سرفیس لپ تاپ 3 دربرابر سرفیس لپ تاپ 2

پنج‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت جدیدترین سری لپ‌تاپ‌های خود را با نام سرفیس لپ‌تاپ ۳ رونمایی کرد. نسل جدید در مقایسه با سرفیس لپ‌تاپ ۲ چه تفاوت‌هایی دارد؟
تبلیغات

مایکروسافت شب گذشته طی رویدادی که به‌صورت زنده توسط زومیت پوشش داده شد، از جدیدترین محصولات خود رونمایی کرد که در آن بین سرفیس لپ‌تاپ ۳ در دو نسخه‌ی ۱۳/۵ اینچ و ۱۵ اینچ وجود داشت. مایکروسافت سال گذشته، سرفیس لپ‌تاپ ۲ را تنها در یک مدل ‍۱۳ اینچی و البته نسخه‌های مختلف عرضه کرده بود و نسل جدید این سری از محصولات مایکروسافت علاوه بر تنوع بیشتر، مشخصات قدرتمندتری را نشان می‌دهند. در ادامه تفاوت‌های سرفیس لپ‌تاپ ۳ و سرفیس لپ‌تاپ ۲ را بررسی کرده و مدل‌های مختلف آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

طراحی و نمایشگر

در بخش طراحی تفاوت فاحشی در ابعاد نسخه‌ی ۳ و نسخه‌ی ۲ لپ‌تاپ مایکروسافت مشاهده نمی‌شود؛ اما مشخصه‌ی حائز اهمیت، ترک‌پد لپ‌تاپ جدیدتر است که حدود ۲۰ درصد از ترک پد قبلی بزرگ‌تر شده است. در بخش فنی، دستاورد بزرگ مایکروسافت در نسخه‌ی جدید طراحی نسبتا ماژولار است؛ به‌طوری که حافظه‌ی SSD در این نسخه قابل تعویض و ارتقا است.

مایکروسافت برخلاف سال گذشته، امسال سرفیس لپ‌تاپ را در دو نسخه‌ی ۱۳/۵ و ۱۵ اینچی معرفی کرد تا حق انتخاب بیشتری به کاربران داده باشد. هر دو نسخه‌ی ۱۳ اینچی مورد مقایسه به نمایشگری با نسبت تصویر ۳ به ۲ و رزولوشن ۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ مجهز هستند؛ اما مایکروسافت برای ثابت نگه‌داشتن تراکم پیکسلی رزولوشن نمایشگر نسخه‌ی ۱۵ اینچی را به ۱۶۶۴ × ۲۴۹۶ ارتقا داده است تا هر سه سرفیس لپ‌تاپ مورد مقایسه تراکم پیکسل ۲۰۱ پیکسل در هر اینچ داشته باشند.

گفتنی است مایکروسافت در جدیدترین سرفیس لپ‌تاپ خود سرانجام از درگاه USB نوع C بهره گرفته است؛ موردی که نبود آن در نسخه‌ی پیشین باعث گلایه‌ی کاربران شده بود.

پردازنده‌ها

پردازنده‌ی اینتل نسل هشتمی نسخه‌ی ۱۳ اینچی جدید در سرفیس لپ‌تاپ ۲ به پردازنده‌های نسل دهم اینتل ارتقا پیدا کرده است و کارت‌های گرافیک UHD نیز به Iris Plus به‌روزرسانی شده‌اند. سرفیس لپ‌تاپ در حالی که مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ ۲ و نسخه‌ی ۱۳ اینچی سرفیس‌لپ‌تاپ ۳ را به پردازنده‌های اینتل مجهز کرده؛ در نسخه‌ی ۱۵ اینچی کاملا از پردازنده‌های شرکت AMD بهره گرفته است.

سرفیس لپ تاپ ۳ / surface laptop 3

در حال حاضر بالاترین نسخه‌ی سرفیس لپ‌تاپ ۱۳ اینچی از پردازنده‌ی اینتل Core i7-1065G7 بهره می‌برد و بالاترین نسخه‌‌ی سرفیس لپ‌تاپ ۱۵ اینچی به پردازنده‌ی AMD رایزن ۷ مدل 3780U و گرافیت رادئون RX وگا ۱۱ مجهز شده است.

در خصوص حافظه‌ی رم، هر سه مدل مورد مقایسه دارای نسخه‌های ۸ و ۱۶ گیگابایتی هستند و تنها مدلی که با رم ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود، مدل ۱۵ اینچی با پردازنده‌ی رایزن ۷ است؛ نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، این است که سرفیس لپ‌تاپ قدیمی حافظه‌ی رمی از نوع LPDDR3 دارد که سرعت آن ۱۸۶۶ مگاهرتز است؛ درحالی‌که نسخه‌های امسال که با پردازنده‌ی اینتل عرضه می‌شوند، به رم‌های LPDDR4X با سرعت ۳۷۳۳ مگاهرتز مجهز شده‌اند و رم نسخه‌های مجهز به پردازنده‌ی AMD از نوع DDR4 با سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتز هستند.

سرفیس لپ تاپ ۳ / surface laptop 3

باتری و قیمت

سرفیس لپ‌تاپ ۳ در بخش باتری هم دچار پسرفت شده و هم پیشرفت کرده است. درحالی‌که نسخه‌های مختلف سرفیس لپ‌تاپ ۲ از عمر باتری ۱۴/۵ ساعت بهره می‌بردند، صفحه‌ی مشخصات تمامی نسخه‌های سرفیس لپ‌تاپ ۳ عمر باتری ۱۱/۵ ساعت را نشان می‌دهند؛ این یعنی نسخه‌های امسال در حدود ۳ ساعت کمتر شارژدهی دارند؛ در عوض، مایکروسافت برای اولین‌بار شارژ سریع را به لپ‌تاپ آورده و مدعی است، سرفیس لپ‌تاپ‌های امسال با سرعت گوشی‌های هوشمند شارژ می‌شوند.

در خصوص قیمت لپ‌تاپ، ردموندی موفق شده‌اند نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس امسال را هم‌قیمت با نسخه‌ی پایه‌ی مدل سال گذشته یعنی ۹۹۹ دلار قیمت‌گذاری کنند. قیمت پایه‌ی مدل ۱۵ اینچ نیز ۱۱۹۹ دلار اعلام شده است. گفتنی است، بالاترین مدل نسخه‌ی ۱۳ اینچ که با پردازنده‌ی Core i7 نسل دهم و رم ۱۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی عرضه خواهد شد، برچسب قیمت ۱۹۹۹ دلاری خواهد داشت.

مشخصات / لپ‌تاپ

سرفیس لپ‌تاپ ۲

سرفیس لپ‌تاپ ۳

سیستم‌عامل

ویندوز ۱۰

هوم

نمایشگر

۱۳/۵ اینچ

۱۳/۵ و ۱۵ اینچ

پردازنده

Intel Core i5-8250U

Intel Core i7-8650U

Intel Core i5-1035G7

Intel Core i7-1065G7

یا

AMD 5 3580U

AMD Ryzen 7 3780U

فضای ذخیره‌سازی

۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت SSD

حافظه‌ی رم

۸ یا ۱۶ گیگابایت دو کاناله LPDDR3

نسخه‌ی اینتل: ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR4X

یا

نسخه‌ی AMD: ۸/۱۶/۳۲ گیگابایت DDR4

گرافیک

Intel UHD Graphics 620

فرکانس بیشینه‌ی i5 و i7 متفاوت است

Intel Iris Plus 950

پورت‌ها

درگاه اختصاصی سرفیس کانکت، پورت USB 3.0 نوع A

Mini DisplayPort 1.2 و جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون

درگاه اختصاصی سرفیس کانکت، پورت USB 3.0 نوع A

یک پورت USB نوع C و جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون

اسپیکر

اسپیکرهای Omnisonic به‌همراه

Dolby

Audio Premium

دوربین

دوربین HD با پشتیبانی از

ویندوز

هِلو و میکروفون‌های دوگانه

حسگرها

حسگر نور محیطی

شبکه

Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac

Bluetooth 4.1

Wi-Fi: 802.11ax

Bluetooth 5

.0

امنیت

چیپ TPM 2.0 برای مصارف سازمانی

وزن

۱/۲۶ کیلوگرم نسخه Core i5

۱/۲۸ کیلوگرم نسخه‌ی Core i7

۱/۳۱۰ یا ۱/۲۵۰ کیلوگرم برای نسخه ۱۳/۵ اینچی

۱/۵۴۰ کیلوگرم برای نسخه‌ی ۱۵ اینچی

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات