عاداتی که حذف آن‌ها باعث می‌شود مدیر و رهبر بهتری شوید

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برای بهتر شدن در مدیریت و رهبری کسب و کار، باید زمان زیادی را به ارتقای شخصیت خود اختصاص دهید و قدم اول در این راه پیدا کردن عاداتی است که باید حذف شوند.
تبلیغات

تبدیل شدن به مدیر و رهبری خوب، به سادگی به دست نمی‌آید و لازم است تا با پافشاری تلاش کنید و بهتر شوید، جمله‌ی «او ذاتا مدیر است» ‌فقط شما را از هدفتان دور می‌کند. علاوه بر برخی ویژگی‌های ذاتی تلاش مستمر نیز لازمه‌ی بهتر شدن است. مدیران خوب همواره در حال یادگیری و تمرین هستند و حدودا ۴ تا ۵ کتاب در هر ماه می‌خوانند. به بیان دیگر می‌توان گفت یادگیری برابر است با مدیریت بهتر.

یادگیری این که چه کار‌ها‌یی را نباید انجام دهید و چه چیزی را باید از عاداتتان حذف کنید به اندازه‌ی کسب مهارت‌های جدید اهمیت دارند. پذیرفتن عادات نامناسب و تلاش برای رهایی از آن‌ها قدمی مهم است. در ادامه عاداتی را معرفی می‌کنیم که ممکن است اگر در زندگی یا محیط کارتان وجود داشته باشند از ارزش کار شما بکاهند.

۱. اداره امور به روش Micro-managing

شرکت یک فرد مانند فرزند او است، پس طبیعی است که موسس بخواهد تا در تمام جنبه‌های شرکت خود را درگیر کند.

 به هر حال، این رفتار باعث پسرفت شرکت می‌شود. در واقع شما با اداره‌ی امور به روش Micro-managing در داخل کسب‌وکار خود مشغول به کار شده و روی بهتر شدن آن کار نمی‌کنید. اداره‌ی امور به روش Micro-managing استعداد کارمندان را از بین برده و خلاقیت، هدف‌گذاری و توانایی علت‌یابی آن‌ها را می‌کشد.

۲. متکلم وحده بودن

مدیری که سعی دارد تنها متکلم در جلسات باشد، اثرگذاری خود را از دست می‌دهد. وظیفه‌ی شما این است که تا حد امکان نظرات و اطلاعات اعضای دیگر حاضر در جلسه را جویا شوید، اما سعی کنید متکلم وحده نشوید.

سایمون سینک، یکی از نویسندگان Inc. می‌گوید به دو دلیل مدیران تنها باید در انتهای جلسه صحبت کنند:

اول این‌ که، به اعضای جلسه این احساس را می‌دهید که شنیده شده‌اند و در بحث شرکت کرده‌اند. دوم این که به شما این توانایی را می‌دهد که قبل از ارائه‌ی پیشنهاد نظر تمامی افراد را شنیده و درک کنید.

هنر گوش کردن را بیاموزید تا رهبری کردن یاد بگیرید

۳. خود رأی بودن

خودرأی بودن یکی از بدترین و شایع‌ترین اشتباهاتی است که شما به عنوان یک مدیر می‌توانید انجام دهید. لازم است که متوجه شوید شما همه چیز را نمی‌دانید، و تصمیم شما همیشه بهترین تصمیم نیست. همچنین قبول کنید که ممکن است کسی بخشی از کار‌ها‌ی شما را بهتر از خودتان انجام دهد.

  • - آیا وقتی از شما انتقاد می‌شود حالت دفاعی به خود می‌گیرید؟ شما خودرأی هستید.
  • - آیا احساس می‌کنید که در هر زمینه‌ای در کارتان بیشتر از همه می‌دانید؟ شما خود رأی هستید.
  • - آیا احساس می‌کنید از همکارانتان باهوش‌تر هستید؟ شما خودرأی هستید.

حذف کردن خودرأیی از ویژگی‌های اخلاقی، به ظاهر آسان است، اما این ویژگی در لحظه و در عکس العمل‌ها و تصمیم‌گیری‌‌ها خودش را نشان می‌دهد. هرگاه با موقعیتی روبه رو شدید که احساس کردید خودرأی شده‌اید، ‌موضعتان را رها کنید و قبل از پاسخ دادن یا تصمیم گرفتن به انجام کاری، چند ثانیه به خودتان فرصت دهید.

نحوه‌ی رفتار شما با انسان‌های خودرأی نیز به شما در رسیدن به اهداف کاریتان به طور قابل ملاحظه‌ای کمک می‌کند.

۴. تنها تصمیم گیری کردن

به تنهایی تصمیم گیری کردن، بدون در نظر گرفتن عقیده‌ی دیگران نه تنها روش بدی است بلکه نشانه‌ای از مدیریت و رهبری ضعیف است.

زمانی که باید تصمیم بزرگی گرفته شود، بهترین رفتار شما به عنوان یک مدیر این است که به عقاید دیگران توجه کنید و با کمک گرفتن از نظر‌های آن‌ها ایده‌ی خودتان را بسط دهید تا بهترین راه را پیدا کنید.

هدف این نیست که در شرکتتان برای گرفتن هر تصمیمی دموکراسی برقرار کنید. بین شفاف بودن و پذیرش عقاید جدید با ایجاد دموکراسی تفاوت وجود دارد. زمانی که نظر‌های همه شنیده شده باشد و به اندازه‌ی کافی اطلاعات کسب کرده باشید می توانید یک تصمیم آگاهانه و منطقی بگیرید.

۵. شانه خالی کردن از بار مسئولیت

به عنوان یک مدیر، این وظیفه‌ی شما است که موفقیت تیم را موفقیت تک تک اعضای آن دانسته و در نهایت مسئولیت شکست‌ها را نیز به تنهایی بپذیرید. شما نیاز دارید همکاران و مشتریانتان بتوانند روی شما حساب کنند.

بدون فکر و سریع مخالفت کردن کار ساده‌ای است و کاری است که افراد ضعیف انجام می‌دهند. اگر شما مسئولیت اتفاقات بد در شرکتتان را بپذیرید احترام اعضای گروهتان را به دست می‌آورید و مدیر بهتری می‌شوید.

به یاد داشته باشید، شما انتخاب نمی‌کنید که رهبر باشید، بلکه دیگران انتخاب می‌کنند که از شما پیروی کنند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات