آیا پادکست سازی قلمرو بعدی بازاریابی است؟

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر محتوای بصری بازاریابی شما کارایی سابق خود را ازدست‌داده است، شاید وقت آن رسیده که محتوای صوتی را هم در برنامه‌های خود بگنجانید.
تبلیغات

این روزها افرادی که ترددهای طولانی بخشی از زندگی آن‌ها است، فهرست پادکست‌های موردعلاقه‌ی خود را تنظیم می‌کنند و بیشتر مصرف‌کنندگان نیز به تاک‌شوهای آنلاین روی آورده‌اند. طبق آمار موسسه‌ی Statista، تا سال ۲۰۲۱ تعداد مشترکین پادکست، رشد بسیار چشمگیری خواهد داشت (بیش از ۱۰۰ میلیون نفر تنها در کشور آمریکا)

درحالی‌که نرخ علاقه‌مندان به پادکست‌ها، در طول یک سال گذشته چندین برابر شده و با توجه به پیش‌بینی پیشرفت آتی این حوزه، پادکست‌ها به‌سرعت به یک کانال بازاریابی ماندگار تبدیل می‌شوند.

Podcasting

چرا پادکست‌ها هرروز محبوب‌تر می‌شوند؟

در چند سال اخیر، پادکست‌ها به‌شدت محبوب شده‌اند و علت آن‌هم توسعه‌ی فناوری‌های موبایل است. مردم هرروز بیشتر از دسکتاپ فاصله می‌گیرند و کارهای خود را با تلفن همراهشان انجام می‌دهند. چنانکه شاهدیم حتی موتورهای جستجو نیز الگوریتم‌های خود را با اولویت تلفن همراه تغییر می‌دهند تا کسب‌وکارها بتوانند روی بهینه‌سازی پلتفرم‌های خود متمرکز شوند. همچنان که مردم بیشتر و بیشتر به دستگاه موبایل خود تکیه می‌کنند، دسترسی، دانلود و شنیدن پادکست‌ها نیز آسان‌تر می‌شود. آن‌هم در هر زمان و شرایطی که باشید.

یکی دیگر از علل محبوبیت پادکست‌ها، محدودیت وقت مردم است. درحالی‌که برنامه‌های ما هرروز شلوغ‌تر می‌شود، وقت کمتری برای کتاب خواندن یا حتی تماشای یک سریال تلویزیونی پیدا می‌کنیم. ما می‌خواهیم هم‌زمان کارهای متعددی انجام دهیم و وظایف بیشتری را به پایان برسانیم. مزیت پادکست این است که در زمان رفت و آمد، انجام کار، کارهای خانه و بسیاری از مواقع دیگر، می‌توان به آن گوش داد.

حالا نه‌تنها پیدا کردن و دسترسی به پادکست‌های مختلف ساده‌تر شده، بلکه تولید پادکست نیز بسیار راحت‌تر از قبل است. تجهیزات موردنیاز برای انتشار باکیفیت، در دسترس و مقرون‌به‌صرفه است. به‌علاوه به‌راحتی می‌توانید یک وب‌سایت مناسب و محبوب برای میزبانی پادکست خود بیابید.

Podcasting

پادکست‌ها چگونه بازاریابی را متحول می‌کنند؟

همه‌ی ما شعار اصلی بازاریابی محتوا را شنیده‌ایم: «Content is king». این عبارت متداول حتی اگر کلیشه‌ای هم به نظر برسد، هنوز حقیقت دارد. بسیاری از کسب‌وکارها محتوای ارزشمند خود را به‌طور منظم در وبلاگ‌های تخصصی شرکت منتشر می‌کنند. اما پادکست‌ها این جریان را تغییر می‌دهند.

با پادکست‌ها، ما دیگر نیازی به پست‌های نوشتاری وبلاگ نداریم (هرچند برخی از وبلاگ‌ها متن پادکست‌ها را منتشر می‌کنند). درواقع پادکست‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند فارغ از الزامات نگارشی، محتوایی باکیفیت و مرتبط را به مخاطبین عرضه کنند. پادکست‌ها الهام‌بخش مکالمات هستند، درحالی‌که وبلاگ‌ها محرک تفکرند.

پادکست‌ها به فرایند آگاهی از برند و اعتباربخشی و اعتمادسازی میان مردم کمک می‌کنند. افرادی که به یک پادکست گوش می‌دهند، فرصت خوبی پیدا می‌کنند که در مورد آن موضوع با دیگران به بحث و گفتگو بنشینند. این ویژگی، مزیت انحصاری پادکست سازها محسوب می‌شود. آن‌ها می‌توانند با همین روال نام برندهایی را میان مردم معروف کنند که پیش‌ازاین، کسی از وجود آن‌ها باخبر نبود. به گفته‌ی متخصصین، سه تا پنج سال آینده دوران طلایی پادکست فرامی‌رسد و حداقل یک میلیارد نفر در سراسر دنیا، شنونده‌ی پادکست خواهند بود.

به‌طور خلاصه، برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از مزایای آتی پادکست، هیچ زمانی مناسب‌تر از امروز نیست.

Podcasting

چگونه پادکست سازی را در استراتژی بازاریابی خود بکار بگیرید

گرچه شاید پادکست استراتژی مناسبی برای همه‌ی صنایع نباشد، اما اغلب کسب‌وکارهایی که مارکت ناب خود را پیداکرده‌اند می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. اگر کسب‌وکار شما در یک زمینه‌ی خاص و انحصاری کار می‌کند، می‌توانید با توجه به نکات زیر، پادکست را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید:

سرمایه‌گذاری روی تجهیزات باکیفیت: پیشرفت تکنولوژی و تسهیل دسترسی باعث شده ابزار و تجهیزات موردنیاز پادکست سازی، به‌راحتی و با قیمتی مناسب در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. پس هیچ توجیهی برای ارائه‌ی بی‌کیفیت محتوا وجود ندارد.

ارائه‌ی مداوم محتوای مرتبط و آگاهی‌بخش: به‌احتمال‌زیاد مصرف‌کنندگان از محتوای آموزشی و سرگرم‌کننده استقبال می‌کنند، اما این محتوا باید فعالیت برند شما را نیز پوشش دهد. تولید محتوای باکیفیت مستلزم زمان، برنامه‌ریزی و تحقیق و توسعه است. شما باید خودتان را متعهد بدانید که مطالب باارزش و پرمفهومی را به شنوندگان ارائه دهید.

از یک پلتفرم مناسب استفاده کنید: در حال حاضر پلتفرم‌های متنوعی برای انتشار پادکست وجود دارد، اما شما باید پلتفرمی را پیدا کنید که از صنعت و کسب‌وکارهای مرتبط با شما میزبانی می‌کند و اغلب مشتریان و مخاطبان شما به آن مراجعه می‌کنند. اگر مخاطبان به پلتفرم دیگری رجوع کنند، همه‌ی تلاش‌های شما در این زمینه بی‌فایده خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات