معرفی کتاب: «با چرا شروع کنید» اثر سایمون سینک

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
با چرا شروع کنید تا الها‌م‌بخش دیگران باشید، نه صرفا انگیزه‌بخش. انگیزه‌های بیرونی ممکن است در کوتاه‌مدت از بین بروند؛ اما کسی که الهام می‌پذیرد، هرکاری را با اشتیاق و خواست خودش انجام می‌دهد.
تبلیغات

بیشتر رهبران و مدیران کسب‌وکارها به‌خوبی می‌دانند چطور در کارمندانشان انگیزه ایجاد کنند یا برای مشتریانشان طوری انگیزه‌بخش باشند که محصول یا خدماتشان را بخرند؛ اما آن‌ها نمی‌دانند چگونه تأثیرگذار باشند و تأثیری ماندنی بر مشتریان بگذارند که از آن‌ها مشتری وفادار بسازند؛ به‌طوری‌که با میل و خواست درونی خودشان کاری انجام دهند. رهبران بسیار کمی هستند که موجب شوند فردی به آن‌ها وفادار بماند، نه اینکه صرفا یک یا چند تعامل انجام دهد و برود. بسیار اندک‌اند مدیرانی که به‌ دنبال‌کنندگان و حتی کارکنان خود آن‌قدر انگیزه‌ای قوی دهند که در تمام پستی‌و‌بلندی‌ها همراه کسب‌وکارشان باقی بمانند.

خلاصه کتاب

«با چرا شروع کنید» کتابی است که نشان می‌دهد رهبران قدرتمند چطور با مطرح‌کردن سؤال درست، دیگران را به عمل وامی‌دارند و الهام‌بخش افراد می‌شوند. ازنظر نویسنده‌ی کتاب، تفاوتی اساسی میان رهبران عادی و انگیزه‌بخش وجود دارد: آن‌ها همواره با چرا شروع می‌کنند، نه با چه‌ چیز. سایمون سینک در کتاب خود با عنوان «با چرا شروع کنید» به مدیران کسب‌وکارها الهام‌بخشی و تأثیرگذاری را می‌آموزد و از دلایل موفقیت رهبران مطرح دنیا مثل استیو جابز سخن می‌گوید. او در سراسر کتاب بر این نکته تأکید می‌کند: «چیزی که مردم می‌خرند، چرایی کار شما است، نه آن کاری که می‌کنید». همچنین توضیح می‌دهد چرا این سؤال واقعا کارساز است و رهبران مشتاق و رؤیاپرداز چطور می‌توانند با پاسخ مناسب به همین پرسش، مسیر کاری موفقی برای خود بسازند.

start with why/معرفی کتاب با چرا شروع کنید سایمون سینک

سایمون با این سؤال‌ها شروع می‌کند: «چرا برخی از شرکت‌ها و رهبران موفق‌تر و نوآورتر و پرسودتر از سایر شرکت‌ها و رهبران هستند؟» «چرا تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند موفقیت‌های مکرر داشته باشند و چرا فقط معدودی از کسب‌وکارها می‌توانند مشتریان وفادار و همیشگی برای خود بسازند؟»

چرا با چرا شروع کنیم؟

انگیزه‌بخشی آن‌هم با گره‌خوردن به عوامل بیرونی، کار چندان سختی نیست. انگیزه‌دادن به مخاطب برای خرید محصول یا خدمت، روشی است که بیشتر مدیران و رهبران کسب‌وکارها در پیش می‌گیرند، بدون آنکه دقیقا بدانند چرا آن کار را انجام می‌دهند. ممکن است بتوانید با دادن انگیزه به مشتریانتان آن‌ها را به خرید هم وادارید. حتی ممکن است آن‌ها بارها از شما خرید کنند؛ اما وفاداری دائمی و ایجاد مشتری وفادار، موضوعی است که به دلیل مشخصی در درون نیاز دارد. مشتری وفادار درواقع به‌دنبال پاسخ به این پرسش است: «چرا این محصول را ساخته‌اید یا چرا این خدمت را ارائه می‌دهید؟» رهبران عالی کسانی هستند که با الهام‌بخش‌بودن، حسی از هدفمندی یا احساس تعلق را در افراد ایجاد می‌کنند. این رهبران جمعی از دنبال‌کنندگان را برای خود به‌وجود می‌آورند، نه به این دلیل که تحریک می‌شوند؛ بلکه به این دلیل که تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند و با آن کسب‌وکار تعامل می‌کنند.

دایره‌ی طلایی

در کتاب، با مفهومی به‌نام «دایره‌ی طلایی» روبه‌رو می‌شویم. سایمون سینک در پی مطالعات عمیقش دریافت رهبران موفق و تأثیرگذار جهان مسیری متفاوت و کاملا برعکس را در مقایسه با سایر رهبران طی می‌کنند. او به ایده‌ای قدرتمند رسید که نام آن را «دایره‌ی طلایی» گذاشت. دایره‌ی طلایی چهارچوب مفیدی است که سایمون سینک به‌منظور شرح روشش برای رهبران آماده کرده است. در مرکز این دایره «چرا» قرار دارد و دایره‌ی بیرونی دومی «چگونه» است و درنهایت، حلقه‌ی بیرونی به «چه‌ چیز» اختصاص دارد. هر کسب‌وکاری از دایره‌ی بیرونی خبر دارد. می‌تواند محصول و خدمات و صنعت فعالیتش را شرح دهد و رقبایش را می‌شناسد. برخی از کسب‌وکارها دایره‌ی دومی، یعنی چگونگی را هم می‌دانند و می‌توانند درباره ارزش‌ها و تمایزشان با دیگران صحبت کنند؛ اما تنها تعداد اندک‌شماری از کسب‌وکارها هستند که می‌توانند درباره‌ی دایره‌ی درونی شرح دهند و چرایی خود را بیان کنند. آن‌ها اهداف و دلایل و عقایدشان را به‌خوبی می‌دانند. دایره‌ی «چرا» دلیل بودنشان است و این چرا همان دلیلی است که افراد به‌خاطرش کسب‌وکارشان را دنبال می‌کنند.

start with why/معرفی کتاب با چرا شروع کنید سایمون سینک

ازآنجاکه دایره‌ی بیرونی، یعنی چه‌ چیز، آسان‌ترین موضوع برای شرح‌دادن است، بیشتر کسب‌وکارها و رهبران با همین دایره شروع می‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها به چگونگی انجام کار هم فکر می‌کنند و به آن می‌رسند؛ اما به‌ندرت پیش می‌آید درباره‌ی چرا صحبت کنند و پا به‌درون دایره‌ی مرکزی بگذارند. آن‌ها از بیرون دایره‌ی طلایی به درون حرکت می‌کنند؛ اما سایمون معتقد است این حرکت را با احترام به دایره‌ی طلایی باید از درون به بیرون شروع کرد. با چرا شروع و درباره‌ی چگونگی بحث کنید و با چه‌ چیز کار را به‌پایان ببرید.

مثال شرکت اپل

الگوی خوبی که سایمون سینک درباره‌ی آن در کتابش صحبت می‌کند، اپل است. اگر بخواهیم درباره‌ی چه چیز فکر کنیم، باید بپرسیم اپل چه شرکتی است؟ شرکت الکترونیکی یا طراحی موبایل یا کامپیوتری؟ چطور است که اپل در همه‌ی این صنایع به‌طور جداگانه فعالیت می‌کند؛ اما اپل با چرا شروع کرده است. اپل با چه چیز کارش را شروع نکرد. در اوایل سال ۲۰۰۰، کمپینی راه‌اندازی کرد تا درباره‌ی چرای باارزشی به بحث بنشینند و آن چرا این بود: «متفاوت فکر کن».

در تاریخچه‌ی اپل می‌بینیم این شرکت همواره چالشگر و ابداع‌کننده و انقلابی بوده است. ابتدا با کامپیوترهایش، در صنعت کامپیوتر نوآوری به‌وجود آورد. بعد با iTunes و iPod همین‌ کار را در صنعت موسیقی انجام داد و درنهایت، با ظهور iPhone انقلابی در صنعت موبایل ایجاد کرد. او در تمام این مراحل بر چرای خود ایستادگی کرده است؛ یعنی متفاوت فکرکردن. این، دلیل اشتیاق فراوان مشتریانش است. این همان دلیلی است که افراد حاضرند موبایل اپل را با قیمتی گزاف تهیه کنند؛ درحالی‌که جایگزین اندروید هم برای آن در بازار وجود دارد. تمام چیزی که افراد را به اپل وفادار نگه می‌دارد و باعث می‌شود مشتاقانه در صف انتظار ظهور جدیدترین مدل آیفون بایستند، همین است. آن‌ها چرایی اپل را می‌خرند.

start with why/معرفی کتاب با چرا شروع کنید سایمون سینک

هماهنگی میان چرا و چگونه و چه چیز

حالا که از دایره‌ی طلایی آگاه شدید، به نکته‌ای باید دقت کنید. سایمون سینک در کتاب «با چرا آغاز کنید» بعد از شرح دایره‌ی طلایی و حرکت از درون به بیرون، توضیح می‌دهد هر سه این عوامل باید در هماهنگی با یکدیگر باشند. برای ایجاد اعتماد نزد مشتریانتان به‌عنوان کسب‌وکار به هویتی اصیل نیاز دارید. اصالت در عمل به چه معنا است؟ به این معنا که عملکردتان که چگونه‌ بودن شما را نشان می‌دهد و نتایج کارتان که چه چیز را تشکیل می‌دهد، باید با چرایی کسب‌وکارتان که همان عقاید و باورهای هسته‌ای شما است، هم‌راستا و هم‌ساز باشد. افراد می‌توانند تناقض و ناسازگاری‌ها را تشخیص دهند و اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، اعتمادشان خراب می‌شود و شما را غیرمعتبر خواهند یافت.

نوشتاری در مدیوم درباره‌ی کتاب

مطلب مفصلی در مدیوم درباره‌ی کتاب «با چرا شروع کنید» نوشته شده که خوانندگان این وب‌سایت از آن استقبال کرده‌اند. در بخشی از این مطلب آمده است:

به رهبرانی چون مارتین لوترکینگ یا شرکت‌هایی چون اپل یا خطوط هوایی Southwes یا هارلی دیویدسون فکر کنید. این رهبران و شرکت‌ها آغازگر حرکت‌های مهمی بوده‌اند. آن‌ها به‌طرز باورنکردنی مشتریان و دنبال‌کنندگانی باوفا دارند. چه چیزی آن‌ها را از سایر شرکت‌ها و رهبران متمایز می‌کند؟ آن عامل این است که این شرکت‌ها، مدیران و محصولات موفق با «چرا» شروع کرده‌اند. در کتاب «با چرا آغاز کنید» سایمون سینک شرح می‌دهد چطور این روش کار می‌کند و چطور هر رهبری می‌تواند این روش را به‌کار گیرد.
start with why/معرفی کتاب با چرا شروع کنید سایمون سینک

سایمون سینک و سخنرانی او در تِد

مطالبی که در کتاب «با چرا آغاز کنید» آمده، به‌طور خلاصه در سخنرانی نویسنده‌ی این کتاب در تِد (TED) بیان شده است. این سخنرانی را می‌توانید از این لینک تماشا کنید. سایمون سینک بعد از آوردن مثال از موفقیت شرکت‌هایی چون اپل و رهبران موفقی چون مارتین لوترکینگ، مدل دایره‌ی طلایی‌اش را بیان می‌کند و معتقد است این موفقیت‌ها به این دلیل بوده که آن‌ها دایره‌ی طلایی‌شان را از درون به بیرون پر کرده‌اند. او اظهار می‌کند بسیاری از کسب‌وکارها به این دلیل شکست می‌خورند که به چرایی کارشان توجه نمی‌کنند و در این دایره از بیرون به درون حرکت می‌کنند. سایمون نشان می‌دهد ساختار این دایره با ساختار مغز انسان هم مقایسه‌پذیتر و همخوان است.

سایمون سینک با مثالی که از برادران رایت می‌آورد، معتقد است برخلاف آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند، عواملی چون نداشتن سرمایه و شرایط بد بازار و استخدام افراد اشتباه باعث شکست کارها نمی‌شود. همین‌طور داشتن شرایط خوب و سرمایه هم باعث پیروزی و موفقیت در کار نیست. آنچه برادران رایت را از سایرین متمایز می‌کرد، این بود که آن‌ها می‌دانستند چرا دارند تلاش می‌کنند. آن‌ها دلیل محکمی داشتند و برای همین با تمام وجود و اشتیاق درونی کار می‌کردند. در فضای کسب‌وکار هم، اگر افرادی را استخدام کنید که به کارتان باور داشته باشند، آن‌ها دیگر برای پول کار نخواهند کرد؛ بلکه با جان‌و‌دل برای شما و چرایی کارتان کار می‌کنند.

سخنرانی فوق‌العاده‌ی سایمون سینک در تِد از سال ۲۰۰۹ تاکنون میلیون‌ها انسان را در سراسر دنیا تحت‌تأثیر قرار داده است. او با این سخنرانی حرکت ارزشمندی آغاز کرد. ایده‌های او آنقدر قوی بود که میلیون‌ها نفر با اجرای این ایده‌ها توانستند برای کارمندان و مشتریانشان الهام‌بخش باشند. ویدئو تِد او تاکنون بیش از ۴۶ میلیون بازدید شده است. مفاهیم و مطالب اصلی کتاب «با چرا شروع کنید» از دل همین سخنرانی استخراج شده است.

درباره‌ی کتاب

کتاب با عنوان اصلی Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action کتابی الهام‌بخش و تغییردهنده‌ی زندگی از نویسنده‌ی پرفروش کتاب‌های Leaders eat last و Together is better، یعنی سایمون سینک است که در سال ۲۰۱۱، در ۲۵۶ صفحه به زبان انگلیسی چاپ شد. این کتاب در آمازون با رأی بیش از دوهزار مخاطب، به ۴/۵ ستاره دست یافته است. باوجوداین، عده‌ای از خوانندگان کتاب معتقدند دیدن سخنرانی سایمون در تِد کافی است و نیازی به خواندن کتابش نیست. بااین‌حال دربرابر این نقد، نمی‌توان ارزش بیشترِ خواندن کتاب را دربرابر دیدن ویدئو انکار کرد.

start with why/معرفی کتاب با چرا شروع کنید سایمون سینک

ترجمه‌های کتاب

در سال ۱۳۹۶، انتشارات «آترا» کتاب حاضر را با عنوان «رهبر الهام بخش کسب‌و‌کار خود باشیم: با چرا شروع کنید و دایره‌ی طلایی موفقیت را بسازید» و ترجمه‌ی سامرند ناسوتی منتشر کرده است. در سال ۱۳۹۷ نیز، انتشارات «آموخته» این کتاب را با عنوان کامل «با چرا شروع کنید: رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟» و ترجمه‌ی روان علیرضا خاکساران روانه‌ی بازار نشر کرده است که به‌نظر می‌رسد یکی از بهترین ترجمه‌های موجود در بازار همین ترجمه باشد. همچنین در همین سال، نشر «فرا» این مذکور را با ترجمه‌ی شهلا برجعلی‌لو چاپ کرده است. نشرهای دیگری که در سال جاری این کتاب را چاپ و منتشر کرده یا در دست چاپ و انتشار دارند، عبارت‌اند از:

  • انتشارات «میلکان» با عنوان «با چرا شروع کنید» و ترجمه‌ی تکتم سعیدنیا؛
  • انتشارات «ذهن‌آویز» با عنوان «با یک چرا آغاز کنید: چگونه رهبران بزرگ، در انجام کارها الهام‌بخش همه افرادند» و ترجمه‌ی نوید حسنی؛
  • انتشارات «نوآوران سینا» با عنوان «چرای خود را پیدا کنید: راهنمای عملی یافتن اهداف شما و اعضای تیم شما» و ترجمه‌ی شعبانعلی کوهستانی.

اگر به خواندن نسخه‌ی انگلیسی این کتاب تمایل دارید، انتشارات «جنگل» در سال ۱۳۹۷ در ۲۴۶ صفحه و انتشارات «واژه‌اندیش» در سال ۱۳۹۸ و در ۲۵۶ صفحه این کتاب را به زبان انگلیسی چاپ کرده و دراختیار عموم قرار داده‌اند. همچنین، کیم هارتمن نسخه‌ی انگلیسی بسیار سودمندی از خلاصه‌ی این کتاب را تهیه کرده که لینک دانلود آن در این مطلب از وب‌سایت متمم قرار داده شده است.

start with why/معرفی کتاب با چرا شروع کنید سایمون سینک

درباره‌ی نویسنده

سایمون سینک نویسنده‌ی انگلیسی‌آمریکایی و سخنران انگیزشی و مشاور کسب‌وکار در سال ۱۹۷۳ متولد شد.تابه‌حال، وی پنج کتاب نوشته که اولین آن‌ها «با چرا شروع کنید» است که در ۲۰۰۹ منتشر شد. سینک در دانشگاه رشته‌ی حقوق خوانده است و بعد از تجربه‌ی کار در چند شرکت، کسب‌وکار خودش را به‌نام Sinek Partners راه‌اندازی کرد. همچنین، او به‌عنوان مدرس استراتژی ارتباطات در دانشگاه کلمبیا مشغول فعالیت است. از سخنرانی‌های سایمون سینک می‌توان فهمید به‌طرزی وصف‌ناشدنی خوش‌بین به آینده‌ای روشن است و به توانایی انسان‌ها برای ساختن آینده ایمان دارد. همان‌طورکه در وب‌سایتش این‌گونه خود را توصیف می‌کند. او همچنان در حال پیش‌برد جنبشی برای الهام‌بخشی به افراد است. آخرین و جدیدترین کتاب او با عنوان Infinite Game در اکتبر ۲۰۱۹ رونمایی شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات