اتحادیه اروپا گوگل را به دلیل نقض قانون رقابت ۵ میلیارد دلار جریمه کرد

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
منافع اقتصادی زیاد و رقابت در میان شرکت‌های بزرگ سبب انجام اعمال غیرقانونی از جانب آن‌ها می‌شود، این بار اتحادیه اروپا شرکت گوگل را به دلیل زیرپا گذاشتن قوانین ضد تراست جریمه کرده است.
تبلیغات

گوگل به دلیل شکستن قوانین رقابت مبلغ ۵ میلیارد دلار از جانب قانون‌گذارهای اروپا جریمه شده است. اتحادیه اروپا (EU) باور دارد که گوگل از احاطه‌ی خود بر بازار اندروید در سه بخش کلیدی سوء‌استفاده کرده؛ بدین ترتیب که اپلیکیشن‌های موتور جستجو و مرور‌گر کروم را با سیستم‌‌عامل اندروید یکپارچه کرده است. گوگل همچنین سازندگان تلفن همراه را از ساخت دستگاه‌هایی با نسخه‌های گوناگون اندروید منع کرده است و مبالغی را به تعدادی از شرکت‌های بزرگ سازنده‌ی تلفن همراه و اپراتورها پرداخت کرده تا تنها از موتور جستجو‌ی گوگل در محصولات خود استفاده کنند.

اتحادیه‌ی اروپا به مدت نود روز به گوگل مهلت داده است تا تصمیم‌های جدی و اثر‌گذاری مبنی بر کنار‌گذاشتن روند غیرقانونی خود اتخاذ کند؛ بنابراین گوگل نیاز دارد تا فشار روی سازندگان تلفن‌های همراه، برای نصب پیش‌فرض موتور جستجو‌ی گوگل و مرورگر Chrome به منظور ارائه‌ی اپلیکیشن گوگل پلی به آن‌ها را کاهش دهد. اتحادیه‌ی اروپا باور دارد از آنجایی‌ که گوگل هیچ‌گونه مدرک معتبری مبنی بر مشکلات فنی یا مشکلات در پشتیبانی فنی نسخه‌های مختلف اندروید ارائه نداده این شرکت مجبور است تا از مجاب کردن شرکت‌های سازنده در استفاده نکردن از چنین نسخه‌هایی دست بکشد. پرداخت‌های غیر‌قانونی گوگل در سال ۲۰۱۴ پس از آغاز بررسی‌های اتحادیه اروپا درباره‌ی این موضوع متوقف شد.

حال Google اعلام کرده است که درباره‌ی تصمیم اخیر اتحادیه‌ی اروپا درخواست تجدید‌نظر خواهد داد. همچنین یکی از سخن‌گویان گوگل اذعان دارد که Android انتخاب‌های فراوان و نه کمتری را برای همه ایجاد کرده‌ است، او در ادامه می‌گوید که یک اکوسیستم پویا، نوآوری مداوم و قیمت‌های پایین‌ از نشانه‌های کلاسیک یک رقابت خوش‌بنیه به‌شمار می‌رود. گوگل همچنین هشدار می‌هد که تصمیم اتحادیه اروپا ممکن است بر مدل آزاد تجاری اندروید در آینده اثرگذار باشد.

پس از آنکه رقبای گوگل از این شرکت به دلیل آنچه آن‌ها سوء‌استفاده‌ی گوگل از احاطه بر بازار نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند می‌نامیدند، شکایت داشتند، اتحادیه‌ی اروپا در سال‌های گذشته بیش از پیش از نزدیک به بررسی اتهامات مربوط به اندروید پرداخت. FairSearch ابتدا شکایتی را علیه گوگل در سال ۲۰۱۳ ارائه داد، این شکایت از جانب گروهی از رقبا نظیر نوکیا، مایکروسافت و اوراکل صورت گرفته بود.

استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت در آن زمان گوگل را شرکتی انحصارطلب نامیده بود؛ شرکتی که تنها مقامات از پس کنترل کردن آن برمی‌آیند. درحالی که گوگل و مایکروسافت چندین سال پیش اختلاف‌های مربوط به پتنت‌ اندروید را حل‌وفصل کرده بودند؛ اما این موضوع اتحادیه‌ی اروپا را از بررسی درباره‌ی اتهامات اصلی منسوب به گوگل متوقف نکرد.

جریمه‌ی شرکت‌های فناوری از جانب اتحادیه‌ی اروپا

شرکت

سال

مبلغ جریمه

گوگل

۲۰۱۸

۴.۳۴ میلیارد یورو

گوگل

۲۰۱۷

۲.۴۲ میلیارد یورو

اینتل

۲۰۰۹

۱.۰۶ میلیارد یورو

مایکروسافت

۲۰۰۸

۸۹۹ میلیون یورو

مایکروسافت

۲۰۱۳

۵۶۱ میلیون یورو

فیسبوک

۲۰۱۷

۱۱۰ میلیون یورو

جریمه‌ی ۵ میلیارد دلاری گوگل در مقایسه با جریمه‌ی قبلی این شرکت به مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار که آن نیز از جانب اتحادیه‌ی اروپا به دلیل دستکاری گوگل در نتایج جستجو وضع شده بود، مبلغ به مراتب سنگین‌تری است. شرکت‌های فیسبوک، اینتل و مایکروسافت نیز همه با جریمه‌های ضد رقابتی قابل‌توجهی از جانب اتحادیه اروپا روبه‌رو شده‌اند. مایکروسافت پس از شکست در ایجاد حق انتخاب مرورگر در به‌روزرسانی ویندوز ۷ دوبار توسط اتخادیه اروپا جریمه شد. اپل نیز موظف شد تا مبلغ ۱۵.۴ میلیارد دلار مالیات به اتحادیه‌ی اروپا پرداخت کند.

اتحادیه اروپا سابقه‌ای طولانی در وضع جریمه‌های سنگین دارد

اندروید مدت زیادی است که به‌عنوان یک نرم‌افزار منبع باز به حساب می‌آید؛ اما گوگل به تدریج عناصر کلیدی‌ را درون گوگل پلی افزوده و دیگران را در همراهی با خود متقاعد کرده است. در کنار توافق‌های anti-fragmentation به منظور پایبند نگه‌داشتن سازندگان به نسخه‌ی اصلی یا خالص اندروید، در حال حاضر اغلب دستگاه‌های اندرویدی (خارج از چین) با نرم‌افزار گوگل و خدمات مربوط به آن به فروش می‌رسند.

اتحادیه‌ی اروپا در حال حاضر به گوگل دستور داده است تا در مدت ۹۰ روز اعمال ضد قانون رقابت را متوقف کند. با درخواست تجدید نظر گوگل، روند قانونی احتمالا برای سال‌های زیادی طول خواهد کشید. در حالی ‌که بسیاری انتظار داشتند گوگل با مشکلات مشابه مایکروسافت از جانب اتحادیه‌ی اروپا مواجه شود، به نظر نمی‌رسد که اتحادیه‌ی اروپا گوگل را مجبور به اصلاحات اساسی در نرم‌افزار‌های خود کند.

به نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر برای جلوگیری گوگل از اتصال خدمات خود به اندروید گرفته شده است تا اینکه این شرکت را مجبور به تغیرات اساسی در پلتفرم اندروید کند. همچنین در پی این تصمیم سازندگان تلفن همراه آزاد خواهند بود تا در صورت تمایل اپلیکیشن‌های کروم و جستجوی گوگل را به محصولات خود اضافه کنند؛ اما اجباری در این کار وجود نخواهد داشت، همچنین سازندگان مجاز هستند دستگاه‌هایی با نسخه‌های مختلف اندروید ارائه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات