آلفابت پاییز ۲۰۱۸ را با عملکردی بالاتر از پیش‌بینی‌ها به پایان رسانده است

سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
آلفابت در پایان سال ۲۰۱۸ درآمد و سودی بالاتر از پیش‌بینی کارشناسان ثبت کرد، اما افزایش هزینه‌ها در حوزه‌های مختلف، سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.
تبلیغات

شرکت آلفابت در گزارش مالی اخیر خود، افزایش شدید در هزینه‌های بخش محتوای ویدئویی، نیروی انسانی و تجهیزات را بیان کرد. این گزارش، سرمایه‌گذاران هلدینگ عظیم دنیای فناوری را نگران کرد که درنهایت، موجب کاهش ارزش سهام آن‌ها به میزان ۳ درصد شد.

شرکت مادر گوگل، پیش‌بینی‌های وال‌استریت پیرامون درآمد و سود را پشت سر گذاشته است؛ اما افزایش شدید هزینه‌ها، نگرانی‌هایی را در ذهن سرمایه‌گذاران ایجاد کرد. آن‌ها از خود می‌پرسیدند آیا سرمایه‌های تزریق شده به حوزه‌های جدید کاری، بازدهی لازم را برای شرکت به همراه خواهد داشت؟ درواقع، آن‌ها بخش‌های جدید سرمایه‌گذاری را با بخش سودده موتور جست‌وجو مقایسه می‌کردند.

جورج سالمون، تحلیل‌گر سهام شرکت مالی Hargreaves Lansdown درباره‌ی هزینه‌های جدید آلفابت می‌گوید:

هسته‌ی اصلی کسب‌وکار آن‌ها با سرعت خوبی رشد می‌کند. ازطرفی، هزینه‌های بالای آن‌ها نشان می‌دهد رشد این شرکت، برخلاف پیش‌بینی‌ها با هزینه‌ی پایین امکان‌پذیر نخواهد بود.
گوگل

آلفابت در گزارش سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸، مجموع هزینه‌های خود را ۳۱.۰۷ میلیارد دلار و ۲۶ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبلش اعلام کرد. هزینه‌های نقدی برای خرید دارایی نیز رشدی ۶۴ درصدی داشت و به ۷.۰۸ میلیارد دلار رسید.

افزایش نیروی انسانی در بخش خدمات ابری، یکی از دلایل افزایش هزینه‌ها بود

یکی از دلایل افزایش هزینه‌ها، تزریق سرمایه به بخش نیروی انسانی و خصوصا حوزه‌ی خدمات ابری بوده است. به‌علاوه، دستگاه‌های مخصوص مصرف‌کننده، بهبود پکیج‌‌های ثبت‌نامی یوتیوب و خرید ساختمان‌های اداری در سیلیکون‌ولی و نیویورک نیز جزو هزینه‌های غول موتور جست‌وجو بوده‌اند.

مدیر مالی آلفابت، روث پورات به تحلیل‌گران اعلام کرد که هزینه‌های نقدی برای خرید دارایی‌، در سال جاری کاهشی جزئی خواهد داشت. البته، هزینه کردن برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه‌هایی همچون هوش مصنوعی، دستگاه‌های مخصوص مصرف‌کننده و بازارهای در حال رشد، ادامه می‌یابد.

عملکردی بهتر در درآمد و سود

درآمد آلفابت در سه‌ماهه‌ی چهارم سال گذشته‌ی میلادی، نسبت به سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشت و به ۳۹.۲۸ میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی میانگین وال استریت برای درآمد در آن مدت، ۳۸.۹۳ میلیارد دلار بود که آلفابت آن را پشت سر گذاشت. شایان ذکر است حدود ۸۳ درصد از درآمد فوق، از بخش تبلیغات گوگل به دست آمد.

درآمد گوگل

افزایش تبلیغات شرکت‌ها در ماه‌ها و روزهای پایانی آخر سال میلادی، یکی از دلایلی بود که درآمد گوگل و آلفابت را به میزان قابل توجهی افزایش داد. ساندار پیچای پیش‌ازاین به تحلیل‌گران اعلام کرده بود که میزان خرید کاربران به‌صورت مستقیم از Google.com نسبت به سال قبل، افزایشی در حدود دو برابر داشته است.

سود آلفابت در سه‌ماهه‌های چهارم سال ۲۰۱۸، ۸.۹۵ میلیارد دلار اعلام شد که به‌معنای ۱۲.۷۷ دلار سود برای هر سهم تفسیر می‌شود. در سال ۲۰۱۷، ضرر ۳ میلیارد دلاری برای این شرکت ثبت شده بود. تحلیل‌گران برای این مدت، سود ۷.۶۹ میلیارد دلاری یا ۱۰.۸۷ دلار برای هر سهم را پیش‌بینی کرده بودند.

افزایش هزینه‌ها در هلدینگ عظیم دنیای فناوری، باعث شد تا حاشیه سود عملیاتی آن‌ها از ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۷، به ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۸ برسد.

جیمز کوردول تحلیل‌گر شرکت مالی Atlantic Equities درباره‌ی افزایش هزینه‌های آلفابت می‌گوید:

برای یک شرکت در حال رشد، افزایش هزینه‌ها قابل تحسین است، اما سهم عمده‌ای از هزینه‌های اضافی آن‌ها به بخش خدمات ابری می‌رود که سوددهی آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کوردول اعتقاد دارد گوگل هنوز در بخش خدمات ابری پشت سر رقیب دیرینه‌اش یعنی آمازون حرکت می‌کند.

خبری از Waymo نیست

سرویس جستجوی رایگان، خدمات محتوای ویدئویی و ابزارهای کاربردی گوگل، توسط خیلی عظیمی از کارابران سرتاسر جهان استفاده می‌شوند. البته، در برخی کشورها، به‌خاطر مشکلات حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران، استفاده از سرویس‌های گوگل کاهش داشته است.

waymo

دراین‌میان، سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که رشد آینده‌ی آلفابت، خصوصا در بازارهای درحال رشد، به نرخ‌ کسب‌وکارهای قبلی نمی‌رسد. آن‌ها به بخش‌های دیگری از کسب‌وکار شرکت نگاه می‌کنند و انتظار سوددهی می‌کشند. به‌هرحال، آلفابت اطلاعات زیادی از سرمایه‌گذاری‌های دیگر خود اعلام نکرد که خود موجب نگرانی و سوالات بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شود.

آلفابت هیچ اشاره‌ای به زمان مورد انتظار برای درآمدزایی سرویس خودروهای خودران Waymo نکرد. در ماه اکتبر سال گذشته، این شرکت اعلام کرد که سرویس خودروهای خودرانش، در بخش‌های کوچکی از آریزونا، درآمدزایی داشته است، اما این آمار هنوز در گزارش‌های مالی رسمی آن‌ها، جای خاصی ندارند.

ساندار پیچای سال گذشته اعلام کرد که تعداد قراردادهای حوزه‌ی خدمات ابری گوگل (با ارزش بیش از یک میلیون دلار) ۲ برابر شده است. واحد G Suite که خدمات ابری حرفه‌ای گوگل را در بر می‌گیرد، اکنون حدود ۵ میلیون کاربر دارد که نسبت به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، افزایشی یک میلیون دلاری داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات