آیا بازاریابی پادکست برای کسب و کار شما مفید است

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
پادکست شکل جدیدی از محتوا است که محبوبیت زیادی در دنیای رسانه دارد. این نوع محتوا برای هر بازار هدفی به راحتی قابل دسترس است.
تبلیغات

به‌عنوان یک کارآفرین ماجراجو چه نقشه‌ای در دنیای کسب و کار برای ادامه‌ی راه خود کشیده‌اید؟ رقابتی که در این میدان نبرد وجود دارد، شما را مجبور به استفاده از ابزارهای جدید برای رسیدن به جزیره‌ی رؤیاهایتان می‌کند. پادکست یکی از ابزارهای بازاریابی است که در آینده‌ای نه‌چندان دور عرصه‌ی بازاریابی را قبضه خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم کشتی کسب و کار خود را به ابزاری به نام پادکست مارکتینگ مجهز کنید تا صخره‌های مشکلات مانع رسیدن شما به جزیره‌ی موفقیت نشوند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا بیشتر در مورد این پدیده‌ی نوظهور و همه‌گیر صحبت کنیم.

طبق تحقیقات آماری به نظر می‌رسد که تاثیر تبلیغات رادیویی در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۱ ثابت باقی بماند. ولی شرایط برای تبلیغات پادکستی در این دوره تفاوت دارد. تبلیغات پادکستی در حال اوج گرفتن است و با توجه به گسترش گوشی‌های هوشمند در جهان، محبوبیت پادکست‌ها نیز در حال افزایش است. طبق یک تحقیق در ایلات متحده، گوشی‌های هوشمند باعث شده‌اند افراد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله نیمی از استفاده‌کنندگان پادکست‌ها را تشکیل دهند. همچنین ابزارهایی مانند Apple car Play هم در زیاد شدن آمار شنیدن پادکست بی‌تأثیر نبوده‌اند و Apple Car Play در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ابزارها بین ۲۴ برند معروف سازنده‌ی اتومبیل در جهان است. اگر بخواهیم موشکافانه‌تر به این آمار نگاه کنیم، می‌بینیم ۴۰ درصد از افرادی که در آمریکا بیشتر از ۱۲ سال سن دارند تابه‌حال یک‌ بار به پادکست گوش‌ داده‌اند و ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها به‌صورت مرتب به پادکست گوش می‌دهند.

 Listen to a podcast

به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود که پادکست مارکتینگ برای صاحبان کسب و کار جذاب به نظر برسد؟ ست گرین، نویسنده‌ی پنج کتاب پرفروش بازاریابی محبوب مثل Market Domination for Podcasting و Direct Response Marketing Expert، دراین‌باره می‌گوید:

پادکست‌ به شما کمک می‌کند به بازار هدف خود برسید. برای مثال اگر یک آمریکایی باشید و بخواهید محصول خود را به هزاران کارآفرین معرفی کنید، پادکست Sharkprenuer podcast یک انتخاب خوب برای شما خواهد بود. این پادکست مخاطبان زیادی در بین رهبران کسب و کارهای بزرگ دارد. اگر درزمینه‌ی دیگری فعالیت می‌کنید، با کمی تحقیق می‌توانید به پادکست مناسبی دست پیدا کنید.

پادکست می‌تواند برای SEO (بهینه‌سازی در موتورهای جستجو) نیز مفید باشد. ست گرین دراین‌باره می‌گوید:

آیتونز یک از وب‌سایت‌های دارای بهینه‌سازی بالا در بین موتورهای جستجو است. هر پادکست در آنجا هم به سایت مهمان و هم سایت اصلی پادکست لینک شده است. اگر پادکست‌ها با کلمات کلیدی مناسب به یک سایت لینک داده شوند، باعث ارتقاء کیفیت SEO می‌شوند. با توجه به الگوریتم‌های تعبیه‌شده، پادکست می‌تواند در فروشگاه‌های اپلیکیشن هم به شما کند.

تبلیغات در یک پادکست شناخته‌شده، تنها گزینه‌ای نیست که پیام شما را برای افراد موجود در بازار هدف مناسب می‌فرستد. گرین دراین‌باره می‌گوید:

خیلی از کسب و کارها در حال تولید پادکست سریالی برای خود هستند. با این کار آن‌ها کنترل همه‌چیز را از شروع تا پایان کار در دست دارند. خوبی این کار مالکیت رسانه برای کسب و کار است؛ با این مالکیت می‌توانید بدون هزینه‌ی اضافه نسبت به قبل، تبلیغات خود را انعطاف دهید.

ست گرین تجربه بالایی در تولید پادکست دارد. در یک مقاله او نکاتی را برای تولید پادکست تأثیرگذار و موفقیت‌آمیز گفته است که در ادامه به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم.

۱- پادکست شما نیاز به یک نام جذاب دارد. حتماً تعدادی کلمه کلیدی هدف برای خود تعیین کرده‌اید که می‌خواهید در موتورهای جستجو جایگاه بالاتری به خود اختصاص دهید؛ سعی کنید از این کلمات کلیدی در نام پادکست خود استفاده کنید.

۲- پادکست شما نیاز به یک پوشش هنری دارد. این جلد هنری درواقع یک تصویر شاخص است که کاربران هنگام جستجوی پادکست شما، آن را مشاهده می‌کنند. این پوشش باید شامل عنوان نمایش، تصویری از میزبان پادکست و برخی از تصاویر جالب باشد که نمای خوبی به پادکست می‌دهد.

۳- پادکست شما نیاز به معرفی حرفه‌ای دارد. بهتر است از یک گوینده‌ی حرفه‌ای همراه با موسیقی مناسب در پس‌زمینه، برای ساخت محتوا استفاده کنید. مقدمه باید مثل یک برنامه‌ی رادیویی اجرا شود. به‌گونه‌ای پادکست خود را تولید کنید که نشان دهد شما در تولید این بسته‌ی رسانه‌ای متخصص هستید. همچنین پادکست نیاز به اعتبار بالا دارد تا شنونده متقاعد شود به آن گوش دهد.

۴- پادکست شما نیاز به میزبانی دارد. بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری خوب میزبانی پادکست در بازار وجود دارند که می‌توانند پادکست شما را به‌جاهایی مانند iTunes ،Google Play و ... پیوند دهند. یکی از بهترین گزینه‌ها در این صنعت، Libsyn است.

اضافه شدن پادکست به گوگل پلی موزیک

۵- حضور مهمانان بزرگ و برجسته می‌تواند پادکست را جذاب‌تر کند. آن‌ها پادکست شما را برای مخاطبان خود به نمایش می‌گذارند. به‎نوعی این کار باعث پخش ویروسی پادکست شما توسط طرفداران آن شخص می‌شود.

۶- برای اینکه بازار هدف از پادکست شما را ببیند، باید آن را به شیوه‌ای صحیح به بازار عرضه کنید. برای این کار شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، لینکدین، اینستاگرام، یوتیوب می‌توانند ابزاری کاربردی در اختیار شما قرار دهند. البته در این راه می‌توانید از هر ایده‌ی خلاقانه‌ای برای دستیابی به مخاطبان اصلی خود استفاده کنید.

۷- اطمینان حاصل کنید که هر قسمت پادکست بازبینی و ویرایش می‌شود؛، بنابراین می‌توان آن را به یک محتوای رسانه‌های اجتماعی، پست وبلاگ یا حتی یک کتاب فیزیکی تبدیل کرد.

گرین دلایل قانع‌کننده‌ای برای دفاع از  تولید پادکست دارد. او این کار را به‌عنوان یکی از اصول چندگانه پیشرفت شرکت خود می‌داند. در لینک صحبت‌های سث گرین درباره پادکست مارکتینگ دلایل کامل‌تری برای استفاده کردن از این روش برای موفقیت کسب و کار و معرفی آن وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات