نگاهی به ترندهای توسعه‌ی اپلیکیشن

جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در دوره‌ای که تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری از طریق اپلیکیشن‌ها در زندگی ما دخیل شده‌اند، توسعه‌دهندگان برای رسیدن به موفقیت باید موج‌سوارِ خوبی باشند.
تبلیغات

در عصر حاضر که تکنولوژی با سرعت سرسام‌آوری در حال گشایش درهای جدیدی به سوی جوامع بشری است، کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که سرعت رشدش به اندازه‌ی صنعت اپلیکیشن خیره‌کننده باشد. از یک دهه پیش که اپل با معرفی اپ‌استور رسماً راه جدیدی را پیش‌روی توسعه‌دهندگان قرار داد، هر ثانیه با اپلیکیشن‌های جدیدی همراه هستیم که نیازهای کاربران را در حوزه‌های گوناگون مرتفع می‌سازند. از ساخت برنامه‌های قدرتمند دسکتاپ تا اپلیکیشن‌های موبایل و تحت‌وب، توسعه‌دهندگان با موفقیتِ خود ثابت کرده‌اند که اعضای با ارزشی برای دهکده‌ی جهانی دیجیتال هستند.

اکنون که در نیمه‌ی سال ۲۰۱۸ میلادی قرار داریم، بار دیگر ترندهای این حوزه با تغییراتی همراه شده و به‌نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان باید تفکرات خود را برای تطبیق‌پذیری با استانداردهای جدید، نوسازی کنند.

در ادامه‌ی این مقاله موضوعات جدیدی را بیان خواهیم کرد به واسطه‌ی پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه‌های گوناگون، شکلی دیگر به عرصه‌ی اپلیکیشن‌ها داده است.

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیا

به لطف تکنولوژی اینترنت اشیاء، اکنون رؤیای اتصال دستگاه‌های غیرِ آی‌تی با سنسورهای دیجیتال رنگ حقیقت به خود گرفته و کاربران می‌توانند با دستگاه‌های قابل حمل، از راه دور بسیاری از وسایلشان را کنترل کنند.

در سال‌های اخیر، اینترنت اشیاء توجهات زیادی را به خود جلب کرده و توسعه‌دهندگان نیز تمام توان خود را به کار بسته‌اند تا از این ترند به نحو احسن بهره ببرند. در حوزه‌هایی همچون پزشکی، مدیریت آنی زمان برای مقابله با وضعیت‌های بحرانی، نمونه‌ای بنیادی از آنچه که در محیط هوشمند امکان‌پذیر است، تلقی می‌شود. به‌واسطه‌ی اپلیکیشن‌های پیچیده، دستگاه‌های اینترنت اشیاء می‌توانند به تجمیع داده‌ها بپردازند و از آن‌ها برای نمایش اطلاعات مربوط در بیمارستان‌ها استفاده کنند.

دستگاه Neuropace که وسیله‌ای برای جراحی ایمپلنت در جمجه بیمار است، با فراهم آوردنِ داده‌های مربوط به بروز صرع در بیمار، اثباتی برای پتانسلی فوق‌العاده‌ بالای اینترنت اشیاء در این حوزه است؛ از این رو می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که با رشد بیشتر دستگاه‌های هوشمند، نیاز به اپلیکیشن‌های که به کنترل این وسایل بپردازند بیش‌ از پیش خواهد شد و توسعه‌دهندگان برای جا نماندن در این بازار سریع‌الرشد، راهی جز ارائه‌ی راهکارهای جدید از طریق اپلیکیشن‌ها ندارند.

بلاک‌چین

blockchain

وقتی که صحبت‌ از بلاک‌چین به میان می‌آید، تدارک اطلاعات دیجیتالی که به‌صورت نامحدود تکرار پذیر هستند، مفهوم اساسی را تشکیل می‌دهد. به‌عنوان یک سیستم جامع که تراکنش‌ها را از طریق رمزنگاری، ثبت و مدیریت می‌کند، شاهد استفاده از آن در ارز مجازی بیت‌کوین هستیم که امروزه قابل‌توجه‌ترین ترند در حوزه‌ی پرداخت‌های موبایلی است. بلاک‌چین بستری را فراهم آورده که به‌واسطه‌ی آن می‌توان فارغ از وجود زیرساخت شخص‌ثالث، به مبادلات مالی پرداخت. با استفاده از شبکه‌های رمزنگاری مثل بیت‌کوین، اکنون می‌توانید از طریق یک شبکه شفاف و امن بدون هیچ هزینه ای پول دریافت کنید.

جای تعجب ندارد که رشد برق‌آسای بلاک‌چین و ارز‌های مجازی بسیار از اپلیکیشن‌های موبایل و رایانه را بر آن داشته تا از آن استفاده کنند. اپلیکیشن‌هایی چون Bitpay، Gliph و Fold، کاربران خود را قادر می‌سازند تا از طریق بلاک‌چین به تراکنش‌های نظیر به نظیر بپردازند.

پرداخت‌های موبایل

اپل پی

اهمیت پرداخت‌های مالی از طریق موبایلی که روزانه با خود حمل می‌کند، ارزش قابل‌توجهی دارد. به همین دلیل ساده است که در عصر جدید، معاملات دیجیتال به‌طور پیوسته به سمت جلو حرکت می‌کند و روز به روز از عمر پرداخت‌های سنتی که سال‌ها ما را همراهی کردند، می‌کاهد.

بر اساس پژوهش فارستر، تخمین زده می‌شود که پرداخت‌های موبایلی در ایالات متحده آمریکا در فاصله‌ی بین سال‌ ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، از ۵۲ میلیارد دلار به ۱۴۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. غول‌های بزرگ تکنولوژی همچون اپل و گوگل نیز برای اینکه در این سود سرسام‌آوری سهمی داشته باشند، هر کدام به توسعه‌ی بسترهای اختصاصی خود پرداختند. با ورود سیستم اسکن و پرداخت جاری که توسط ویزا و آمریکن اکسپرس معرفی شده، به‌نظر می‌رسد که کشش جامعه نسبت به اپلیکیشن‌های این چنینی بیشتر از قبل شده و به‌زودی باید منتظر برنامه‌های جدیدی باشیم که سرویس‌های کنونی را به چالش و رقابت بکشند.

رایانش ابری

cloud storage

در سال‌های اخیر، رایانش ابری به‌طور جدی به توسعه‌ی راهکارهای جدیدی برای پردازش داده، پشتیبان‌گیری و ذخیره‌سازی اطلاعات پرداخته است. در حال حاضر، «فضای ابری» به‌طرز فوق‌العاده‌ای برای سازه‌های آی‌تی کارآمد ظاهر شده است.

مطالعات انجام‌شده توسط شرکت فارستر نشان می‌دهد که بازار رایانش ابری تا سال ۲۰۲۰ به ارزش ۱۹۱ میلیارد دلاری خواهد رسید. اپلیکیشن‌های ابرمحور مانند گوگل درایو و آی‌کلاد اشخاص را قادر می‌سازند تا فایل‌های شخصی‌شان را به‌صورت آنلاین ذخیره‌سازی کنند تا از طریق تمام دستگاه‌هایشان به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در ثانی، از طریق سرویس‌های همچون گوگل داکس، می‌توانند فارغ از محیطی که در آن قرار دارند یا دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند، به پردازش اسنادشان بپردازند که باعث افزایش حداکثری بهره‌وری می‌شود.

اپلیکیشن‌های ابرمحور به کاربرانشان این امکان را می‌دهند تا هر زمان، هر کجا و با هر دستگاهی، به داده‌هایشان دسترسی داشته باشند. واضح است که چنین قدرت خیره‌کننده‌ای، توسعه‌دهندگان را بر آن خواهد داشت تا در سال‌های آتی اپلیکیشن‌های جدیدی را در حوزه‌ی رایانش ابری تولید کنند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

هولولنز

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تکنولوژی‌های نوظهوری هستند که هدفی جز اتصال دنیای مجازی با حقیقی را در سر نمی‌پرورانند. آن‌ها از نشانه‌های بصری، شنوایی، بویایی و حسی استفاده می‌کنند تا به کاربران تجربه‌ی فراگیری را ارائه دهند که در آخر منجر به افزایش هیجان، جذابیت و مانایی رسانه‌های دیجیتال شود.

صرف‌نظر از رسالت اولیه‌ی این دستگاه‌ها، واقعیت مجازی از سال ۲۰۱۶ تاکنون رشد خیره‌کننده‌ای داشته است. اگرچه هنوز هم هدست‌هایی که نیاز به اتصالِ رایانه دارند، هزینه‌ی زیادی را روی دست مصرف‌کننده می‌گذارند؛ اما تجربه‌ی واقعیت مجازی از طریق موبایل‌، به‌لطف گجت‌های ارزن‌قیمت و پلتفرم‌هایی چون «دی‌دریمِ گوگل» و «گیر وی‌آر سامسونگ»، پر رونق شده است. به‌عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین ترندهای تکنولوژی، واقعیت مجازی فرصت نویدبخشی را در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن قرار می‌دهد. برای نمونه، در خرده‌فروشی‌های آنلاین، از واقعیت مجازی برای ارائه‌ی تجربه‌ی حقیقی‌تر در خرید استفاده می‌شود.

در سوی دیگر واقعیت افزوده قرار دارد که نسبتاً در ابتدای راه قرار دارد؛ اما باتوجه به انتشار پلتفرم‌های ARKit برای توسعه‌دهندگان اپلی و ARCore برای توسعه‌دهندگان گوگلی، اکنون دو پلتفرم جامع در دست توسعه‌دهندگان قرار دارد تا برنامه‌های خود را براساس آن‌ها تولید کنند. برطبق پژوهش دیجی‌کپیتال، تا سال ۲۰۲۰ ارزش واقعیت مجازی و افزوده در بازار به ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید که از این مقدار، تنها ۱۲۰ میلیارد دلار سهم واقعیت افزوده خواهد بود. مبتکران و بازاریاب‌ها با به‌کارگیری از واقعیت افزوده و واقعیت افزوده قصد دارند تجارب کاربر نهایی را ارتقا دهند؛ از این رو انتظار انتشار اپلیکیشن‌های خلاقانه با استفاده از تکنولوژی‌های فوق، امری حتمی تلقی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات