فیسبوک به‌خاطر رسوایی کمبریج آنالیتیکا جریمه ۶۴۳ هزار دلاری پرداخت می‌کند

پنج‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
مطالعه 5 دقیقه
فیسبوک پس از کشمکش‌های فراوان، جریمه رسوایی کمبریج آنالیتیکا را به سازمان ناظر بریتانیایی پرداخت می‌کند، اما تعهدی برای پرداخت ارائه نکرد.
تبلیغات

فیسبوک با سازمان نظارت بر حفظ اطلاعات بریتانیا، ICO، بر سر بحران کمبریج آنالیتیکا به توافق رسید. غول شبکه‌های اجتماعی حاضر به پرداخت جریمه‌ی ۵۰۰ هزار پوندی، تقریبا برابر با ۶۴۳ هزار دلار شد که پس از بررسی بحران ایجادشده بر سر پروژه‌ی کمبریج آنالیتیکا، تصویب شده بود.

بخشی از توافق فیسبوک با سازمان ناظر، به توقف شکایت متقابل آن‌ها اختصاص دارد. البته در جزئیات توافق دیده می‌شود که آن‌ها هیچ تعهد رسمی برای پرداخت جریمه ارائه نکردند. شایان ذکر است این جریمه، بالاترین حد جریمه در قانون حفاظت از داده‌ی بریتانیا محسوب می‌شود، چرا که کمبریج آنالیتیکا پیش از اجرایی شدن قانون GDPR رخ داده بود.

فیسبوک در شکایتی متقابل از ICO ادعا می‌کرد که سازمان بریتانیایی هیچ سندی مبنی بر سوءاستفاده از داده‌ی شهروندان آن کشور توسط کمبریج آنالیتیکا ندارد. البته نکته‌ای ویژه در پرونده‌ی فیسبوک و ICO وجود داشت که به‌نوعی منجر به پیروزی غول شبکه‌های اجتماعی در دستیابی به توافق شد. آن‌ها ادعای تعصب در دادخواهی‌ها و مواردی مشابه را علیه ICO مطرح کرده بودند که در جریان دادخواست به نفع‌شان تمام شد.

در جریان درگیری‌های فیسبوک با سازمان بریتانیایی، از ICO خواسته شد تا اسناد مرتبط با تصمیم‌گیری علیه فیسبوک را منتشر کند. این سازمان که تمایل زیادی به ارائه‌ی ایمیل‌ها و اسناد خود نداشت، ماه گذشته وارد فرایند تجدید نظر شد. اکنون آن‌ها پس از توافق با فیسبوک، از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌اند.

ICO در بیانیه‌ای با توضیح جزئیات توافق با فیسبوک نوشت:

ما به این نتیجه رسیدیم که توافق حاصل، بهترین عواقب را در جهت منافع کاربران فیسبوک در بریتانیا خواهد داشت. فیسبوک و ICO با یکدیگر همکاری می‌کنند تا از انطباق عملکرد با قوانین حفاظت از داده اطمینان حاصل شود.
کمبریج آنالیتیکا

سخنگوی سازمان حفاظت از داده‌ی بریتانیا، اظهارنظر اضافه‌ای پیرامون توافق حاصل نداشت و رسانه‌ها را به بیانیه‌ی عمومی ارجاع داد.

در بخشی از توافق‌نامه می‌خوانیم که فیسبوک حق نگه‌داری برخی از «اسناد» پرونده‌ی ICO علیه خود را دارد تا آن‌ها را در صورت نیاز برای «اهداف دیگر» به‌کار ببرد. به‌عنوان مثال شاید اسناد برای بازرسی‌های بیشتر خود شرکت در پرونده‌هایی همچون کمبریج آنالیتیکا کاربرد داشته باشد. ICO می‌گوید که بخشی از بازرسی‌ها طبق دستور آن سازمان متوقف شده بود و اکنون ادامه می‌یابد.

در توافق جدید میان ICO و فیسبوک، هر یک از طرفین باید هزینه‌هایی قانونی پرداخت کنند. جریمه‌ی ۵۰۰ هزار پوندی فیسبوک نیز به‌جای ICO به خزانه‌ی ملکه در بریتانیا پرداخت می‌شود.

جیمز دیپل جانستون، قائم‌مقام کمیسیون در بیانیه‌ای پیرامون توافق‌نامه‌ی اخیر می‌گوید:

ICO از توافق‌ با فیسبوک مبنی بر توقف شکایت و بازنگری علیه اخطاریه‌ی پرداخت جریمه و توافق برای پرداخت استقبال می‌کند. نگرانی اصلی ICO این بود که داده‌‌ی شهروندان برتانیایی در معرض تهدیدی جدی قرار گرفته باشد. حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی، اهمیتی بنیادی دارد؛ اهمیتی که نه‌تنها برای حقوق تک‌تک افراد، بلکه برای حفظ ساختارهای دموکراسی نیز دیده می‌شود.ما خشنود هستیم که فیسبوک متعهد به قدم گذاشتن در مسیر اصول بنیادی حفظ داده‌های حیاتی شد. ما اعتقاد داریم که فیسبوک با تعهد قوی به حفظ اطلاعات شخصی افراد و حریم خصوصی،‌ پیشرفت می‌کند و از رخدادهای پیش‌آمده درس خواهد گرفت.
فیسبوک

هری کینموث، وکیل مشاور ارشد فیسبوک در بیانیه‌ای با حمایت از توافق‌نامه با ICO نوشت:

ما خشنود هستیم که به توافقی مهم با ICO دست پیدا کردیم. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، با بررسی عمیق‌تر اتفاقات رخ‌داده در بحران کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۵، تغییراتی جدی در پلتفرم خود ایجاد و دسترسی افراد و اپلیکیشن‌‌ها را به اطلاعات محدود کردیم. حفاظت از اطلاعات مردم و حریم خصوصی در اولویت اول فیسبوک قرار دارد. ما در حال توسعه‌ی ابزارهای کنترلی هستیم تا به مردم در حفاظت و مدیریت اطلاعات کمک کنیم.ICO تأیید کرد که هیچ سندی مبنی بر انتقال داده‌ی کاربران فیسبوک در اروپا در جریان بحران کمبریج آنالیتیکا ندارد. به‌هرحال ما از همکاری بیشتر با سازمان مذکور استقبال می‌کنیم تا بازرسی عمیق‌تری در موضوع استفاده از تحلیل داده با هدف‌گیری‌های سیاسی داشته باشیم.

فیسبوک و ICO با توافق جدید، از ادامه‌ی بحران‌های حقوقی و مالی پیشگیری کردند

در تحلیل رخداد پیش‌آمده می‌توان ادعا کرد که فیسبوک و ICO با هدف پایان دادن به درگیری‌های قانونی و بحران‌هایی که پیامد آن‌ها رخ می‌دهد، تصمیم به توافق در موضوع مناقشه گرفته‌اند. این رویکرد، دستاوردی خوب و سریع در بحث مسائل مربوط به روابط عمومی محسوب می‌شود. به‌علاوه داده‌های خوبی هم در اختیار فیسبوک قرار می‌گیرد تا از آن‌ها در بازرسی عمیق‌تر داخلی بحران کمبریج آنالیتیکا استفاده کند.

فیسبوک با وجود توافق با سازمان بریتانیایی، هنوز چالش‌های متعدد قانونی را در آمریکا در پیش‌رو دارد.

مارک زاکربرگ

ICO بیش از یک سال پیش از تصمیم خود مبنی بر شکایت از فیسبوک در جریان رسوایی کمبریج آنالیتیکا خبر داد. مأموران آن‌ها در مارس ۲۰۱۸ وارد دفاتر کمبریج آنالیتیکا شدند و هارددرایو‌ها را با ارائه‌ی حکم بازرسی برای تحلیل داده خارج کردند. به‌علاوه به فیسبوک هم دستور داده شد تا تحقیقات خود را روی داده‌های آن شرکت متوقف کند.

بازرسان و مدیران ICO، یک سال پیش به کمیته‌ای در مجلس بریتانیا اعلام کردند که داده‌های دریافت‌شده در بحران کمبریج آنالیتیکا احتمالا به سازمان‌های بیشتری ارسال شده است؛ سازمان‌هایی که قبلا به‌صورت عمومی نامی از آن‌ها برده نشد. در گزارش مذکور اشاره‌ای به ۶ سازمان شده بود.

در بخش دیگری از گزارش ICO به کمیته‌ی مجلس آمده بود که کمبریج آنالیتیکا تا سال ۲۰۱۸، بخشی از داده‌های فیسبوک را برخلاف ادعایی مبنی بر حذف آن‌ها نگه‌داری کرده است. در همان زمان گفته شد که بخشی از دلیل محکومیت جریمه‌ی ۵۰۰ هزار دلاری به‌خاطر کشف همان داده‌های اضافه بوده است.

برخی از اسناد و شواهد کشف‌شده، در دفاع فیسبوک از خود در پرونده‌های مرتبط با کمبریج آنالیتیکا مفید خواهد بود. به‌علاوه در جریان حسابرسی پلتفرم از سوی خود شرکت نیز می‌توان از داده‌های بی‌شما دریافت‌شده استفاده کرد. فیسبوک به‌محض افشای رسوایی کمبریج آنالیتیکا، حساب‌رسی کاملی روی پلتفرم خود داشت و همه‌ی توسعه‌دهنده‌هایی که به داده‌های عظیم دسترسی داشتند، به چالش کشید و حساب‌رسی مذکور هنوز ادامه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات