پردازنده‌های شتاب‌یافته جدید AMD بین ۱۲ تا ۱۵ واحد محاسباتی خواهند داشت

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در صورت صحت شایعات مربوط به APUهای جدید AMD، تراشه‌های مذکور با توانی در حدود ۲٫۵ ترافلاپس کارت‌های گرافیکی میان‌رده اینتل و انویدیا را شکست خواهند داد.
تبلیغات

همان‌گونه که پیش‌تر در حدود یک ماه پیش اخباری مبنی‌بر رونمایی از نسل چهارم پردازنده‌های شتاب‌یافته (APU) سری رایزن AMD  با کدنام Renoir در رویداد CES ۲۰۲۰ منتشر شده بود، درزهای خبری جدید در توییتر نیز با تصدیق این موضوع جزئیات بیشتری را در مورد ۴ نوع بالقوه از APUهای Renoir فاش می‌کند. APU مخفف عبارت Accelerated Processing Unit به‌معنای واحد پردازش شتاب‌یافته بوده و نامی تبلیغاتی برای پردازنده‌های AMD با کارت گرافیک مجتمع است. 

از آن‌جایی که مشخصات مذکور هنوز تأیید نشده‌اند، لازم است تا با دیده‌ی شک و تردید مورد بررسی قرار گیرند. مدیرعامل AMD، لیزا سو، پیش‌تر تأیید کرده بود که سری موبایلی پردازنده‌های رایزن 4000 با لیتوگرافی ۷ نانومتری توسط شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) تولید شده و اوایل سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد. در ادامه مشخصات احتمالی APUهای سری Renoir مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.

پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ Renoir شرکت AMD برپایه‌ معماری وگا حداکثر ۱۵ واحد محاسباتی (CU) را در خود جای داده‌اند

تاکنون هیچ‌یک از مشخصات APUهای سری Renoir فاش نشده بود و تنها اطلاعات به‌دست آمده مربوط به زمان عرضه‌ی محصول یادشده در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی می‌شد. اما حالا حساب کاربری KOMACHI ENSAKA که در زمینه‌ی افشاگری‌های مربوط به قطعات سخت‌افزاری شناخته‌ شده است، اطلاعاتی را در رابطه با APUهای جدید AMD فاش کرده است. کاربر توییتر، Locuza نیز باتوجه اطلاعات یادشده، حدس و گمان‌هایی را مطرح کرده که در صورت صحت، نشان می‌دهد پردازنده‌های یادشده به‌صورت بالقوه‌ای دارای عملکردی فراتر از انتظار بوده و رقیبی جدی برای انویدیا و کارت‌های گرافیکی مجتمع و مجزایِ اینتل محسوب می‌شوند.

amd apu

تصویر بالا مربوط به توییت KOMACHI ENSAKA بوده و تمامی حدس و گمان‌ها برپایه‌ی  این توییت بنا شده‌اند. Locuza با استفاده از مشخصات مذکور، پیکری‌بندی‌های ممکن برای APUهای سری Renoir را محاسبه کرده و آن‌ها را در ۴ دسته با طراحی‌های مختلف تقسیم‌بندی کرده است. در پردازنده‌های جدید سری Renoir از نظر کاربر یادشده، واحدهای محاسباتی بین بازه‌ی ۱۲ تا ۱۵ عددی خواهد بود. ذکر این نکته لازم است که پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ای که دارای ۱۲ واحد محاسباتی بوده، بین ۴ نوع طراحی، تنها طرحی است که تاکنون مورد تأیید قرار گرفته و سایر انواع دسته‌بندی‌شده در حال حاضر تنها حدس و گمان‌هایی بر پایه‌ی اطلاعات موجود هستند. پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در APUهای مذکور بر پایه‌ی معماری گرافیکی وگا بوده و در بیشترین حالت، همراه‌با پردازنده‌ی اصلی ۴۵ وات توان طراحی حرارتی دارند.

در مورد فهرستی که KOMACHI ENSAKA منتشر کرده، نکته‌ای جالب وجود دارد. آن نوع از APU که بالاترین مشخصات را دارد، رایزن 9 نام داشته و طراحی B12 را پشتیبانی می‌کند. طراحی B12 اساسا به‌معنی ‍۱۲ واحد محاسباتی بوده و می‌توان تاحدودی مطمئن بود، تنها طرحی است که در آینده‌ی نزدیک به بازار عرضه می‌شود. در میان پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی حال حاضر AMD، مدل Ryzen 5 3400G بالاترین پیکربندی را داشته و با پشتیبانی از ۱۱ واحد محاسباتی تحت معماری وگا، تا ۱٫۹ ترافلاپس توان پردازشی دارد. باتوجه به تعداد واحدهای محاسباتی در APUهای جدید AMD و نرخ کلاک بالاترشان، این پردازنده‌ها به‌راحتی توانی بالاتر از ۲٫۲ ترافلاپس خواهند داشت. برای درک بهتر این مقدار کافی است توان پردازش گرافیکی پردازنده‌ی MX250 انویدیا را درنظر گرفت که در بیشترین حالت ۱٫۴ ترافلاپس است.

                                                                                  با کلیک روی تصویر آن را در اندازه‌ی واقعی ببینید

توضیحاتی که Locuza در رابطه با دسته‌بندی‌های خود (مطابق با جدول بالا) منتشر کرده به شکل زیر است:

  • یکی از جزئیات خوب برای آگاهی در مورد نسل پنجم از دستورالعمل‌های GCN (دستورالعمل‌های مربوط به معماری وگا) دارا بودن ۳ واحد محاسباتی به ازای هر حافظه کش سطح یک دستورالعمل و هر کش ثابت است.
  • در پیکربندی ۴ دسته‌ای از کش سطح یک و کش ثابت، بیشترین اعداد واحدهای محاسباتی ۱۲ است.
  • در حالتی که ۱۳ واحد محاسباتی وجود داشته باشد، یکه دسته‌ی اضافیِ ۳۲ کیلوبایتی از حافظه کش سطح یک دستورالعمل و ۱۶ کیلوبایتی از کش ثابت وجود خواهد داشت.
  • پیکربندی نوع یک از ۱۳ واحد محاسباتی بسیار نامحتمل بوده و پیکربندی دوم واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد. با این حال ۱۲، ۱۴ یا ۱۵ واحد محاسباتی منطقی‌تر است.

ار آن‌جایی که پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی Renoir احتمالا تحت لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید خواهد شد، کاربران پیشرفت‌های چشم‌گیری را در سرعت کلاک محصول مذکور شاهد خواهند بود. بنابراین این APUها که مبتنی‌بر نسل پنجم از دستورالعمل‌های GCN هستند، هنگام مقایسه براساس کارایی واحدهای محاسباتی، عملکرد به‌مراتب بهتری از سری Raven Ridge خواهند داشت. اگر تنها ۲۰۰ مگاهرتز بهبود در سرعت پردازشی را شاهد باشیم، با یک محاسبه‌ی نظری می‌توان گفت ۲٫۵ ترافلاپس توان پردازشی در نسخه‌ی دارای ۱۳ واحد محاسباتی و ۳٫۱ ترافلاپس توان پردازشی در نوع ۱۵ واحد محاسباتی را در APUهای جدید خواهیم داشت. سری Renoir با عملکردی در این سطح قطعا کارت‌های گرافیکی انویدیا و سری Iris Pro اینتل را شکست خواهد داد.

درحالی‌که انویدیا هنوز از تراشه‌های با لیتوگرافی 16NFF شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان استفاده می‌کند، تفاوت در لیتوگرافی به کار رفته در محصولات تیم آبی و قرمز در حال نمایان‌شدن است. انویدیا اگر بخواهد در رقابت با AMD برگ برنده‌ای داشته باشد، باید در کارت گرافیکش از لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده کند. قدیمی بودن لیتوگرافی ساخت در پردازنده‌های میان‌رده‌ی MX250 به غایت مشهود بوده و اگر این تراشه واقعا ۱٫۴ ترافلاپس توان پردازشی داشته باشد، برای سال ۲۰۲۰ گزینه‌ی موجهی نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات