۹۹ درصد استارتاپ های چینی در زمینه خودروهای برقی، ناموفق خواهند بود

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
موسسه‌ی چینی نیو کپیتال اعتقاد دارد که هزینه‌های اولیه برای تولید خودروهای برقی، عامل اصلی در شکست ۹۹ درصد استارتاپ‌های مرتبط با این صنعت، در چین خواهد بود.
تبلیغات

یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی ادعا می‌کند، تنها یک درصد از شرکت‌های خودروسازی این کشور که خودروی برقی تولید می‌کنند، در بلندمدت به موفقیت می‌رسند. نیو کپیتال (NIO Capital) می‌گوید هزینه‌های هنگفت برای راه‌اندازی استارتاپ تولید خودروی الکتریکی، دلیل اصلی شکست ۹۹ درصد این شرکت‌های نوپا در چین است. نیو کپیتال، یک صندوق سرمایه‌گذاری در چین است که از خودروساز برقی نیو (NIO) پشتیبانی مالی می‌کند.

electric car / خودروی برقی خودروی الکتریکی

یان ژو، یکی از مدیران شرکت نیو طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ، نگاهی واقع‌گرایانه به عاقبت بسیاری از استارتاپ‌های تولید خودروی الکتریکی در چین داشت. ژو در این مصاحبه گفت:

کسب‌وکار ساخت خودروی برقی، سیستمی بسیار پیچیده است که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های فراوانی دارد و تنها تعداد بسیار کمی می‌توانند چنین کاری را از ابتدا انجام دهند. بنابراین شانس دوام و زنده ماندن این استارتاپ‌های تولید خودروهای الکتریکی، بسیار پایین خواهد بود.

حدود نیمی از خودروهای الکتریکی جهان در بازار چین فروخته می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که کارآفرینان محلی به دنبال سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند. رقابت در این بازار طی سال‌های آینده وارد فاز جدیدی خواهد شد، زیرا دولت چین به برندهای خارجی مانند تسلا و بی‌ام‌و اجازه داده است که شعبه محلی خود را در این کشور برپا کنند. تمرکز خودروسازان بزرگ جهانی بر بازار چین و رقابت شدید بین تسلا و بی‌ام‌و با خودروسازان محلی، در بلندمدت می‌تواند ثمرات خوبی برای پیشرفت فناوری چین داشته باشد؛ هر چند که این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن استارتاپ‌های ضعیف شود.

electric car / خودروی برقی خودروی الکتریکی

با این حال، جنگ تجاری مداوم بین ایالات متحده و چین باعث می‌شود که شرایط تا حدودی در این زمینه تغییر کند. به گفته ژو، جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا علیه چین، مانع بزرگی برای اقتصاد جهانی و همچنین توسعه فناوری خودروی برقی است.

ژو ادامه داد:

اگر جنگ تجاری میان آمریکا و چین ادامه یابد یا تشدید شود، فرآیند تجاری‌سازی خودروی الکتریکی هوشمند به تعویق خواهد افتاد و همچنین اثرات تلاش‌های جهانی برای بهبود ایمنی و بهره‌وری ‌آن‌ها را کاهش می‌دهد.

نیو در حال انجام تلاشی مضاعف برای ارائه نام خود به عنوان رقیبی قدرتمند در صنعت خودروهای برقی چین است؛ این شرکت به تازگی تحویل محلی تعدادی شاسی‌بلند الکتریکی ES8 را آغاز کرد و ادعا می‌کند که ۱۵،۰۰۰ سفارش جدید دریافت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات