوق‌العاده ازجمله‌ ویژگی‌های مهم عضو جدید خانواده‌ی P‌ محسوب می‌شود. باوجوداین، باید توجه کنید ویژگی‌هایی ازاین‌دست را در چند پرچم‌دار اخیر هواوی و شرکت‌های دیگر نیز تجربه کرد‌ه‌ایم. ویژگی چشمگیر و قوت اصلی پی ۳۰ پرو را باید در دوربین آن جست‌وجو کرد؛ جایی‌که پرچم‌دار چینی‌ها به‌واسطه‌ی نوآوری‌هایی مانند به‌کارگیری دوربین تله‌فوتو پریسکوپی با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری، خود را از انبوه رقبا متمایز می‌‌‌کند.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

هواوی با پی ۲۰ پرو حرکت روی لبه‌ی فناوری درزمینه‌ی عکاسی موبایل را آغاز کرد و با میت ۲۰ پرو امکان عکاسی با لنز پرکاربرد و جذاب اولتراواید را دراختیار کاربران قرار داد و اکنون با پی ۳۰ پرو عکاسی در تاریکی و قابلیت بزرگ‌نمایی در گوشی‌های هوشمند را به سطحی کاملا جدید رسانده است. عضو جدید خانواده‌ی P عکاسی در محیط‌های کم‌نور را از وضعیتی وحشتناک و ناخوشایند به تجربه‌ای مفرح و جذاب تبدیل می‌کند؛ به‌طوری‌که بی‌تردید می‌توان آن را سلطان حال حاضر عکاسی موبایل در محیط‌های تاریک دانست. به‌علاوه، ترکیب لنزهای کاربردی واید و اولتراواید و تله‌فوتو به‌ کاربر اجازه می‌دهد با سهولت بیشتری ایده‌های خلاقانه‌ی خود را با تلفن‌همراهش به واقعیت بدل سازد.

البته، پی ۳۰ پرو نقص‌هایی نیز دارد که از جمله‌ مهم‌ترین آن‌‌ها عبارت‌اند از: رابط کاربری نابالغ، وزن نسبتا سنگین، حسگر اثرانگشت نه‌چندان کارآمد و اختلال گه‌گاه در عملکرد لمسی نمایشگر دراثر برخورد کف دست با لبه‌های نمایشگر.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید گوشی با بهترین قیمت و متناسب با بودجه و کارایی موردنظر خود نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های هواوی و برند آنر در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود. همچنین شمل می‌توانید بهترین گوشی‌های هوآوی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید.

نکات مثبت

  • عملکرد فوق‌العاده‌ و کم‌نظیر دوربین در بزرگ‌نمایی و عکاسی شب
  • رابط کاربری بسیار سریع و عاری از کُندی
  • دوربین توانمند در روز
  • شارژدهی عالی باتری
  • شارژر بسیار سریع ۴۰ واتی و شارژر بی‌سیم ۱۵ واتی
  • گواهی IP68

نکات منفی

  • باگ‌های نرم‌افزاری رابط کاربری
  • وزن نسبتا سنگین
  • تداخل عملکرد لمسی نمایشگر در لبه‌های خمیده
  • رزولوشن پایین‌تر نمایشگر درمقایسه‌با رقبای هم‌رده
  • قابلیت اتکای پایین‌تر گستره‌ی دینامیکی دوربین درمقایسه‌با رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات