داستان برند: کاسیو، پیشگام در محاسبه و زمان‌سنجی دیجیتال

جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
کاسیو یکی از ماندگارترین برندهای دنیای دیجیتال است که ریشه‌ی بسیاری از نوآوری‌های هوشمند دنیای فناوری را می‌توان در تاریخچه‌ی آن جستجو کرد.
تبلیغات

کاسیو (Casio Computer) شرکت بین‌المللی ژاپنی فعال در ساخت محصولات الکترونیکی است. مرکز فعالیت این شرکت در منطقه‌ی شیبویا در توکیو پایتخت ژاپن قرار دارد. کاسیو تاریخچه‌ای بیش از نیم قرن در تولید انواع محصولات الکترونیکی و دیجیتال دارد. این شرکت محصولاتی همچون ماشین حساب، ساعت دیجیتال، ادوات موسیقی، دوربین دیجیتال، پرینتر و کامپیوترهای اداری و حتی ساعت هوشمند را در سبد تولیدات خود قرار داده است.

کاسیو که در سال ۱۹۴۶ تاسیس شده، اولین ماشین حساب دیجیتال کوچک جهان را در سال ۱۹۵۷ به بازار عرضه کرد. آنها در انقلاب دیجیتالی کردن دوربین‌ها هم نقش مهمی داشتند و در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی نیز با تولید انواع ادوات دیجیتال موسیقی، جایگاه مهمی در این صنعت پیدا کردند. یکی از قابل توجه‌ترین محصولات این شرکت ژاپنی، ساعت‌های دیجیتال است. با مروری در تاریخچه‌ی این محصولات و مشاهده‌ی انواع ساعت‌های نوآورانه‌ی آن به این حقیقت می‌رسیم که کاسیو، ریشه‌های ساعت‌های هوشمند امروزی را در تاریخ محکم کرده است.

کاسیو در سال‌های فعالیت علاوه بر تولید محصولات سنتی خود و نوآوری در آنها، حضوری کمرنگ نیز در بازار گوشی‌های هوشمند داشته و تعدادی محصول فوق مقاوم به بازار عرضه کرده است. اگرچه این محصولات سهم مناسبی از بازار دریافت نکردند اما به‌هر حال می‌توان نشانه‌هایی از طراحی و خلاقیت مهندسین ژاپنی را در آنها نیز مشاهده کرده و لذت برد. نکته‌ی قابل ذکر دیگر این که ژاپنی‌ها از غافله‌ی هوشمندسازی ساعت‌ها نیز عقب نمانده‌اند و در کنار محصولات اصلی خود، در برند جوان‌پسند و مشهور خود یعنی G-Shock نیز تعدادی ساعت هوشمند به بازار عرضه کرده‌اند.

تاریخچه تاسیس

تادائو کاشیو، موسس شرکت کاسیو یکی از کارآفرینان دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن بود که در شکوفایی صنعت کشورش نقش بسزایی داشت. او در خانواده‌ای معمولی در کورتا-مورا در استان کوچی به دنیا آمد. پس از زلزله‌ی سال ۱۹۲۳ که موجب ویرانی توکیو شد، به همراه خانواده به این شهر رفت تا پدرش در پروژه‌های ساخت‌وساز مشغول به کار شود. تادائو در اولین شغل خود در کارخانه‌ی بازیافت و سپس در کارخانه‌ی تولید مدال برای سربازار مشغول به کار شد. سختکوشی و ذهن خلاق او باعث شد که به پیشنهاد رئیس، به دانشگاه Waseda برود و مهارت خود را در آنجا افزایش دهد.

موسس کاسیو

تادائو کاشیو، موسس شرکت کاسیو کامپیوتر

موسس کاسیو اولین تجربیات فنی خود را از ساختن تجهیزات نظامی کسب کرد

در خلال جنگ جهانی دوم، خانواده‌ی کاشیو که مزرعه‌های برنج نیز داشتند درآمد خوبی از این محصولات به‌دست می‌آوردند. تادائو که به‌خاطر ضعف و بیماری نمی‌‌توانست در جنگ شرکت کند، از این موضوع بسیار ناراحت و خجالت‌زده بود. در مقابل او تصمیم گرفت تا با تولید محصولات مفید برای سربازان و ارتش، این کمبود خود را جبران کند. تادائو ابتدا یک کارخانه‌ی کوچک تولید قطعات هواپیما تاسیس کرد.

با پایان جنگ جهانی دوم مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی جامعه‌ی ژاپن را فرا گرفت. خانواده‌ی کاشیو نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان شدند. بمب‌افکن‌های آمریکایی خانه‌‌ی آنها را که محل کار تادائو نیز بود، خراب کرده بودند و سفارش تجهیزات نظامی نیز متوقف شده بود. تادائو که به سختی به دنبال کار بود یک دستگاه فِرِز ارزان‌قیمت پیدا کرد که با آن می‌توانست محصوات پرطرفدار آن زمان مانند ماهیتابه، اجاق گاز و بخاری تولید کند. خانواده‌ی کاشیو با تلاش زیاد این ماشین را از منطقه‌ای در ۳۰۰ کیلومتری توکیو در طول چند هفته به محل زندگی خود منتقل کردند.

در آوریل سال ۱۹۴۶، تادائو کاشیو شرکت خود را با نام Kashio Seisakujo در میتاکا توکیو تاسیس کرد. شرکت او قطعات و دستگاه‌های متعدد کاربردی تولید می‌کرد. برادر تادائو یعنی توشیو نیز به این شرکت ملحق شد. توشیو در وزارت ارتباطات ژاپن مهارت‌های برقی آموخته بود و در صدد به‌کارگیری آنها در شرکت جدید بود. یکی از اولین محصولات این شرکت، انگشتر نگهدارنده‌ی سیگار بود که در جامعه‌ی آن سال‌های ژاپن به خاطر مصرف بالای دخانیات با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو شد.

درآمد کسب شده از اولین محصولات به خانواد‌ه‌ی کاشیو کمک کرد که علاوه بر بقا در شرایط اقتصادی دشوار پس از جنگ، برنامه‌ریزی کاملی برای آینده داشته باشند. در این میان تادائو که ذهنی خلاق داشت، با کارکرد ماشین حساب آشنا شد و در برنامه‌هایش، طرح‌هایی برای آینده‌ی این دستگاه تدوین می‌کرد.

برادران کاشیو

برادران کاشیو در کنار اولین محصولات شرکت کاسیو

ماشین حساب تمام الکتریکی

در سال ۱۹۴۹، تادائو برای تماشای یک مسابقه‌ی محاسبات به یکی از تئاترهای شهر توکیو رفت. در این مسابقه یک سرباز آمریکایی مجهز به یک ماشین حساب الکتریکی اولیه با یک حسابدار ژاپنی رقابت می‌کرد. حسابدار ژاپنی به جای ماشین حساب از چرتکه استفاده می‌کرد. پس از این نمایش تادائو به فکر تولید انبوه ماشین حساب افتاد. او پیشنهاد تولید این محصول را به برادرش داد و اولین اقدامات برای آن در سال ۱۹۵۰ انجام شد.

اولین ماشین حساب کاسیو از رله‌های الکتریکی برای انجام محاسبات استفاده می‌کرد

در آن سال‌ها اغلب ماشین‌ حساب‌ها با چرخدنده‌های مکانیکی کار می‌کردند و هیچ‌کدام مجهز به مدارهای الکتریکی نبودند. ماشین حساب‌ها در ژاپن نیز مجهز به چرخدنده و میل‌لنگ‌های دستی بودند. البته ماشین‌حساب‌های الکتریکی نیز در جهان وجود داشت که از موتورهای برقی برای به حرکت در آوردن چرخدنده‌ها استفاده می‌کرد. این نوع از محصولات به خاطر مواد اولیه‌ی گران و فرآیند تولید دشوار در ژاپن تولید نمی‌شدند.

ماشین‌حساب‌های الکتریکی سرعت عمل بیشتری نسبت به انواع مکانیکی داشتند و البته به خاطر سرعت بالای چرخش چرخدنده‌ها صدای زیادی تولید می‌کردند. تادائو تصمیم گرفت تا به جای استفاده از قطعات مکانیکی از مدارهای الکتریکی استفاده کند و این صداها را کاهش دهد. او به کمک برادرش نمونه‌ی اولیه‌ی این محصول را معرفی کرد. نوآوری اصلی این مدل اولیه،استفاده از سیم‌پیچ القایی سولونوئید در آن بود. خانواده‌ی کاشیو برای توسعه‌ی این محصول روزهای به سختی کار کردند و شب‌ها روی پیشبرد ماشین حساب تمرکز می‌کردند. شرایط دشوار مالی و عدم توانایی برای استخدام مهندس، تمام مسئولیت‌های فنی را بر دوش توشیو قرار داده بود.

ماشین حساب کاسیو

A-14 اولین ماشین حساب الکتریکی کاسیو

در سال ۱۹۵۴ اولین نمونه‌ی عملیاتی ماشین حساب الکتریکی کاشیو آماده شد و آنها محصول خود را به شرکت Bunshodo، تولیدکننده‌‌ی تجهیزات اداری ارائه کردند. البته این شرکت محصول آنها را به دلایل مختلف نپذیرفت. تادائو از این اتفاق ناامید نشد و با دریافت وام از بانک، به پیشرفت محصول خود ادامه داد. سرانجام در سال ۱۹۵۶ دو برادر دیگر خانواده‌ی کاشیو نیز در شرکت مشغول به کار شدند و با طراحی مجدد رله‌های ماشین حساب الکتریکی، قطعات مکانیکی را به طور کامل حذف کردند. آنها برای اولین بار ماشین حساب خود را برای مدیران شرکت Sapporo معرفی کردند.

در نهایت در سال ۱۹۵۷ شرکت Yuchida Yoko با برادران کاشیو تماس گرفت و از آنها خواست که محصول نوآورانه‌ی خود را ارائه دهند. این ارائه به موفقیت قرارداد همکاری منجر شد و شرکت Casio Computer اولین محصول تمام الکتریک خود را با نام 14-A تولید کرد. کلمه‌ی کاسیو تلفظ انگلیسی نام خانوادگی کاشیو است.

اولین ماشین حساب کاسیو وزن حدود ۱۴۰ کیلوگرم و طول و عرضی یک متری داشت. انتخاب نام 14-A برای این محصول نیز به این معنا بود که اعداد تا ۱۴ رقم در آن قابل محاسبه هستند و این محصول، اولین نمونه در خانواده‌ی خود است. قیمت ماشین حساب کاسیو در آن زمان ۴۸۵ هزار یوآن بود که به قیمت امروزی و با محاسبه‌ی تورم و نرخ تبدیل ارز، حدود ۱۱ هزار دلار می‌شود. خصوصیات فنی بهتر نسبت به نمونه‌های خارجی و همچنین فرهنگ ژاپنی در ترجیح محصولات داخلی، موجب فروش بالای ماشین حساب تمام الکتریکی کاسیو شد.

گسترش فعالیت و تدوین فلسفه کاسیو

تادائو در سال ۱۹۶۰ مدیر شرکت شد و تولید محصولات را گسترش داد. یک کارخانه‌ی تولیدی جدید در یاماتو-ماچی تاسیس شد و در کنار آن نیز موسسه‌ای آموزشی برای توسعه‌ی مهارت‌های فنی کارمندان در نظر گرفته شد. محصول نوآورانه‌ی بعدی TUC Compuwriter نام داشت که نوعی کامپیوتر تولیدکننده‌ی فرم با استفاده از دستگاه تایپ و ماشین‌حساب AL-1 بود. در آن سال‌ها با وجود شدیدتر شدن بیماری تادائو، شرکت با قدرت و خلاقیت به کار خود ادامه می‌داد.

ماشین حساب کاسیو

TUC Compuwriter، ماشین جساب کاسیو با ترکیب دستگاه تایپ

غفلت از رقبا باعث شد تا شارپ در رقابت تولید ماشین‌حساب‌های دیجیتال ترانزیستوری از کاسیو پیشی بگیرد

در آن سال‌ها فرهنگ ژاپن برای سلطه بر جهان تغییر کرده بود و تادائو نیز تلاش می‌کرد تا این روح ژاپنی را در شرکتش حفظ کند. ژاپنی‌ها به این حقیقت رسیده بودند که ساختن امپراتوری در جهان و سلطه‌ی جغرافیایی دیگر استراتژی مناسبی نیست. در عوض آنها تلاش می‌کردند تا نفوذ خود را در اقتصاد کشورهایی که در جنگ جهانی دوم از آنها شکست خورده بودند، افزایش دهند. این فرهنگ باعث می‌شد تا هر کارگر ژاپنی صرف‌نظر از ابعاد و اهمیت شرکت خود، تنها به آن افتخار کند. این کارگران موفقیت کشور را موفقیت خود و شکست آن را یک تراژدی شخصی می‌دانستند.

شرکت تادائو نیز از این فلسفه‌ی جدید پیروی می‌کرد. کارگران این شرکت با قدرت تمام کار می‌کردند و موفقیت آن را هدف زندگی شخصی خود می‌دانستند. مهندسین شرکت و رئیس آن نیز با همین اشتیاق به کار خود ادامه می‌دادند. در این میان تاشیو نیز تصمیم گرفت تا با انتخاب سیم‌های رنگی در طراحی، کار کارگران را راحت‌تر کند و این تصمیمات، اولین قدم‌ها برای ایجاد فرهنگ حمایت از کارگر را نیز در شرکت ژاپنی برداشت. قدم‌های بعدی فراهم کردن آب سالم، غذای رایگان با پروتئین، چربی و کربوهیدرات محاسبه شده و سالم برای کارگران و حتی زمین‌های بازی و تفریح برای آنها بود.

ماشین حساب کاسیو

کاسیو 001 اولین ماشین جساب تمام الکترونیک رومیزی

البته تفریحات ورزشی باعث افت کارایی شرکت شد. برادران کاشیو به قدری مشغول تفریح و بازی گلف شدند که از ظهور رقیبان جدید غافل ماندند. در این میان شرکت Sharp با نوآوری خود در استفاده از ترانزیستور به جای رله، ماشین‌حساب‌های تمام الکترونیکی تولید کرد و بازار کاسیو را مورد حمله قرار داد.

ماشین حساب‌های الکترونیکی و ورود به بازار جهانی

ظهور شارپ باعث شد که کاسیو وارد دوران رکود شود. اگرچه کارگران از این اتفاقات ناراحت و سرخورده بودند اما در بخش تحقیق و توسعه تلاش برای تولید دستگاه‌های محاسباتی جدید با قدرت ادامه داشت. سرانجام تلاش مهندسین نتیجه داد و اولین ماشین حساب تمام الکترونیک کاسیو با نام 001 در سال ۱۹۶۵ معرفی شد. این ماشین حساب رومیزی از حافظه‌ی داخلی بهره‌مند بود. معرفی این محصول دورانی را شروع کرد که در آن، ماشین‌های محاسباتی به اندازه‌ای کوچک شدند که روی میز قرار می‌گرفتند. اصطلاح ماشین‌حساب الکترونیکی نیز با ظهور این محصول، رایج شد.

با گذشت زمان، ماشین‌حساب‌های الکترونیکی بیش از پیش محبوب شدند و دفاتر متعددی در جهان شاهد حضور این محصولات جدید شد. پس از دو سال، اولین ماشین حساب قابل برنامه‌ریزی کاسیو با برند کومودور وارد آمریکا شد. این موفقیت، برنامه‌ریزی تادائو برای شرکت را به حقیقت پیوند زد. او پیش‌بینی کرده بود که با شروع دهه‌ی ۱۹۸۰، برند کاسیو بازسازی خواهد شد.

البته تولید محصولات جدید به معنای موفقیت برند نبود و رقبای داخلی، بازار ژاپن را در اختیار گرفته بودند. به همین دلیل تادائو تصمیم گرفت تا تمرکز خود را روی بازار بین‌المللی بگذارد. او شعبه‌ها و فروشگاه‌هایی در شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا تاسیس کرده و کارمندان آنها را به‌خوبی با فرهنگ مناطبق و همچنین خصوصیت‌های فنی محصولات آشنا کرد.

کاسیو مینی

کاسیو مینی، محصول انقلابی که ژاپنی‌ها را فرمانروای این صنعت کرد

توسعه‌ی بین‌المللی در ابتدای دهه‌ی ۱۹۸۰ با عرضه‌ی عمومی سهام همراه شد. کاسیو در سال ۱۹۷۰ وارد بازار سهام توکیو شد و در روز اول عرضه، ارزش سهام آن از ۱۵۰ یوآن به ۶۳۰ یوآن رسید. در آن روز جمعا ۸۱۰ هزار سهام این شرکت به فروش رفت. کاسیو در سال ۱۹۷۳ وارد بازار سهام آمستردام و در سال ۱۹۷۹ وارد بازار سهام فرانکفورت شد.

کاسیو مینی محصولی بود که بار دیگر شرکت ژاپنی را به فرمانروای ماشین حساب‌ها تبدیل کرد

هدف بعدی مدیران کاسیو، کاربران عادی بود. در آن سال‌ها ماشین حساب محصولی گران‌قیمت بود که همه‌ی مردم قدرت خرید آن را نداشتند. به‌همین دلیل مدیر کاسیو ماموریتی برای مهندسین خود طراحی کرد تا محصولی ارزان‌قیمت تولید کنند تا همه‌ی مردم بتوانند یک عدد از آن را همراه خود داشته باشند. این هدف در سال ۱۹۷۲ به حقیقت پیوست و Casio Mini به‌عنوان اولین ماشین‌حساب جیبی معرفی شد. قیمت این ماشین حساب معادل ۲۳۱ دلار کنونی بود. کاسیو برای فروش محصول جدید و ارزان‌قیمت خود تبلیغات تلویزیونی قوی ترتیب داد. پس از مدتی کاسیو مینی در بازارهای جهانی با فروش بالایی مواجه شد و ۱۰ ماه پس از عرضه، این ماشین حساب به رکورد فروش یک میلیون دستگاه رسید.

پس از موفقیت در فروش تعداد بالای ماشین حساب که فروش بین‌المللی کاسیو در این بازار را به ۱۰ میلیون دستگاه رساند، ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند تا رقابت را در حوزه‌ای جدید و با عرضه‌ی ماشین‌حساب‌های سبک‌تر و باریک‌تر ادامه دهند. آنها در سال ۱۹۸۳ مدل SL-800 را به بازار عرضه کردند که ضخامتی ۰.۸ میلی‌متری و برابر با یک کارت اعتباری داشت. این محصول رقابت را بر سر ساخت ماشین‌حساب‌های نازک در آن سال به اتمام رسید. فروش ماشین‌حساب‌های کاسیو تا سال ۱۹۸۰ به ۱۰۰ میلیون دستگاه رسید.

sl-800 کاسیو

کاسیو SL-800، باریک‌ترین ماشین حساب جهان

پس از موفقیت در عرضه‌ی باریک‌ترین ماشین‌حساب جهان، ژاپنی‌ها به‌دنبال افزایش کارایی محصولات خود رفتند. آنها در سال ۱۹۸۵ ماشین‌حساب fx-700G رابا قابلیت نمایش نمودارهای ریاضی عرضه کردند. این محصول در موزه‌ی اسمیث‌سونین آمریکا در واشنگتن نگهداری می‌شود. محصول انقلابی دیگر در سال ۲۰۰۴ عرضه شد که قابلیت نمایش عبارت‌های کسری، ریشه‌ی اعداد و دیگر علائم ریاضی را شبیه به نوشتار عادی داشت. کاسیو در سال ۲۰۰۶ به رکورد تاریخی فروش یک میلیارد ماشین حساب در جهان دست یافت.

ژاپنی‌ها هیچ‌گاه در پیشرفت کارایی و طراحی ماشین‌حساب‌های خود متوقف نشدند. آنها در سال‌های بعد دستگاه‌هایی با قابلیت‌های کاربردی مانند چاپ محاسبات (RT-2650T)، یادداشت برداری (SF-R20) و پردازش کامپیوتری و اتصال به پرینتر (PB-770) معرفی کردند. 

فرهنگ ژاپنی در اداره‌ی شرکت‌ها و برندها، آنها را به ساختن کسب‌وکارهای خانوداگی تشویق می‌کند. در این فرهنگ شرکت باید توسط یک خاندان اداره شود. البته نکته‌ی مهم این که هر عضو خانواده باید به قدری آماده و کارکشته شود که از هر کارمند دیگر برای تصاحب موقعیت مدیریتی برتر باشد. برای رسیدن به این هدف، فرزندان خانواده‌ی مدیریت به خوبی تحصیل می‌کنند.

casio

ماشین حساب مجهز به پرینتر کاسیو 2650

فرهنگ کاری در کاسیو، کار سخت و پیشرفت کشور را برابر با پیروزش شخصی می‌داند

از دیگر فلسفه‌های کار در شرکت‌هایی همچون کاسیو می‌توان به ارزش بالای کار سخت و زیاد اشاره کرد. بعلاوه آنها معتقدند دستاوردهای شرکت برای مشتری جذاب نیست و تنها باید محصول عالی تولید کرد. نکته‌ی دیگر این که ژاپنی‌ها ارزش زیادی برای موفقیت در زمان حال قائل هستند و تمام تلاش خود را روی آن می‌گذارند. تمام این فلسفه‌ها و اهداف باعث شد تا دپارتمان‌های طراحی متعددی در شرکت کاسیو مشغول به کار شوند. هر کدام از این دپارتمان‌ها روی توسعه‌ی محصولی کار می‌کردند که پیش‌بینی تقاضا برای آنها در یک، سه یا پنج سال آینده انجام شده بود.

ساعت کاسیو

فناوری دیجیتالی که در زمان ساخت ماشین‌حساب‌ها توسط کاسیو بهبود یافته بود، پس از موفقیت در این بازار برای ورود به بخش‌های دیگر و کوچک‌تر کردن و زیباتر کردن قطعات و محصولات الکترونیکی استفاده شد. این فناوری به کاسیو امکان داد تا وارد بخش جدیدی از بازار شده و در صنعت ساعت‌سازی فرمان‌روایی کند.

سوئیسی‌ها قرن‌ها به خاطر تولید محصولات باکیفیت در بازار ساعت نقش پیشرو و حاکم بازار را داشتند. البته تولیدکنندگان اروپایی ساعت در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۷۰، یک اشتباه استراتژیک انجام دادند. آنها تولید ساعت‌های دیجیتال را خارج از سبک کاری و شخصیت شرکت‌های خود می‌دانستند.

CASIOTRON

CASIOTRON، اولین ساعت دیجیتال کاسیو

محصولات ابتدایی ساعت‌های دیجیتال، گران‌قیمت بودند و تنها بخش کمی از مشتریان توانایی خرید آنها را داشتند. پس از مدتی تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که باید با تولید انبوه، قیمت این محصولات را تا حد ممکن پایین بیاورند تا برتری محسوسی نسبت به ساعت‌های قدیمی مکانیکی پیدا کنند.

سوئیسی‌ها تصور می‌کردند ساعت‌های دیجیتال توانایی شکست آنها در بازار را ندارند

در این میان تولیدکنندگان اروپایی هنوز با سادگی در این تصور بودند که مشتریان، زیبایی و وقار ساعت‌های مچی عقربه‌ای را برای همیشه ترجیح می‌دهند. همین طرز تفکر ساده‌انگارانه باعث شد تا رقابت به سمت تولیدکنندگان چینی و ژاپنی ساعت مچی دیجیتال برگردد. تا سال ۱۹۷۰، تولیدکندگان آسیایی تولید محصولات ارزان‌قیمت خود را به خوبی افزایش داده بودند و استراتژی تولید محصولات با کیفیت بالاتر را تیز شروع کردند. در آن زمان اروپایی‌ها ۹۷ درصد از ساعت‌های گران‌قیمت (با قیمت بیش از ۴۰۰ دلار) را تولید می‌کردند اما در بازار ارزان‌قیمت‌ها (کمتر از ۷۰ دلار) بازار را از دست داده و در بخش میان‌رده‌ها نیز نیمی از مشتریان را به سمت آسیایی‌ها روانه کردند.

ساعت کاسیو

ساعت دیجیتال GMW-15 مجهز به صفحه‌نمایش برای نشان دادن وضعیت ماه و طلوع و غروب خورشید (۱۹۸۹)

تادائو کاشیو یکی از مهاجمان اصلی به قلعه‌ی مستحکم اروپایی‌ها بود. او با تولید محصولات نوآورانه‌ی متنوع، نظر بسیاری از مشتریان در سرتاسر جهان را به خود جلب کرد. او با استفاده از تجربه‌ی طولانی در بازاریابی، برند مشهور و همچنین پتانسیل تزریق سرمایه، با قدرت به این بازار جدید وارد شده و آن را تصاحب کرد. ریسک این کار بالا بود اما کاشیو و شرکتش با تولید محصولاتی متنوع در بازه‌ی قیمتی بسیار گسترده، موفقیت خود را تضمین کردند.

کاسیو اولین شرکتی بود که ساعت‌های کوارتز تولید کرد. علاوه بر ساعت‌هایی با قابلیت نمایش زمان مناطق زمانی مختلف، دما، فشار، ارتفاع و حتی موقعیت یابی، از نوآوری‌های این شرکت ژاپنی بودند. پس از چندین سال فعالیت، برند ساعت‌های کاسیو مانند ماشین‌حساب‌هایش به هویتی برای این شرکت تبدیل شده است. اولین محصول کاسیو در بازار ساعت‌های مچی دیجیتال، CASIOTRON نام داشت. این ساعت علاوه بر نمایش دقیق زمان، یک تقویم کاملا اتوماتیک نیز داشت.

اولین ساعت مجهز به صفحه‌نمایش لمسی (۱۹۹۱)

شرکت ژاپنی در سال‌های بعد گستره‌ی محصولات خود در بازار ساعت‌های مچی را گسترده‌تر کرد. آنها زیربرندهای مختلفی به مجموعه ساعت‌های مچی خود اضافه کردند و نمونه‌های عقربه‌ای را نیز در سبد محصولات خود قرار دادند. از زیربرندهای مشهور کاسیو در بازار ساعت‌های مچی می‌توان به سری G-Shock اشاره کرد که امروزه نیز جزء محصولات پرفروش این برند هستند. برند جی شاک در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد و تمرکز خود را روی ساعت‌های دیجیتال، اسپورت، چندکاره و گردشگری معطوف کرد. اولین محصول این برند طراحی متفاوتی نسبت به ساعت‌های زمان خود داشت و با طراحی مقاوم و شعار دوام پس از پرتاب شدن از ساختمانی بلند عرضه شد. این محصول ابتدا در آمریکا با استقبال مواجه شد اما به مرور طراحی خاص و مقاوم آن نظر کاربران سرتاسر جهان را به خود جلب کرد.

برند Wave Ceptor کاسیو قابلیت همگام‌سازی رادیویی زمان را دارد

از دیگر برندهای بزرگ ساعت‌های کاسیو می‌توان به Wave Ceptor اشاره کرد. این برند دقیق‌ترین ساعت‌های مچی جهان را عرضه می‌کند که ساعت‌های به اصطلاح رادیویی را در سبد محصولات خود قرار داده است. این ساعت‌ها برای تنظیم زمان از ارتباطات رادیویی برای دریافت سیگنال زمانی استفاده می‌کنند. سیگنال‌های فرستاده شده برای این ساعت‌ها از مراکز رادیویی مختلف کشورهای متعدد جهان ارسال می‌شود و دقت یک ثانیه در یک میلیون سال را به کاربر عرضه می‌کند. برند دیگر Oceanus است که با ترکیب تکنولوژی ساعت‌های جی شاک و ویو سپتور ساخته می‌شود.

ساعت کاسیو

ساعت کاسیو مجهز به قبله نما (۱۹۹۳)

همان‌طور که گفته شد کاسیو گستره‌ی وسیعی از ساعت‌ها را در بازه‌های قیمتی متنوع به مشتریان عرضه می‌کند. شرکت ژاپنی در بخش ساعت‌های لوکس و گران‌قیمت خود برند Edifice را معرفی کرده که در انواع مختلف مکانیکی، دیجیتال و چندکاره به بازار عرضه می‌شوند. زیربرند دیگر ساعت‌های کاسیو که می‌توان لقب اولین ساعت‌های واقعا هوشمند را به آنها اختصاص داد، سری Databank هستند. این مجموعه ساعت‌ها امکاناتی همجون ذخیره‌ی نام، دفتر تلفن، آدرس ایمیل و این قبیل داده‌ها را در کنار امکاناتی همچون ماشین حساب به کاربر عرضه می‌کردند. اولین سری از ساعت‌های دیتابانک با نام CD-40 در سال ۱۹۸۴ عرضه شد که قابلیت ذخیره اطلاعات را به کاربر می‌داد. در حال حاضر در وبسایت رسمی کاسیو تنها ۴ مدل ساعت دیتابانک معرفی شده است.

ساعت کاسیو

ساعت کاسیو مجهز به ریموت کنترل تلویزیون (۱۹۹۳)

یکی از خاطره‌انگیزترین و ماندگارترین سری ساعت‌های کاسیو، سری F است. این خانواده از پیشگامان ساعت‌های دیجیتال بودند و اولین عضو آنها با نام F-100 در سال ۱۹۷۸ معرفی شد. ماندگارترین ساعت کاسیو در این خانواده F-91W است که پس از بیش ۲۷ سال از تاریخ عرضه، هنوز با همان کیفیت و طراحی ساده به بازار عرضه می‌شود و به ادعای شرکت ژاپنی، هنوز فروش خوبی در جهان دارد. طراحی ساده، وزن کم و ماندگاری این ساعت آن را به یکی از پرطرفدارترین ساعت‌های دیجیتال در ربع قرن گذشته تبدیل کرده است. نکته‌ی جالب در مورد این ساعت این که اسناد سیاسی منتشر شده، آن را یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین ساعت‌ها در میان گروهک تروریستی القاعده می‌دانند.

ساعت کاسیو

اولین ساعت مجهز به پخش‌کننده‌ی ام‌پی‌تری (۲۰۰۰)

محصولات دیگر

کاسیو با شروع دهه‌ی ۱۹۹۰ فناوری دیجیتال را در محصولات دیگری نیز وارد کرد. آنها ابتدا وارد بازار ادوات موسیقی شدند و Casiotone-201، یک کیبورد الکترونیکی با قابلیت پخش و تولید موسیقی‌ها الکترونیک را در ژانویه‌ی ۱۹۸۰ معرفی کردند. محصولات الکترونیکی دیگر شامل تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، پردازشگرها‌ی متون ژاپنی، سیستم‌های ناوبری خودرو، رادیو، پرینتر، لیبل پرینتر، پیجر، کامپیوتر و بسیاری محصولات پیشگامانه‌ی دیگر بود. در ادامه به بررسی کلی دیگر محصولات این شرکت پیشگام ژاپنی می‌پردازیم.

پیانو کاسیو

پیانو دیجیتال کاسیو Privia

ادوات موسیقی کاسیو ابتدا با کیبوردهای دیجیتال خود را به دنیا نشان دادند و به مرور، پیانوهای دیجیتال و کیبوردهایی با قابلیت خواندن کارتریج‌های حافظه‌ نیز معرفی شدند. برند کاسیوتون از همان ابتدا برای کیبوردهای این شرکت استفاده می‌شد و برند Privia نیز از سال ۲۰۰۳ برای پیانوهای دیجیتال معرفی شد. برخی کیبوردهای دیجیتال کاسیو قابلیت پخش کردن موسیقی‌های آماده و حتی آموزش نواختن آنها به کاربران را داشتند. این موسیقی‌ها در قطعاتی با نام Rom Pack ذخیره می‌شدند و آخرین نمونه کیبورد مجهز به این فناوری نیز در سال ۱۹۹۰ با نام CT-480 عرضه شد.

کاسیوتون

CasioTone 201 اولین کیبورد دیجیتالی کاسیو

از محصولات مشهور دیگر برند کاسیو می‌توان به کامپیوترهای همراه و دیکشنری‌ها اشاره کرد. Cassiopeia برند کامپیوترهای همراه یا PDA شرکت ژاپنی بود که عموما از ویندوز نسخه‌ی CE و سپس ویندوز موبایل در محصولات آن استفاده می‌شد. این کامپیوترهای همراه علاوه بر قابلیت‌های ویندوز در ابعاد کوچک، عموما امکاناتی همچون صفحات لمسی و انتقال فایل را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دادند. می‌توان این دستگاه‌های PDA را اولین گام‌های برند دیجیتال ژاپنی برای تولید و توسعه‌ی تلفن‌های همراه هوشمند دانست.

کاسیو اولین محصول خود در بازار گوشی‌های موبایل را در سال ۱۹۹۵ و با نام PH-100 به بازار عرضه کرد. پس از آن ژاپنی‌ها تمرکز خود را روی تولید گوشی‌های مقاوم گذاشتند و اولین موبایل مقاوم در برابر آب و ضربه‌ی خود را با نام C303CA در سال ۲۰۰۰ معرفی کردند. البته حضور کاسیو در بازار گوشی‌های موبایل چندان جدی نبود و محصولات بعدی که در سال‌های اوج استقبال از گوشی‌های هوشمند عرضه شدند، تنها با تمرکز روی مقاومت و با طراحی‌های خاص، سعی در جلب نظر مشتریان داشتند که موفقیت چندانی کسب نکردند. آخرین گوشی هوشمند شرکت کاسیو G'zOne CA-201L نام داشت که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد.

گوشی کاسیو

گوشی هوشمند و مقاوم کاسیو

برند کاسیو چند بار نیز برای ورود به بازار کنسول‌های بازی تلاش کرد که موفقیت چندانی به دست نیاورد. اوین محصول آنها در سال ۱۹۸۳ و با نام PV-1000 به بازار ژاپن عرضه شد. در همان سال کنسول‌های PV-7 و PV-16 با معماری MSX عرضه شدند که البته نوعی کامپیوتر خانگی نیز بودند. به‌هرحال این محصولات کاسیو با استقبال مناسبی روبرو نشدند و تنها پس از چند هفته از سطح بازار جمع‌آوری شدند.

کنسول بازی ویدیویی یکی از حوزه‌های شکست کاسیو در بازار بود

ژاپنی‌ها در سال ۱۹۹۵ کنسول Loopy را معرفی کردند که یک کنسول بازی ویدیویی ۳۲ بیتی بود. این کنسول با تمرکز روی دختران گیمر طراحی و در بازار ژاپن عرضه شد. نکته‌ی جالب این که لوپی مجهز به یک پرینتر حرارتی بود و از تصاویر بازی‌ها، استیکرهای رنگی چاپ می‌کرد. طراحی و پشتیبانی این محصول یک سال پس از عرضه از طرف کاسیو لغو شد.

دوربین‌های دیجیتال از دیگر حوزه‌هایی است که ژاپنی‌ها در سال ۱۹۸۷ به آن وارد شدند. اواین محصول آنها VS-101 بود که قابلیت ثبت عکس روی فلاپی دیسک و حتی اتصال به تلویزوین را داشت. محصول نوآورانه‌ی بعدی دوربین مجهیز به صفحه‌نمایش LCD بود که در سال ۱۹۹۵ و با نام QV-10 به بازار عرضه شد. تا پیش از این دوربین‌های دیجیتال تنها برای افراد ثروتمند یا خبرنگاران حرفه‌ای قابل خرید بودند و کاسیو با تولید این محصول، این بخش از گجت‌ها را وارد زندگی طبقه‌ی متوسط نیز کرد. برند کاسیو در به‌کارگیری دوربین در ساعت‌های دیجیتال خود نیز تلاش‌هایی کرد و اولین محصول این حوزه را با نام WQV-1 در سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه کرد.

کنسول کاسیو

کنسول بازی کاسیو Loopy

برند کاسیو ادعا می‌کند که اولین گوشی جهان مجهز به دوربین را نیز عرضه کرده است. آنها A3012CA که مجهز به دوربین دیجیتال بود را در آوریل سال ۲۰۰۲ عرضه کردند. در همان سال دوربین دیجیتال فوق باریک EXILIM به بازار عرضه شد که با طراحی فوق باریک و عملکرد سریع، استقبال خوبی از طرف کاربران دریافت کرد. نوآوری‌های این برند در تولید دوربین‌های دیجیتال در سال‌های بعدی نیز ادامه داشت و آنها دوربین‌هایی فوق سریع برای عکسبرداری پشت سر هم را برای اولین بار به دنیا معرفی کردند. علاوه بر سرعت، مقاومت نیز در طراحی دوربین‌های این شرکت لحاظ می‌شد و EXILIM G" EX-G1 به‌عنوان باریک‌ترین دوربین مقاوم در برابر ضربه در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. آخرین محصولات کاسیو در این حوزه تحت برندهای TR (مخصوص بانوان)، G'z Eye (عکسبرداری ورزشی) و EXILIM یا دوربین‌های فوق باریک به بازار عرضه می‌شوند.

دوربین کاسیو EX-FR200 - زومیت

اکشن کم کاسیو

وضعیت کنونی برند کاسیو

تادائو کاشیو به مدت ۲۸ سال ریاست شرکت کاسیو را بر عهده داشت. او در سال ۱۹۸۸ از این سمت بازنشسته شد و برادرش توشیو کاشیو موقعیت را در دست گرفت. برادران دیگر کازوئو و یوکیو نیز بخش‌های دیگر شرکت را مدیریت کردند. در سال ۲۰۱۵ کازوئو به مدیریت کاسیو رسید که البته چند روز پیش از دنیا رفت. تادائو تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان مشاور در شرکتی که تاسیس کرده بود، فعالیت می‌کرد. او در پنجم مارس این سال در سن ۷۵ سالگی در بیمارستان مرکزی توکیو از دنیا رفت.

کاسیو در سال‌های اخیر هم مانند تاریخچه‌ی چندین ساله‌ی خود همیشه نوآوری و عرضه‌ی محصولات کاربردی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از شعارهای همیشگی تادائو در شرکتش ادعا می‌کرد که اگر محصولی به اندازه‌ی کافی اوریجینال و خالص نیست، پس قطعا کاسیو نیست. این شرکت در حال حاضر حدود ۱۲ هزار کارمند دارد و درآمد سالیانه‌ی آنها در آخرین آمار، ۳۲۱ میلیارد یوآن یعنی حدود ۳ میلیارد دلار گزارش شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات