معرفی کتاب «مدیران بزرگ به‌دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند»

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
مطالعه 8 دقیقه
اگر تازه مدیر شده‌اید یا در صدد ارتقای خود هستید، توصیه‌ها و راهنمایی‌های جولی ژو برای شما بسیار مفید خواهد بود. این توصیه‌ها کمکتان می‌کند تا از مدیری معمولی به مدیر متفاوتی تبدیل شوید.
تبلیغات

کتاب «مدیران بزرگ به‌دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند» را شخصی نوشته که معتقد است دلیل تحقق همه‌ی رویدادهای بزرگ، داشتن شیوه‌ی همکاری تیمی است. ژولی جو می‌گوید مدیران بزرگ به‌دنیا نمی‌آیند، آن‌ها ساخته می‌شوند. او در کتاب شرح می‌دهد که این اصلاً اشکالی ندارد که شما به‌عنوان یک مدیر تازه‌کار ندانید چکار می‌کنید. چون مدیران موفق هم زمانی در همین موقعیت بوده‌اند. همچنین درباره‌ی تفاوت عمده میان مدیر معمولی و مدیر موفق صحبت می‌کند.

کتاب ساختن مدیران بزرگ/book the making of a manager

خلاصه کتاب

جولی ژو، مدیر بخش طراحی فیسبوک، در مقدمه‌ی کتاب، مسیر شغلی‌اش را از ابتدای تحصیل در دانشگاه تا استخدام در فیسبوک و رسیدن به جایگاه فعلی‌ به‌طور کامل شرح می‌دهد و در بخش‌هایی از مقدمه چنین می‌گوید:

امیدوارم این کتاب نکات مفیدی به شما ارائه دهد. ولی مهم‌تر از آن، به شما کمک کند چراهای مدیریت را درک کنید. زمانی‌که چراهای مدیریت را فهمیدید، می‌توانید در چگونگی‌های آن نیز موًثر باشید. چرا باید مدیریت وجود داشته باشد؟ چرا باید با کارکنان‌تان جلسات یک‌به‌یک داشته باشید؟ چرا باید فرد الف را به‌جای فرد ب انتخاب کنید؟ چرا برخی مدیران اشتباهات مشابهی مرتکب می‌شوند؟بیشتر کار روزانه‌ی مدیران بازخورد دادن، ایجاد فرهنگ سالم و برنامه‌ریزی مشترک است. اگرچه من طراح هستم، این کتاب راجع به چگونگی ساختن محصولات نیست. مطالب زیادی در مورد چگونگی ایجاد یک طراحی عالی نخواهید دید. همچنین قصد ندارم داستان فیسبوک را برایتان شرح دهم.

پیشنهاد مدیریت و اعطای سمت مدیریتی برای کارمندی که سال‌ها تلاش کرده تا به این جایگاه برسد، می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز و مسرت‌بخش باشد. اما به محض اینکه پشت میز مدیریت می‌نشینید، شما مدیری هستید که اعضای تیمتان انتظار دارند پاسخ همه‌ی سوالات را بدانید. چه اتفاقی می‌افتد اگر شما ندانید باید چکار کنید؟ جولی ژو توضیح می‌دهد که کتاب حاضر را نوشته است تا یک راهنمای کامل برای تمام چیزهایی باشد که در مقام مدیر باید بدانید. همچنین بتوانید شغل خود را به‌درستی به‌دست بگیرید و اعتمادها را به خودتان جلب کنید. علاوه بر این به‌عنوان مدیری توانمند بتوانید تیم خود را به‌سمت افق‌های جدیدتری حرکت دهید.

جولی ژو در کتاب تازه‌اش برخلاف بیشتر کتاب‌های مدیریتی که لحن رسمی و اقتدارگرایانه‌ای دارند، توانسته با کلامی رسا و راحت و مکالمه‌وار، مطالب مهم را برای هر مدیر تازه‌واردی توضیح دهد. توصیه‌های عملی که بلافاصله می‌توانند به عمل تبدیل شوند و همچنین تجربه‌های نویسنده بخشی از مطالب کتاب را دربر می‌گیرد.

کتاب ساختن مدیران بزرگ/book the making of a manager

نویسنده می‌گوید تا پیش از کسب تجربه‌های متعدد مدیریتی، وظایف مدیر را چیز متفاوتی فرض می‌کرده و حال نسبت به چند سال قبل خودش پیشرفت زیادی کرده و به نقاط قابل توجهی رسیده است. او با نوشتن این کتاب سعی دارد تمام آنچه او را به این مسیر هدایت کرده و باعث رشد او شده است، به خواننده ارائه دهد. وظیفه‌ی مدیر، کسب اهدافی بلندمدت نظیر ساختن تیم و پشتیبانی از رشد کاری است، نه برگزاری جلسه و بازخورد دادن. بعضی از موضوعاتی که کتاب به آن‌ها پرداخته است، رهبری، مهارت مدیریت افراد، ایجاد اعتماد و داشتن مراحل یک‌به‌یک کاری است.

مدیر عالی از خود می‌پرسد چگونه می‌تواند با اثرگذاری روی ۳ اهرم اهداف و فرایند و افراد، تیم را به نتایج بهتری برساند. هرچه تیم بزرگ‌تر شود، توانایی مدیر در انجام‌دادن یک کار اهمیتش کمتر و در عوض اهمیت میزان اثرگذاری‌اش بر تیم بیشتر می‌شود. نقش مدیر این نیست که خودش کاری را انجام دهد، بلکه وظیفه‌ی اصلی‌اش بهبود ۳ عنصر مهم یعنی افراد، هدف‌ها و فرایند است. برای مدیر عالی شدن باید ۳ سؤال را از خودتان بپرسید:

۱. آیا رسیدن به یک نتیجه‌ی خاص را از انجام یک مسئولیت خاص انگیزه‌بخش‌تر می‌دانید؟

۲. آیا صحبت کردن با دیگران را دوست دارید؟

۳. آیا می‌توانید در شرایط دشوار آرامش خودتان را حفظ کنید؟

کتاب ساختن مدیران بزرگ/book the making of a manager

همچنین کسی که می‌خواهد مدیر باشد، باید خودش را در این‌باره به چالش بکشد. او باید پاسخ سؤال معمول «چرا می‌خواهید مدیر باشید؟» را پیدا کند. آیا برای پیشرفت در موقعیت شغلی است یا آزادی انتخاب را طلب می‌کند یا اینکه از او خواسته شده است مدیر بشود. در هر صورت پاسخ به این سؤال الزامی است. علاوه بر این یک مدیر باید تفاوت رهبری و مدیریت را بداند. چون این ۲ مفهوم یکسان نیستند. 

فصل‌های کتاب

کتاب حاضر از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

مقدمه: مدیران بزرگ متولد نمی‌شوند، ساخته می‌شوند. اینکه نمی‌دانید چکار کنید، عادی است. هیچ‌کس دیگر هم نمی‌دانست.

فصل اول: مدیریت - یک تعریف تک خطی از شغل مدیریت و چیزی که یک مدیر بزرگ را از مدیر معمولی جدا می‌کند.

فصل دوم: سه ماه اول - چهار نوع مدیر تازه‌کار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با چالش‌های متفاوت و خاص خود در ماه‌های اول کارشان روبه‌رو هستند.

فصل سوم: رهبری یک تیم کوچک - اعتماد، مهم‌ترین عنصر سازنده است. در این فصل می‌آموزید که چرا به آن نیاز دارید و چطور باید اعتماد را ایجاد کنید.

فصل چهارم: هنر بازخورد دادن - بازخورد خوب چگونه بازخوردی است و چطور باید بازخورد داد.

فصل پنجم: مدیریت خود - درک نقاط ضعف و قوت خود و یافتن اعتماد به‌نفس در اوج زمانی‌که احساس می‌کنید تنها آن را وانمود می‌کنید.

فصل ششم: جلسات شگفت‌انگیز - کلماتی که می‌توانند در کنار هم قرار گیرند. شما در این فصل یاد می‌گیرید که چطور قرارگیری درست کلمات را به واقعیت تبدیل کنید.

فصل هفتم: خوب استخدام کردن - یک شرط‌بندی هوشمندانه وقتی مشغول چیدن اعضای تیمتان هستید.

فصل هشتم: کارها را به سرانجام برسانید - هنر توسعه و گسترش نگرشی مشخص و اجرای آن به‌طور عالی و کامل.

فصل نهم: مدیریت یک تیم در حال رشد - راه و روش تفویض و مقیاس‌بندی و مدیریت کردن تیم.

فصل دهم: فرهنگ‌سازی - چطور تیمی را بسازید که دوست دارید بخشی از آن باشید.

سخن پایانی: یک‌درصد از سفر به پایان رسید - آموزش شما به‌عنوان یک مدیر، فارغ از اینکه چند مرحله حرفه‌ای را پشت سر گذاشته‌اید، چیزی است که روزبه‌روز رشد می‌کند.

کتاب ساختن مدیران بزرگ/book the making of a manager

درباره کتاب

عنوان اصلی کتاب حاضر The making of a manager و متعلق به سال ۲۰۱۹ است. این کتاب را نشر نوین توسعه با عنوان کامل «مدیران بزرگ به‌دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند؛ زمانی‌که همه چشم‌ها به شما است چکار باید بکنید» و ترجمه‌ی حمید زعیمی امسال چاپ و منتشر کرد. نشر نوین در تلاش است تا کتاب‌های حوزه کسب‌وکار را به‌طور هم‌زمان با انتشار و چاپ کتاب اصلی، با ترجمه‌ی فارسی در اختیار علاقمندان قرار دهد.

کتاب «مدیران به‌دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند» به‌عنوان کتاب پرفروش سال در مجله وال‌استریت معرفی شد و در اولین سال انتشار خود رتبه‌ی اول را در زمینه‌ی کسب‌وکار در آمازون کسب کرد. 

درباره نویسنده

خانم جولی ژو مدیر ارشد محصولات فیسبوک است که کتاب حاضر را با رویکرد مدیریتی و انگیزه‌ی کمک به مدیران تازه‌کار و ایجاد توانمندی در آن‌ها نوشته است. او به‌دلیل نوشتن کتاب «مدیران بزرگ متولد نمی‌شوند، ساخته می‌شوند» به نویسنده‌ای پرفروش تبدیل شده است. جولی ژو در چین به‌دنیا آمده و در دانشگاه استنفورد در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده است. او ۲ فرزند دارد و اکنون به‌عنوان یک businessperson با همسر و فرزندانش در کالیفرنیا زندگی می‌کند. باید گفت که وی یکی از فعال‌ترین افراد حوزه‌ی طراحی محصول است و مدیریت تیمی را بر عهده دارد که برخی از سرویس‌های موبایلی و تحت وب را با بیش از میلیون‌ها کاربر در هر روز اداره می‌کند.

جولی ژو همچنین درباره‌ی تکنولوژی و طراحی و رهبری در وبلاگ عمومی‌اش و همچنین نشرهایی مثل نیویورک تایمز و   Fast company می‌نویسد.

کتاب ساختن مدیران بزرگ/book the making of a manager

دیدگاه‌های دیگران

نیر ایال نویسنده‌ی کتاب قلاب که پیش‌تر در این مقاله معرفی آن را داشتیم، درباره‌ی کتاب جولی ژو چنین می‌گوید:

جولی ژو مثل یک دوست، در کتابش نکات بسیار مهمی را از طریق اصطلاحات مخصوص حوزه‌ی صنعت در خصوص اینکه یک مدیر چطور می‌تواند با اعتماد به‌نفس پیش برود و به تیمش کمک کند بهترین کار را انجام دهد، مطرح کرده است.

دانیل اچ پینک، نویسنده‌ی کتاب When and Drive درباره‌ی این کتاب گفته است:

آیا مدیر جدیدی هستید؟ کمی ترسیده‌اید؟ نگران نباشید. جولی ژو اینجا است که به شما کمک کند. او پیش از آنکه احساس آمادگی برای مدیرشدن را داشته باشد، در یکی از بزرگ‌ترین استارتاپ‌های نسل ما یعنی فیسبوک، مقام مدیریت به‌دست آورد. اما توانست موفق عمل کند. (و خودش را به اینجا رساند) حالا او حاضر است که به شما هم کمک کند تا در شغلتان رشد کنید و پیش بروید. او با تمرکز با ۳ عنصر اصلی کار یعنی افراد و اهداف و مراحل کار، آنچه را لازم دارید به هر مدیر تازه‌کاری می‌آموزد و شما را در مسیر رشد نگه می‌دارد.

این کتاب در میان کاربران گودریدز محبوبیت یافته و امتیاز ۴.۳ از ۵ و تعداد زیادی نظر مثبت و موافق از آن‌ها دریافت کرده است. شما چه دیدگاهی نسبت به این کتاب دارید؟ آن را با ما در زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات