AMD تا سال ۲۰۲۰ سهم خود را از بازار پردازنده سرور به ۱۰ درصد می‌رساند

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
AMD به افزایش نفوذ خود در بازارهای متنوع پردازنده ادامه می‌دهد و تصمیم دارد سهمش را در دسته‌ی سرور، به عددی دورقمی برساند.
تبلیغات

روث کاتر، معاون ارشد AMD در بازاریابی بین‌المللی در کنفرانس UBS Global Tech از برنامه‌های شرکتش برای افزایش سهم بازار در ماه‌های آینده خبر داد. آن‌ها تصمیم دارند تا در ماه‌های پیش‌رو، سهم خود از بازار سرور را به عددی دورقمی برسانند. روث در مصاحبه با رسانه‌ها داده‌های مهمی از سهم بازار مورد انتظار شرکتش در دسته‌های سرور و مصرف‌کننده به اشتراک گذاشت. داده‌های او تأیید می‌کنند که AMD تصمیم دارد سهم بازار خود را در هر فصل نسبت به فصل قبلی بهبود ببخشد و به آمار تاریخی خود بازگردد.

پردازنده‌های مخصوص سرور نسل اول و دوم اپیک (EPYC)، تمرکز اصلی صحبت‌های مدیر بازاریابی AMD را تشکیل دادند. پردازنده‌های مذکور نه‌تنها منجر به کسب مجدد اعتبار AMD در ارائه‌ی نقشه‌ی راهی چندنسلی در بازار سرور شدند، بلکه به شکل‌گیری یک اکوسیستم عالی پیرامون پلتفرم اپیک هم کمک کردند. اپیک از زمان عرضه قراردادهای قابل‌توجهی با تأمین‌کننده‌های بزرگ همچون سرویس‌های ابری آژور و آمازون AWS به‌دست آورد. سرویس‌های مذکور اکنون از پردازنده‌های اپیک استفاده می‌کنند.

AMD اکنون سهم بازار هفت درصدی را از بخش سرور دنیای پردازنده در اختیار دارد. آن‌ها تصمیم دارند تا مسیر پیشرفت را تا رسیدن به سهم تاریخی گذشته یعنی ۲۶ درصد ادامه دهند. آمار مذکور زمانی با پردازنده‌های سروری Opteron به‌دست آمده بود. به‌هرحال برای رسیدن به اهداف مذکور، باید قدم‌های کوچک‌تر و قابل دسترسی مشخص شوند. هدف کنونی، رسیدن به سهم بازار دورقمی (۱۰ درصد) تا فصل دوم سال ۲۰۲۰ است. فراموش نکنید که تنها چند هفته با شروع فصل اول ۲۰۲۰ فاصله داریم.

هدف کنونی AMD برای افزایش سهم بازار، هدفی کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. باتوجه به نرخ جذب مشتری که اخیرا از نسل دوم پردازنده‌های اپیک شاهد بودیم، چنین هدفی دور از دسترس نخواهد بود. برخی گزارش‌ها حتی ادعا می‌کنند که AMD توانایی رسیدن به هدف مذکور را حتی پیش از فصل دوم ۲۰۲۰ خواهد داشت. مشکلات ادامه‌دار رقیب قدیمی در پردازنده‌های ۱۴ نانومتری و تأخیر در ارائه‌ی محصول، احتمالا کاربران تجاری را به سمت پردازنده‌های حرفه‌ا‌ی‌تر و آینده‌دارتر اپیک از AMD متمایل می‌کند.

پردازنده سرور AMD

روث کاتر در بخشی از صحبت‌های خود پیرامون برنامه‌های آتی شرکت گفت:

نسل اول پردازنده‌های اپیک به‌نام ناپل (Naples) معرفی شد. ما در ماه اوت گذشته، نسل دوم را به‌نام رم (Rome) رونمایی کردیم. امروز سهم بازار هفت درصدی داریم، اما تصمیم گرفته‌ایم تا به سهم بازار تاریخی خود یعنی ۲۶ درصد بازگردیم. البته پیش از رسیدن به آمار تاریخی مذکور، باید ابتدا سهم بازار دورقمی را محقق کنیم. درنهایت هدف ما این است که تا فصل دوم سال ۲۰۲۰ به سهم بازار ۱۰ درصدی برسیم.

با نگاهی به گذشته به یاد می‌آوریم که مدیرعامل سابق اینتل، برایان کرانیچ، ژوئن ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که هدف آن‌ها جلوگیری از AMD در رسیدن به سهم بازار ۱۵ تا ۲۰ درصد است. به‌هرحال امروز AMD در کمتر از سه سال به سهم بازار قابل‌توجهی رسیده است که همچنان هم افزایش می‌یابد. باب سوان، مدیرعامل کنونی اینتل در مصاحبه‌ای گفته بود که دیگر علاقه‌ای به کسب سهم عمده‌ی بازار پردازنده ندارد. درواقع او دنبال کردن چنین استراتژی را برای رشد شرکتش مخرب می‌داند.

پردازنده سرور AMD

پردازنده‌های سرور AMD از لحاظ سوکت با نسل قبلی سازگاری دارند

یکی از مزیت‌های اصلی پردازنده‌های اپیک نسبت به محصولات اینتل، هماهنگی سوکت آن‌ها است. مشتریانی که اکنون از پردازنده‌های ناپل استفاده می‌کنند، به‌محض عرضه‌ی پردازنده‌های نسل بعدی هفت نانومتری رم، امکان نصب آن‌ها را روی سیستم‌های کنونی خود خواهند داشت. AMD همچنین تصمیم دارد تا پردازنده‌های میلان (Milan) مبتنی بر معماری Zen 3 و ژنو (Genova) مبتنی بر معماری Zen 4 را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ معرفی کند.

سال ۲۰۲۰ اهمیت بالایی در مسیر تولید و طراحی AMD دارد. آن‌ها در سال آینده‌ی میلادی معماری هسته‌ی پردازشی Zen 3 را معرفی خواهند کرد. هسته‌ی پردازشی جدید براساس معماری مدرن‌تری تولید می‌شود که طبق ادعای AMD، با افزایش IPC و سرعت کلاک و حتی تعداد هسته‌های بیشتر در هر پردازنده همراه خواهد بود.

در ادامه‌ی صحبت‌های روث پیرامون برنامه‌های آتی شرکت می‌خوانیم:

ما پورتفولیوی خود را به‌خوبی و کامل می‌سازیم. ما باور داریم که قابلیت‌های در دست تولید در نقشه‌ی راه چندنسلی، واقعا در مسیر بهینه‌سازی هزینه‌ی مالکیت محصولات حرکت می‌کنند. چنین مزیتی یکی از ضروریت‌های کاربران دسته‌ی دیتاسنتر محسوب می‌شود.باتوجه به برنامه‌های کنونی، ابتدا به سهم بازار دورقمی می‌رسیم و از آنجا بازگشت به آمار تاریخی از نظر انتظارهای سرمایه‌گذاران، واقعی‌تر خواهد بود. سپس بحث عبور از آن مراحل مطرح می‌شود. شما می‌دانید که معماری Zen به‌عنوان پایه‌ی محصولات ما استفاده می‌شود و اکنون در مراحل طراحی و استفاده از Zen 2 و Zen 3 هستیم و Zen 4 نیز در زمان مناسبی به مسیر اضافه می‌شود. درنتیجه مشتریان ما امروز به رویکردهای چندنسلی علاقه نشان داده‌اند و ما موفق به کسب مجدد اعتبار خود در بازار دیتاسنتر شده‌ایم.
پردازنده سرور AMD

AMD بالاترین سهم بازار تاریخی خود از بازار پردازنده‌های دسکتاپ را ۲۵ درصد بیان می‌کند. آن‌ها اکنون فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به آمار تاریخی ندارند. گزارش‌های متعدد، سهم بازار کنونی شرکت را از بازار پردازنده‌های دسکتاپ ۱۸ درصد بیان می‌کنند. باتوجه به آمار فروش عالی که در ماه‌های گذشته ثبت شد، AMD نه‌تنها توانایی تکرار رکوردهای گذشته را دارد، بلکه قابلیت عبور از آن را نیز خواهد داشت. 

روث درباره‌ی سهم بازار دسکتاپ می‌گوید:

باتوجه به داده‌های Mercury، سهم بازار تاریخی ما در بخش دسکتاپ ۲۵ درصد بود و در بخش لپ‌تاپ، آمار ۱۷ درصد را ثبت کرده بودیم. اکنون هیچ مانعی بر سر راه تکرار رکوردهای تاریخی وجود ندارد. ما ابتدا به آمارهای تاریخی می‌رسیم و از آنجا برای ادامه‌ی مسیر و افزایش سهم بیشتر تلاش می‌کنیم. ازطرفی تنوع محصولات و پوشش همه‌ی بخش‌ها از پایین‌رده تا بالارده برای ما اهمینت زیادی دارد و تلاش می‌کنیم تا کل پورتفولیوی خود را در مسیر بهبود حاشیه‌ی سود توسعه دهیم.
پردازنده سرور AMD

نقشه‌ی راه پردازنده‌های AMD از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰

خانواده‌ی رایزن

Ryzen

1000

Ryzen 2000

Ryzen 3000

Ryzen 4000

Ryzen 5000

معماری

Zen 1

+Zen و Zen 1

+Zen و Zen 2

 Zen 3

Zen 4

فرایند تولید

۱۴ نانومتری

۱۴ نانومتری و ۱۲ نانومتری

هفت نانومتری

هفت نانومتری پلاس

پنج نانومتری؟

پردازنده‌های حرفه‌ای سرور (SP3)

اپیک ناپل

اپیک ناپل

اپیک رم

اپیک میلان

اپیک ژنو

حداکثر هسته‌/رشته‌های پردازشی سرور

۳۲/۶۴

۳۲/۶۴

۶۴/۱۲۸

نامشخص

نامشخص

پردازنده‌های حرفه‌ای دسکتاپ (TR4)

سری رایزن تردریپر ۱۰۰۰

سری رایزن تردریپر ۲۰۰۰

سری رایزن تردریپر ۲۰۰۰ (کستل پیک)

سری رایزن تدریپر ۴۰۰۰

سری رایزن تردریپر ۵۰۰۰

حداکثر هسته/رشته‌‌های پردازشی HEDT

۱۶/۳۲

۳۲/۶۴

۶۴/۱۲۸

۶۴/۱۲۸؟

نامشخص

پردازنده‌های عادی دسکتاپ (AM4)

سری رایزن ۱۰۰۰ (سامیت ریج)

سری رایزن ۲۰۰۰ (پیناکل ریج)

سری رایزن ۳۰۰۰ (ماتیس)

سری رایزن ۴۰۰۰ (ورمیر)

سری رایزن ۵۰۰۰

حداکثر هسته/رشته‌های پردازشی پردازنده عادی

۸/۱۶

۸/۱۶

۱۶/۳۲

نامشخص

نامشخص

پردازنده‌های اقتصادی APU

عدم تولید

سری رایزن ۲۰۰۰ (ریون ریج)

سری رایزن ۳۰۰۰ (پیکاسو ۱۴ نانومتر +Zen)

سری رایزن ۴۰۰۰ (رنیور)

سری رایزن ۵۰۰۰

سال عرضه

۲۰۱۷

۲۰۱۸

۲۰۱۹

۲۰۲۰

۲۰۲۱؟

AMD سال آینده مجموعه‌ی کاملی از نسل بعدی تراشه‌های رایزن ۴۰۰۰ و اپیک میلان را عرضه خواهد کرد. محصولات جدید با فناوری‌های کاملا نو عرضه می‌شوند و قطعا در دسته‌بندی مقایسه‌ای کارایی/قیمت برای همه جذاب خواهند بود. در ماه‌های پیش‌رو و خصوصا نمایشگاه ۲۰۲۰ منتظر اخبار بیشتری از هسته‌ی پردازشی Zen 3 و همچنین خانواده‌ی محصولات اپیک و رایزن باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات