بنیان‌گذار ویکی‌پدیا با شبکه اجتماعی WT:Social به رقابت با فیسبوک و توییتر می‌رود

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سایت ویکی‌تریبون (Wikitribune) که توسط هم‌بنیان‌گذار ویکی‌پدیا برای مبارزه با اخبار کذب راه‌اندازی شده بود، با تغییر نام به WT:Social به‌عنوان شبکه اجتماعی و پلتفرم اشتراک‌گذاری اخبار فعالیت خواهد کرد.
تبلیغات

جیمی ولز، هم‌بنیانگذار ویکی‌پدیا، بی‌سروصدا شبکه‌ی اجتماعی جدیدی را راه‌اندازی کرده است و در نظر دارد تا راهی را که فیسبوک و توییتر تاکنون اشتباه رفتند را بهبود بخشد و به رقابت با آن‌ها بپردازد. شبکه‌ی اجتماعی جدید WT: Social نام دارد. ولز اعلام کرده بود که این شبکه‌ی اجتماعی در ۶ نوامبر ۲۵ هزار عضو داشته است و اکنون تعداد اعضای این شبکه‌ی اجتماعی حدود ۷۸ هزار نفر است. سایت ویکی‌تریبون (Wikitribune) که توسط هم‌بنیان‌گذار ویکیپدیا برای مبارزه با اخبار کذب و جعلی راه‌اندازی شده بود، به WT:Social تغییر نام داده و قرار است به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی و پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری اخبار فعالیت خود را ادامه دهد.

jimmy wales هم بنیانگذار ویکیپدیا

جیمی ولز، هم‌بنیانگذار ویکیپدیا

سایت WT:Social، همانند دیگر شبکه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد تا مقالات خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارند. نحوه‌ی درآمدزایی این سایت نیز به‌جای تبلیغات، کمک‌های کاربرانش است. این سایت برخلاف مدل‌های رایج دارای بودجه‌ی تبلیغاتی که توسط گوگل، فیسبوک و توییتر تنظیم شده است؛ از کاربران می‌خواهد تا برای دسترسی به اطلاعات و برقراری ارتباط در سایت هزینه‌ی اشتراک بپردازند. هزینه‌ی اشتراک این سایت در آمریکا ماهانه ۱۲/۹۹ دلار یا سالانه صد دلار خواهد بود و در اروپا و انگلستان نیز به‌ترتیب ماهانه ۱۲ یورو و ۱۰ پوند و سالانه ۹۰ یورو و ۸۰ پوند است. به‌عبارت دیگر، این هزینه‌ی اشتراک تقریبا مشابه اشتراک نتفلیکس و اسپاتیفای است. بااین‌حال، سؤالاتی درباره‌ی محتوای سایت WT: Social وجود دارد که این سایت دقیقا چه محتوایی را به‌اشتراک خواهد گذاشت که کاربران مایل به پرداخت پول به‌ازای آن باشند.

هدف ولز از راه‌اندازی سایت WT:Social جذب تنها ۵۰ هزار یا ۵۰۰ هزار عضو نیست؛ بلکه به‌دنبال ۵۰ میلیون و حتی ۵۰۰ میلیون عضو است

شبکه‌ی اجتماعی WT:Social راه‌اندازی مجدد سایت ویکی‌تریبون است که در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان سرویس به‌اشتراک‌گذاری مبارزه با اخبار کذب و دروغین راه‌اندازی شده بود؛ اما با استقبال کاربران روبه‌رو نشد. جیمی ولز، در آن زمان سرویس جدید خود را محلی برای حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در کنار گروهی از افراد داوطلب می‌دانست تا به مقابله با انتشار اخبار دروغین بپردازند. درپایان، سایت ویکی‌تریبون با اخراج چندین روزنامه‌نگاری که ولز آن‌ها را استخدام کرده بود، به‌کار خود پایان داد. گفتنی است، ویکی‌تریبون به‌پشتوانه کمپین جمع‌آوری کمک مالی راه‌اندازی شده بود. حداقل هزینه‌ی قابل پرداخت، ۱۰ دلار به ازای هر ماه بود که البته کاربران می‌توانستند هر مبلغ دلخواهی نیز پرداخت کنند.

ولز، درگفتگو با فایننشال تایمز در مورد پروژه‌ی جدید و پیشنهاد ناخوشایند سایت برای مصرف‌کنندگان یا حتی برخی کاربران که انتظار دارند شبکه‌های اجتماعی آزاد و رایگان باشد، صحبت کرد:

مدل تجاری کسب‌و‌کار شبکه‌های اجتماعی که کاملا وابسته به تبلیغات هستند، مشکل‌ساز است و به‌نظر می‌رسد برنده‌ی واقعی محتواهای بی‌کیفیت و کم‌کیفیت خواهند بود.

ولز امیدوار است که شبکه‌ی اجتماعی WT: Social بتواند توجه ۵۰ میلیون تا نیم میلیارد کاربر را به خود جلب کند. همچنین، او با اشاره به موفقیت نتفلیکس و اسپاتیفای در جذب افراد که مایل به پرداخت هزینه درازای محتوای «معنادار» هستند، آینده‌ی درخشانی را برای سایت جدیدش تصور می‌کند.  

عضویت در سایت WT:Social فعلا رایگان گزارش شده است؛ ولی در حال حاضر برای ملحق شدن به آن یا باید در لیست انتظار قرار گرفت یا اینکه پول پرداخت کرد. تاکنون، فقط ۲۰۰ نفر برای گذر از لیست انتظار با پرداخت هزینه به عضویت این سایت درآمده‌اند. ولز انتظار ندارد که شبکه‌ی اجتماعی برای او سودآور باشد، اما پیش‌بینی می‌کند که با کارکنان فعلی خود می‌تواند درآمدی پایدار داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات