استرس در محیط کار همیشه بد نیست

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
استرس و اضطراب اگر در محیط کار به خوبی مدیریت شود نه تنها مخرب نیست بلکه بهره‌وری و تفکر خلاقانه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
تبلیغات

این روزها وضعیت اقتصادی اغلب کشورهای جهان با تغییرات جدی رو به رو شده است و کارمندان از وضعیت موجود احساس رضایت نمی‌کنند. نگرانی بابت شرایط اقتصادی باعث افزایش استرس، ابتلا به بیماری و کاهش بهره‌وری کارمندان می‌شود و این موضوع روی عملکرد شرکت نیز تأثیر می‌گذارد. اما این شرایط همیشه بد نیست. آیا می‌دانستید استرس به کارمندان کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند؟ یا اینکه افکار منفی اگر در جهت درست مورد استفاده قرار بگیرند عملکرد شرکت را تقویت می‌کنند؟

تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده از این فرضیه حمایت می‌کند اما با این حال بسیاری از شرکت‌ها دنبال راه‌هایی برای افزایش روحیه و ایجاد حس تعهد در کارمندان هستند. اگر نگاه دقیق‌تری به نتیجه‌ی تحقیقات داشته باشید متوجه می‌شوید متعهد بودن کارمندان هیچ ارتباطی با خوب بودن عملکردشان ندارد. این یعنی متعهد کردن کارمندان در شرایط پر استرس راه حل مناسبی نیست و انتظار رهبران را برآورده نخواهد کرد. از طرفی بسیاری از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند بهترین تیم‌ها از نظر اجرایی تیم‌هایی هستند که کارمندان آن کمتر از سایر کارمندان شرکت راضی و خشنود به نظر می‌رسند.

stress

مزایا و معایب همزمان استرس

روانشناسان در مقاله‌ی منتشر شده در مجله‌ی کسب‌وکار دانشگاه هاروارد عنوان کرده‌اند رابطه‌ی محکمی میان درگیر شدن کارمندان با کار و بهره‌وری آن‌ها وجود دارد. آن‌ها همچنین معتقدند بسیاری از شرکت‌ها مزایای نارضایتی و اضطراب کارمندان را در محیط کار نادیده می‌گیرند. افکار مثبت و شرایط آرام میزان خلاقیت کارمندان را افزایش می‌دهد اما در عین حال شرایط بحرانی نیز میزان تمرکز و توجه کارمندان را افزایش خواهد داد. در این مقاله همچنین ذکر شده است کارمندان ناراضی انگیزه‌ی بیشتری برای کار دارند. آن‌ها آماده‌تر از دیگران هستند و افکار سازنده‌تری دارند. این افراد تمایل بیشتری به تفکر گروهی دارند و همان‌طور که می‌دانید این موضوع کلید اصلی نوآوری در سازمان‌های بزرگ است. زمانی که رهبر شرکت تمام تمرکز خود را روی از بین بردن استرس می‌گذارد از رسیدگی به اموری مانند رهبری تیم و رسیدگی به فرهنگ سازمانی باز می‌ماند. این موضوع حتی مانع پیشرفت کسب‌وکار می‌شود. شرکت‌هایی بزرگی مانند آی‌بی‌ام، نوکیا، یاهو، بلک‌بری و Kodak نمونه‌ای از شرکت‌هایی هستند که به فرهنگ سازمانی خود افتخار می‌کردند اما در شناسایی تهدیدها ناکام ماندند و نتوانستند محصولات نوآورانه به بازار عرضه کنند.

اغلب شرکت‌های بزرگ و شناخته شده قربانی موفقیت خود می‌شوند و تعهد شغلی کارمندان نقش مهمی در این موضوع دارد. زیرا معمولا تعهد شغلی محصولی از احساس موفقیت و رضایت کارمندان است.

stress

ایجاد تعادل در استرس کلید موفقیت است

استرس و اضطراب به میزان کم سازنده بوده اما مقدار زیاد آن مخرب است. طبق گزارش سازمان بهداشت انگلستان حدود ۱۲.۵ میلیون روز کاری به دلیل استرس در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به دلیل عواملی مانند حجم کاری بالا، کمبود حمایت و زورگویی در محیط کار از بین رفته است. از طرفی در نتیجه‌ی تحقیقات دیگری اعلام شده است کارمندان متعهد به محیط کار عملکرد بهتری دارند و در این شرایط میزان سوددهی شرکت و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری بالاتر است. پس چه میزان استرس در محیط کار سازنده است؟ طبق گفته‌ی استاد بازاریابی دانشگاه اقتصاد لندن، وجود افکار منفی در محیط کار خوب است اما باید تعریف دقیقی وجود داشته باشد.

زمانی که کارمندان در شرایط سخت قرار می‌گیرند انگیزه‌ی بیشتری برای حل مسئله دارند. اینکه مشکل غیر قابل حلی را از بین ببرند به آن‌ها انرژی و روحیه می‌دهد. درنتیجه افکار خلاقانه‌تری به ذهنشان می‌رسد و مشکلات را حل خواهند کرد. اما همان‌طور که گفتیم برقراری تعادل در چنین شرایطی بسیار مهم و سخت است. افراد مختلف واکنش متفاوتی در شرایط یکسان دارند. به‌عنوان مثال حجم کمی از استرس برای یک فرد ممکن است خوب باشد اما برای فرد دیگری بیش از اندازه‌ی تحمل است.

stress

کارمندان مختلف به رویکردهای مختلف نیاز دارند

ناگفته نماند مدت زمان قرار گرفتن در چنین شرایطی نیز بسیار مهم است. ایجاد فشار و استرس روی تیم کاری شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهد اما اگر از حدی بیشتر شود، نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت. رهبران باید شناخت خوبی از کارمندان خود داشته باشند تا شرایط را به بهترین نحو مدیریت کنند. به‌عنوان مثال افرادی که سریع مضطرب می‌شوند استرس زیادی را تحمل می‌کنند و به تشویق و حمایت بیشتری احتیاج دارند. همچنین افراد احساساتی به تمرکز و دریافت بازخوردهای سازنده‌تر احتیاج دارند تا انرژی بیشتری روی کار بگذارند و پیشرفت کنند. استرس داشتن در مدت طولانی برای سلامتی مضر است. مدیران شرکت باید شرایط متعادلی از اضطراب و استراحت برای کارمندان ایجاد کنند. آن‌ها باید با ادغام کار سخت و شرایط انعطاف‌پذیر اهداف مشخصی برای اعضای تیم در نظر بگیرند. واقع‌بینی اصل مهمی است که حتما باید مورد توجه رهبران قرار بگیرد. برقراری شرایط استرس زا برای طولانی‌مدت نه تنها مفید نیست بلکه نارضایتی کارمندان را به همراه خواهد داشت.

استرس نتیجه‌ی عوامل تهدیدآمیز محیط پیرامون ما است و نباید نادیده گرفته شود. داشتن استرس و مدیریت صحیح آن کمک می‌کند فرد عملکرد بهتری ارائه دهد. بنابراین بهتر است دنبال از بین بردن آن نباشید بلکه روی شرایط مسلط شوید به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات