گزارش مالی فیسبوک منتشر شد؛ افزایش فروش با وجود انتقادهای شدید به تبلیغات سیاسی

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
فیسبوک گزارش مالی فصل سوم سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که نشان از افزایش فروش و البته افزایش هزینه‌های غول شبکه‌های اجتماعی دارد.
تبلیغات

فیسبوک در گزارش مالی فصل سوم سال ۲۰۱۹، از افزایش تعداد کاربران در بازارهای پردرآمد خبر داد. آمار جدید، نشان‌دهنده‌ی سومین فصل رشد فروش برای غول شبکه‌های اجتماعی بود. زاکربرگ پس از انتشار گزارش مالی، صحبت‌هایی با تحلیل‌گران داشت که به‌نوعی افزایش فروش شرکت را در سایه‌ی تبلیغات سیاسی بحث‌برانگیز قرار داد.

پس از انتشار گزارش مالی فیسبوک، ارزش سهام این شرکت با رشد ۴/۵ درصدی به ۱۹۶/۶۴ دلار رسید؛ عددی که رکورد قبلی شرکت در ماه ژوئن ۲۰۱۸ و رسیدن به ارزش ۱۹۴/۳۲ دلار را شکست. افزایش هزینه‌ها در سال گذشته باعث شد تا ارزش سهام پس از ماه ژوئن، کاهش پیدا کند. فیسبوک در سه سال گذشته هدف انتقادهای شدید از سوی کاربران و کارشناسان بود که دو موضوع مدیریت داده‌های کاربران و ‌ناتوانی آن‌ها در حفظ یکپارچگی فید خبری را هدف قرار می‌دادند.

مارک زاکربرگ در سخنرانی پس از انتشار گزارش مالی، از انتشار تبلیغات سیاسی در پلتفرم شرکتش دفاع کرد. اخیرا انتقادهای زیادی به‌خاطر انتشار تبلیغات سیاسی با وعده‌ها و ادعاهای دروغین به فیسبوک می‌شود. زاکربرگ می‌گوید شرکتش حاضر به ایجاد محدودیت‌های سیاسی نیست، هرچند رقیب آن‌ها، توییتر، اعلام کرد که تمامی تبلیغات سیاسی پلتفرمش را در سرتاسر جهان، متوقف می‌کند.

فیسبوک تأیید کرد که برخی از کارمندان، در نامه‌ای داخلی نسبت به انتشار تبلیغات سیاسی انتقاد کرده‌اند. ازطرفی زاکربرگ تخمین می‌زند که این دسته از تبلیغات و درآمد از سوی سیاست‌مداران، سال آینده تنها ۰/۵ درصد از درآمد شرکت را تشکیل دهند. او در ادامه پیش‌بینی کرد که افزایش انتقادها به تبلیغات سیاسی، موجب بازرسی‌هایی از عملکرد شرکت شود. درنهایت مدیرعامل فیسبوک، چنین سبکی از انتقادها را باعث ایجاد بحران جدی و دشوار کردن سال آینده‌ی میلادی دانست.

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ هفته‌ی گذشته در جلسه‌ی استماع کنگره‌ی آمریکا شرکت داشت و با سؤال‌های تهاجمی از سوی قانون‌گذاران روبه‌رو شد. آن‌ها پیرامون اقدام‌های فیسبوک در جهت مقابله با اطلاعات غلط در پلتفرم، پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده‌ی آمریکا، انتقادهای شدیدی را مطرح کردند. غول شبکه‌های اجتماعی درحال حاضر نیز بازرسی‌های جدی را به‌خاطر رویکردهای رقابتی تجربه می‌‌کند. وزارت دادگستری، کمیسیون بورس و اوراق بهادار و ۴۷ دادستان، روندی قانونی را نسبت به رویکردهای رقابتی فیسبوک در پیش گرفته‌اند.

مدیرعامل فیسبوک در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توضیح بازرسی‌ها پیرامون رویکردهای رقابتی پرداخت و خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ را یکی از موضوعات اصلی مورد مناقشه دانست. او می‌گوید اگرچه فیسبوک یک رقیب را خریداری کرد، موفقیت نهایی آن‌ها در آن زمان تضمین‌شده نبود.

مدیران اجرایی اجرایی فیسبوک که از نگاه تحلیل‌گران، عموما راهکارهایی محافظه‌کارانه ارائه می‌کنند، چالش‌های خارجی را از دلایل احتمالی کاهش درآمد در آینده بیان کردند. آن‌ها می‌گویند قابلیت‌های جدید فیسبوک و مرورگرهای اینترنتی که امکان مسدودسازی ردگیری آنلاین را به کاربران می‌دهد،‌ احتمالا خطراتی را برای وضعیت مالی به‌همراه خواهد داشت. ردگیری آنلاین، بخشی حیاتی از الگوریتم‌‌های تبلیغات هدفمند در فیسبوک محسوب می‌شود.

فیسبوک

تحلیل‌گران با وجود پیش‌بینی‌ها اعتقاد دارند فیسبوک هنوز محبوبیت بسیار بالایی نزد کاربران دارد؛ درنتیجه تبلیغ‌دهنده‌ها از خرید تبلیغات در این پلتفرم، غافل نخواهند شد. دبرا آهو، تحلیل‌گر ارشد eMarketer درباره‌ی درآمد تبلیغاتی فیسبوک می‌گوید:

قطعا فیسبوک با چالش‌های بسیاری مواجه است، اما افزایش درآمد و تعداد کاربران، هیچ‌گاه چالشی جدی برای آن‌ها محسوب نمی‌شود.

کنترل هزینه‌ها

مجموع هزینه‌های فیسبوک در فصل سوم سال جاری میلادی به ۱۰/۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. البته حاشیه‌ی سود عملیاتی ۴۱ درصد گزارش شد که کمتر از آمار ۴۲ درصدی سال گذشته بود.

انتقادها به نقض حریم خصوصی، موجب افزایش هزینه‌های فیسبوک شده است

فیسبوک مجموع هزینه‌های سال ۲۰۱‍۹ را ۴۶ تا ۴۸ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کند که رشد ۵۵ درصدی را نسبت به حداکثر هزینه‌ها در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. به‌علاوه مجموع هزینه‌ها برای سال ۲۰۲۰، ۵۴ تا ۵۹ میلیارد دلار پیش‌بینی شد که ۲۳ درصد بیشتر از سال جاری خواهد بود.

نگرانی‌ها پیرامون حریم خصوصی، افزایش هزینه‌ها را در تأمین نیروی انسانی مرتبط با حفظ حریم خصوصی و توسعه‌ی قوانین اجرایی پلتفرم‌ها به‌همراه داشته است. فیسبوک، توییتر و گوگل همگی از سال ۲۰۱۶ و ادعای دخالت کشورهای خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فشارهای متعددی را با موضوع سیاست‌گذاری‌های دقیق‌تر روی پلتفرم‌هایشان، متحمل شده‌اند.

گزارش مالی فیسبوک

درآمد فیسبوک در فصل سوم سال ۲۰۱۹، رشد ۲۹ درصدی را نسبت به فصل مشابه سال گذشته نشان داد و به ۱۷/۶۵ میلیارد دلار رسید. تحلیل‌گران، طبق گزارش IBES و Refinitiv درآمد ۱۷/۳۷ میلیارد دلاری را برای غول شبکه‌های اجتماعی تخمین زده بودند که گزارش اخیر، رقمی بالاتر را ثبت کرد.

فیسبوک، دومین فروشنده‌ی بزرگ تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود. این شرکت پیش‌بینی افزایش کندتر فروش را برای فصل چهارم سال جاری بیان می‌کند که ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود. بخشی از کاهش سرعت رشد، احتمالا به ایجاد محدودیت ردگیری آنلاین از سوی کاربران بازمی‌گردد. همان‌طور که گفته شد، ردگیری آنلاین نقش مهمی در ارائه‌ی تبلیغات هدف‌مند در فیسبوک دارد.

گزارش مالی غول شبکه‌های اجتماعی، سود ۶/۰۹ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد که به‌معنای ۲/۱۲ دلار سود برای هر سهم است. دراین‌میان، تحلیل‌گران پیش‌بینی سود ۵/۴۷ میلیارد دلاری یا ۱/۹۱ دلار برای هر سهم را ارائه کرده بودند. فیسبوک در فصل سوم سال ۲۰۱۹، آمار۲/۸ میلیارد کاربر ماهانه را ثبت کرد. مجموع آمار کاربران ماهانه در فیسبوک، مسنجر، اینستاگرام و واتس‌اپ نیز به ۲.۲ میلیارد دلار رسید. هر دو آمار اخیر، رشدی پذیرفتنی را نسبت به فصل قبل نشان دادند.

پلتفرم فیسبوک، آمار روزانه‌ی ۱/۶۲ میلیارد کاربر را ثبت کرد که تخمین‌ ۱.۶۱ میلیارد نفری تحلیل‌گران را پشت سر گذاشت. آن‌ها در فصل‌های گذشته با رکود رشد کاربران در اروپا و ایالات متحده روبه‌رو بودند. فصل سوم، رشد کاربران را در تمام مناطق جهان نسبت به فصل دوم ثبت کرد که برای اولین‌بار در سال جاری بود.

مارک زاکربرگ

ارزش سهام فیسبوک در سال جاری میلادی، رشد ۴۳/۶ درصدی را تجربه کرد. درآمد آن‌ها در نیمه‌ی اول سال، بیش‌ از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود که نقش مهمی در افزایش ارزش سهام شرکت داشت. البته غول شبکه‌های اجتماعی با جریمه‌ی پنج میلیارد دلاری از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا روبه‌رو شد که افزایش هزینه‌ها را در بخشی از سال به‌همراه داشت.

شاید سال آینده شاهد کاهش فروش و درآمد فیسبوک باشیم

کسب‌وکار کنونی فیسبوک با سرعت چشمگیری رشد می‌یابد. البته با وجود فعالیت‌های جدید همچون پیام‌رسانی متمرکز بر حریم خصوصی، توسعه‌ی سرویس‌های ارتباط و آشنایی، افزایش ظرفیت‌های پیام‌رسانی گروهی و مرکز خرید شبیه eBay، توانایی آن‌ها در حفظ سرعت رشد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فیسبوک، هفته‌ی گذشته به‌صورت آزمایشی از سرویس Facebook News رونمایی کرد که به‌عنوان بخشی اختصاصی و متمرکز بر «اخبار با کیفیت» معرفی شد. در این بخش، ناشران به ازای انتشار اخبار، هزینه دریافت می‌کنند. آن‌ها ناشری از جناح راست ایالات متحده به‌نام Breibart News را در سرویس جدید پذیرفتند که فعالان سیاسی، انتقادهایی جدی را نسبت به این تصمیم مطرح کردند. البته فیسبوک ادعا می‌کند که رسانه‌ی مذکور، در دسته‌ی رسانه‌های رایگان قرار خواهد گرفت.

در اخبار دیگر منتشرشده در حاشیه‌ی گزارش مالی فیسبوک می‌توان به خروج یکی از اعضای هیئت‌مدیره به‌نام سوزان دزموند هلمن اشار کرد که مدیر اجرایی بنیاد بیل و ملیندا گیتس نیز محسوب می‌شود. جایگزین او در ماه‌های آتی انتخاب خواهد شد. زاکربرگ می‌گوید عضو سابق به‌خاطر مشکلات شخصی و سلامتی، از هیئت‌مدیره خارج شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات