آمازون امکان استفاده از کامپیوترهای کوانتومی را فراهم می‌کند

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
آمازون قصد دارد خدماتی به مشتریانش ارائه کند که با استفاده از آن بتوانند از امکانات کامپیوترهای کوانتومی بهره‌مند شوند.
تبلیغات

در‌حالی‌که گوگل و آی‌بی‌ام برای پیشتازی درزمینه‌ی محاسبات کوانتومی باهم به‌سختی رقابت می‌کنند، آمازون از اینکه در میانه راه قرار گرفته، نهایت استفاده را می‌کند. یک ماه پس از مایکروسافت، آمازون اعلام کرد با راه‌اندازی سیستم آمازون براکت (Braket) قصد دارد این امکان را فراهم کند که محاسبات کوانتومی به‌عنوان یکی از سرویس‌های اینترنتی این شرکت دردسترس علاقه‌مندان قرار گیرد. این شرکت در یکی از پست‌های خود نوشته‌ است آمازون براکت یکی از سرویس‌های مدیریت‌شده‌ی اینترنتی آمازون است که در همه‌ی سطوح امنیت و کدگذاری آن تأمین شده‌ است.

البته به‌نظر می‌رسد در‌حال‌حاضر این خدمات تنها دراختیار عده‌ی محدودی از مشتریان آمازون قرار خواهد گرفت که احتمالا آن دسته از مشتریانی هستند که با این شرکت همکاری می‌کنند. این خدمات شامل انجام آزمایش و اجرای شبیه‌سازی روی کامپیوترهای کوانتومی شرکت‌های شریک آمازون مانند D-Wave و IonQ و Rigetti خواهد بود. شرکت‌های شریک آمازون بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان سخت‌افزارهای کوانتومی هستند و درضمن، IonQ شریک تجاری مایکروسافت آژور کوانتوم (Microsoft Azure Quantum) نیز محسوب می‌شود.

آمازون درباره‌ی این خدمات گفته‌ است:

این خدمات به شما اجازه می‌دهد تجربیاتی درزمینه‌ی کیوبیت (Qubits) و مدارهای کوانتومی داشته‌ باشید. می‌توانید مدارهای خود را در محیطی شبیه‌سازی بسازید و اجرا کنید و سپس، آن‌ها را در کامپیوتر کوانتومی واقعی عملی کنید.

آمازون می‌گوید مشغول ساخت مرکز خدمات اینترنتی ویژه‌ی محاسبات کوانتومی است که مرکز اصلی آن در نزدیکی دانشگاه صنعتی کالیفرنیا (Caltech) است. قرار است آمازون در مرکز مذکور تحقیقات مربوط به محاسبات کوانتومی را انجام دهد و احتمالا کاربردهای کامپیوترهای کوانتومی را بررسی کند. مسئول بخش محاسبات کوانتومی آمازون تأیید کرده‌ است این شرکت در حال کار روی سخت‌افزارهای کوانتومی است.

ازلحاظ تئوری، سرعت محاسباتی کامپیوترهای کوانتومی بسیار بیشتر از کامپیوترهای سنتی است. گوگل اخیرا اعلام کرده‌ است توانسته کامپیوتر کوانتومی ۵۴ کیوبیتی به‌نام Sycamore بسازد. اهالی مانتین‌ویو می‌گویند کامپیوتر کوانتومی‌شان توانسته با موفقیت محاسبه‌ای را به‌اتمام برساند که قوی‌ترین ابرکامپیوترها ۱۰ هزار سال زمان برای اتمامش نیاز داشتند.

sycamore

البته هنوز تجاری‌سازی کامپیوترهای کوانتومی فقط یک آرزو است که مشکلات تکنیکی زیادی بر سر راه آن قرار دارد؛ اما تلاش‌های زیاد و سریعی درزمینه‌ی مهندسی کوانتومی در حال انجام است. کامپیوترهای کوانتومی نایاب و بسیار گران‌قیمت هستند؛ به‌همین‌دلیل، آمازون و مایکروسافت هر دو تلاش می‌کنند تا این کامپیوترها را به منبعی اشتراکی و مدیریت‌شده و به‌صورت بالقوه مقیاس‌پذیر تبدیل کنند؛ یعنی شبیه کاری که آمازون با سرویس اینترنتی محاسبات ابری خود انجام داده و بسیار ارزشمند است.

آمازون درباره‌ی هزینه‌ی استفاده از این خدمات هم توضیحاتی داده‌ و گفته‌ است هزینه براساس تأمین‌کننده‌ی سخت‌افزاری که کاربر انتخاب می‌کند، متفاوت خواهد بود و کاربر برای زمانی‌که از کامپیوتر کوانتومی استفاده می‌کند، هزینه پرداخت خواهد کرد. فهرست عمومی قیمت‌ها پس از راه‌اندازی این خدمات اعلام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات