AMD برای اولین‌بار در یک دهه‌ی اخیر، 30 درصد از سهم بازار پردازنده را ازآنِ خود کرد

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
داده‌های جدید نشان می‌دهد سهم AMD از بازار پردازنده‌ها به رقم خیره‌کننده‌ی ۳۰ درصد رسیده و معرفی محصولات جدید در آستانه‌ی فصل تعطیلات، ضامن فروش درخورتوجه این شرکت در آینده‌ی نزدیک خواهد بود.
تبلیغات

سلطه‌ی AMD بر ۳۰ درصد از بازار پردازنده، نه‌تنها در ۱۲ سال اخیر بهترین نتیجه برای این شرکت بوده است؛ بلکه مدرک انکارناپذیری از پیروزی بی‌قید‌و‌شرط این شرکت در بازار یادشده است. براساس داده‌هایی که وب‌سایت CPUBenchmark.net جمع‌آوری کرده، AMD آهسته‌آهسته در حال گرفتن سهم بازار از اینتلی است که پیش‌تر به‌عنوان رهبر در بازار پردازنده‌ها، جایگاهی دست‌نیافتنی داشت.

شکاف میان سهم AMD و اینتل از بازار هنوز بسیار زیاد است؛ اما برآوردها نشان می‌دهد خیز AMD متعاقبا باعث کاهش سهم بازار اینتل شده است؛ به‌گونه‌ای که سهم AMD از بازار پردازنده از ۱۸ درصد پیشین به ۲۳ درصد در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری و ۳۰ درصد در اواخر سه‌ماهه‌ی سوم افزایش پیدا کرده‌ است.

ryzen

افزایش سهم AMD از بازار پردازنده‌ها به‌دنبال رشد باورنکردی ۷۰ درصدی این شرکت پس از راه‌اندازی خط‌تولید پردازنده‌های سری رایزن در سال ۲۰۱۷ اتفاق می‌افتد. از برهه‌ی زمانی یادشده، AMD که به‌صورت سنتی طرفِ مغلوب در جنگ دنیای پردازنده‌ها بوده، با محصولاتی مبتنی‌بر معماری Zen 1 و Zen 2، ازجمله سری رایزن، رایزن پرو، اپیک و ترید‌ریپر، بر رشد خود افزوده است و علاوه‌بر تجربه‌ی فروش چشمگیر، نقدهایی مثبتی نیز دریافت کرده است. تمامی موارد مذکور می‌تواند دلیل نگرانی رقیب قدیمیِ این شرکت، یعنی اینتل باشد.

وب‌سایت CPUBenchmark.net همان‌گونه که از نامش پیدا است، زیرشاخه‌ای از سایت PassMark است و داده‌ها را براساس نتایج حاصل از بنچمارک تراشه‌ها جمع‌آوری می‌کند. بدین‌معنی که پایگاه داده‌ی مذکور با توجه به بنچمارک‌هایی که کاربران از پردازنده‌های خود در این وب‌سایت ثبت می‌کنند، از میزان سهم هریک از پردازنده‌ها در بازار آگاه است. از‌این‌رو، نتایج به‌دست‌آمده از چنین آماری، تنها پردازنده‌هایی را نشان می‌دهد که بیشتر استفاده می‌شوند و هیچ اطلاعاتی از میزان فروش تراشه‌های یادشده به‌دست نمی‌دهد.

بااین‌حال، پیش‌تر ثابت شده است آمار این وب‌سایت شاخصی عالی از تحرکات عمومی در سهم بازار پردازنده‌ها است و با اخباری که پیش‌تر از پیروزی AMD در بازار یادشده منتشر شده‌ بود، هم‌خوانی کاملی دارد. گزارش‌های منتشرشده‌ی پیشین نیز از فروش چشمگیر پردازنده‌های رایزن 7 و 9 در ایالات متحده‌ی آمریکا و اروپا حکایت می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آلمان به‌ازای هر پردازنده‌ی اینتل، چهار عدد از محصولات AMD را فروخته است.

AMD همچنین به‌تازگی دو پردازنده‌ی جدید از سری رایزن را با نام‌های رایزن 9 3900 و رایزن 5 3500X معرفی کرده است و انتظار می‌رود تراشه‌ی رایزن 9 3950X را در ماه آینده روانه‌ی بازار کند. درکنار این محصولات، تولید نسل سوم از پردازنده‌های ترید‌ریپر برپایه‌ی معماری Zen 2 را نیز باید در نظر گرفت. هیجان ناشی از عرضه‌ی محصولات جدید در فصل تعطیلات نیز میزان فروش AMD را افزایش خواهد داد.

ryzen

اگر AMD به بلعیدن بازار اینتل ادامه دهد، مطمئنا اینتل هم چندان دست‌بسته نیست و ورق‌های بسیاری برای روکردن در دست دارد. همین حالا هم این شرکت برای مقابله با درخشش عملکرد AMD، قیمت برخی از محصولات خود را کاهش داده است. رقابت در این عرصه روزبه‌روز هیجان‌انگیزتر می‌شود و باید منتظر ماند و دید در آینده، کدام‌یک از این دو شرکت سهم بیشتری از بازار پردازنده به‌دست خواهد آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات