نگران نباشید، ربات‌ها شغلتان را نخواهند گرفت؛ بلکه همکار شما خواهند بود

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
ربات‌ها قرار نیست به تعدیل نیروی انسانی منجر شوند؛ بلکه ظاهرا ربات‌ها همکاران سختکوشی هستند که درکنار نیروی انسانی متخصص وارد چرخه‌ی تولید می‌شوند.
تبلیغات

براساس نتایج بررسی و نظرسنجی منپاور (ManpowerGroup)، باتوجه‌به افزایش روز‌افزون استفاده از ربات‌ها و رویکرد شرکت به‌سمت استفاده از سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، کارمندان نگران هستند ربات‌ها شغلشان را از آن‌ها بگیرند و جایگزین نیروی انسانی شوند. 

 پیش‌تر نیز گفته شده بود به ازای ورود هر ربات به بازار کار، شش شغل ازدست می‌رود؛ ولی آیا ربات‌ها شغل شما را خواهند گرفت؟

اخیرا گزارشی با عنوان «نیروی کار انسانی لازم است: ربات‌ها به حضور شما نیاز دارند» منتشر شده و وضعیت درحدود نوزده هزار نیروی انسانی در ۴۴ کشور جهان را بررسی کرده است. براساس این گزارش، در ۶۹ درصد از شرکت‌هایی که از ربات‌ها استفاده می‌کنند، تغییری در تعداد کارمندان شان مشاهده نشده است. همچنین، ۱۸ درصد از شرکت‌هایی که از ربات‌ها استفاده می‌کنند، خواهان جذب نیروی انسانی بیشتری نیز هستند. در سه سال گذشته، آمار و ارقام نیروی انسانی مشغول به کار یا جذب نیروی جدید در چنین شرکت‌هایی افزایش نیز یافته است.

همچنین براساس اطلاعات آماری این گزارش، ۲۴ درصد از شرکت‌هایی که در دو سال گذشته در حوزه‌ی فناوری‌های دیجیتال و اتوماسیون سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درصدد جذب نیروی انسانی بیشتری درمقایسه‌با ۱۸ درصد از شرکت‌هایی هستند که هنوز در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. فقط ۹ درصد از کارفرمایان شرکت‌کننده در نظرسنجی سالانه اعلام کردند اتوماسیون به‌صورت مستقیم باعث تعدیل نیروی انسانی می‌شود. این درحالی است که ۴ درصد کارفرمایان نمی‌دانستند اتوماسیون چه تأثیری بر روند تعدیل یا جذب نیروی انسانی خواهد گذاشت. جوناس پریزینگ، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل منپاور معتقد است:

ربات‌های بیشتر و بیشتری به کارخانه‌ها اضافه می‌شوند؛ اما شاهد جذب نیروی انسانی بیشتری نیز هستیم. فناوری در حال رشد و توسعه است و مسئولیت ما به‌عنوان رهبران حوزه‌ی صنعت آن است که به مقام‌های ارشد آموزش (Chief Learning Officers) تبدیل شویم و درجهت یکپارچه‌سازی نیروی انسانی با ماشین‌آلات گام برداریم. 
robot

براساس اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک، بیش از سه میلیون ربات صنعتی تا سال ۲۰۲۰ در کارخانه‌های سراسر جهان به‌کار گرفته خواهند شد. نظرسنجی منپاور نشان می‌دهد درحالی‌که در سال ۲۰۱۱، تنها ۲۱ درصد شرکت‌ها برنامه‌های مهارت‌آموزی به کارمندان خود را دنبال می‌کردند، در وضعیت فعلی درحدود بیش از ۸۴ درصد شرکت‌ها درنظر دارند تا سال ۲۰۲۰، برنامه‌های مهارت‌آموزی به کارمندان خود را در سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند. براساس اطلاعات نظرسنجی منپاور، طی دوازده سال گذشته، شرکت‌ها با کمبود نیروی ماهر مواجه هستند و بسیاری از کارخانه‌ها برای استخدام نیروی ماهر در پُست‌های شغلی خود با مشکلاتی رو‌به‌رو هستند.

براساس نتایج نظرسنجی انجمن BVMW Mittelstand، کشور آلمان با اینکه کمترین نرخ بیکاری را دارد، کمبود نیروی متخصص در شرکت‌های کوچک تا متوسط این کشور یکی از مسائلی است که در هنگام ورود به سال ۲۰۱۹ برای آلمان مطرح شده است. تحقیقات Manpower نشان می‌دهد ۱۶ درصد از شرکت‌ها تقاضای استخدام نیروی متخصص در زمینه‌ی فناوری اطلاعات را دارند. در بخش تولید که ربات‌های صنعتی به‌صورت فزاینده‌ای وظایف روزمره را انجام می‌دهند، انتظار می‌رود شرکت‌ها نیروی انسانی بیشتری در سایر پُست‌های شغلی، ازجمله ارتباط با مشتریان با استفاده از مهارت‌های ارتباطی و مدیریت و مذاکره استخدام کنند.

انتظار می‌رود کارفرمایانی از سنگاپور، کاستاریکا، گواتمالا و آفریقای‌جنوبی، به استخدام نیروی انسانی بیشتری نیاز داشته باشند. این درحالی است که براساس نتایج نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود شرکت‌هایی از بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک، نروژ، اسلواکی و رومانی با تعدیل نیروی انسانی رو‌به‌رو باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات