Unit-e ارز دیجیتال جدید استادان دانشگاه آمریکا برای رقابت با بیت کوین

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان دانشگاه‌های MIT و استنفورد، ارز دیجیتال جدیدی را عرضه کرده‌اند که به ادعای آن‌ها، قوی‌تر از استانداردهای بیت‌کوین عمل می‌کند.
تبلیغات

محققان هفت کالج آمریکایی، در تلاشی مشترک، روی یک پروژه‌ی پیشگامانه‌ی ارزهای دیجیتال کار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند این ارز رمزنگاری‌شده‌ی جدید نسبت به بیت‌کوین از قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتری برخوردار است.

آیا ارز Unit-e در رقابت با بیت‌کوین پیروز می‌شود؟

ارز پیشنهادی این محققین که با نام Unit-e راه‌اندازی شده، می‌تواند ازنظر سرعت تراکنش با ویزا و مسترکارت نیز رقابت کند. به گزارش CCN، برخی از محققینی که روی این ارز کار کرده‌اند، استادان برجسته‌ی دانشگاه فناوری ماساچوست، برکلی، استنفورد، کارنگی ملون، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه واشنگتن هستند. فعالیت همه‌ی این محققین، تحت پوشش بنیاد غیرانتفاعی تحقیقات فناوری توزیع‌شده (DTR) صورت گرفته است. این موسسه که توسط شرکت سرمایه‌گذاری Pantera Capital حمایت می‌شود، هدف خود را «توسعه‌ی نسل جدید ارزهای دیجیتال که در سطحی وسیع‌تر مورد تصویب و پذیرش قرار می‌گیرند» اعلام کرده است. طبق گزارش‌ها، ‌ Unit-e در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود و می‌تواند در هر ثانیه ۱۰ هزار تراکنش را پردازش کند. این در حالی است که قدرت پردازش ویزا، ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه و قابلیت پردازش بیت کوین نیز نهایتاً به ۱۰ تراکنش در ثانیه می‌رسد.

گالیا فانتی، پژوهشگر ارشد DTR و استادیار مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون، در توصیف چشم‌انداز ارز دیجیتال جدید می‌گوید:

ده سال از ظهور بیت‌کوین گذشته و حالا بلاک‌چین از یک ایده‌ی بدیع، به حوزه‌ی تحقیقات علمی و آکادمیک تبدیل‌ شده است. رویکرد ما این بود که ابتدا محدودیت‌های اساسی عملکرد بلاک‌چین را درک کنیم و پس‌ازآن راهکارهایی بیابیم که با توجه به این محدودیت‌ها، در یک چهارچوب تئوریک دقیق، نتایج قابل‌قبول‌تری ارائه دهند.
Unit-e Supplant Bitcoin?

‌ Unit-e و مقیاس‌پذیری شبکه

استادان فوق، که به‌عنوان محققین دانشگاهی حوزه‌های مختلف علوم رمزنگاری و کامپیوتری، تاکنون تحقیقات متنوعی را در زمینه‌ی فناوری بلاک‌چین تکمیل و منتشر کرده‌اند؛ ایده‌ی خاصی را پیگیری می‌کنند: ارز ‌ Unit-e با ترکیب شاردینگ و شبکه‌های کانال پرداخت، سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. این استادان امیدوارند که Unit-e به‌لحاظ امنیت و سرعت تراکنش، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر شبکه‌های پرداختی ازجمله بیت‌کوین داشته باشد.

جویی کراگ، عضو هیئت‌رئیسه‌ی شرکت سرمایه‌گذاری پانترا کپیتال و یکی از اعضای شورای DTR، در مصاحبه با بلومبرگ گفت:

جریان‌های اصلی فعال در حوزه‌ی بلاک‌چین، از این موضوع کاملاً آگاه‌اند که شبکه‌های فعلی ارزهای رمزنگاری‌شده، مقیاس‌پذیر نیستند. این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر این مشکل حل نشود، یعنی اگر ارزهای دیجیتال خیلی زود به نقطه‌ی مقیاس‌پذیری نرسند، به یکی از ایده‌های خوبی تبدیل می‌شوند که در عمل، جواب نداده‌اند. چیزی شبیه به چاپ سه‌بعدی.

ایده‌ی پیشگام Unite-e، جدیدترین اقدام در مجموعه تلاش‌هایی است که در راستای حل مشکل مقیاس‌پذیری و سرعت رمز ارزها صورت می‌گیرند. یکی دیگر از راهکارهای درخشانی که برای حل این مشکلات پیشنهاد شد، شبکه‌ی لایتنیگ (Lightning Network) بود که با ایجاد یک لایه‌ی دوم مؤثر (کانال‌هایی که بین گره‌ها قرار دارند)، نیاز به ثبت هر تراکنش روی بلاک‌چین را رفع می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات