مشخصات APUهای ۷ نانومتری AMD Renoir فاش شد

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
ساعاتی پیش بنچمارک منتسب به سه مورد از پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی جدید Renoir شرکت AMD در فضای وب فاش شد که از عملکرد به‌نسبت خوب آن‌ها حکایت دارد.
تبلیغات

نسل چهارم پردازنده‌های شتاب‌یافته (APU) سری رایزن AMD که از آن‌ها با کدنام Renoir یاد می‌شود، از هسته‌های پردازشی ذن ۲ (Zen 2) مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده می‌کنند. ساعاتی پیش مشخصات این پردازنده‌ها در کنار بنچمارک منتسب به آن‌ها در فضای وب فاش شد تا به‌طور کلی بفهمیم قرار است با چه تراشه‌هایی سروکار داشته باشیم.

پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی خانواده‌ی Renoir AMD احتمالا تا پیش از آغاز نمایشگاه CES ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی معرفی خواهند شد. این پردازنده‌ها قطعا عملکرد بسیار بهتری نسبت به APU-های نسل سوم سری Picasso خواهند داشت و به‌لطف بهره‌مندی از لیتوگرافی ۷ نانومتری، مصرف برق‌شان کمتر خواهد بود. این دو مورد در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی نسل چهارم رایزن AMD به محصولاتی عالی و کاربردی برای نوت‌بوک‌ها و حتی لپ‌تاپ‌های گیمینگ تبدیل شوند. 

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی نسل چهارم AMD قرار است دارای هسته‌هایی با معماری ذن ۲ و لیتوگرافی ۷ نانومتری باشند؛ ناگفته نماند که نسل سوم پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی AMD از هسته‌های مبتنی بر معماری ذن پلاس (+Zen) بهره می‌گیرند. پردازنده‌های ۷ نانومتری جدید AMD افزون بر هسته‌های ذن ۲ دارای ویژگی‌های متعدد دیگری نیز هستند که همه‌ی آن را می‌توان به بحث گذاشت. این پردازنده‌ها به‌لطف داشتن هسته‌های ذن ۲ بهره‌وری بسیار بهتری نسبت به پردازنده‌های نسل پیشین که مبتنی بر هسته‌های ۱۲ نانومتری ذن پلاس هستند خواهند داشت. در ضمن پردازنده‌های خانواده‌ی Renoir از موتور گرافیکی جدید و قدرتمندتری استفاده خواهند کرد؛ گفته می‌شود که این موتور گرافیکی یا به‌طور کامل مبتنی بر معماری نوی (Navi) خواهد بود یا به‌صورت هیبریدی از معماری وگا (Vega)‌ با مجموعه‌ای از ویژگی‌های مدرن اضافی بهره خواهد گرفت.

همان‌طور که در اسکرین‌شات‌های بالا می‌بینید،‌ سه پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی نسل چهارم AMD همراه‌با بنچمارک‌شان در فضای وب رؤیت شده‌اند

سه پردازنده‌ای که در اسکرین‌شات‌های بالا قابل‌مشاهده هستند، نخستین‌ بار توسط رسانه‌ی TechPowerUP رؤیت شدند. این رسانه می‌گوید که تراشه‌های موردبحث به‌احتمال زیاد دارای مشخصات فنی متفاوتی خواهند بود و از قدرت پردازشی متفاوتی استفاده خواهند کرد. تمامی این تراشه‌ها ظاهرا روی مادربرد AMD Celadon-RN آزمایش شده‌اند؛ این یعنی آزمایش‌های فاش‌شده، آزمایش‌های داخلی AMD محسوب می‌شوند. 

تاکنون به تعداد هسته‌های پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی سری Renoir و همچنین نام دقیق آن‌ها اشاره نشده است؛ با این حال از آن‌جایی که پردازنده‌های یادشده در ماه سپتامبر گذشته در بنچمارک 3DMark 11 حضور پیدا کرده‌اند، برخی از مشخصات فنی مربوط به آن‌ها را می‌دانیم. در اسکرین‌شات‌های بالا می‌بینید که با وجود ارائه‌ی دقیق URL مربوط به بنچمارک‌ها، نتایج آن‌ها پنهان شده است. 

AMD

ظاهرا نخستین مدل از تراشه‌های جدید AMD از پردازنده‌ای مرکزی (CPU) با فرکانس پردازشی ۱/۷ گیگاهرتز و پردازنده‌ای گرافیکی (GPU) با فرکانس پردازشی ۱/۵ گیگاهرتز بهره می‌گیرد. سرعت پردازشی حافظه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی این APU معادل ۲٬۶۶۶ مگاهرتز است که به‌صورت غیرمستقیم به حافظه‌ی DDR4 اشاره می‌کند. این مدل از پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی AMD توانسته است در بنچمارک 3DMark 11 امتیاز کلی ۳٬۵۷۸ را از لحاظ عملکرد کسب کند. 

مقاله‌های مرتبط:

    دومین مدل از پردازنده‌های خانواده‌ی Renoir ظاهرا به پردازنده‌ای مرکزی با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز مجهز شده است؛ در ضمن در اسکرین‌شات‌های بالا هیچ‌گونه اثری از فرکانس پردازشی حافظه‌ی گرافیکی این پردازنده و همچنین فرکانس حافظه‌ی رم آن دیده نمی‌شود. این مدل توانسته است در بنچمارک 3DMark 11 امتیاز کلی ۳٬۱۴۳ را کسب کند تا در زیر پردازنده‌ی اول قرار بگیرد. 

    در نهایت به مدل سوم پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی جدید AMD می‌رسیم؛ براساس اسناد فاش‌شده، این پردازنده‌ی شتاب‌یافته از پردازنده‌ای مرکزی با فرکانس ۲/۰ گیگاهرتز و پردازنده‌ای گرافیکی با فرکانس ۱/۱ گیگاهرتز استفاده می‌کند. در ضمن پردازنده‌ی موردبحث در مقایسه با دو پردازنده‌ی اول امتیاز کمتری را کسب کرده است (۲٬۳۷۴)؛ موضوعی که نشان می‌دهد با پردازنده‌ای پایین‌رده سروکار داریم. البته این موضوع را می‌شد با نگاهی به فرکانس پردازشی CPU آن نیز حدس زد.

    نقشه‌ی راه پردازنده‌های مرکزی AMD در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰

    پارامتر / نام پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

    رایزن سری ۱۰۰۰

    رایزن سری ۲۰۰۰

    رایزن سری ۳۰۰۰

    رایزن سری ۴۰۰۰

    رایزن سری ۵۰۰۰

    معماری

    ذن ۱

    ذن ۱ / ذن پلاس

    ذن ۲ / ذن پلاس

    ذن ۳

    ذن ۴

    لیتوگرافی

    ۱۴ نانومتری

    ۱۴ نانومتری / ۱۲ نانومتری

    ۷ نانومتری

    ۷ نانومتر پلاس

    احتمالا ۵ نانومتری یا ۶ نانومتری

    پردازنده‌های رده‌بالای سرور (با پشتیبانی از سوکت SP3)

    EPYC Naples

    EPYC Naples

    EPYC Rome

    EPYC Milan

    EPYC Genoa

    حداکثر تعداد هسته‌های سرور / حداکثر تعداد تردهای سرور

    ۳۲ / ۶۴

    ۳۲ / ۶۴

    ۶۴ / ۱۲۸

    نامشخص

    نامشخص

    پردازنده‌های رده‌بالای دسکتاپ (با پشتیبانی از سوکت TR4)

    رایزن تردریپر سری ۱۰۰۰

    رایزن تردریپر سری ۲۰۰۰

    رایزن تردریپر سری ۳۰۰۰ (Castle Peak)

    رایزن تردریپر سری ۴۰۰۰

    رایزن تردریپر سری ۵۰۰۰

    حداکثر تعداد هسته‌های پردازنده‌های رده‌بالا / حداکثر تعداد تردهای پردازنده‌های رده‌بالا

    ۱۶ / ۳۲

    ۳۲ / ۶۴

    احتمالا ۶۴ / ۱۲۸

    نامشخص

    نامشخص

    پردازنده‌های میان‌رده (Mainstream) دسکتاپ (با پشتیبانی از سوکت AM4)

    رایزن سری ۱۰۰۰ (Summit Ridge)

    رایزن سری ۲۰۰۰ (Pinnacle Ridge)

    رایزن سری ۳۰۰۰ (Matisse)

    رایزن سری ۴۰۰۰ (Vermeer)

    رایزن سری ۵۰۰۰

    حداکثر تعداد هسته‌های پردازنده‌های میان‌رده / حداکثر تعداد تردهای پردازنده‌های میا‌ن‌رده

    ۸ / ۱۶

    ۸ / ۱۶

    ۱۶ / ۳۲

    نامشخص

    نامشخص

    پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی اقتصادی (با پشتیبانی از سوکت AM4)

    نامشخص

    رایزن سری ۲۰۰۰ (Raven Ridge)

    رایزن سری ۳۰۰۰ (پیکاسو مبتنی بر معماری ۱۴ نانومتری ذن پلاس)

    رایزن سری ۴۰۰۰ (Renior)

    رایزن سری ۵۰۰۰

    تاریخ عرضه

    ۲۰۱۷

    ۲۰۱۸

    ۲۰۱۹

    ۲۰۲۰

    احتمالا ۲۰۲۱

    پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی نسل چهارم رایزن با کدنام Renior احتمالا از سوکت‌های FP6 (برای نوت‌بوک‌ها)‌ و AM4 (برای رایانه‌های دسکتاپ) پشتیبانی خواهند کرد. پردازنده‌های فعلی AMD برای نوت‌بوک‌ها از سوکت FP5 پشتیبانی می‌کنند و از آن‌جایی که FP6 تغییرات عمده‌ای را نسبت به FP5 به‌خود دیده است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پردازنده‌های سری Renior به ویژگی‌های متعدد بیشتری مجهز شوند.

    اخبار جدید فاش‌شده نشان می‌دهند که پردازنده‌های حاضر در جدول زیر که همگی متعلق به خانواده‌ی Renior هستند از سوکت FP6 پشتیبانی خواهند کرد:

    فهرست پردازنده‌های Renior مجهز به سوکت FP6

    AMD Ryzen 9 B12 با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۴۵ وات

    AMD Ryzen 7 B10 با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۴۵ وات

    AMD Ryzen 5 B8 با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۴۵ وات

    AMD Ryzen 9 PRO B12 با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۱۵ وات

    AMD Ryzen 7 PRO B10 با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۱۵ وات

    AMD Ryzen 5 PRO B8 با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۱۵ وات

    AMD Ryzen 3 PRO B6 با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۱۵ وات

    داده‌های جدول بالا نشان می‌دهند که AMD قصد دارد پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی نسل چهارم رایزن را در دو مدل معمولی و PRO عرضه کند. مدل‌های معمولی این پردازنده‌ها ظاهرا از توان طراحی حرارتی ۴۵ وات استفاده خواهند کرد؛ ناگفته نماند که پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی نسل سوم رایزن از توان طراحی حرارتی ۳۵ وات بهره‌مند هستند. افزون بر این موارد، به مدل‌های PRO از پردازنده‌های نسل چهارم می‌رسیم که براساس جدول بالا از توان طراحی حرارتی ۱۵ وات بهره می‌گیرند.

    نکته‌ی جالب‌توجه این است که ظاهرا AMD می‌خواهد پردازنده‌های مخصوص نوت‌بوک را با نام Ryzen 9 عرضه کند تا از این طریق به جنگ پردازنده‌های ۴۵ واتی Core i9 اینتل برود. بدون شک مشاهده‌ی رقابت بین پردازنده‌های Renoir شرکت AMD با پردازنده‌های نسل یازدهمی تایگر لیک (Tiger Lake) اینتل با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در سال ۲۰۲۰ دیدنی خواهد بود.

    دیدگاه شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات