پنج عادت بد توسعه‌دهنده‌گان نرم افزار

جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
قانون و عادت مشخصی برای توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار وجود ندارد، اما بعضی عادت‌های بد، مانع پیشرفت آن‌ها می‌شود. در این مطلب به مرور سطحی پنج عادت ساده اما بد توسعه‌دهنده‌‌گان نرم‌افزار می‌پردازیم.
تبلیغات

برنامه‌نویسی را می‌توان سبکی از هنر دانست. شاید در حال حاضر تعداد زیادی برنامه‌نویس وجود داشته باشند؛ اما قطعا تعداد آن دسته‌ای که اصولی اقدام به توسعه‌ی محصولات نرم‌افزاری می‌کنند، بسیار کمتر است. در ادامه ۵ نکته‌ی ساده و بنیادین را مرور می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی کیفیت کار و کد‌های خود را افزایش دهید.

۱. کدنویسی بدون سبک و ساختار

توافق بر ساختار کد در مقیاس بزرگتر (معماری) و سبک کد در مقیاس کوچک امر ضروری است. گاهی توسعه‌دهنده‌ها بدون تعیین این موارد پروژه را شروع می‌کنند و با گسترش پروژه، مدیریت آن دشوار می‌شود.

همچنین مشخص بودن نوع ساختار و سبک کدنویسی هنگام کار تیمی، موجب آسان‌تر شدن اداره‌ی کدها و پروژه می‌شود.

۲. نسخه‌برداری (Copy-pasting) کورکورانه از کدها

بدون شک همه ما از کدهای موجود در اینترنت استفاده می‌کنیم. درحقیقت، استفاده مجدد از کد هوشمندانه ترین ایده نیست. هنگام استفاده از کدهای موجود در اینترنت، اجرا شدن آن را بررسی کنید. با اجرا شدن کدهای موجود در اینترنت، فرصت یادگیری را از خود سلب کرده‌اید.

دلیل جست‌وجوی کد، ندانستن روش انجام کار یا صرفه‌جویی در وقت است. سعی کنید کدهای استفاده شده در نرم‌افزار را بفهمید. برای این کار نیازی به‌دنبال کردن خط به خط کدها نیست و تنها کافی است رویکرد استفاده شده در نرم‌افزار را درک کنید.

 شروع مراحل تولید و کدنویسی از ابتدای پروژه، موجب ساده‌تر شدن برنامه می‌شود.

۳. شب بیداری

اکثر توسعه‌دهنده‌ها درشب به کدنویسی می‌پردازند. آن‌ها در طول روز تمرکز کمتری بر کار خود دارند و کمتر به فعالیت و کدنویسی می پردازند. توسعه‌دهنده‌ها در شب زمان بیشتری برای کامپایل و عیب‌یابی برنامه دارند و همچنین هیچ ملاقاتی در آن زمان ندارند.

چرا شب‌ها؟ زیرا شب‌ها تنها هستند و می‌توانند تمرکز بیشتری روی برنامه داشته باشند. به همین دلیل است که اغلب برنامه‌نویسان شب‌ها بیشترین تولید را دارند.

از دیگر دلایل شب بیداری این است که توسعه‌دهنده‌ها هنوز مجبور هستند صبح ها به محل کار خود بروند. بیدار ماندن در اواخر شب، موجب افزایش خستگی و استرس می‌شود. بدون خواب مناسب و کافی، مسائل روحی و فیزیولوژیکی می‌تواند چرخه‌های تقویت‌کننده‌ی منفی خود را مانند فرسودگی، افسردگی، بیماری‌ها و... ایجاد کند.

راه‌حل این است که به‌طور منظم شب‌ها خوب بخوابید، استراحت کنید و یاد بگیرید چگونه در طول روز تمرکز کافی داشته‌ باشید.

۴. فقدان مستندات

در ابتدا باید بدانیم جمع‌آوری اسناد و مدارک برای یک نرم‌افزار بسیار سخت است. نبودن اسناد موجب ایرادات فنی و درآینده مانع توسعه‌ی آن می‌شود.

اگر توسعه‌دهنده‌ها تلاش بیشتری برای مستندسازی فعالیت‌های خود انجام‌دهند، موجب سرعت بخشیدن به فرایند رسیدگی و توسعه‌ی برنامه می‌شوند که در ادامه افزایش توانایی، سرعت و کارآمدی توسعه‌دهنده را به‌همراه خواهد داشت.

۵. نوشتن کد بدون تست کردن

با کنار گذاشتن بحث در مورد جوانب مثبت و منفی توسعه‌ی آزمون محور (Test-driven development)، داشتن برخی از آزمایش‌ها بسیار ضروری است.

برخی ترجیح می‌دهند از ابتدای شروع یک برنامه تست‌ها را انجام‌دهند، برخی دیگر پس از اتمام کدنویسی نرم‌افزار را تست می‌کنند. در هر صورت باید نرم‌افزار را تست کنیم و ایرادات آن را برطرف کنیم.

داشتن آزمونی خوب، توسعه‌دهندگان را ترغیب می‌کند تا با اطمینان بیشتر و ایرادات کمتر، تغییرات را اعمال کنند و مشکلات ساختاری را در کدها برطرف کنند. این کار باعث افزایش سرعت تیم می‌شود و اجازه می‌دهد برنامه‌ی بهتری به کاربر نهایی تحویل داده شود.

ازاین‌پس به عادت‌ها و رفتارهای خود توجه کنید و سعی کنید عادت‌های بد خود را اصلاح کنید تا به یک الگوی ثابت برای شما تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات