اپ استور اپل در نیمه نخست سال جاری دو برابر گوگل پلی درآمد داشته است

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اپ استور امسال هم توانست گوگل پلی را با اقتدار پشت‌سر گذاشته و بیش از دو برابر فروشگاه اپلیکیشن گوگل درآمد کسب کند.
تبلیغات

اپ‌استور همچنان به پیشتازی خود نسبت به گوگل‌پلی در کسب درآمد ادامه می‌دهد. بنابر گزارشی که Sensor Tower دیروز منتشر کرد، در نیمه‌ی نخست سال جاری، در حالی‌که تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها از اپ‌استور نصف گوگل‌پلی بوده، این فروشگاه اپلیکیشن حدود دو برابر بیشتر از گوگل‌پلی درآمد کسب کرده است. درآمد اپل از اپ‌استور در شش ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی ۲۲.۶ میلیارد دلار بوده است در حالی‌که گوگل‌پلی تنها ۱۱.۸ میلیارد دلار برای گوگل درآمدزایی داشته است. در واقع درآمد اپ‌استور در این بازه‌ی ۶ ماهه، ۹۱.۵ درصد بیشتر از درآمد گوگل‌پلی بوده است.

درآمد فروش اپلیکیشن

این آمار حرف جدیدی برای گفتن ندارد. در طول سال‌های اخیر، همواره درآمد App Store بیش از Google Play بوده است. این برتری، علل متعددی دارد که یکی از آن‌ها تمایل بالاتر کاربران iOS برای خرید برنامه نسبت به کاربران اندروید است. از دیگر علل درآمد بیشتر اپ‌استور می‌توان به وجود مارکت‌های دیگر اندرویدی همچون آمازون اپ‌استور و سامسونگ استور اشاره کرد که رقبای مهمی برای گوگل‌پلی محسوب می‌شوند. یکی دیگر از دلایل برتری اپ‌استور، در دسترس بودن آن در کشور چین است، در حالی‌که سرویس‌های Google (از جمله گوگل‌پلی) در کشور چین مسدود شده‌اند. محروم شدن از بازار بزرگ چین با ۱۸.۵ درصد جمعیت جهان، نقش به‌سزایی در کاهش درآمد گوگل‌پلی دارد.

سال گذشته، مجموع خریدهای کاربران از فروشگاه اپلیکیشن Apple به ۳۸.۵ میلیارد دلار رسید، در حالی‌که گوگل‌پلی با حدود نصف این رقم یعنی ۲۰.۱ میلیارد دلار باز هم در رتبه‌ای پایین‌تر از اپ‌استور قرار گرفت. همان‌طور که اعداد و ارقام نشان می‌دهند، تمایل کاربران به خرید برنامه در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل افزایش داشته است. Sensor Tower پیش‌بینی کرده است که درآمد اپ‌استور و گوگل‌پلی امسال به ترتیب ۲۶.۸ و ۲۹.۷ درصد نسبت به سال قبل رشد کند. همان‌طور که پیش‌تر ادعا شده بود، رشد درآمد این دو فروشگاه اپلیکیشن را می‌توان به‌دلیل افزایش استفاده‌ی کاربران از اپلیکیشن‌های دارای حق اشتراک مانند تنسنت ویدیو، نتفلیکس و تیندر دانست.

امروزه اپلیکیشن‌های مبتنی بر حق اشتراک، به تجارتی بزرگ تبدیل شده‌اند. براساس گزارشی که پیش‌تر منتشر شده است، این اپلیکیشن‌ها به افزایش ۷۷ درصدی درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۷ کمک کرده و آن را به ۷۸۱ میلیون دلار رساندند. نتفلیکس در سال ۲۰۱۷ پردرآمدترین اپلیکیشن غیربازی (non game application) لقب گرفت و به‌تازگی براساس گزارش App Annie موفق به کسب عنوان پردرآمدترین اپلیکیشن غیربازی تمام تاریخ شده است. بسیاری دیگر از پردرآمدترین اپلیکیشن‌های غیربازی تاریخ هم که پس از نتفلیکس قرار گرفتند، از گروه اپلیکیشن‌های دارای حق اشتراک بودند. در این فهرست اسپاتیفای در رده‌ی دوم، پاندورا در رده‌ی سوم، تنسنت ویدیو در رده‌ی چهارم، تیندر در رده‌ی پنجم و HBO NOW‌ در رده‌ی هشتم دیده می‌شود. بنابر گزارش Sensor Tower، نتفلیکس در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۸ هم صدرنشین این گروه باقی مانده است.

درآمد فروش بازی

در بخش دیگر این گزارش، بازی‌ها قرار دارند که همچنان بخش عظیمی از درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن را به خود اختصاص می‌دهند. در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۸، درآمد حاصل از فروش بازی با ۱۹.۱ درصد رشد به ۲۶.۶ میلیارد دلار رسیده است. این رقم، ۷۸ درصد درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها است که ۱۶.۳ میلیارد دلار آن مربوط به اپ‌استور و ۱۰.۳ میلیارد دلار آن مربوط به گوگل‌پلی است. Honor of Kings از تنسنت، Monster Strike از Mixi و Fate/Grand Order از Sony Aniplex پردرآمدترین بازی‌های ۶ ماهه‌ی اخیر بوده‌اند. البته دانلود اپلیکیشن‌‌ها نیز در ۶ ماهه‌ی نخست سال جاری با افزایش اندکی همراه بوده است.

آمار دانلود اپلیکیشن‌ها

تعداد نخستین نصب اپلیکیشن‌ها در نیمه‌ی نخست سال جاری در هر دو فروشگاه اپ‌استور و گوگل‌پلی، ۱۱.۳ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و از رقم ۴۵.۳ میلیارد نصب به بیش از ۵۱ میلیارد نصب رسیده است. بدیهی است که در این آمار، چندین بار نصب یک اپلیکیشن توسط یک حساب کاربری، تنها یک نصب محسوب شده است. در مجموع دو فروشگاه، اپلیکیشن‌های واتس‌اپ، مسنجر، فیسبوک و اینستاگرام که همگی متعلق به فیسبوک هستند، رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین دانلود بازی‌ها نیز مربوط به PUBG Mobile از تنسنت، Helix Jump از Voodoo و Subway Surfers از Kiloo بوده است.

به‌دلیل فراگیر شدن اندروید در کشورهای در حال توسعه، تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی نسبت به سال گذشته ۱۳.۱ درصد رشد داشته و به ۳۶ میلیارد دانلود رسیده است، در حالی‌که میزان رشد و تعداد کل دانلودها برای اپ‌استور به ترتیب ۱۰.۶ درصد و ۱۵ میلیارد دانلود بوده است.

با اینکه گوگل‌پلی در بیشتر آمار و ارقام پیشتاز بوده است، اپ‌استور با نصف دانلودهای گوگل‌پلی، دو برابر آن درآمد کسب کرده است. در سال گذشته ۳۱.۷ درصد کل درآمد اپ‌استور یعنی ۷.۱ میلیارد دلار از سوی کاربران چینی تامین شده است، اما قطعا نمی‌توان تمام این اختلاف را ناشی از تاثیر کاربران چینی دانست. Sensor Tower معتقد است که حتی اگر چین را هم از منابع درآمد اپ‌استور حذف کنیم، این فروشگاه اپلیکشن با داشتن چنین شرایطی باز هم می‌توانست در ۶ ماهه‌ی نخست سال جاری با درآمد ۱۵.۴ میلیارد دلاری خود به‌راحتی گوگل‌پلی و درآمد ۱۱.۸ میلیارد دلاری آن را پشت‌سر بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات