گوگل با تصاحب فیت بیت به‌دنبال چیست؟

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
در سال‌های اخیر، ابزارهای پوشیدنی رشد خیره‌کننده‌ای تجربه کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری هرکدام به‌دنبال کسب سهم از این بازار پرسود هستند.
تبلیغات

اوایل آبان‌ گفته شد آلفابت، شرکت مادر گوگل، احتمالا در پی تصاحب فیت‌بیت است. در آن مقطع زمانی، ظاهرا گوگل رقمی نیز برای خرید فیت‌بیت به مدیران ارشد این شرکت پیشنهاد داده بود. چند روز پس از انتشار این خبر، اخبار تکمیل‌کننده‌ی دیگری درباره‌ی تصمیم جدید گوگل منتشر شد. براساس اخبار منتشرشده، مشخص بود گوگل با خرید فیت‌بیت، با موفقیت به بازار ساعت‌های هوشمند وارد خواهد شد. گوگل با پرداخت رقمی برابر با ۲/۱ میلیارد دلار می‌خواهد در بازار محصولات مربوط به سلامتی و تناسب‌اندام وارد رقابت با شرکت‌هایی همچون اپل شود.

بیش از یک سال قبل، فیت‌بیت و گوگل وارد همکاری‌های مشترکی در حوزه‌ی سلامت و مراقبت‌های بهداشتی شدند. آوریل گذشته، فیت‌بیت اعلام کرد با همکاری گوگل و ازطریق Google Cloud Healthcare API قصد دارد داده‌های مربوط به سوابق پزشکی الکترونیکی را در اپلیکیشن‌های کاربردی دردسترس کاربران قرار دهد. اهالی مانتین‌ویو با تصاحب فیت‌بیت می‌توانند از گجت‌های پوشیدنی به‌عنوان بستری برای نظارت بر سلامت و تناسب‌اندام کاربران مطابق با قوانین دولت فدرال دراختیار داشته باشد. مدیرعامل فیت‌بیت در سال ۲۰۱۸ نیز وارد همکاری دیگری با گوگل شده بود. وی در آن مقطع زمانی اعلام کرد: 

همکاری با گوگل فرصت مناسبی دراختیار فیت‌بیت قرار می‌دهد تا بتواند در مقیاس وسیع‌تری فناوری‌ خود را در سراسر جهان عرضه کند؛ درنتیجه، تعداد افراد بیشتری در سراسر جهان و البته با سرعت بیشتری می‌توانند از محصولات مبتنی‌بر فناوری‌ فیت‌بیت بهره‌مند شوند. همچنین، این همکاری باعث می‌شود در حوزه‌ی توسعه‌ و ارتقای محصولات بهداشتی نیز بتوانیم عملکرد بهتری از خود نشان دهیم. 

شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی محصولات مربوط به سلامت و بهداشت، هرروز ارتباط نزدیک‌تری با بیماران خود برقرار می‌کنند. گجت‌های پوشیدنی دریچه‌ی جدیدی به حوزه‌ی سلامت گشوده است؛ به‌گونه‌ای که به کاربران کمک می‌کنند ضمن بهره‌مندی از خدمات پیشگیرانه درباره‌ی سلامت، بتوانند در دوره‌ی بیماری نیز از این فناوری‌ها بهترین استفاده را کنند.

فیت بیت / فیتبیت / Fitbit

یکی از مدیران برجسته‌ی حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی و سلامت معتقد است:

سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات حوزه‌ی بهداشت و سلامت نیز همین رویکرد را در پیش گرفته‌اند و به‌دنبال سیستم مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی هستند که بتواند کارایی موفقی داشته باشد. محصولات حوزه‌ی سلامت باید به‌صورت پیوسته و پویا و البته کاربردی بتوانند به بیماران و پزشکان خدمات و سرویس‌های لازم را ارائه بدهند.

نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی 

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که آلفابت و گوگل در تصاحب فیت‌بیت با آن روبه‌رو خواهند بود، موضوع حفظ حریم خصوصی است. در‌حال‌حاضر نیز، شرکت با فشارهای مختلفی در حوزه‌ی حفظ اطلاعات محرمانه‌ی سلامت کاربران در انگیس مواجه است. وقتی موضوع مرگ‌و‌زندگی به‌‌میان می‌آید، برخی داده‌های حساس نباید دردسترس قرار گیرند. ریک استرلو، مدیر بخش سخت‌افزار گوگل، اعلام کرد این شرکت قصد ندارد از داده‌های حساس برای تبلیغات استفاده کند. وی درادامه‌ی صحبت‌هایش اضافه کرد: 

داده‌های شخصی کاربران را هرگز به شرکتی نمی‌فروشیم و داده‌های مربوط به حوزه‌ی سلامت و بهداشت فیت‌بیت قرار نیست برای امور تبلیغاتی استفاده شود. کاربران فیت‌بیت می‌توانند به‌ انتخاب خود داده‌های سلامت را مرور یا منتقل یا حتی حذف کنند. 
فیت بیت / فیتبیت / Fitbit

بی‌شک اگر گوگل در نظر داشته باشد وارد بازار گجت‌های پوشیدنی حوزه‌ی سلامت شود، فیت‌بیت یکی از بهترین گزینه‌ها برای گوگل محسوب می‌شود. همان‌طورکه گفته شد، گوگل با تصاحب فیت‌بیت به‌صورت جدی می‌تواند وارد صنعت تولید محصولات پوشیدنی تناسب‌اندام و سلامت شود.

پس از انتشار اولین اخبار و شایعه‌ها درباره‌ی فروش فیت‌بیت به گوگل، بسیاری از کاربران فیت‌بیت اعلام کردند قصد دارند اپل‌واچ بخرند؛ چراکه نگران حفظ حریم خصوصی خود هستند. گوگل از این موضوع آگاهی کامل دارد و با علم به همین موضوع که ممکن است کاربران فیت‌بیت چه نظری داشته باشند، قصد دارد این شرکت را تصاحب کند. بااین‌همه، چرا گوگل قصد دارد فیت‌بیت را بخرد؟ با تصاحب فیت‌بیت، گوگل می‌تواند به‌سرعت وارد بازار گجت‌های پوشیدنی سلامت و تناسب‌اندام شود و فیت‌بیت بهترین گزینه برای گوگل به‌حساب می‌آید. مدیر بخش سخت‌افزار گوگل سعی کرد این اطمینان‌خاطر را به کاربران بدهد که گوگل به حفظ حریم خصوصی کاربران اهمیت می‌دهد. 

گوگل تاکنون شرکت‌های مختلفی را تصاحب کرده است. اواخر شهریور ۱۳۹۶، موضوع تصاحب اچ‌تی‌سی مطرح شد و این سؤال مهم تا حدی پاسخ داده شد که چرا گوگل بخشی از اچ‌تی‌سی را تصاحب کرد. باوجوداین، چرا اکنون و در این مقطع زمانی گوگل چنین تصمیمی گرفته است؟ چرا گوگل قصد تصاحب فیت‌بیت را دارد؟ 

یکی از استدلال‌های محتمل درباره‌ی تصاحب فیت‌بیت آن است که در این مقطع زمانی، بازار گجت‌های پوشیدنی از رونق خوبی برخوردار است و شرکت‌های مختلفی همچون سامسونگ، گارمین، شیائومی و حتی هواوی، گجت‌های پوشیدنی مختلفی به بازار عرضه کرده‌اند. گوگل نیز با تصاحب فیت‌بیت می‌تواند به‌سرعت وارد بازار گجت‌‌های پوشیدنی حوزه‌ی سلامت و تناسب‌اندام شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات