تهدید ترامپ به اعمال تعرفه ۲۰ درصدی بر خودروهای اروپایی

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در پی اعمال تعرفه سنگین برای کالاهای آمریکایی توسط اتحادیه اروپا، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که در صورت عدم لغو این تعرفه‌ها، برای واردات همه خودروهای اروپایی تعرفه ۲۰ درصدی وضع خواهد کرد.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که جنگ تجاری آمریکا و اروپا از کنترل خارج می‌شود، زیرا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تهدید کرده است که تعرفه ۲۰ درصدی برای تمامی خودروهای وارداتی از اتحادیه اروپا اعمال می‌کند. ترامپ در توییتی گفت که دولت ایالات متحده خودروهای اروپایی را ۲۰ درصد در آمریکا گران‌تر خواهد کرد، مگر این‌که اتحادیه اروپا تعرفه‌ها و موانع تجاری خود را در مقابل آمریکا پایین بیاورد.  

دونالد ترامپ / Trump

توئیت ترامپ پس از آن منتشر شد که اتحادیه اروپا در مقابل تعرفه‌های اعمال شده بر واردات آلومینیوم و فولاد، به مقابله پرداخت و تعرفه متقابلی را علیه آمریکا اعمال کرد. این تعرفه‌ها جمعه (۱ تیر ماه) اجرایی شدند و کالاهای آمریکایی به ارزش حدود ۳.۲ میلیارد دلار را هدف قرار می‌دهند. در میان اقلامی که در معرض ۲۵ درصد تعرفه جدید اتحادیه اروپا هستند، اقلامی مانند ذرت، برنج، آب پرتقال، ویسکی و مجموعه‌ای از محصولات تنباکو شامل سیگار و سیگار برگ وجود دارند. این تعرفه‌ها همچنین برای تی‌شرت، فولاد، فولاد ضدزنگ، موتورسیکلت، قایق موتوری، قایق بادبانی و قایق تفریحی اعمال می‌شود.

ترامپ روز جمعه (۱ تیرماه) در توییتی نوشت:

بر اساس تعرفه‌ها و موانع تجاری اتحادیه اروپا که طی مدت زمان طولانی برای آمریکا، کارگران و شرکت‌های بزرگ آن اعمال شده است، اگر این تعرفه‌ها و موانع به زودی کم نشده و برداشته نشوند، ما برای همه خودروهای آن‌ها (اتحادیه اروپا) که وارد آمریکا می‌شوند، تعرفه ۲۰ درصدی وضع خواهیم کرد. آن‌ها را اینجا بسازید! 

سیسیلیا مالمستروم، عضو هیئت تجاری اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت:

قوانین تجارت بین‌الملل که ما در طول سال‌ها با همکاری شرکای آمریکایی خود توسعه داده‌ایم، بدون واکنش از سوی ما نقض نمی‌شود. پاسخ ما دقیق، متناسب و کاملا موافق با قوانین سازمان تجارت جهانی است. اتحادیه اروپا نمی‌خواست که در این موقعیت قرار گیرد و اگر ایالات متحده آمریکا تعرفه‌های خود را بر واردات آلومینیوم و فولاد اروپا لغو کند، تعرفه‌های متقابل را حذف خواهد کرد.
ترامپ و مرکل

تهدید اخیر دونالد ترامپ در مدت کوتاهی پس از آن اتفاق می‌افتد که او ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا را مامور تحقیق در مورد تهدید بودن واردات خودروهای اروپایی برای امنیت ملی این کشور کرد. در حالی که تحقیقات وزیر تجارت آمریکا هنوز در حال انجام است، گزارش‌ها نشان میدهند که خودروهای وارداتی اروپایی می‌توانند با تعرفه ۲۵ درصدی مواجه شوند. ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا گفته است که تعرفه گمرکی که آمریکا بر کالاهای اروپایی اعمال می‌کند، با تمام تاریخ و هر منطقی تناقض دارد.

ژان کلود یانکر

آمریکا هم اکنون برای واردات خودروهای تولید شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعرفه ۲.۵ درصدی اعمال می‌کند. اتحادیه اروپا در مقابل تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات خودروهای آمریکایی اعمال می‌کند. رئیس جمهور آمریکا هدف از وضع تعرفه مالیاتی بر کالاهای وارداتی از کشورهای اتحادیه اروپا را حمایت از تولید داخلی کشورش و ایجاد شغل در ایالات متحده عنوان کرده است. 

دونالد ترامپ / Trump

علاوه بر جنگ تجاری با اتحادیه اروپا، ایالات متحده اخیرا اعلام کرد که قصد دارد تعرفه ۲۵ درصدی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار بر کالاهای چین اعمال کند که شامل خودروهای ساخت این کشور نیز می‌شود. سخنگوی جنرال موتورز نیز پیش از این تائید کرد که خودروی بیوک انویژن (buick Envision) تحت تاثیر این تعرفه قرار خواهد گرفت. گزارش‌ها حاکی از این است که در صورت اجرایی شدن تعرفه‌ها در ماه آینده میلادی، قیمت کراس‌اور بیوک انویژن در چین میتواند تا ۸۰۰۰ دلار نیز افزایش یابد.

جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا

در پی تهدید ترامپ به اعمال تعرفه ۲۰ درصدی بر محصولات تولیدی اتحادیه اروپا (شامل خودرو)، سهام شرکت‌های خودروسازی اروپایی و آمریکایی به شدت سقوط کرد. در این میان سهام شرکت‌های خودروساز در اروپا تا ۱.۳ درصد کاهش یافت و شاخص بورس DAX آلمان به سطح منفی افت کرد و حدود ۰.۳ درصد کاهش یافت. همچنین سهام خودروسازان بزرگ آلمانی مانند دایملر، فولکس‌واگن و بی‌ام‌و که به شدت به فروش خودرو در آمریکا وابسته هستند، تحت تاثیر قرار گرفت. سهام بی‌ام‌‌و ۲.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و دایملر که این هفته نسبت به کاهش سود خود تحت تاثیر تعرفه‌ها هشدار داده بود، ۱.۱ درصد دیگر نیز افت کرد. ارزش سهام خودروساز ایتالیایی فیات کرایسلر نیز حدود ۲.۸ درصد نزول کرد. شاخص سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس داو جونز نیز پس از تویئت ترامپ به کاهش ۱.۴ درصدی مواجه شد؛ در این میان ارزش سهام شرکت‌های تسلا، هارلی دیویدسن، فورد و جنرال موتورز بیش‌ترین کاهش را تجربه کرد.

آلستیر ساندلر، معامله‌گر فروش سهام در نورثرن تراست (Northern Trust) گفت:

هر چیزی که در توئیتر نوشته میشود، بیش‌تر جنجال و هیاهو به نظر می‌رسد؛ من فکر نمی‌کنم بتوان از آن به عنوان یک وسیله رسمی برای اعمال سیاست‌های جهانی استفاده کرد. اما قطعا این هیجان می‌تواند تا آخر هفته ارزش سهام را تحت تاثیر خود قرار دهد. این فضایی است که مردم در آن سعی می‌کنند تا فرو نشستن گردوغبار، از هر گونه فعالیتی اجتناب کنند.

به نظر می‌رسد که سهام خودروسازان اروپایی، قربانی اصلی جنگ تجاری و افزایش متقابل تعرفه‌های واردات میان آمریکا و اتحادیه اروپا باشد. از ابتدای بهمن ماه ۹۵ تاکنون، این بدترین هفته برای شاخص سهام شرکت‌های خودروسازی اروپایی بوده است. حدود ۱۵ درصد از خودروهای شرکت‌های آلمانی مرسدس بنز و بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۷ میلادی در آمریکا به فروش رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات