معرفی ۱۲ کتاب در زمینه کارآفرینی و مدیریت کسب‌ و کار

پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر کسب‌وکاری به‌راه انداخته‌اید یا کارآفرین هستید، خواندن کتاب‌های الهام‌بخش به موفقیت کسب‌وکارتان کمک خواهد کرد.
تبلیغات

کتاب‌هایی که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید، منبعی الهام‌بخش برای کارآفرینان یا بنیان‌گذاران کسب‌وکار هستند که افراد با تجربه در همین زمینه معرفی کرده‌اند. برخی از آن‌ها جدید هستند؛ اما از انتشار برخی دیگر چند سالی می‌گذرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، ۱۲ کتابی را معرفی می‌کنیم که مدیران عامل استارتاپ‌های مختلف معرفی کرده‌اند و اغلب آن‌ها حاصل تجربه‌ی کاری افرادی فعال و موفق در همین زمینه است.

۱. کتاب «شدن» اثر میشل اوباما

هر انسانی در مسیر موفقیت، ماجرای جالب و منحصربه‌فردی تجربه می‌کند؛ ماجرایی که پیروزی و شکست‌های زیادی دارد و معمولا از چشم دیگران دور می‌ماند. میشل اوباما در این کتاب خاطرات زندگی‌اش را بازگو کرده است؛ به‌ویژه زمانی که بانوی اول کاخ‌سفید بود. داستان این کتاب بازتابی از تجربه‌ی بسیاری از ما است. لیسا اسکیت‌تاتوم، مدیرعامل استارتاپ مدیریت شغل Landit، این کتاب را معرفی کرده است.

۲. کتاب «تفکر سریع و آهسته» اثر دانیل کانمن

دانیل کانمن، نویسنده‌ی این کتاب، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و روان‌شناس است و زمان زیادی برای تحقیق درباره‌ی درک سازوکارهای تصمیم‌گیری صرف کرده است. این کتاب دو سیستمی را بررسی می‌کند که انسان‌ها برای قضاوت استفاده می‌کنند: سیستم اول که کم‌و‌بیش تحریک می‌شود و به‌شدت تحت‌تأثیر احساسات است؛ و سیستم دوم که انسان برای حل مشکلات طولانی‌مدت استفاده می‌کند و فرایند تحلیلی آهسته‌تری دارد.  

نکته‌ی جالب این است که اغلب ما به‌دلیل وابستگی به سیستم اول، دچار «توهمات و تعصب شناختی» می‌شویم. همه‌ی ما تلاش می‌کنیم در مدت زمان کم، تصمیم بهتری بگیریم و این کتاب با توضیح اینکه چرا انسان‌ها به این شکل رفتار می‌کنند، نصیحت‌های آموزنده‌ای برای بهترین تصمیم‌گیری در مدت زمان کم ارائه می‌دهد. نیکول سنتنو، مدیرعامل استارتاپ غذایی Splendid Spoon، این کتاب را معرفی کرده است.

۳. کتاب «سختی کارهای سخت: ساختن کسب‌وکار زمانی که هیچ پاسخی ساده نیست» اثر بن هورویتز

THE HARD THING ABOUT HARD THINGS: BUILDING A BUSINESS WHEN THERE ARE NO EASY ANSWERS BY BEN HOROWITZ

فلون فاتمی، مدیرعامل استارتاپ هوش مصنوعی Node، این کتاب را به انجیل کارآفرینی تشبیه کرده است. او خواندن این کتاب را به مدیران اجرایی و کارمندانش توصیه کرده و  معتقد است از بسیاری از درس‌های این کتاب می‌توان روزانه استفاده کرد.

۴. کتاب «نتفلیکسد: نبرد حماسی برای چشم‌های آمریکا» اثر جینا کیتینگ

شان‌لی ما، مدیرعامل استارتاپ ازدواج Zola، خواندن این کتاب را به هر کارآفرینی توصیه می‌کند. این کتاب درباره‌ی کارآفرین استارتاپی است که تعریف یکی از صنایع را تغییر داد. نتفلیکس به‌دلیل استراتژی و تیمی بزرگش موفق شد؛ اما نقش خوش‌اقبالی‌ را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

۵. کتاب «منفعت برای برنده‌ها: برگزیده‌ای از تظاهرات بیهوده برای تغییر دنیا» اثر آناند گریدهاراداس

WINNERS TAKE ALL: THE ELITE CHARADE OF CHANGING THE WORLD BY ANAND GIRIDHARADAS

کارلا مونتروسو، مدیرعامل Code2040، خواندن این کتاب را به کارآفرینان توصیه می‌کند؛ زیرا مطالب ارزشمندی از راهی متفاوت و مهم وارد زندگی انسان می‌کند.

۶. کتاب «جرئت بسیار» اثر برنه براون

نیندی کاپور، مدیرعامل استارتاپ مبلمان Maiden Home می‌گوید تابه‌حال کتاب‌های زیاد و جالبی درباره‌ی کسب‌وکار به او پیشنهاد شده؛ اما معتقد است تأثیرگذارترین کتاب‌ها، تبلیغ نمی‌شوند. او یکی از طرفداران بزرگ برنه براون است و مطالعه‌ی این کتاب به او در ساخت اکوسیستم میان شرکا و تیم کاری و مشتری‌هایشان در سراسر آمریکا کمک بسیاری کرده است.

۷. کتاب «راهنمای رشد چشمگیر» اثر الاد گیل

HIGH GROWTH HANDBOOK BY ELAD GIL

اگر محصولی ساخته‌اید و می‌خواهید وارد مراحل بعدی شوید، این کتاب راهنما و مشاور خوبی است که کارآفرینان موفق با کمک آن محصولاتشان را در سیلیکون‌ولی عرضه کرده‌اند. درنظرگرفتن فرهنگ، نقش مهمی در سنجش کسب‌وکار دارد و این نحوه‌ی استخدام تیم است که فرهنگ سازمانی شرکت را شکل می‌دهد. جسیکا متیوز، مدیرعامل استارتاپ انرژی Uncharted Power، این کتاب را معرفی کرده است.

۸. کتاب «نیروی بیشتر: زنان باهوش چگونه در اقتصاد نوین برنده می‌شوند؟» اثر ماگدالنا یسیل

ماگدالنا کارآفرین و سرمایه‌گذاری است که ۲۵ سال در سیلیکون‌ولی کار کرده و اولین سرمایه‌گذار Salesforce شناخته می‌شود. او در این کتاب، تجربیات خود از کارکردن در سیلیکون‌ولی را با خوانندگان به اشتراک گذاشته است. هیدی زک، بنیان‌گذار استارتاپ پوشاک ThirdLove، این کتاب را معرفی کرده است.

۹. کتاب «پروژه‌ی نابودی: دوستی که ذهن ما را تغییر می‌دهد» اثر میشل لوئیس

THE UNDOING PROJECT: A FRIENDSHIP THAT CHANGED OUR MINDS BY MICHAEL LEWIS

این کتاب درباره‌ی ترکیب مطالعات روان‌شناسی و اقتصادی است. در این کتاب، توضیح داده شده چرا صنایع باید در آینده برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر متحد شوند. این دو دوست (مطالعات اقتصادی و روان‌شناسی) با کمک یکدیگر می‌توانند موضوعاتی را کشف کنند که هرگز به‌تنهایی نمی‌توانستند. آلیشیا توماس، مدیرعامل استارتاپ تناسب‌اندام Dibs، این کتاب را معرفی کرده است.

۱۰. کتاب «واقعیت: دلایلی برای اینکه درباره‌ی جهان اشتباه فکر می‌کنیم و چرا اتفاقات جهان از آنچه به‌نظر می‌رسند، بهترند» اثر هانس روسلینگ

میشل نان، مدیرعامل شرکت Care، خواندن این کتاب را توصیه می‌کند؛ زیرا معتقد است همه‌ی ما باید بدانیم هنوزهم اتفاقات امیدوارکننده در دنیا رخ می‌دهند. او در این کتاب به ما کمک می‌کند دنیا را واضح‌تر ببینیم.

۱۱. کتاب «از خوب به عالی: چرا برخی شرکت‌ها جهش می‌کنند و برخی نمی‌کنند؟» اثر جیم کالینز

GOOD TO GREAT: WHY SOME COMPANIES MAKE THE LEAP AND OTHERS DON’T BY JIM COLLINS

این کتاب دلایل مطرح‌شدن شرکت و رشد و پیشرفت آن را بررسی می‌کند. همچنین، چگونگی ساخت سازمانی را نشان می‌دهد که می‌تواند در زمان خود برجسته شود. مایکل استینمتز، مدیرعامل استارتاپ Flow Kana، این کتاب را معرفی کرده است.

۱۲. کتاب «بالا بردن زمین: چگونه درآمد اصلی جهانی می‌تواند اقتصاد ما را بهبود بخشد و رؤیای آمریکا را بازگرداند» اثر اندی استرن

اندی استرن، رئیس سابق اتحادیه‌ی بین‌المللی کارکنان، در این کتاب پیش‌بینی کرده در بیست سال آینده ماشین‌ها جایگزین نیمی از مشاغل آمریکایی و نابرابری اقتصادی تشدید خواهد شد. با گسترش اتوماتیک‌سازی، اگر بخواهید فقر را پایان دهید یا بحران‌های کوتاه‌مدت (مانند بلایای طبیعی) را حل کنید، به مردم باید پول بپردازید و اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند. این کار نه‌تنها شأن و منزلت آن‌ها، بلکه کارایی‌شان را نیز افزایش می‌دهد و نتایج اقتصادی بهتری دارد. دنیلا پردومو، مدیرعامل استارتاپ سخت‌افزاری GoTenna، این کتاب را معرفی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات