گوگل کروم ۱۰ ساله شد

دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل کروم که یکی از بهترین مرورگرهای وب حال حاضر دنیا است، روز گذشته تولد ۱۰ سالگی‌اش را جشن گرفت.
تبلیغات

گوگل ۱۰ سال پیش برای نخستین بار، مرورگر کروم را منتشر کرد. این شرکت که در آن زمان، خبر عرضه‌ی مرورگرش را در مقاله‌ای تحت عنوان «A fresh take on the browser» مخابره کرده بود، آن را به‌همراه یک کمیک تحت‌وب در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. کروم در آن زمان در فاز بتا قرار داشت و تنها برای ویندوز در دسترس بود؛ سرانجام یک‌سال پس از آن (یعنی در سال ۲۰۰۹) شاهد انتشار رسمی این مرورگر برای لینوکس و macOS بودیم. Google Chrome زمانی متولد شد که اکثر توسعه‌دهندگان و کاربران معمولی اینترنت مجبور بودند با مشکلات متعدد اینترنت اکسپلورر دست‌وپنجه نرم کنند؛ در ضمن فایرفاکس در آن‌زمان‌ها مرورگر چندان قدرتمند و کارآمدی نبود.

گوگل با بهره‌گیری از اجزای موتور چیدمان وب‌کیت و البته موزیلا فایرفاکس، کروم را متولد کرد و کد منبع این مرورگر جدید را در پروژه‌ای تحت‌عنوان کرومیوم، در اختیار عموم مردم قرار داد. کروم از همان ابتدا روی استانداردهای وب تمرکز کرد و به زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی ۵ (HTML5) مجهز شد؛ جالب است بدانید که این مرورگر در زمان عرضه‌اش توانست از آزمایش‌های Acid1 و Acid2 سربلند بیرون بیاید؛ از آن‌جایی که مایکروسافت در آن‌ زمان شدیدا درگیر تجهیز کردن اینترنت اکسپلورر به استانداردهای به‌روز وب بود، کسب چنین موفقیتی برای کروم اهمیت بسیار بالایی داشت.

کروم از همان ابتدا روی استانداردهای وب، تمرکز کرد

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نسخه‌ی اولیه‌ی کروم، ایده‌ی سندباکس‌کردن تب‌های مختلف بود که باعث می‌شد کرش کردن یک تب، تاثیری روی بقیه‌ی تب‌ها نگذارد. این موضوع در کنار موتور V8 JavaScript گوگل، به‌طور کلی کمک شایانی به افزایش سرعت و پایداری این مرورگر کرد.

بعد از گذشت یک دهه، اکنون گوگل کروم برای بسیاری از کاربران در سراسر دنیا، به اصلی‌ترین شیوه برای کندوکاو در فضای اینترنت تبدیل شده است. کروم اکنون بیش از ۶۰ درصد بازار مرورگرهای وب را در دسکتاپ در اختیار دارد و مهندسین گوگل همواره در تلاش‌اند تا این مرورگر را با ویژگی‌های جدید بهبود بخشند و آن را به جدیدترین استانداردهای وب، تجهیز کنند. گفتنی است که اکنون ۶۴ درصد ترافیک مرورگر کروم در اندروید با پروتکل HTTPS محافظت می‌شود. کروم امروزه فراتر از یک مرورگر وب ساده است و می‌توان آن را یک پلتفرم کامل نامید که بیشتر از دیگر رقبا، روی ویندوز، مک او‌اس، لینوکس، اندروید و حتی iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کروم

گوگل از مرورگر کروم به‌عنوان رابط کاربری اصلی کروم‌ او‌اس استفاده کرده است؛ سیستم‌عامل سبک‌وزنی که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده و مدتی پیش شاهد استفاده از آن روی تبلت‌‌ها نیز بودیم؛ البته گفته می‌شود که این سیستم‌عامل ممکن است هنوز به‌طور کامل برای تبلت‌ها آماده نشده باشد. گفتنی است که گوگل مدت‌ها است تلاش می‌کند تا برخی از اپلیکیشن‌های اندرویدی را به کروم او‌اس اضافه کند تا کروم‌بوک‌ها و تبلت‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل، کاربردی‌تر از قبل شوند. حتی گفته شده که اپلیکیشن‌های مبتنی بر لینوکس هم قرار است در آینده‌ای نزدیک برای این سیستم‌عامل منتشر شوند.

سال‌ها است که شاهد تغییرات عمده در طراحی گوگل کروم نبوده‌ایم؛ با این‌حال گوگل گفته که در حال حاضر روی طراحی جدید آن کار می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به این‌لینک، طراحی متریال گوگل کروم را روی کامپیوتر خود تجربه کنید.

آینده‌ی کروم بیشتر شبیه یک پلتفرم مستقل به‌نظر می‌رسد

آینده‌ی کروم بیشتر شبیه یک پلتفرم مستقل به‌نظر می‌رسد. مدتی است که برخی از افراد گفته‌اند به‌شدت نگران هستند که کروم با توجه به نفوذی که در بین توسعه‌دهندگان وب دارد، پا جای پای اینترنت اکسپلورر ۶ بگذارد. مهندسین گوگل همه‌روزه در تلاش‌اند تا جدیدترین استانداردهای وب را به کروم اضافه کنند و همین موضوع باعث شده است که این مرورگر از جهاتی، بهتر از رقبایش باشد؛ شرکت‌های صاحب مرورگرهای رقیب گوگل کروم باید در نظر داشته باشند که برای رقابت با این مرورگر، باید تلاش زیادی انجام دهند؛ وگرنه از قافله عقب خواهند افتاد.

اگر مرورگرهای وب توانسته‌اند در فاصله‌ی ۱۰ سال پس از متولدشدن‌شان، به یک پلتفرم تبدیل شوند؛ در ۱۰ سال آینده چه تغییراتی به خود خواهند دید؟ تصور این موضوع، سخت به‌نظر می‌رسد.

نظر شما در این زمینه چیست؟ برای وب‌گردی روزانه، از چه مرورگری استفاده می‌کنید؟ اگر به‌دنبال پیدا کردن بهترین مرورگر وب در سال ۲۰۱۷ هستید، مقاله‌ی ویژه‌ی زومیت را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات