نست وای‌فای معرفی شد، روتر مش مجهز به بلندگو و ویژگی‌های هوشمند گوگل اسیستنت

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سیستم جدید وای‌فای مش گوگل، با وعده‌ی اینترنت پرسرعت برای همه‌ی اتاق‌های خانه، عزم آن دارد که حضور گوگل اسیستنت را در خانه‌ها پررنگ‌تر سازد.
تبلیغات

طبیعی است که هر فردی بخواهد در همه‌ی اتاق‌های خانه‌ی خود، وای‌فای مطمئن با اتصال پایدار داشته باشد. اگر این امکان وجود داشته باشد که دستورهای صوتی گوگل اسیستنت خود را هم بتوانید با صدایی رسا و بلند در همه‌جای خانه بشنوید که بهتر هم خواهد شد؛ اینطور نیست؟ گوگل، با معرفی سیستم روتر مش نست وای‌فای (Nest Wifi)، راهی جدید برای وسعت‌بخشیدن هم‌زمان به برد اینترنت و طیف صوتی خود پیش پای کاربران قرار داد.

گوگل در رویداد پیکسل ۴ که شب گذشته برگزار شد، از نست وای‌فای (Nest Wifi) رونمایی کرد که نسخه‌ای جدید از گوگل وای‌فای، سیستم پرطرفدار روتر مش این شرکت است. این سیستم متشکل‌ از یک «نست وای‌فای روتر» (Nest Wifi Router) جدید و دایره‌ای شکل که به مودم متصل می‌شود و یک «نست وای‌فای پوینت» (Nest Wifi Point) جدا است که در مقایسه با نسل گذشته، پوشش وای‌فای را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. گوگل ادعا می‌کند این مقدار برای خانه‌ای با مساحت ۳۵۰ متر مربع کفایت می‌کند و نکته‌ی مهم آن است که پوینت مورد اشاره، دارای بلندگوی هوشمند داخلی گوگل اسیستنت (Google Assistant) است.

نست وای فای / Nest Wifi

قیمت یک مجموعه نست وای‌فای روتر و یک نست وای‌فای پوینت، به همراه هم، ۲۶۹ دلار است و در صورت تمایل به خرید یک نست وای‌فای پوینت اضافه، باید ۳۴۹ دلار پرداخت کرد. هر دستگاه از نست وای‌فای پوینت، به‌تنهایی، ۱۴۹ دلار و یک دستگاه نست وای‌فای روتر، بدون دستگاه‌های دیگر ۱۴۹ دلار است. پیش‌فروش این دستگاه‌ها از امروز شروع می‌شود و ۴ نوامبر در هشت کشور در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. پوینت در سه رنگ مختلف سفید، قهوه‌ای و آبی عرضه می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد که روتر تنها به رنگ سفید تولید شود.

روتر جدید گوگل یک سیستم AC2200 است، به این معنا که قابلیت پشتیبانی از اتصالات وای‌فای ۵ نسل فعلی را دارد؛ اما گوگل افزودن قابلیت پشتیبانی از استاندارد جدید Wi-Fi 6 را خیلی زود می‌داند. سانجای نورونها، سرپرست محصول برای نست وای‌فای، می‌گوید:

تنها سال ۲۰۲۲ خواهد بود که دستگاه‌های [وای‌فای ۶] به خانه‌ها راه خواهند یافت و در آن صورت است که پوینت وای‌فای ۶ در خانه معنا خواهد داشت. به همین دلیل، فلسفه‌ی ما آن است که امروزه، چگونه این محصولات را کارآمد بسازیم؟

حداکثر سرعت ترکیبی حدود ۲۲۰۰ مگابیت در ثانیه (در مقایسه با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت در ثانیه که در آخرین نسخه از همین دستگاه ارائه شد) در همه‌ی باندها است. اما سرعت واقعی که کاربر تجربه خواهد کرد، پایین‌تر از این نرخ خواهد بود، چراکه شما در هر زمان تنها می‌توانید به یک باند متصل شوید. به هر حال، نست وای‌فای هم مانند نسل پیشین این دستگاه‌ها، کاربر را در حین حرکت در نقاط مختلف خانه، به‌صورت خودکار، در باند ردیابی و هدایت می‌کند تا اتصال وی را تا حد ممکن پایدار و یکنواخت نگه دارد.

نست وای‌فای، در بازار اشباع‌شده‌ی امروزی، با استفاده از ساختاری متمایز و یک بلندگوی گوگل اسیستنت داخلی، بین خود و سایر رقبا فاصله انداخت. این دستگاه شباهت بسیاری با اولین گوگل وای‌فای دارد که سال ۲۰۱۶ همراه‌با پیکسل معرفی شد و کاربران برای تقویت سیگنال‌های اینترنت در خانه چندین واحد مشابه می‌خریدند. دستگاه روتر (Router) که از طراحی هوشمندانه‌ای برخوردار است، کمی بلندتر از دستگاه‌های اصلی است و به‌جای طراحی استوانه‌ای، شکلی شبیه یک مارشمالو دارد. محصولات جدید گوگل، شکلی بانمک دارند و بهره‌ی کاملی از ویژگی‌های طراحی گوگل برده‌اند.

نست وای‌فای پوینت اختصاصی گوگل فاقد پورت اترنت است و این بدان معنا است که می‌توان آن را در هر نقطه از خانه قرار داد. این دستگاه از کیفیت صدای مشابه، کنترل‌های صوتی، میکروفن‌های میدان دور و کنترل‌های لمسی روی هر دستگاه برخوردار است. از نظر فیزیکی، نست وای‌فای اندازه‌ی کوچکی دارد و خروجی اسپیکر روی قوس پایینی آن قرار گرفته است. هنگامی که این دستگاه در حال گوش دادن به فرامین صوتی کاربر و ارسال آن به کلاد گوگل است، لامپ دور پایه‌ی نست پوینت شروع به درخشش می‌کند و زمانی‌که میکروفن‌ها در حالت بی‌صدا قرار دارند، این حلقه به رنگ نارنجی درمی‌آید.

بن براون، سرپرست بخش تولید نست وای‌فای در گوگل، می‌گوید:

متوجه شدیم که عملکرد وای‌فای پوینت در صورتی دو برابر خواهد شد که از زمین فاصله بگیرد؛ نه‌اینکه آن را در کمد پنهان کنند. برخورداری از یک طراحی عالی، داشتن ویژگی که واقعا می‌خواهید با آن تعامل داشته باشید و [نیز] داشتن یک اسیستنت درون خود، از آن یک سیستم وای‌فای بسیار بهتر ساخته است.
نست وای فای / Nest Wifi

گوگل ادعا می‌کند که کیفیت صدا در هر نست پوینت بسیار بهتر از چیزی است که تصور می‌شود، چرا که نیاز دستگاه به فضای اضافی داخلی برای آنتن‌ها و پراکندگی حرارت به این معنی است که فضای کافی برای انتقال صدا به اطراف از طریق بلندگوها وجود دارد. این بلندگوها، اصوات را به سمت پایین منتشر می‌کنند. با استفاده از ابزار لمسی کنترلی که روی هر دستگاه قرار گرفته است، به‌راحتی می‌توان پخش صدا را متوقف کرد یا از سر گرفت، یا حتی صدا را بالا و پایین برد. درست مانند آنچه در نست مینی (Nest Mini) جدید مشاهده می‌کنید، وقتی که دست‌تان را به‌سمت دستگاه می‌برید، لامپ‌ها روشن می‌شوند تا محل کنترل‌های صوتی را به شما نشان بدهند.

نکته‌ی قابل‌توجه دیگر آن است که نست وای‌فای، اکنون، دارای چهار آنتن برای حداکثر چهار اتصال بی‌سیم هم‌زمان (4x4) است. اگر از کلاینتی مانند یک مک بوک پرو استفاده می‌کنید که قابلیت استفاده از چند آنتن را دارد، خواهید توانست سرعت استریم‌های هم‌زمان را با هم ترکیب کنید تا به وای‌فای سریع‌تری دست یابید.

سخت‌افزار جدید با تنظیمات نسل اول گوگل وای‌فای نیز سازگار است. بنابراین، شما می‌توانید نست پوینت و بلندگوهای داخلی آن را به سیستم خود متصل کنید و اگر بخواهید آن را به نست روتر جدید ارتقاء ببخشید، نقاط دسترسی گوگل وای‌فای به‌راحتی می‌توانند به آن متصل شوند و سیگنال‌های آن را نیز توسعه ببخشند.

نست وای فای / Nest Wifi

گوگل، با محصول جدید خود، سرعت اینترنت را دو برابر و وسعت پوشش آن را ۲۵ برابر بیشتر می‌کند. آن‌ها همچنین چند فرمان صوتی خاص وای‌فای، ازجمله قطع اتصال کودکان به‌عنوان بخشی از ویژگی کنترل والدین را نیز به این دستگاه‌ها افزوده‌اند؛ ویژگی‌های دیگر عبارت هستند از: تنظیم برنامه برای استفاده و محدودکردن وب‌سایت‌هایی مجاز. گوگل می‌گوید استفاده از اسیستنت برای کنترل شبکه‌ی وای‌فای به‌راحتی گفتن «Hey Google, pause the Wi-Fi for Daniel» (به‌معنی: هی گوگل، وای‌فای دنیل را قطع کن) است و به این ترتیب، می‌توانید توجه کودکان را از اینترنت پرت و به‌سمت خودتان جلب کنید. نست وای‌فای پوینت، یک دستیار کاملا پیشرفته با قابلیت کنترل سایر دستگاه‌های هوشمند، پخش موسیقی و پاسخگویی به سوالات است.

نست وای‌فای را می‌توان بااستفاده‌از اپلیکیشن Google Home در همه‌ی دستگاه‌های هوشمند اسیستنت راه‌اندازی و مدیریت کرد و نیازی به یک کلاینت گوگل وای‌فای جداگانه ندارد. گزینه‌هایی برای مدیریت خانواده به‌همراه تعیین اولویت‌ها برای دستگاه، تست سرعت و سایر تنظیمات از طریق همین برنامه در دسترس هستند.

علاوه بر موارد فوق، محصول جدید گوگل از فناوری بلوتوث کم‌انرژی (Bluetooth Low Energy) برخوردار هستند و از پروتکل خانه‌های هوشمند Thread پشتیبانی می‌کند  که با وجود مدت زمان طولانی که در مرحله‌ی توسعه به‌سر می‌برد، هنوز به مرحله‌ی نهایی نرسیده است. این پروتکل، رقیب ایرو (Earo) به شمار می‌آید که آن نیز مدت زیادی است در مرحله‌ی توسعه متوقف شده است. البته، گوگل می‌گوید Thread تا پیش از سال ۲۰۲۰ عملیاتی نخواهد شد.

نست وای فای / Nest Wifi

از سه سال پیش که گوگل سیستم گوگل وای‌فای (Google Wifi system) خود را با قیمت ۲۹۹ دلار و با سه ویژگی به بازار عرضه کرد، روترهای مش تبدیل به روشی پرطرفدار برای کاستن از نقاط کور وای‌فای در زوایای مختلف خانه شده‌اند و هر شرکت مهم و تأثیرگذار در زمینه‌ی تولید روتر اقدام به عرضه‌ی دستگاهی مشابه کرده است. گوگل می‌گوید، گوگل وای‌فای اصلی آن‌ها موفق شده عنوان پرفروش‌ترین روتر را در کشورهای آمریکا و کانادا به دست آورد.

با اینکه بسیاری از رقبای گوگل روترهایی با سرعت‌های بالاتر و ویژگی‌های کاربرپسندتر به بازار عرضه کرده‌اند، اما ایرو را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب گوگل برای ارائه‌ی تجربه‌ای ساده‌تر از استفاده‌ی وای‌فای دانست که تمام زوایای خانه را با امواج اینترنت دربرمی‌گیرد و همچنین، شرکت پیش‌گام در ساخت وای‌فای مش ارزان‌قیمت‌تر با نصب راحت‌تر است. این وای‌فای را به‌راحتی می‌توان با جایگزین‌سازی دو مورد از سه روتر و کابل‌های آن‌ها با «Beacon» نصب و در کنار پریزهای برق روی دیوار متصل کرد؛ پوینت جدید گوگل این قابلیت را ندارد.

آمازون، ایرو را ابتدای سال جاری خرید و فرصت بزرگی برای بزرگ‌ترین رقیب گوگل در صنعت دستیاران صوتی در بازار وای‌فای فراهم آورد. آن‌ها، به‌سرعت روتر جدید ایرو را با قیمت ۹۹ دلار را معرفی کردند که امکان خاموش‌کردن اینترنت دستگاه‌های موردنظر را با استفاده از کنترل صوتی الکسا به کاربران می‌بخشد. اکنون به‌نظر می‌رسد که با اضافه‌شدن میکروفن‌های واقعی به قطعه‌ی سخت‌افزاری جدید گوگل، این غول بزرگ فناوری آمازون را به مبارزه فرا می‌خواند. با استفاده از محصول جدید گوگل، دیگر نیازی به راه‌اندازی اسپیکر هوشمند گوگل در اتاق محل اقامت خودتان ندارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات