مایکروسافت، اندروید را بهترین سیستم‌عامل موبایل می‌داند

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت رویکرد خود را نسبت به رقبا تغییر داده است و در جدیدترین حرکت، با ورود به اکوسیستم اندروید، آن را بهترین سیستم‌عامل موبایل می‌داند.
تبلیغات

پانوس پانای، مدیر ارشد محصول گروه Microsoft Device در رویدادی در فروشگاه بزرگ این شرکت در لندن، دلیل انتخاب اندروید به‌عنوان سیستم‌عامل سرفیس دوئو را شرح داد. او به‌نوعی از زبان ردموندی‌‌ها اعتراف کرد که اندروید، بهترین سیستم‌عامل برای چنین دستگاه‌ها و گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

صحبت‌های مدیر ارشد مایکروسافت، اهمیت زیادی در دنیای فناوری دارند. سیستم‌عامل موبایلی گوگل، اندروید، یکی از رقبای بزرگ مایکروسافت محسوب می‌شود. آن‌ها در گذشته تلاش‌های زیادی کردند تا اندروید را در بازار شکست دهند و در این مسیر ناموفق بودند. ویندوز موبایل، سلاح ردموندی‌ها در برابر گوگل بود که درنهایت سرنوشتی جز خروج از بازار نداشت.

ویندوز ۱۰ موبایل، از نگاه بسیاری از کارشناسان به‌عنوان تلاش جدی دیگر مایکروسافت برای احیای سیستم‌عامل موبایل به‌نظر می‌رسید. بسیاری تصور می‌کردند که مالک ویندوز، برای دستگاه تاشدنی خود از این سیستم‌عامل استفاده کند که استراتژی جدید، به‌نوعی پایان عمر آن را هم رقم زد. به‌هرحال استفاده‌ی مایکروسافت از اندروید، قابل ستایش است. به‌‌علاوه اذعان آن‌ها به برتری اندروید هم نکته‌ی جالب‌توجهی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد مایکروسافت دشواری رقابت با اندروید را درک کرده باشد. سیستم‌عاملی که امروز به‌عنوان پرکاربرترین سیستم‌عامل جهان شناخته می‌شود. این عنوان، قبلا به سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت تعلق داشت. ویندوز ۱۰ موبایل، گوشی‌های هوشمند ویندوزی و شکست این پروژه‌ها، تلاش ردموندی‌ها برای رقابت با اندروید بودند که قطعا مدیران تمایلی به تکرار آن ندارند.

پانای در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود به نکته‌ی جالبی برای انتخاب اندروید اشاره می‌کند: «ما می‌خواستیم مشتریان را در جایی ملاقات کنیم که حضور دارند.» اگر مشتریان احتمالی اکنون از اندروید استفاده می‌کنند، آیا ساختن یک راهکار رقیب از پایه و تلاش برای پیروزی در رقابت، منطقی به‌نظر می‌رسد؟ قطعا مایکروسافت چنین برداشتی ندارد. پانای برای دستگاه دیگر یعنی سرفیس نئو، اظهارنظر متفاوت و البته قابل انتظاری داشت. او ویندوز را بهترین سیستم‌عامل برای دستگاه دیگر شرکتش عنوان کرد.

Surface Duo / سرفیس دوئو

به‌روزرسانی و تعمیر بهتر دستگاه‌ها

صحبت‌های پانای علاوه بر اذعان به برتری اندروید، نکته‌ی مهم دیگری را هم در پی داشت. او گفت که دستگاه‌های شرکتش در آینده سرویس‌پذیری بهتری خواهند داشت. اظهارنظر او، خبری عالی برای کاربران محسوب می‌شود. اخبار و جزئیات دستگاه‌های کنونی همچون سرفیس لپ‌تاپ 3 و سرفیس پرو ایکس هم نشان می‌دهد که آن‌ها قابلیت بیشتری (نسبت به دستگاه‌های سرفیس قبلی) برای به‌روزرسانی و تعمیر دارند. به‌عنوان مثال، درایو SSD آن‌ها به‌راحتی قابل جداشدن و ارتقاء است.

تعمیرپذیری دستگاه‌های سرفیس، واکنشی عملی به بازخورد و انتقاد کاربران محسوب می‌شود

مایکروسافت در گذشته به‌خاطر تعمیرپذیری بسیار دشوار دستگاه‌ها، هدف انتقادهای شدید قرار داشت. درواقع تعمیر دستگاه‌های مایکروسافت در برخی اوقات تنها با ارسال به خود شرکت ممکن بود و در بسیاری موارد، چالش‌های متعددی برای کاربران داشت. تجربه‌ی تعمیر دستگاه‌های سرفیس، عموما برای مصرف‌کننده هزینه‌بر و ناخوشایند بود. ردموندی‌ها اکنون با ارائه‌ی قابلیت باز کردن و تعمیر دستگاه‌ها و تعویض قطعه‌ها به مصرف‌کننده (یا شرکت‌های متفرقه)، به‌نوعی به انتقادها گوش داده‌اند.

کارشناسان، اظهارنظر پانای مبنی بر قابل تعمیر بودن دستگاه‌های سرفیس را بسیار ارزشمند می‌دانند. احتمالا در آینده‌ی نه‌چندان دور شاهد تبلت‌های سرفیس پرو با قابلیت‌ تعمیر و به‌روزرسانی آسان خواهیم بود. به‌علاوه دستگاه‌های All in One همچون سرفیس استودیو هم احتمالا چنین امکانی را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. طبق گفته‌های پانای، قابلیت‌های مذکور در دسته‌ی قابلیت‌هایی قرار می‌گیرند که بیش از همه از سوی کاربران درخواست شدند. او پاسخ به درخواست تعمیرپذیری دستگاه‌ها را نمونه‌ای عالی از اهمیت دادن به بازخورد مشتری می‌داند.

مایکروسافت سرفیس نئو / Microsoft Surface Neo

پانای در بخش دیگری از صحبت‌های خود، قابلیت تعمیرپذیری را نکته‌ای فراتر از جذب مشتری می‌داند. از نظر او، تعمیرپذیری، دلیل کاملی برای خرید دستگاه نیست و کاربران به‌خاطر دلایل متعدد دیگر به اکوسیستم سرفیس رجوع می‌کنند. ازطرفی، تعمیرپذیری آسان، مایکروسافت را به شرکتی سبزتر (حامی محیط‌زیست) تبدیل می‌کند. طبق گفته‌های پانای، این رویکرد، تأثیر آن‌ها بر محیط زیست را کمتر کرده و انتشار کربن را کاهش می‌دهد.

تعمیرپذیری آسان، فرایند را برای نمایندگی‌های رسمی مایکروسافت هم تسهیل می‌کند. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند قطعات متعدد همچون کیبورد، نمایشگر و بخش‌های دیگر را با سرعت بالا تعمیر و جایگزین کنند. پانای در این‌باره می‌گوید:

ما می‌توانیم کیبورد، نمایشگر و SSD را با سرعت بالا جابه‌جا کنیم. دیگر نیازی به ارسال دستگاه به نقاط مختلف جهان و تلاش برای پیداکردن تعمیرگاه مناسب نخواهد بود. این رویکرد، بهترین واکنش ما به بازخورد مشتری محسوب می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات